Eltra Svensk elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Dunderbobo, 14 aug 2019.

  1. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Kom in på deras hemsida och undrar ifall någon har erfarenheter om deras scootrar?
     
  2. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Lite smått pinsamt med ”svenska” scootrar när inte en enda är laglig i Sverige...
     
    Dunderbobo gillar detta.
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    +1

    Vet ej men gissar att de är icke originella kinascootrar som importerats och rebrandats.
     
    Ironfist gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I prisklassen ~10 000 kr är det Inokim eller Zero som gäller: Ezride

    Det är nog alltid bäst att köpa ett stort och beprövat märke med bra tillgänglighet på reservdelar och communitystöd. Det går att hitta det mesta för Inokim och Zero på tex eBay.

    Det finns också trådar för Inokim och Zero här på Swedroid, så man får hjälp/tips av andra användare enkelt.
     
    Last edited: 14 aug 2019
    Dunderbobo gillar detta.
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Klickade på "om oss" på hemsidan, som man gör, för att se vad det är för tomtar... Finns ingen info om bolaget där. Framgår inte alls. Vad som står är...

    Vi introducerar en serie elscootrar med högre kvalitét. Vi sätter press på etablerade företag och utvecklar en egen elscooter som vi vet är snäppet vassare.

    Modellerna är ett resultat av en ständig kontakt med fabrik, utvecklare och leverantörer, för att se till att Eltra kan bli ledande i Sverige inom utveckling av nya elektriska transportmedel.

    Alla med luktsinnet i behåll sniffar sig till att det är raka motsatserna. Att "utveckla en egen scooter" och ha "ständig kontakt med fabrik, utvecklare och leverantörer". Det är alltså någon scooter från någon annan tillverkare, köpt genom typ Alibaba. "You buy 10, we can print custom logo." :D



    Det rör sig om två gymnasiebarn. Så 99.5% att det är "Alibaba-scooter".


    De har inte gått ut gymnasiet ännu – men de har redan ett eget företag ihop. Kompisarna Johan Björck och Karl Inde lanserade sitt elscooterföretag i helgen.

    – Vi jobbar och går i skolan och spelar fotboll med fyra-fem träningar i veckan plus matcher. , Men så länge man gör något kul blir det inte jobbigt, säger Karl Inde.
    Stocksundskillar hakar på elscooter-trenden

    Givetvis inte en scooter som är laglig att framföra på svensk väg.
     
    Ironfist gillar detta.
  6. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag är numera ägare till en Eltrascooter. Om ni är nyfikna, fråga på!
     
  7. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Modell Premium - Ny storfavorit!

    Bra pris på den ändå, fjädring o hela kittet
    Plus man får med coc dokument om man vill moped 2 klassa den

    synpunkter ?
    skapligt sugen ...
     
  8. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag äger den större modellen Ultra sedan i höstas och har gjort snart 80 mil på den.

    Läs mer här om vad jag gjort med den: Categories
     
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hur långt kommer du på en Ultra?

    Några nackdelar du upplevt (förutom fjädringen som jag såg du moddade för att du är lite tyngre)?

    Köpte du den på plats i butiken eller över nätet? Leveranstid?
     
  10. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Dom kör ju lite kampanj nu iaf
     
  11. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hur långt man kommer på en elscooter beror på temperatur, hur kuperad din väg är, motvind, din vikt och hastigheten. Ju långsammare du åker ju längre räckvidd. Den längsta sträcka jag åkt hitintills är 43 km, i 20 km/h, 6° varm ute, blåsigt (6-10 m/s) och kuperad terräng. Det fanns fortfarande kapacitet kvar i batteriet...

    Nackdelar? Inget som inte skulle ha drabbat mig om jag köpt något annat märke. Jag har haft två punkteringar, bytt bromsbelägg en gång (det är Shimano-belägg), bytt ett lager (fanns på Biltema).

    Köpte den på nätet med hämtade upp den på Kungsholmsstrand.

    Jag åker hemifrån till tåget, rullar på den på tåget, kliver av på Centralen i Stockholm och åker till jobbet. Jag slipper stå i tunnelbanan och på pendeln. Den har gjort mig fantastiskt mobil i Stockholm, om jag ska handla något någonstans eller om det bara är fint väder och jag vill glida runt på Djurgården etc.

    Jag är nöjd.
     
    GusGusGus, ostguden, milky81 och 1 annan gillar detta.
  12. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Hej!

    Kul att du skrivit om din Eltra, jag är nyfiken! Jag står lite i valet och kvalet mellan Eltra Premium plus eller E-twow booster GT. Den sistnämnda är absolut en häftig scooter som du borde ha med i din jämförelse bland scootrar. Jag är också en tungviktare på 107 kg och därmed går väldigt många scootrar bort. Jag har haft en Xiaomi M365 i drygt ett år och stod ut med tre punkteringar innan jag satte på solida gummidäck. Väldigt skönt att slippa punkteringarna, men scootern har blivit väldigt klen i förhållande till hur många kg den ska transportera... Väger man 75 kg så funkar det fint, men jag behöver en uppgradering helt enkelt.

    På grund av detta så är jag ju nyfiken på hur enkelt det är att byta slang på en Eltra? På M365 var det en total mardröm då ventilen på milimetern skulle få plats inuti hjulet... Man behöver även koka däcket i 15 min för att kunna trä på det på hjulet igen. Hur var detta på Eltran? Jag blir direkt lite pessimistisk med dina två punkteringar med tanke på att E-twow har solida däck med bra fjädring.

    Jag tänker även på det som Bernard skrev tidigare i tråden. Har du varit i kontakt med Eltra när du haft de problem du haft? Har de kunnat ge bra hjälp? Tänker om man skulle få problem med batteri, bromsar eller något större, hur det funkar med garanti. Till mer etablerade märken finns det ju en uppsjö av reservdelar lite här och var.
     
    milky81 gillar detta.
  13. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är en delad fälg på min Ultra. Man tar loss hjulet, lossar tre skruvar så kan man plocka isär fälgen. Du har däcket i handen och kan dra ur slangen... Inget kokande, inget vrängande av däck.

    Jag har varit i kontakt med dem, har en bra dialog och jag har fått bra hjälp. Jag har ju googlat en del för att se vad det finns för reservdelar och Ultran är ju en variant av "Speedway 4" som jag skriver i min lilla blog och det finns reservdelar.

    Det är inga unika saker på den. Man kan hitta en del del förbrukningsvaror på cykelsajterna, bromsbelägg, slangar, däck, bromsskivor, lager på Biltema osv.
     
    Karl Olsson och ostguden gillar detta.
  14. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Hej alla har precis beställt en Eltrascooter PREMIUM PLUS går denna modellen att mopedregistrera?
     
  15. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Instämmer. De har inte varit delaktiga i framställningen mer än att "designa" logotypen (ett typsnitt) och sedan laddat upp den i konversationen mellan dem och en "design your own scooter"-säljare från Alibaba. Jag har kikat runt på Alibaba och ser att de säljs för runt 3000-4000 kronor utan logotypen, så det är en hejdundrans vinstprocent om de tar 10 000 för mediokra sparkar. Antar att de hade någon snäll förälder som pyttsade in för ett x antal scootrar.

    Scootern i fråga:
    New 2019 48v 15ah 500w China Battery Electric Scooter With Ce Certification - Buy Electric Scooter,Electric Scooter With Ce,48v 15ah Electricscooter Product on Alibaba.com

    Definitivt inte. Du får juridiskt sett inte framföra den på allmän väg, men det är sällan som poliser orkar inflika. Kör försiktigt bara.
     
  16. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret jag ska ha den bara för att pendla till jobbet med. Sen är tanken att kunna slippa stadsbussarna som alltid är överfulla.
     
  17. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått min och kört ungefär 4 mil.
     
  18. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej igen nu har jag haft min eltra premium i några månader och har fått punktering på bakhjulet är detta svårt att fixa själv?
     
  19. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Lyft upp skotern på ett par bockar eller på ett mindre bord, eller en större pall så att den står stadigt.

    Stegen är följande:
    1. Lossa bakre skärmen, 4 insexskruvar
    2. Vik undan skärmen, kabeln till baklampan finns där. Jag brukar lägga den på ”ståplattan”
    3. Skruva bort det röda bromsoket, 2 insexskruvar
    4. Klipp sönder buntbandet som håller kabel som går i i hjulet på vänster sida
    5. Lossa på muttrarna på båda sidor så att du kan ta loss hjulet. Det är tungt och sitter dessutom fast i kabel så ta det försiktigt.
    6. Lägga hjulet på ”ståplattan”
    7. Skruva loss bromsskivan så att du kommer åt skruvarna i fälgen. Den kan hänga kvar i kabeln.
    8. Skruva loss skruvarna i fälgen
    9. Fälgen går nu att dela och du kommer enkelt åt både däcket ock slangen
    10. Laga eller byt slangen
    11. Skruva ihop igen i omvänd ordning. När du skruvar tillbaka bromsoket så se till att det hamnar rätt i sidled så att det inte ligger an på skivan när du inte bromsar.
    12. Sätt fast kabeln till hjulet med ett nytt buntband
    13. Diverse bilder nedan:



    14. 5F1723FE-E5D9-4336-85FF-DEABE68B9C86.jpeg DFF2665F-A9B7-4190-A974-08D0AAFD1775.jpeg ABFBE85E-53B7-46B3-B36D-63639DC7CB53.jpeg 42B733FE-F08F-4B4C-ACC6-6AB0CC50ADEE.jpeg CD05DABB-2CC4-45E7-AA64-899ACD72B202.jpeg DD6E3874-73AA-4789-B3E6-D07F5EE9802C.jpeg D8B55FD0-813B-4716-B407-A3734FB3B521.jpeg 383C66BC-4D1A-4B29-B825-CB2A9DE2AE21.jpeg 627268AD-20D0-4175-8E89-4D6FA231F617.jpeg 7AAB32B2-24C9-498A-A6E0-03E067227E40.jpeg DE33E7CC-C2D6-4BE8-8B6C-64EA733BFE3F.jpeg

    /Carl
     
    MEE, chucken, GusGusGus och 1 annan gillar detta.
  20. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack så jätte mycket detta kommer hjälpa mig mycket.
     
    Last edited: 30 nov 2020
    bernard gillar detta.