[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var har Vimla-personalen upplyst om att de har tekniska problem?

    Edit: Såg länken nu. Att det skall vara så svårt för dem att lägga ut notiser på startsidan? Borde vara automatiskt kopplat till forumet för driftstörningar, och dessutom gå ut på sociala nätverk etc. De skapar bara onödig belastning för supporten och gör kunderna irriterade när de inte kommunicerar ordentligt.
     
  2. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Nu hoppade mitt igång iallafall. Väldigt märkligt att dom inte svarar på alla trådar
     
    bernard gillar detta.
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Nej inget märkligt alls. Det är så Telenor skött sina Vimla-kunder under väldigt lång tid nu.
    Jag förstår nog egentligen inte hur man törs lita på Telenors Vimla nu i corona-tider, när man kan bli extremt beroende av kontakt.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är allvarligt när de har driftstörningar just nu, parallellt som kommunikationen är så knapphändig. Ett stort antal kunder känner nog inte ens till att forumet existerar, så var skall dessa få informationen?
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag är inte ens säker på att Telenor HAR en tanke med denna informationsbrist. De har ju skött det så här under nästan hela tiden deras lekprojekt Vimla har körts.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ponera att du är kund och inte känner till forumet, upptäcker att ditt nät är nere, och konsulterar därför hemsidan:
    https://vimla.se/
    Support | Vimla

    upload_2020-4-6_17-20-49.png

    Hjälper länken till Telenor ovan? Svar: Nej - inte för störningar som är unika för Vimla i alla fall.
    Meddelas du via Facebook? Svar: Nej
    Meddelas du via tydligt driftmeddelande på Vimla.se? Svar: Nej

    Var på hemsidan länkar de till forumet för driftstatus? Kan jag se om det är en driftstörning i mitt område?

    Det är varken logiskt eller självklart för majoriteten av kunderna att klicka sig in i forumet för att leta rätt på en tråd för driftstatus när något krånglar, särskilt som det inte finns hänvisningar till underforumet från start- eller supportsidan.

    Kommunikation+Vimla = o_O
     
    Last edited: 6 apr 2020
    KTM, N6290, stelin och 1 annan gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tror inte jag orkar byta operatör och dona med portering och skit. Fortsätter med vimla och hoppas att VoLTE kickar igång snart.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Och inte har det meddelats på Vimlas Facebook sida heller som Vimla påstår:

    "Om det inträffar en större driftstörning som påverkar ett stort område så kommer vi meddela det genom ett tydligt driftmeddelande på Vimla.se och på vår Facebooksida."

    Kan faktiskt aldrig påminna mig att Vimla någon gång har gjort som det står i den citerade texten. Utan informationen brukar i bästa fall smygas undan i något forum-meddelande om det alls kommer någon info.

    Ytterligare ett exempel på att teori och verklighet är väsensskilda på Vimla. Vimla har så mycket idéer om hur duktiga de är på alla möjliga områden. Men det stämmer väldigt sällan med den verklighet kunderna upplever.
     
    Last edited: 6 apr 2020
    Clearminded, bernard, KTM och 2 andra gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag anser helt klart att det är så! Och det påståendet baserar jag på sjutton års verksamhet inom telekombranschen.

    Ett distribuerat system som Vimla 2.0 där tjänsterna är utspridda i "molnet" och beroende av olika underleverantörer kan rimligen aldrig uppnå samma driftssäkerhet som speciellt utvecklad dedikerad hårdvara som står i egna lokaler och har dedikerad reservkraft.
     
    induktion och stelin gillar detta.
  10. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det är inte så krångligt, det är en lätt process hos alla utom vimla som krånglar till det till en helt egen nivå med att skicka ett äldre simkort som måste bytas ut om ett tag.
     
    KTM, induktion, svenix och 1 annan gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De har faktiskt slutat med det nu. Sedan ett par veckor utfärdas alla nya Vimla abonnemang som Vimla 2.0 från början.

    Men som du säger. Det är superenkelt att byta till t.ex. Fello. Och Vimla har en förmåga att strula till det allra mesta. Dock har de faktiskt långt om länge äntligen klarat av att utfärda alla nya abonnemang som Vimla 2.0 direkt. ;)
     
    stelin gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sant, men det finns ingen som erbjuder det vimla gör till samma pris (50 GB surf).
     
  13. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    iPatsa gillar detta.
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Då har du fello.se du kan kika på. Allt är bättre än Vimla nu.
     
    night77 gillar detta.
  16. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Vimla hade rätt så bra erbjudanden i början men numera har Hallon kommit ikapp dvs om man vill hoppa på 3s nät. Efter mycket strul så bytte jag själv till Halebop men för 1.5-2 månader sedan så tog fortfarande Vimla kreditupplysning på mig trots att jag lämnat som kund för 3? månader tidigare och min kundinloggning var fortfarande kvar hos dom. Jag kontaktade de och än idag har jag inte fått något svar på min fråga. Eftersom det är "Creditsafe" som inte påverkar mitt kreditomdöme i övrigt som Bernard skrev så har jag inte orkat ta tag i det.

    Men när det gäller Vimla så tycker jag utan tvekan att det är en operatör som man ska teckna till barnen och inte ha det som en primär till sig själv.

    Man kan ha en viss förståelse och respekt för en ny typ av operatör och koncept men nu har det gått för lång tid med strul så de bör sätta sig själv i pilot stadiet och inte marknadsföra sig som att de är i produktion.
     
    KTM och svenix gillar detta.
  17. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur många tipsningar du har men Fello kostar 245:- för 40GB vilket är det närmaste du kan få hos dom finns ett annat tipssystem som gör att du kan får ner årskostnaden.
     
    svenix gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Under mitt liv har jag endast haft Comviq och Halebop som operatörer, så jag har ingen bred erfarenhet av operatörer. Aldrig vad jag vet har jag haft problem med att samtal inte kopplas fram till mig (jag borde nån gång ha märkt det genom bekantas påpekanden om det förekommit). Bör kanske tillägga, har väl hänt ytterst sällan att jag fått ett sms om att någon försökt nå mig utan att jag hört signaler, kanske någon gång oförklarligt att signaler inte gick fram, men det låter främst som ett annat problem om jag t.ex. haft dålig täckning. Men jag har trots allt fått sms om saken, vilket är en viktig skillnad tänker jag.

    Min spontana tanke när någon skrev om det problemet hos vimla var att det måste vara någon ostabil komponent i vimla 2.0. Deras svar kändes som ett märkligt sätt att skylla ifrån sig när jag inte hört om någon annan operatör som drabbas av såna problem. Har aldrig heller hört påståendet att telefontillverkare skulle ligga bakom sådana problem.

    Att Telenor och Tele2 har det problemet ibland, vad bygger du det på, egna upplevelser eller saker du hört? Jag tror dig, men vill gärna höra lite mer om bakgrunden till ditt påstående. Och hur vanligt det skulle vara. Räknar du in när kunder får sms om ett missat samtal i din statistik? Låter onekligen som brister någonstans i telenätet, som hade gått att lösa på teknisk väg.
     
    jnsson gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Du har skrivit att vimla använder amazon web services om jag minns rätt. Vet du hur det funkar, hur mycket av telenätets kärna/grundfunktioner är hos Vimla utlokaliserat till AWS? Antar att precis allt inte kan skötas på distans och genom molnet, lite måste väl göras lokalt. Och hur flexibel är förmågan till uppskalning vid hög aktivitet? Om du hört något om hur avtalet mellan Vimla och amazon ser ut, kanske främst gällande uppskalning, bandbredd och liknande, så får du gärna beskriva. Förstår om inget av det gjorts offentligt. Om det varit driftstörningar i samband med hög belastning i corona-tider (gissning baserat på några inlägg här i tråden) så undrar jag hur stor del som beror på molnlösningen som hade gått att undvika genom bättre avtal eller bättre tekniska plattformar.

    Själv tror jag på tekniken och molnlösningar på sikt. Men den är ju absolut inte mogen i Vimlas fall.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vad hade du för problem med Hallon?
    Skulle Hallon vara mer ostabilt än Tre?