Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Största anledningen till att jag köpte var också just att man vaknade med nästäppa och sämre sömnkvalite. Har inte märkt nån större skillnad på den korta perioden, men det kanske blir bättre när har stått där ett tag.
    Imponerad hur tyst den är när den väl är igång, på dem lägre hastigheterna
     
  2. Olavhose

    Olavhose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Har själv ingen pollenallergi men är så trött på allt damm som samlas i lägenheten. Två dagar efter att jag dammsugit är det åter lika dammigt. Därför blev jag lite sugen på en luftrenare. Fungerar dessa även effektivt mot damm eller är det framförallt mot pollen?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De minskar dammet en aning, men inte så stor utsträckning att det är en anledning att köpa dem av enbart det skälet skulle jag säga. Dvs baserat på mina erfarenheter så här långt i alla fall.
     
    Olavhose gillar detta.
  4. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Vi har haft en sådan här Electrolux Electrolux EAP300 (Luftrenare) i rätt många år i det rummet där vi har våra burfåglar.
    Det är stor skillnad på hur mycket mindre dammigt det är i rummet med den igång.
    Man får göra rent filtren lite då och då och var gång förvånas jag över allt som sitter där.
    Nu köpte vi en likadan till sovrummet då jag är lite allergisk och har haft känningar på nätterna, blev bättre direkt och då går den endast i tystaste läget på natten. När jag kommer ihåg det så kör jag upp den ett par snäpp en stund innan det är nattidags.

    Kombinationen med robotdammsugare som går varje dag är toppen.
     
    bernard gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Blev en xiaomi air purifier 3H nyss. Får se hur den känns.
    Tänkte börja med att ha den i vardagsrum.

    Ett tips till alla är att..undvik ställa er luftrenare i köket om ni inte har till avsikt att den ska där permanent.. mkt av lukten fastnar i filtren.. och kan bli väldigt mkt mat os i kök.. finns risk att de inte blir lika fräsh luft efteråt.. det var iallafall vad jag upplevde med min..
     
    DaBull och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja då är tydligen min Xiaomi 3H skickad från Proshop idag så borde vara framme på måndag.
    Ska bli spännade och se. Tror jag har 60 dagar öppet köp på min coway ifall jag skulle gilla denna mer (som dessutom också är billigare och snyggare).
     
    bernard gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20200406_122327.jpg IMG_20200406_124131.jpg IMG_20200406_124144.jpg IMG_20200406_124204.jpg
     
    bernard gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon som har koll på hur många mm fläkten är på 3h respektive Pro H?

    Tänkte en stor fördel med större blad är mer flyttad luft vid lägre rpm/ljud nivå
     
  9. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Nej men denna bilden kanske har svaret:
    Air Purifier Specs_page-0001.jpg
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    CA 2 centimeter bredare?
    Förstår inte hur den kan flytta så mycket mer luft då.
     
  11. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Om vi gissar att fläkten är 2cm mindre än bredden är den 24cm resp. 26cm i diameter. Arean för en cirkel på 24cm är 380cm^2, men för 26cm är den 452cm^2. Dessa 2cm i diameter för alltså nästan 19% skillnad i area. Area är lurigt. Resten i ökning kan jag inte redogöra.
     
    EricG, Oceanic och bernard gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är intresserad av Xiaomi air Purifier PRO H. Någon som har en aning när den kommer till norden? Eller vart jag kan beställa i eu?
     
  13. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Kort recension om min Coway 1008 som jag köpte för drygt 2 veckor sedan och ställt i sovrummet.
    Till en början så kändes det som att den inte jobbade så mycket på auto läget, sänkte sedan tröskeln till 1 för sensorn och nu går den igång mer regelbundet vilket passar mig bättre att den rensar oftare.
    Fläkten är tyst och inget brummande eller resonansljud ifrån den.
    Luften känns renare i rummet och det märks när man vaknar på morgonen.

    Hade önskat att knappljudet hade gått att avaktivera samt stänga av belysning.
    Men belysningen kan man lösa genom att täcka för knapparna.
    Än så länge: Absolut värt pengarna
     
    Oceanic och Kiddy gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Screenshot_20200409_014425_com.xiaomi.smarthome.jpg Ja sensorn fungerar. Lagade mat. Men hade gärna sett den var mer känslig som sagt speciellt med tanke på den har digital display och allt. Hade önskat att de gick att ställa in känsligheten i Kina kan jag tänka mig den aldrig står på 0.1
     
  15. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    312... bacon? :D

    Tycker min 2s fungerar väldigt bra i manuellt läge men sensorn för auto ger mer att önska precis som du säger.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20200408_213540.jpg
     
    pest46, moffe och Kiddy gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag kan väl skriva lite av vad jag tycker om min Xiaomi Air Purifier 3H än så länge och hur den står sig coway (som jag nu skickat tillbaka till webhallen i öppet köp, 300 kr frakt fick jag betala vet att andra har gratis frakt förmodligen vid öppet köp och returer ska ta ta hänsyn till det vid nästa köp)

    Det första man kan konstatera är designen, den är väldigt snygg, och har ganska anonym och minimalistik design det gör att den lätt passar in i ditt hem med din inredning, detta kan annars vara ett stort problem.
    Coway hade det probmet... tycker jag...

    Att styra den via app var något jag tidigare underskattade me nnu när man vant sig känns det svårt att gå tillbaka. Det är bra att rumstemperatur och att rummets luftfuktighet visas är ett plus...mitt brukar ligga mellan 20-30%. Nu har jag hört olika åsikter om detta förr var det helst skulle ligga mellan 40-60% verkar som att på senare tid har de kommit fram till att runt 20-30% är bättre, det är för och nackdelar med ökad luftfuktighet, är ingen expert på detta dock...

    Ljudnivån är acceptabel i läge 1.. .i manuella läget kan man välja ett läge som ligger mitt i mellan läge 1 och 2 som också är acceptabel. Här är det en viss fördel åt coway, den har större fläkt med större blad, du får lite mörkare vitt brus... men å andra sidan har coway bara 3 lägen och det är bara läge ett som låter acceptabelt.. Fördelen med coway liggande design mot "tower" some xiaomi är att det kan ha större fläkt med lägre RPM.

    Auto läget är meninglöst fläkten snurrar knappt.. och problemet med autoläget är att sensorn inte är tillräcklig känslig den går igång av motos och sånt men inte ananrs...

    Men hur mkt luft de flyttar är en sak en annan är hur bra de får det att cirkulera luften i rummet.
    Här blir fördelen med Xiaomis Design väldigt tydlig, som illustreras på bilden
    Det blir ju mer tryck då själva luftströmmen är smalare, man vill helst att det ska skjuta i taket så att det sprider sig som på bilden. Coway har bredare luftström men kommer inte lika högt upp. Stora nackdelen är dock mindre fläkt och högre RPM... Med det sagt tycker jag ändå de kunde gjort ett bra mkt bättre jobb med fläkten.... finns stor förbättrings potencial här, hade gärna sett en Noctua fläkt i denna

    dfsdf34.PNG

    Även filtrena känns bättre i Xiaomis luften känsn fräschare...

    Ja så för mig bli r det fler av deras luftrenare... har kontaktat mistore.se de har just nu ingen info om PRO H modellen... den finns bara i kina just nu.. men jag gissar att den vanliga PRO håller på att utgå ur sortimentet.
     
    Last edited: 13 apr 2020
    DonElhombre gillar detta.
  18. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Skaffade en Philips AC3259/10 efter nyår efter att ha läst en mängd recensioner. Den var inte billig, cirka 5200 SEK, men den verkade vara den luftrenare som bäst uppfyllde mina krav. Har den funkat bra då ? Ja, allmänt har den det och den renar luften i min bostad effektivt. Det är en klar skillnad jämfört med tiden innan då jag inte hade någon luftrenare alls.

    Det som har varit problem och kan läggas till grund för att fundera igenom om den verkligen är värd sitt pris är byggkvaliteten. Jag har haft isär luftrenaren ett antal gånger för att åtgärda skrammel och vibrationsljud som jag var gruvligt irriterad över. Jag demonterade den helt, oaktat om garantin skulle förfalla eller ej. Det var främst vid lågt varvtal som vibrationsljud och skrammel visade sig, vilket var irriterande om man till exempel tittade på en film och det var en tyst sekvens och ens luftrenare störde stämningen med sina vibrationsljud. Trots att Philips tar ordentligt betalt för den här produkten finns det uppenbarligen inget ekonomiskt utrymme för att fackmässigt fästa kablar, metallraster, komponentkort etc så att det inte ger upphov till oljud (den här synpunkten är också ett återkommande negativt omdöme av Philips luftrenare från en del andra som också köpt dem ). Nå väl, efter att jag fixat och justerat saken själv med buntband och smältlim och tagit bort ett onödigt metallraster är luftrenaren nästan helt tyst. Det som hörs numer är vindljud och det är inte störande alls.

    Kunde jag inte istället reklamerat luftrenaren på grund av oljuden ? Jo, självklart men med den risken att jag också skulle fått betala en undersökningskostnad för att den var felfri enligt verkstadens bedömning. "Mindre ljud brukar gå över av sig själv" var resonemanget vid förfrågan.... :neutral:


    3259.jpg
     
    Last edited: 13 apr 2020
    EricG gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Last edited: 14 apr 2020
  20. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    De var ingen liten luftrenare de. :)
    Enligt bilderna som de har...