Samsung Galaxy S10 Lite Vs A71

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Corran_Horn, 30 mar 2020.

  1. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Hej kära forumiter!

    Då min Asus Zenfone 5Z har börjat att krångla med batteriet och gå från acceptabel batteri tid (hålla en hel arbetsdag med lite strömning av podcast och några snabba tittar på aftonbladet) till en närmast katastrofal batteritid (knappt kunna titta på Aftonbladet i 10 minuter och kunna strömma podcast i ca 45 minuter och sedan vara tvungen att stödladda) så har jag börjat att titta på Samsung Galaxy S10 Lite och Samsung Galaxy A71. Har tittat på varenda video som jag har kunnat hitta på dessa båda telefoner och läst alla recensioner jag har kunnat komma över men kan fortfarande inte riktigt bestämma mig vilken telefon som förtjänar mina surt förvärvade slantar.

    Spelar egentligen aldrig några spel på mobilen (ev. ibland då jag sitter någonstans och är extremt uttråkad annars aldrig) tittar en del på video både Netflix, Telia Play och Youtube så det är anledningen till att jag vill ha en stor skärm.
    Lyssnar även mycket på musik och podcast därav behov av att kunna stoppa in ett minneskort modell större.
    Kameran är viktig men den måste inte hålla absoluta toppklass som Samsung Galaxy S20 Ultra eller Huawei P40 Pro.
    Har haft Samsung tidigare (en Galaxy S7 Edge) och tycket det var sjukt smidigt med Samsung Pay vilket också gör att de här båda telefonerna lockar.

    Utifrån det jag har kunnat läsa mig till så verkar S10 Lite ha något bättre batteritid, skärm, kamera, fingeravtrycksläsare och givetvis processor vilket borde göra att telefonen i sig är lite mer "framtidssäker". Men frågan är om det är värt nästa 3000 kronor mer? Ska dock erkänna att det drar lite mer i köptarmen för S10 Lite.

    Vänder mig därför till er här på forumet för att kunna få lite hjälp med mitt beslut.

    Tack så mycket på förhand för hjälpen. = )
     
    Last edited: 30 mar 2020
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Måste det stå mellan dessa två telefoner, eller kan man föreslå annat med?

    Note 10 Lite är som du säger rätt dyr i förhållande till hårdvaran, men man får ju S-pen.

    Hur högt värderar du pennan?
     
    Corran_Horn gillar detta.
  3. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Faktiskt inte alls då det är S10 Lite och inte Note 10 Lite som jag är inne på att köpa. ; )

    Vad gäller andra telefoner än dessa två så Jo det är väl möjligt. Men få andra telefoner i den här prisklassen verkar ta minneskort större än 256GB (har kollat på Xiaomi mobiler innan och de verkar max ta 256GB kort). Jag har just nu ett 400GB kort i min Zenfone och det kortet vill jag gärna kunna använda.

    En av de saker som gör S 10 Lite lite extra intressant är att den är en S10a som kör Snapdragon 855 här och att den dessutom är "sanktionerad" av Samsung Sverige. Vill inte ha en Samsung med Exynos chip då de just nu verkar prestera sämre än motsvarande Samsung med Snapdragon chip. Där tänker jag främst på batteritiden då jag som sagt inte spelar speciellt mycket på telefonen.

    Prio är nog faktiskt följande saker utan någon speciell ordning.
    Batteritid
    Hyfsad kamera (måste inte vara en topp kamera men gärna ge bra bilder)
    Minneskortsläsare som klarar minst 512GB
    Stor skärm
    En platt skärm, blev lite avskräckt av böjda skärmar när jag hade S7 Edge. Såg snyggt ut men var inte speciellt praktiskt. Speciellt inte när du ska sätta fast ett skärmskydd.
     
  4. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Nja, i ditt fall om du inte utnyttnar prestandan till gaming eller liknande passar a71 mer då.

    Tänk såhär, båda lurarna lär väl få lika många updates så future proof är väl mer om du kräver prestanda senare vilket du inte verkar göra.

    A71 har tillräcklig god prestanda för att klara vardagliga saker utan problem ju, även i framtiden.

    Spara pengar, köp a71 eller betala mer men för något som kanske inte märks i slutändan ändå (?)
     
    Corran_Horn gillar detta.
  5. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Tack för inputen. Definitivt något jag ska ta i beaktning när det blir dags att byta. Hoppas dock att jag kan stå ut någon månad till innan jag känner mig tvingad att byta.
     
    RuffyMan gillar detta.