Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

  1. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Behöver ni verkligen tänka på det för 1 kronas skull, är det inte lite jobbigt?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det mer handlar om att det går lite sport i det. Se det som en hobby :)

    Man blir ju lite lätt miljöskadad av att hänga i dessa trådar. Svårt att undvika.
     
    Sale, jms, FRS05 och 1 annan gillar detta.
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Nja, tycker inte det är så jobbigt. Kommer inte alltid gå och tänka på det så har inget tvångssyndrom om du tror det. Ofta går man och blippar i affären och då kollar man bara i slutet av rundan om man kan tjäna en krona extra.

    Ekonomisk av mig så plockar inte på mig skit bara för sakens skull. Utan kanske bara tar någon extra vara av något jag behöver. Men har inte haft kortet så länge ännu så får se hur jag agerar med tiden. Jag är på inget sätt beroende av en extra krona eller två. Men aldrig fel att tjäna det om man kan.
     
    Jonthan gillar detta.
  4. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt att från 25 eller 26 kronor med Komplett blir poäng med Curve... Själv så har jag alltid gått tillbaka i Curves timeline och valt andra kort på småköp under 25 kronor såsom Länsförsäkringar bankkort och Nordic choice card för att uppfylla Lfs krav på aktivt kort och NCCs att man får tillgodoräkna sig 2 nätter/per månad som man använder sitt kort. Ser detta mer som än sport än jippie nu tjänade jag en spänn...
     
  5. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Det beror väl på att 1 poäng är minimum. Alltså olika gräns för 1% och 2% bonus.
     
    bernard gillar detta.
  6. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    FYI, Topup till Revolut verkar inte ge något bonus längre:cry:
     
    Jonthan, mena och utor gillar detta.
  7. 801run

    801run Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    Jag är inne på att regga ett Komplett Mastercard, har re:member more som nu sänker sin bonus. Jag har en fundering som kanske ni som har kortet kan svara på:

    Hur fungerar det med att anmäla felaktiga transaktioner på Komplett Mastercard? En fördel med att handla med mastercard/visa som inte många tänker på är det köpskydd man har. Blir man blåst eller på annat sätt inte kan komma överens med motpart om en transaktion, så kan man alltid vända sig till kortutgivaren och anmäla transaktionen. Motparten kommer då belastas med en s k chargeback, dvs blir av med pengarna (samt får betala en penalty till kortutgivaren), samtidigt som du får tillbaka pengarna. Detta är mycket enklare än man tror och hos de flesta kortutgivare finns det online i deras app/web, bara markera transaktionen + polisanmälan (också online) och sedan är det klart, du har pengarna tillbaka utan att lyfta telefonen. Det har räddat mig ett par gånger. Jag läste en recension av Komplett där någon skrev att kundtjänst inte känner till begreppet "chargeback", vilket låter väldigt märkligt, så undrar därför, hur funkar det med Komplett om man vill anmäla en felaktig transaktion, finns detta smidigt upplagt på deras webb?
     
  8. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Det finns inget att klicka på vid transaktionerna för att anmäla något fel. Man ska ladda ner ett formulär, fylla i och skicka in. Jag har aldrig gjort det själv på Komplett, men det finns information om hur man gör här:
    Kundservice | Komplett Bank

    Inte en särskilt modern lösning m.a.o, men Komplett känns i allmänhet ganska omoderna i sina tekniska system.
     
    Jonthan, bernard och 801run gillar detta.
  9. 801run

    801run Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Kanon! Där har vi det ju. Omodernt kan hända, men med ett formulär för det så har dom iaf rutiner på plats. Jag är nöjd :)

    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  10. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fast efter utredning så kan pengarna dras igen om de inte håller med dig om din reklamation.
     
    bernard gillar detta.
  11. 801run

    801run Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, det finns inga garantier. Men generellt så funkar det bra, det är ett regelverk som är till för att skydda just köparen t.ex. i fall där paket inte dyker upp, innehåller fel saker etc.

    TILLÄGG: Värt att tänka på är att olika kortutgivare är olika duktiga på detta. Revolut t.ex. har ett inte alltför gott rykte när det gäller deras hantering av chargebacks (Chargeback Experiences?), därför e-handlar jag aldrig genom dem utan de är förpassade till att fungera som semesterplånbok.

    Curve har ett bättre rykte vad gäller chargebacks, och när man handlar genom Curve så är det dem man ska vända sig till om man vill anmäla en transaktion, inte underliggande kort. Är man lurig kanske man ser det som att man har "två chanser" - skulle Curve nixa din chargeback request så kan du vända dig till underliggande kort och försöka där. Problemet är att om du lyckas med din chargeback på underliggande kort så kommer Curve torska pengarna och dom skriver uttryckligen att om det händer så kommer dom plocka summan från ett av dina andra kort. Så det är nog inget att rekommendera om man inte är beredd att fimpa sitt Curve-konto, man krånglar mest till det för sig själv.
     
    Last edited: 6 apr 2020
    svenix gillar detta.
  12. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Topup till Revolut verkar inte ge något bonus längre, har för första gången provat via Curve men det gav inget bonus heller?
    Man fick inget bonus ett tag, sist i mars så fick man bonus igen och nu får man inget bonus mer, någon som vet varför ändras det fram och tillbaka?
     
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag får fortfarande bonus via Curve, sist där bonusen registrerade var igår.

    Angående Topup till Revolut har varit fram och tillbaks, det har med definitionen av MCC kod som ändras fram och tillbaks i Mastercard. Vad jag vet så får man ingen bonus längre på topup.
     
    Sale gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har precis haft mitt Komplett Mastercard i ett år. Under det året har jag fått 1561:- i bonus.
    Jag tycker det är väldigt bra och känner mig mycket nöjd. Istället för att betala 350-400kr per år till någon storbank har jag tjänat 1561kr på att använda Komplett-kortet istället. Sammanlagt en skillnad på bortåt 2000:- utan att egentligen behöva göra något. :)
     
    Skinnbanjo, Sale, bjocan och 7 andra gillar detta.
  15. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    För att förtydliga så får man alltså bonus på vanliga köp via Curve. Man får inte bonus på Revolut topup, oavsett om det görs direkt på Komplett-kortet eller via Curve. Det har antydits tidigare i tråden att det skulle kunna vara skillnad på om topup görs genom Curve, men så verkar det inte vara.
     
    Sale, bernard, jerry84 och 1 annan gillar detta.
  16. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Håller med, har haft mitt i lite mer än ett halvår och sparat in 800 kr på att kvitta av bonusen mot mina fakturor.

    Som Bernard skrev någon gång, gratis skattefria pengar är ju ändå najs!
     
    Sale, bjocan och svenix gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Beror på perspektivet. Sett från annat håll så innebär det antagligen att priserna i butiken har höjts för att täcka upp ökade avgifter till kortbolagen.
     
    Sale gillar detta.
  18. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Ingen som har lyckats lösa om man kan toppa upp till ett annat kort från Komplett och därmed få bonus? Synd att Revolut är typ enda kortet som stödjer detta förutom Lunar. Har försökt med Lunar som inte stödjer varken Komplett eller Curve.
     
    Sale gillar detta.
  19. Patr!k

    Patr!k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Jag är rätt säker på att du inte får bonus vid topup till revolut längre.
     
    Sale gillar detta.
  20. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Yep det har skrivits om det ovanför om du läser. Jag frågar efter andra alternativ.