Är SMS fortfarande relevant bredvid Whatsapp och andra IM-tjänster?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 3 mar 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här tråden är till för att diskutera SMS och huruvida det är relevant eller ej bredvid andra IM-tjänster idag.
     
    Last edited: 3 apr 2020
    N6290 gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Grymt OT i Vimla-tråden, ursäkta, men kände att jag ville skriva av mig som svar på det ovan ;-)
    Kanske kan moderator lyfta ut inläggen som rör "sms kontra moderna meddelandeappar" till en separat tråd?

    Visst har du rätt i att WhatsApp dominerar i vissa marknader. Även Sydamerika brukar lyftas fram som ett exempel där WhatsApp dominerar stort. Men Sverige är INTE ett sådant land. I Sverige vet jag inte EN ENDA PERSON som använder WhatsApp. Inte en enda bekant till mig har nånsin nämnt att de har WhatsApp på sin telefon, och då har jag ganska blandat umgänge och ganska olika åldrar jag möter. Så har svårt att förstå snacket om den tjänsten, särskilt när du nämner "Sverige" i samma andetag. Däremot är ju Facebook Messenger vanligt bland de flesta i Sverige, känns det som. Imessage vet jag inte många som pratar om längre, även om många såklart rent tekniskt har tillgång till det (alla Iphoneanvändare).

    Man brukar säga att sms är dött i stora delar av världen, men att sms fortfarande är populärt i marknader som USA och Norden (inkl Sverige) - åtminstone på amerikanska tekniksajter brukar jag möta det påståendet ofta. Ska ha att göra med att Iphone är extra populärt i USA och vissa delar av Europa, typ 50-50 i marknadsandelar mellan Iphone och Android, till skillnad från övriga världen där Android dominerar stort - och Iphones höga marknadsandel skulle då förklara varför många hänger kvar vid sms i just dessa länder (för att ganska många är fast i Imessage typ), om jag förstått resonemanget rätt.

    Jag har några vänner som jag enbart kan nå över sms, som inte har eller inte använder någon modern meddelandeapp alls. Beror säkert på umgängeskrets. Men jag menar även 90-talister, har ett gäng i min närhet som bara använder sms. Även mina vänner med FB Messenger skickar sms ibland, av olika skäl, jag likaså. Ibland är sms helt enkelt enklare än att öppna den moderna meddelandeappen och visa alla att man är online, och kanske behöva läsa ikapp olästa meddelanden innan man kan framföra sitt ärende.

    Kontentan i mitt inlägg: Sms är inte alls dött, framför allt inte i Sverige. Jag anser att du har fel! Anekdotisk bevisföring (vilket jag använder mig av ovan) är sällan helt pålitlig, men jag törs ändå påstå helt säkert att sms är mycket vanligare i Sverige än i många andra länder (Asien, Sydamerika).

    Till sist, jag stöter faktiskt på personer ganska ofta som säger att de "aldrig använder sms", enligt deras utsago. (Påståendet verkar populärt att yttra även i detta forum). Till exempel en vän tyckte att det var strunt samma om det fanns backup på hans sms eller inte när han bytte telefon, för han "smsade aldrig". Jag insisterade på att han skulle göra en kopia med appen Smsbackup+. Visade sig att det fanns cirka 7000 poster att ladda upp..... (En del av dessa var samtalshistoriken de senaste tre månaderna, men han ringer inte så mycket så huvuddelen var sms). Undrar varför folk slänger ur sig det påståendet, att de aldrig använder sms, när verkligheten ofta är något annan?
    Flera här som tycker det är helt oviktigt att göra backup på sina sms? Oavsett om man använder sms aktivt eller inte, så är det ju självklart att man vill ha backup tycker jag. Vissa gamla släktingar som inte har många år kvar pratar jag enbart med över sms, vore ju katastrof att förlora allt det.
     
    stelex, Asawi, Kingson och 1 annan gillar detta.
  3. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @N6290@N6290 Kort å gott, detta beror uppenbarligen på vilka kretsar man umgås i. Jag pratar dagligen med över 20 pers på telefon via text meddelanden, å då går endast via WhatsApp, Imess och alla kollegorna kör med Teams ifrån Microsoft! De enda som skickar sms till mig är hemlarmet och Vimla :D
     
    N6290 gillar detta.
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag öppnade just Messages för att kunna svara med fakta. Jag hade totalt 45 olika konversationer där. Av dessa 45 var 2 stycken meddelande till eller från en människa. Ena var från min bror, han svarade på en gratulation i december. Det andra var från min amerikanske kollega. Vi var i England på tjänsteresa och försökte komma överens om vilken pub vi skulle äta middag på. Resten, 43 unika konversationer är engångskoder, parkering, aviseringar från PostNord och liknande. I mitt fall känner jag att jag har fog för att säga "jag använder aldrig SMS". Teams för kollegor, Google Hangouts for vänner.
     
    katho och N6290 gillar detta.
  5. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Populärt på samma sätt som så många jobbar hemifrån just nu, det är det enda alternativet. Betyder inte att det är bra.
     
  6. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Alla som tycker sms är dött eller onödigt eller inte bra, kan väl få tycka det, men ganska onödigt att dödförklara en funktion som faktiskt är den enda meddelande tjänsten som funkar när din data tar slut eller inte fungerar, och finns ju en anledning till att vissa service tjänster tex Postnord, parkeringssystem har det som alternativ just pga att det är just driftsäkert

    Det gäller ju så länge traditionella mobil system används som majoritet, nya molnbaserade mobilsystem passar inte alls in i den gruppen då dom är beroende av både master och datatrafik så det kanske på sikt ändrar den här kartan, men det är en bit dit.

    Det har ju redan visat sig otaliga gånger med vimla att det inte fungerar för alla och ska bli spännande att se hur deras system kommer står pall för full aktivitet efter sommaren då alla deras kunder kommer använda detta.
     
    stelex, Jörgen Ö och svenix gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom diskussionen fick vingar har jag flyttat era inlägg till den här fristående tråden. Hoppas ingen misstycker.
     
    N6290, svenix, Buzz och 2 andra gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 3 apr 2020
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara i år har jag redan skickat 144 SMS enligt Mitt Tele2 sidan, så hos mig är det inte dött. Kan dock tyvärr inte se hur mycket jag skickade under förra året, då den bara visar sedan årsskiftet
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har personligen inte användt sms på många år utan det är 90% telegram sen är resten facebook messenger och whatsapp.. sms är ju inte bättre eller sämre än nånting annat eg... klar fördel att kunan skicka sms även om data tar slut men det har aldrig hänt mig och kommer med största sannolikhet heller aldrig att hända mig heller.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    SMS är fortfarande väldigt praktiskt om man befinner sig i delar av världen där man inte har datatrafik, antingen för att det inte ingår i roamingavtalet eller är för dyrt att ha på konstant.
     
  12. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag är för andra tjänster än sms. Men i mitt fall så använder dom runt om mig sms till den största delen.
    Men en nackdel med andra tjänster är ju just det att det finns för många. Kunde folk hålla sig till 1-2 så hade det vart bättre.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Personligen gillar jag gamla klassiska SMS, och tycker att RCS-funktionaliteten bara förstör och komplicerar. Åtminstone med Googles nuvarande RCS-lösning är det inte så mycket att ha.
    Det har hänt flera gånger att Android Messages vägrar skicka meddelanden till kontakter som också har stöd för RCS. Kommer upp ett felmeddelande. Då hittade jag till sist en inställning ungefär "tvinga över SMS", och då funkade det att skicka.
    En annan sak är att RCS såvitt jag förstått ska innebära att ALLA SMS och MMS-meddelanden (dvs även klassiska SMS och MMS, som skickas till en kontakt som inte har stöd för RCS) ska gå att skicka över Wifi. Typ att Googles servrar har en kontaktpunkt till operatören, Telia/Halebop i det här fallet, så att de kan leverera SMS någon slags bakväg till operatören, över Wifi. Så verkar emellertid inte vara fallet. Kan vara att jag missförstått marknadsföringen. Om vanliga SMS och MMS inte går att skicka över Wifi - vilket jag sett som den viktigaste funktionen - så är RCS helt värdelöst i nuvarande stöpning.
    Om man skaffar en telefon med Wifi-samtal, innebär det att vanliga SMS och MMS går att skicka över Wifi? I så fall är den funktionen betydligt mer efterfrågad än RCS tycker jag.

    Kontentan: Jag tycker om vanliga klassiska SMS <3, det är inte alltid perfekt men funkar alltid pålitligt när man behöver en enkel kanal att samtala över. RCS brukar innebära mer huvudbry och krångel, bland annat på grund av ovanstående.

    Kan tillägga att jag ofta föredrar moderna IM-appar, vilket kanske inte framgick av mitt inlägg som inledde den här tråden. Den stora fördelen med t.ex. Facebook Messenger är att allting finns i molnet, man behöver aldrig oroa sig för att förlora meddelanden (WhatsApp har ju en stor nackdel i det fallet, liksom vanliga SMS, lite beroende på hur man gör backup av sina SMS). Tycker dock att SMS alltid är bra att ha, och skönt att använda ibland för att det är så enkelt. Som någon skrev: något alla kan falla tillbaka på, när andra lösningar saknas eller krånglar.
     
    dannejanne och Johnh3 gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Håller med här. Det jag inte gillar med RCS är att det inte går o ta backup på meddelanden som är skickade via RCS, vilket man kan med SMS, som görs hos mig varje kväll automatiskt
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det där låter främmande för mig. Mig veterligen sker backup av ALLA meddelanden i Android Messages för mig, oavsett om de tekniskt sett är SMS, MMS eller RCS. Dels laddas de upp till Google Drive mig veterligen, alltså Device backups i Google Drive. Dels laddas de upp till Gmail genom en tredjepartsapp jag använder, Smsbackup+. Jag försökte undersöka och hittade flera meddelanden i Gmail som mig veterligen bör vara skickade som RCS, så Smsbackup+ borde ta dom iaf. När det gäller Google Drive-backupen så har jag inte undersökt den på ett tag, men sist jag gjorde en återställning vill jag minnas att allting följde med utan undantag.
    Vad har du sett som tyder på att RCS inte skulle följa med? Och vilken backuplösning syftar du på, Google Drive eller? I så fall är det ju otroligt korkat av Google, men jag är inte helt övertygad förrän jag sett det själv! Så fyll gärna i. ;)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar som vi båda har lite rätt. Antingen har min sms backup program lagt till stöd för RCS eller så har jag läst lite fel, men så här säger det program jag använder

    "Can this app backup/restore RCS messages?
    Yes it can, if you use Google’s Messages app for messaging.

    Google’s Message app now supports RCS messaging with all service providers in USA as well as a lot of providers outside of USA. Messages stores these messages in the SMS/MMS database on the phone as MMS messages and SMS Backup & Restore can backup and restore these messages. If you wish to use RCS messages and backup/restore them using SMS Backup & Restore then we recommend using Google’s Messages app instead of the phone’s built-in messaging app." Källa: FAQs – SyncTech

    Denna app använder jag https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore
     
    N6290 gillar detta.
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    SMS är den enda garanterat världstäckande standarden. Det räcker för mig. Man vet alltid säkert att den man skickar till kan ta emot (bortsett från tekniskt trassel).
     
    stelex, Jörgen Ö, drzap och 1 annan gillar detta.
  18. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Dock om man smsar till andra länder än Sverige så kan telefonräkningen lätt dra iväg till skillnad om man använder whatsapp, viber telegram eller annat. Man kan heller inte veta om ett sms har gått fram eller återigen till skillnad från ovan nämnda appar. Så sms kanske inte är dött men i syfte att ha konversationer med vänner som befinner sig utanför sverige så är de andra messengers att föredra framför sms.
     
  19. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    SMS kanske inte är dött men när man vill ha en konversation med flera deltagare så fungerar ju inte SMS , visst du kan skicka ett sms till flera mottagare men svaret kommer inte till alla utan till en enskild mottagare.

    Förstår inte hur man kan föredra sms framför whatsapp, telergram ,viber mm men alla är vi olika:)
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Älskar sms! Skickar säkert tusentals sms i månaden. Tycker sms slår alla andra tjänster. Man måste inte ha massa andra appar och tjänster.

    Är dock iPhone-användare så de flesta går ju via imessage. Principen år samma. För min släkt och vänner i USA finns bara sms/imessage (blue bubble!). Tycker det är skönt.