Problem: Viaplay app bluetooth Ljud osync

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mip, 6 apr 2020.

  1. Mip

    Mip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Någon annan som upplever att ljudet är i osync när ni kollar på film i Viaplay appen med bluetooth lurar?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Att ljud blir lite försenat med blåtand är helt normalt då blåtandsstandarden inte är ett låglatensprotokoll. Utmaningen ligger väl i att det är olika förseningar mellan olika blåtandsutrustningar så eventuell justering måste i sådana fall göras manuellt per högtalare/hörlur. Normalt sett så är det ju inget större problem då man oftast bara streamar musik men när du också har video på det så blir det förstås som du beskriver det.
     
    hahadaoc och edvinnn gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan vara rätt okej om man har aptX eller dylikt, men standard-codec är i regel helt förfärligt. 150-200 ms eller så gör att man blir tokig.

    Vad har du för enhet och lurar? Enklast är om du bara kan byta till aptx-lurar om din enhet har stöd för det.

    Det är först med Bluetooth 5.1 de har gjort något åt latensen. Det vill sägga den officiella standarden, utan tillägg som tillverkare tar fram själva (LDAC, aptX etc).


    Alterantivt kan du förstås testa köra en mediaspelare som låter dig justera för ljudfördröjningen, tex Kodi. Jag vet bara inte om Kodi fungerar för det ändamålet när man strömmar media. Har för mig att det finns tillägg till Kodi för Viaplay.
     
    pitrus- och edvinnn gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Intressant.
    Ser att Bluetooth 5.1 är väldigt nytt, släpptes i slutlig version i januari 2019 om jag förstår rätt.

    Försöker hitta om min Pixel 3a och om mina Bluetooth-hörlurar (från jays a-six) har stöd för 5.1 och/eller aptX.
    Hörlurarna verkar ha 5.0 och aptX.
    Pixeln verkar ha aptX men hittar inget om Bluetooth-version. Vet inte om senaste mjukvaran räcker för att få 5.1 (typ Android 10) eller om det krävs särskilt hårdvarustöd också. Du verkar ju ha bra koll på ämnet! Vet du? Som svar till TS: har aldrig noterat någon märkbar fördröjning. Kan det vara så att du har någon äldre utrustning i beståndet? Uppgradera vore kanske en tanke i så fall.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Din Pixel 3a borde fungera: Google Pixel 3a | aptX

    Den bör välja aptX automatiskt, men du kan dubbelkolla vad som är aktivt om du aktiverar utvecklarinställningarna och sedan går in där och scrollar ned till Bluetooth.

    Du kan även byta till en annan codec där om du vill testa olika. Tyvärr kommer den inte ihåg din senaste inställning, utan återgåe till standardinställningarna nästa gång du återansluter.

    Nej, 5.1 är mycket nytt, och än så länge finns mig veterligen inga 5.1-hörlurar tillgängliga på marknaden.

    Det blir dock oerhört skönt när 5.1 har bred tillgänglighet nästa år. Det är en enorm förbättring på pappret för speciellt ljudegenskaperna. Även samtalskvalitén förbättras avsevärt.
     
    N6290 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ok tack för svar!
    Av din länk tolkar jag det som att min Pixel har 5.0, men inte 5.1.
    Att ha en telefon som stödjer 5.1, men en hörlur som stödjer 5.0 endast, skulle det innebära någon fördel alls, eller är alla uppgraderingar i det nya protokollet helt beroende av att båda enheterna är just på 5.1?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bägge måste ha 5.1 för att dra nytta av nyheterna 5.1 erbjuder, så för din del är det kanske värt att ha i åtanke först vid nästa telefonuppgradering :).
     
  8. Mip

    Mip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Hej Jag kör både med Galaxy Buds Plus och ett par Jabra Evolve 65 och det är samma problem med båda. Det är bara med Viaplay jag upplever detta som ett problem, ej med Netflix, Amazon Prime, Youtube, Svt play osv.
     
  9. Dalle84

    Dalle84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har oxå detta problem. Samsung buds plus tillsammans med samsung tab a7 och samsung S10.
    Inga problem med YouTube, netflix lr cmore.
    Hittade ni någon lösning på detta?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det allra bästa (och kanske enda lösningen) är nog att kontakta Viaplay och skicka in detta som en bugg.

    Tror inte det går att justera fördröjning på en Android-enhet, jag har inte sett den inställningen. Möjligtvis att någon OEM (typ Samsung) infört det på egen hand. Annars, har du aktiverat utvecklaralternativ på telefonen? Du kan ju kolla där om en sån inställning finns. Justering borde ske i millisekunder, så ms är en förkortning att hålla utkik efter.
     
  11. Mip

    Mip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Hej. Jag kontaktade Viaplay angående och fick dom vanliga råden, starta om, testa andra lurar mm men inget löste och problemet kvarstår.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Sånt där kundtjänstbeteende är ju jobbigt. När kundtjänsten tipsar om allmänna råd och felsökningsmöjligheter, utan att ens ta reda på om funktionen är avsedd att vara sån, om det är "feature or bug", innan de börjar följa sin felsökningsmall.

    Bäst att be om att bli eskalerad till second line support då.
     
  13. Mip

    Mip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER