Är SMS fortfarande relevant bredvid Whatsapp och andra IM-tjänster?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 3 mar 2020.

  1. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Stämmer inte. Jag kan använda sms precis som du säger att man inte kan. Bara att ställa in det så i mobilen.
     
    kissidor gillar detta.
  2. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    räcker det att bara du ändrar dessa inställningar eller måste all deltagare i konversationen göra det? har det något betydelse vilken mobil alla deltagare i konversationen har android/iphone?
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bifogar skärmdump från Textra SMS app. Det är längesen jag var inblandad i en grupp-SMS-konversation men som jag minns det så är det personen som initierar konversationen en som gör inställningen.[​IMG]
     
    sergio_2009 gillar detta.
  4. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3

    i stock appen op6 finns endast möjligheten för mms gruppchat, verkar som att sms till gruppen skickas som mms om jag förstår det hela rätt betyder det att man behöver datamängd för att det ska fungera?

    om det fungerar med gruppchat via sms är det någon som vet hur man aktiverar det på en iphone oxå, gillar inte iphone men har det som jobbmobil så kommer inte undan liksom :)
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    SMS har ju den stora fördelen att man inte behöver bry sig om vilka appar som mottagaren använder. Det bara funkar.

    Personligen föredrar jag mail för där går det att få till en bättre uppföljning och hantering av alla diskussioner. Det är också en sån tjänst som bara funkar. Det kvittar vilka appar och tjänster som användaren använder.

    Jag använder olika IM-tjänster som Telegram, Slack, Hangouts, Facebook Messenger... beroende på vad mina kontakter använder, men då jag inte pratar med folk jätteofta så kan de ju helt plötsligt ha slutat använda en app. Säkrare att använda något som bara funkar oavsett om de bytt telefon och inte installerat appen eller om de glömt telefonen hemma. Mail FTW! :)
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Skulle uppskatta att 95 % av mitt chattande går via WhatsApp, 3 % via Facebook Messenger, och resterande 2 % via sms. Nåt sånt. Gillar klart WhatsApp bäst. 38åring bosatt i mellanstor svensk stad :)
     
  7. DiXie17

    DiXie17 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2019
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23 FE
    Jag tycker att SMS kommer alttid att va relevant i olika sammanhang. Speciellt med inloggningskoder som har blivit så vanliga. Och många som aldrig kommer sluta använda sms som primärt meddelande verktyg. Det bara funkar!

    Jag personligen föredrar Signal, sedan Messenger eller WhatsApp om det absolut behövs. De flesta av mina kontakter och nära o kära använder Signal nuförtiden :)

    Screenshot_20200404-232855_Signal.jpg
     
    induktion och sergio_2009 gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sms känns som en odåga. Används främst för jobb, och för att initiera nya kontakter till man lyckats övertala dom att gå över till whatsapp eller telegram. Att det är okrypterat känns också allmänt olustig och det känns verkligen att både operatörer och myndigheter osv ka läsa allt i klartext utan några som helst problem... Nu är dessvärre inte Whatsapp perfekt heller..men det försvårar... Telegram är inte perfekt heller.. Hade föredragit Signals protokol med telegrams GUI...

    Sms går bort för det finns ingen frihet att kunna skicka multimedia på ett bra sätt utan kompriminering. Whatapp komprimerar förvisso men det komprimerar inte sönder det och det blir en ganska bra balans mellan data utrymme och kvalite, telegram är bättre på den fronten. Att kunna dela Live GPS position tycker jag också är bra ibland... om man är påväg nånstanns vet dom exakt när man är framme tex utan att man behöver messa en massa när man kommer osv.

    SMS fyller sin funktion främst för att det inte krävs att ha några appar installerade... men så fort man initierat en kontakt vill man gärna flytta över till andra program så fort det går.

    Att de som använder Iphone vilket iofs är en ganska stor krets förstår jag varför dom inte har något emot att "smsa" men det är ju dock inte "smsa" det gör... så länge alla ens vänner har iphone går det väl bra antar jag med "sms/imessage" men det är rätt få personer med iphone som verkar förstå vitsen med whatsapp.. förmodligen för det kanske inte tillför så mkt utöver imessage. Och att utseendet för whatsapp ser väldigt olikt ut på iphone bidrar väl också till att de ser ut som vilken iphone app som helst...

    Backup funktionen för meddelande och data funkar inte lika bra med sms även med google messenger installerat... whatsapp är mkt bra p denna punkten är ingen begränsning på storlek heller.. varje gång jag byter telefon så laddas min backup hem från google drive på ca 50 gb.
    Något som är kasst för både google drive och även icloud är att de så vitt jag vet inte längre är krypterat detta är vad jag tror är för att göra fbi glada därmed blir end of end krypteringen ganska värdelöst så vida man använder cloud backup och i ärlighetens namn gör de flesta det... Men det är helt enkelt för smidigt med cloud backup framförallt när man ska byta telefon... Nu ska jag android få något liknande air drop som ska fungera väldigt bra.. detta gör möjligtvis att man kanske inte behöver använda lika mkt cloud backup.
     
    sergio_2009 och Leo83 gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jo, grupp-SMS finns ju (tror det tekniskt sett är grupp-MMS om man ska vara noggrann). Men det är ingen bra lösning i mitt tycke, skapar mest förvirring. Vet folk som ska skicka samma meddelande till flera och råkar skapa en grupp, så att alla kan se de andra mottagarna och deras telefonnummer, vilket inte var avsikten från avsändaren. Såna grejer menar jag när jag nämner förvirring. Sen känns det som att grupp-MMS inte ser likadant ut och inte fungerar precis likadant på alla enheter. Har själv ingen större erfarenhet av det men vill minnas att jag hört om krångel där vissa användare inte deltar i gruppen på samma sätt som övriga och missar grejer, kanske beroende på telefonmodell eller en inställning någonstans.

    Ska man skapa en grupp, då väljer jag alltid en modern IM-app. Aldrig grupp-MMS.
    Men att bara skicka till en person, då funkar sms bra!

    Någon nämnde att skicka foton/bilder. Nästan alla tjänster komprimerar foton i varierande grad. MMS är nog värst vad gäller att sabba kvaliteten. Är det en oviktig bild, typ en meme eller gif, då spelar det ju ingen roll. Är det ett viktigt foto, där jag vill att mottagaren ska få fotot i bra kvalitet, skulle jag alltid använda Google Photos och skapa en länk och dela - jag hade aldrig låtit varken MMS eller någon IM-app komprimera bilden och sabba dess metadata (plats, tid osv) isf.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har fått bilder via MMS som inte sabbar metadata. När jag fått bilder via MMS så har jag kunnat se plats och tid om jag öppnar i en app som visar det, t.ex. Google Photos.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag gjorde just ett försök, MMS:ade en bild till mig själv (Android Messages, Pixel 3a, Halebop). Filnamnet för bilden och metadata som rör datum och tidpunkt då den togs är faktiskt orört. Däremot är metadata rörande plats (koordinater) och telefonmodell m.m. (ISO, kameralinsens millimeter och något mer) borta. Samt komprimering av bilden från ca 3 MB till ca 500 KB.

    Så ger dig halvt rätt! Datum och tid var ju kvar. Men plats tycker åtminstone jag är viktigt att ha också, om det är ett fotografi av värde.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag fick en bil från en vän, för flera år sedan via MMS från en Windows Phone till min Android telefon (då hade jag en OnePlus 3) och där fick jag med all metadata inklusive plats (ja Google visar exakt plats, men det tänker jag inte visa med hänsyn till min vän men den visar rätt plats i Uppsala), se denna bild
    upload_2020-4-5_11-2-47.png
    Att det står Uppladdat från Android-enhet är för att jag sparade bilden på telefonen och den sedan laddades upp via Google Photos till mitt Google konto. Så det verkar vara beroende på hur enheten väljer att göra när man skickar MMS. Jag testade o skicka ett MMS från min Xiaomi telefon, som kör custom rom och där var det samma som för dig. Så det är nog upp till hur operativsystemet gör :/
     
    N6290 gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Intressant!
    Ja, det måste bero på telefonmodell/operativsystem samt eventuellt på vilken operatör man har och vilken sms-app. Då vet vi att det rent teknist är möjligt att skicka all metadata över MMS, men att vissa telefoner/operatörer sabbar det ändå. Om andra gjort motsvarande experiment med sina telefoner, dela gärna! ;-)
     
  14. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag vill också slå ett slag för Signal. Har använt appen sedan 2015, kör Signal med i princip alla jag känner. Vi kör även Signal på jobbet eftersom mycket av det vi säger över telefon är konfidentiellt.

    Signal gör allt rätt:
    - All kod är helt öppen (inklusive deras serverkod)
    - Allt är alltid krypterat hela vägen
    - Protokollet har undersökts både akademiskt och av hackers och hittills har inga svagheter hittats
    - Riktigt bra ljud i röstsamtalen tackvare WebRTC
    - Signal använder inte batteri i bakgrunden som Whatsapp (de använder Googles push-tjänst som väcker appen när meddelanden kommer in)

    Dessutom:
    - Edward Snowden och Bruce Schneier använder båda Signal primärt för sin kommunikation
    - NSA-läckan visade att dem hade försökt knäcka protokollet, men ej lyckats
     
    DiXie17 och induktion gillar detta.
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag kan inte annat än att hålla med i allt. Lika trevligt och enkelt att använda som WhatsApp, men utan facebooks inblandning.
     
    pest46 gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag hade gärna använt telegram med Signals protokoll/backend. Men själva appen ser väldigt gammaldags ut knappast något som den stora massan skulle använda..de vill ha rolika emojis och stickers osv...
     
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Vad baserar du din gissning på att "stora massan" vill ha bilder? Jag tror precis tvärtom, att alla seriösa användare har fokus på texten.
     
    pest46 gillar detta.
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Signal har emojis och stickers, så det är bara att köra hårt.
     
    pest46 gillar detta.
  19. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Använder Signal mobilnumret för verifiering eller är det användarnamn och lösenord ?
     
  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Mobilnumret. Än så länge i alla fall, de jobbar på att lägga till stöd för användarnamn men det är inte klart ännu.
     
    pest46 gillar detta.