Diskussion: Sennheiser MOMENTUM True Wireless 2

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Ascended, 15 mar 2020.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tror att jag såg din tråd på Reddit kanske? Kan jag ha rätt om det?
    Anyway, om du jämför dom här mot Sony WF-1000XM3, är dom värda uppgraderingen? Alltså jag går mellan att värdera ljud högst vilket jag egentligen gör men tycker att komforten och hur stort fodralet är, är under all kritik på Sony-lurarna, men jag gillar ljudet.
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja, om du är villig att betala dom extra cachen, MWT2 har bättre ljud, bättre komfort, mindre case, IP-rating etc.

    Har inte provat WFXM3 själv så kan väl egentligen inte garantera att ljudet är så mycket bättre, men det finns säkert folk på reddit eller headfi som har prövat båda.
     
    bernard gillar detta.
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5




    Ingen aning om hur detta speglar verkligheten då Youtube i sig försämrar ljudkvaliten ganska så mycket, men det kan kanske ge en fingervisning på skillnaden mellan ljudkvaliten. Ljudet påverkas ju också av hur bra seal du får när du använder In-ear lurar.
     
    Last edited: 8 apr 2020
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Ascended@Ascended nu när du haft dem i några veckor och euforin över att ha något nytt lagt sig - skulle du våga lämna ett betyg?

    Byggkvalitet hörlurar: 1-5
    Byggkvalitet fodral: 1-5
    Passform: 1-5
    Ljudkvalitet: 1-5
    Inspelningskvalitet: 1-5
    Batteritid: 1-5
    ANC: 1-5

    Förresten - kan du mäta dem? De verkar ju jättesvårt att hitta yttermåtten på dem :) Jag är villig att spendera lite extra om ljudet är ordentligt bra, men är lite rädd för att de skall upplevas som klumpiga i jämförelse med tex Galaxy Buds+, som jag för närvarande använder.

    Hur ser det förresten ut med tillbehör om man vill prova olika "tips" utöver de som följer med? Har du någon koll där? Som du säger är ju passformen förbannat viktig med in-ear, att det sluter helt tätt. Comply har "räddat" ljudet i mina Buds: Comply™ Foam Tips - Replacement Earphone Tips.


    Edit: Hittade faktiskt Comply för Sennheiser True Wireless - står att de är kompatibla med version 2 här.
     
    Last edited: 8 apr 2020
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Byggkvalite 5/5

    Finns absolut inget att klaga på när det kommer till byggkvalitet, både när det gäller hörlurarna och fodralet. Allt känns helt enkelt väldigt sturdy, har tappat hörlurarna på golvet (trä) ett antal gånger utan att det blev någon skada varken invändigt eller utvändigt. Det finns dessutom en IP-rating (IPX4)

    Passform: 4,5/5

    Passform är oerhört subjektivt, jag hade inga problem med 1st Gen produkten som var lite större, och upplever dessa som väldigt bekväma. Personligen tycker jag också att storleken gör dom lättare att hantera när du hanterar dom.

    Ljudkvalitet 5/5

    I grunden är ljudkvalitet också ganska så subjektivt, vissa föredrar ett mer neutralt ljud, medan andra vill ha ett mer färgat ljud.

    Men soundstage och instrument separation är helt enastående om man jämför med andra True Wireless. Dom är inte fullt lika neutrala som Galaxy Buds, men absolut inte extremt färgade åt något håll, jag föredrar ljudet när EQn är sätt till default. Då blir basen perfekt, varken för mycket eller för lite.

    Med det sagt så är det nog lättare att själv lyssna än att försöka förklara, ska inte heller påstå att jag är speciellt insatt i alla tekniska audiofil-termer. Dom hanterar helt enkelt alla höga, låga och mellanfrekvenser riktigt bra i mitt tycke.

    Inspelningskvalitet 2/5

    Antar att du syftar på samtalskvalitet? Den är tyvärr inte allt för bra, utan helt enkelt OK, personen på andra sidan kommer att höra vad du säger, även i mer stökiga miljöer, men det kommer inte att låta bra.

    Något positivt är att en "sidetone" funktion finns tillgänglig. Det innebär att du får feedback på din egna röst under samtalet. Vilket underlättar mycket när du har två tättslutande in ear i öronen.

    Batteritid 3.5/5

    I dagsläget så räcker dom allra bästa TWS-lurarna på batterifronten ca 10 timmar, dessa klarar ca 7 timmar, vilket varken är bra eller dåligt i mitt tycke. Totalt sätt så får du ut ca 28 timmar med fodralet, vilket ändå är riktigt bra eftersom det också finns en snabbladdningsfunktion (10 min ger 1 timme speltid)

    Gissar på att hörlurselementen på 12mm tar ganska mycket batteri.

    ANC: 3/5

    Här har jag väldigt svårt att ge ett betyg, personligen så får jag redan en såpass bra passiv isolering att jag nästan aldrig känner behov av ANC. I och med pandemin så har jag inte heller rört mig speciellt mycket i miljöer där ANC kan komma till nytta (t ex plan/tåg etc).

    Ska dock tilläggas att ljudbilden inte försämras av ANC, vilket är något oerhört positivt.

    Övrigt:

    Appen är riktigt grym, visst EQn är inte speciellt innovativ, men funktionen av själv programmera vad touch-kommandon ska trigga är helt underbart.

    Transparency mode låter väldigt naturligt, även om man inte kan förstärka lika mycket som t ex Galaxy Buds.

    När jag lyssnar via andra medel än mobilen så låter dom fortfarande riktigt bra, så länge det finns en APTX codec. Ska du försöka lyssna på datorn utan APTX så blir ljudkvalitet väldigt lidande då SBC på PC är riktigt urdåligt.

    Ett annat stort plus är att diverse non-stock tips passar utmärkt, åtminstone dom jag provat (JVC spiral dot och Symbio W (foam/silikon hybrid). När jag har testat andra TWS-lurar så har dom flesta inte passat pga fodralet.

    Något som tyvärr har försvunnit från Gen 1 är APTX-LL, gissar på att Qualcomm är boven i dramat då Gen 2 använder ett nyare chip.

    Det finns heller ingen trådlös laddning, stör mig inte lika mycket som när mobiler saknar det, då jag endast laddar dessa ca 1-2 per vecka.

    Slutbetyg: 9/10

    9/10 är ett betyg från en person som sätter ljudet först, är du en som tycker att samtalskvalitet är minst lika viktigt så är dessa inte en 9/10.
     
    Last edited: 8 apr 2020
    bernard gillar detta.
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Svårt att mäta dom då dom inte är symmetriska, men från den längsta delen fram till toppen av "nozzeln" så är dom ca 2 cm. Men om du äger Galaxy Buds så kanske det finns någon bild/youtube video som jämför dom sida vid sida.

    Som jag skrev mitt tidigare inlägg så verkar dessa stödja dom flesta tredje-parts tipsen, bredden på nozeln är rätt så standard.

    Personligen så kör jag mest med JVC spiral dot, men just tips är också det väldigt subjektivt.

    https://penonaudio.com/jvc-spiral-dot-silicone-eartips.html
     
    bernard gillar detta.
  7. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag skaffade dessa igår och är än så länge riktigt nöjd! Jag hade diverse problem med instabilitet och avsaknad av möjlighet att ändra touchinställningarna tills jag uppdaterade till senaste firmware, men nu funkar dem som de ska. Grymt ljud, och jag kommer från ett par Sony In-ear.
     
    Ascended gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    WH säljer nu dessa för 1 394 kr, vilket är rätt bra. Antar att en ny modell är på väg.
     
  9. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Webhallen.com
    Dessa finns för 1490 kr, släpptes för ett tag sedan.
    Men är ju inte nån ny version kanske
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, nej, det är en enklare modell utan ANC osv.
     
  11. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Fasiken kanske skulle slå till på ett par momentum, bra pris och letar efter ett par nya lurar, kör för tillfället med ett par jag fick med min s20+, med sladd, ingen höjdare.
     
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså priset får mig att vilja slå till, men om det är en ny modell på väg är man ju ganska taggad på att vänta.
    Beställde ttidigare idag ett par Sony WF1000XM4 till webhallen men utan att betala för dom ännu (alltså beställde till butiken), men fan vet nu alltså.
     
    Last edited: 7 jul 2021
  13. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Nu har dom ändrat tillbaka priset till 2699! Var det lagg eller en extrem korttidsrea? :D

    Vad tror du @bernard@bernard?
     
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Uppdatering: dom vägrade sälja hörlurarna till mig på webhallen i Barkarby för det priset som jag har i orderbekräftelsen. Så rabatten var ett misstag tydligen, men tycker att det är sjukt dåligt, förstår att det kan bli fel men… man säljer för priset som står.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, trist. Såg lite märkligt ut, så det var ju nästan väntat. Komplett råkade prissätta Shield TV helt galet förra året tror jag det var, men de skeppade dem i alla fall, eller i alla fall ett antal av alla ordrar som kom in.
     
  16. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det var väntat att det kanske var något som hade blivit struligt med rabatten men jag trodde ändå att dom skulle hedra det.
    Vet inte varför men börjar bli allt mer av en ”kränkt man” när jag tycker att butiker och företag gör dåliga moves men blev ett samtal till kundtjänst på en gång som dock sen ledde till att jag måste maila dom.
    Min spontana tanke är att dom vill dra ut på det här tills min beställning/reservation gått ut, men jag kommer nog inte ge mig i första taget. ;)
     
  17. hallihallo

    hallihallo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Dom på kundtjänsten kan antagligen inte göra något utan måste lägga över det på orderavdelningen. Tror inte dom kommer dra ut på det medvetet, men det kommer säkert ta en stund innan dom går igenom det.
     
  18. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag fick det godkänt. :) Men hörlurarna pajade inom en timme efter att jag hade öppnat dom så nu får jag vänta 5 veckor på att dom ska fixa eller byta ut dom.
     
  19. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Efter jämförelse mellan Sennheiser CX 2021 och Sennheiser Momentum 2 valde jag CX eftersom när det gäller ljudkvalité är det knappt nån skillnad, och det känns som att CX har ANC...jag hade Airpods Pro innan.

    Fördel CX att man kan lyssna på musik/ta emot samtal via ena hörluren medan andra är på laddning, och på andra Sennheiser kan man inte göra det CX är första med denna funktion.

    Här är en jämförelse video mellan Sony XM4 som kostar det dubbla och CX.


    View: https://youtu.be/r7mMrOC5M68