Kugoo Kirin S1 Electrical Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 18 mar 2020.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Då har en Kugoo Kirin S1 anlänt till mig igår och jag kommer i den här tråden diskutera den modellen och jämföra den främst med Kugoo S1 och Kugoo S1 Pro som jag har tidigare erfarenhet av.

    Geekbuying där många köpt sina tidigare Kugoos ifrån:

    KUGOO KIRIN S1 Electric Scooter 8" Tires 350W DC Brushless Motor With 3 Speed Control Max Speed 25km/h Up To 25km Range Dual Braking System APP Control - Black
    GKB372S Price:€244.99

    Kugoos EU sida:
    KUGOO KIRIN S1 Electric Scooter - 350W Motor/Intelligent Navigation/APP Control/25KM Range


    Specen är enligt följande:

    Specifications

    Brand: KUGOO
    Type: Electric Scooter
    Model: KIRIN S1
    Color: White/Black

    Maximum Load: 100kg
    Maximum Speed: 25km/h
    Speed Mode: 10km/h, 15km/h, 25km/h
    Permissible Gradient: ≤15°
    Maximum Mileage: ≤25km
    Battery Voltage: 36V
    Battery Type: 18650 lithium
    Battery Capacity: 6 Ah
    Motor Type: Brushless DC motor
    Motor Power: 36V/350W
    Motor Rated Voltage: 36V
    Charger Voltage: 220V, 50-60HZ
    Charging Time: 4-6h
    Brake Distance: 4-5m
    Tire: 8 inches Tire

    Product Weight: 11.9KG
    Package Weight: 14.9KG
    Product Size(L x W x H): 1080 x 420 x 1050mm(1080 x 420 x 410 Folding)
    Package Size(L x W x H): 1500 x 420 x 185mm


    Jag har bara packat upp den ännu och studerat den i hemmet ännu och inte varit ute och kört ännu.
    Dock när det gäller batterikapaciteten verkar den ligga på 6,6Ah istället och inte 6Ah som står i manualen och på Kugoos hemsida.
    En positiv nyhet som sagt som gör att avståndet till Kugoo S1 Pro 7,5Ah blir lite mindre åtminstone.
    Även vikten nämns till 12,35kg-12,5kg i manualen så de 11,9kg som nämns ovan verkar inte stämma helt.
    Skall göra ett test på vågen sedan också. :-)

    I övrigt verkar specen stämma korrekt.

    Kartongen och manualen som Kugoo Kirin S1 kommer med är bra mycket proffsigare än de tidigare Kugoo modellerna.
    Nu är det inga motsägelser på kartongen kontra det som står i manualen sedan och tydligt vad det är man har köpt etc.
    Även manualen mycket proffsigare och man ser att den vänder sig nu direkt mot en EU publik.
    Stor förbättring mot tidigare.
    Mycket råd och rekommendationer om man aldrig har ägt en scooter tidigare.

    Kirin S1 är en ganska ny modell som verkar ha dykt upp hos Geekbuying nu i Mars.
    Finns också en Kirin S2 men den är faktiskt en äldre modell som redan kom under förra året och specen också något sämre.
    Kirin S2 saknar också BT stöd och APP som Kirin S1 stödjer.
    Kirin S2 har en 250W motor som ihop med de max 25km/h gör den laglig i fler EU länder gissar jag på.
    Annars har jag svårt att se varför man skulle välja Kirin S2 över den nyare Kirin S1.
    10Ah batteriet i Kirin S2 ser lockade ut men detta baseras på ett 21,6V system så blir i praktiken samma som ett 36V system med 6Ah.
    För oss här i Sverige spelar det ingen roll som sagt.
    Båda modellerna är olagliga enligt gällande reglar dvs samma status som gäller för Kugoo S1 och Kugoo S1 Pro.

    Så låt oss återgå till Kirin S1.

    Tittar man på Kirin S1 jämte Kugoo S1 Pro ser man att Kirin S1 är ett par centimeter kortare när det gäller handtagshöjden.
    Dock inte speciellt mycket så tror de flesta inte kommer uppleva det här som något problem.
    Återkommer med mina första intryck när jag kört en sväng.

    Själv bredden på Kirin S1 är runt en halv centimeter kortare än vad S1 Pro är och den aktiva längden på plattan som kan kan stå på är mer eller mindre identiskt.
    Återkommer även här med input när jag kört en sväng.

    Själva folding mekanismen tycker jag också är förbättrad på Kirin S1 och ganska enkelt att trycka ner spaken sedan fälla ner handtaget, så en klar förbättring mot tidigare Kugoo modeller. Känns mer robust konstruktion.
    Kirin S1 har som sagt inga hopfällbara handtag så en nackdel om man är ute efter den mest kompakta lösningen.
    Går ganska enkelt att skruva av hela frontdelen med handtag, display etc med 4 skruvar så vid behov kan man göra det.
    Kirin S1 kommer inte heller med någon bärbag som Kugoo S1 Pro har.
    Går att använda S1 Pro bagen om man tar bort frontdelen annars inte.
    Vill man ha en bag som passar till Kirin S1 är det nog bara att köpa en som funkar för M365/M365 Pro skulle jag gissa på.
    Lär ju dyka upp väskor som passar för Kirin modellerna framöver också.

    Finns bara en knapp att trycka på.
    Håller man inne den så tänder och släckar man displayn.
    En snabb tryckning så byter man speedläge.
    Syns bra vilket läge man är i beroende på vilken färg som lyser i en av ikonerna. ( vitt-orange och rött)
    Dubbelklickar man tänder man och släcker lampan.
    Sedan är det inte mer inställningar och övriga saker ligger i appen istället.

    Själva displayen ser trevlig ut vid första titt och blir intressant att se hur den beter sig i solljus om man fortfarande kan läsa av den då eller inte.
    Verkar inte finns någon ljusstyrka att ändra själv åtminstone ännu i appen heller.
    Skärmen visar sedan också batteriet med 4 pluttar dvs liknande som för de tidigare Kugoo modellerna.
    Skall blir intressant att se hur mycket man kan lita på det i praktiken sedan.
    Nu ser man inte heller längre volt talet i displayn som man gjorde i de tidigare Kugoo modellerna som var bättre att hålla koll på än batteriindikatorn.

    Sitter sedan en stötdämpare där fram. Ingen där bak som på de tidigare kugoo modellerna.
    Just framdämparen på de tidigare Kugoo modellerna var ju inget vidare så skall bli intressant att se om den på Kirin S1 ger lite mer under körning eller att man rent av saknar den bakre dämparen.

    Går ganska enkelt att öppna upp bottenplattan på undersidan där det sitter ett gäng skruvar.
    Här sitter numera controllern samt batteripacket.
    Allt verkar sitta bra fastkruvat den här gången till skillnad mot de tidigare Kuggo modellerna.
    Så går troligen ganska smärtfritt att byta både controller och batteri om man behöver göra det framöver.
    Även en del silikon och tätning finns med från start nu vilket inte var fallet i de tidigare modellerna.

    laddporten är också flyttad till högra långsidan vilket gör att det är smidigare att komma åt laddporten.
    Dock är sitter den mer utsatt under körning så viktigt att stänga plastlocket över porten så man inte får in fukt och smuts där.
    Laddaren som kommer med Kirin S1 är utbytt mot den som fanns med i Kugoo S1 och S1 Pro.
    Det är ju bra då den förra laddaren inte var godkänd inom EU.
    Har inte kollat upp den nya ännu. Samma spec på dem 42V max 1,5A.
    Så laddaren till Kugoo S1/S1 Pro funkar fint att även ladda Kirin S1 med om man behöver en extra laddare på jobbet etc.

    En viktig skillnad med Kirin S1 är att motorhjulet den här gången sitter i bakhjulet och inte i framhjulet längre.
    På mitt hjul står det: WB36V30HA200118149.
    Skall vi köra på samma gissning som förra gången är det här hjulet producerat 18:e Januari 2020 vilket är ett ganska färskt datum.
    På de tidigare hjulen skrev Kugoo också ut 350W men nu 30HA så vet inte riktigt vad det står för. De 36V för Volt finns kvar.

    Framhjulet är av Honeycomb setup dvs liknande som S1 Pro är bestyckad med.
    Går kanske framöver att byta till något luftfyllt däck om man vill det.

    Skall blir intressant att köra sedan och testa hur bromsarna beter sig.
    Fortfarande en elektrisk broms och en fotbroms så ingen förbättring på den punkten men får hoppas att de kanske är bättre på Kirin modellerna än vad de var på Kugoo modellerna.
    Återkommer om den saken efter körning.

    Hur är det då med IP klassningen på Kirin S1 ?
    Det nämns faktiskt aldrig något om det varken på Kugoos egen hemsida eller i manualen någonstans.
    Dock är Kirin helt klart bättre på den punkten än vad Kugoo modellerna är.
    Så länge som man undviker allt för mycket regn och vattenpölar.
    ( Glöm bara inte att stänga luckan till ladduttaget..)

    Troligen kommer jag spreja motorhjulet lite samt kanske tar lite silikon runt batteriluckan på undersidan.
    Är ju mest utsätt där som sagt.
    Nu sitter ju controllern där också så viktigt att inte få in fukt i det utrymmet.
    Displayen och själva knappen borde också kanske få någon form av behandling då de sitter utsatt till.
    Vore intressant att se hur det ser ut både under displayen och startknappen.
    Skall titta på de sakerna framöver om de enkelt går att ta bort.

    Hur funkar appen då ?
    Enkelt att koppla ihop Kirin S1 med appen.
    I appen finns lite grundinfo som man kan titta på efter körning och under körning om man så vill.
    Går även att låsa scootern vilket är trevligt om man går iväg en liten stund.
    Finns även någon form av selftest vilket kan vara bra att ha framöver så man ser vilken del som man eventuellt har problem med och behöver byta ut etc.
    Bra nu också att kunna ta emot kommande firmware uppdateringar och annat som inte gick med de tidigare Kugoo modellerna.

    Gjorde också testet med att ställa in högsta hastigheten och hålla upp scootern i luften.
    Gick ganska snabbt upp till 25km/h och låg sedan fast där.
    Skall blir intressant att se om jag ställer mina 90 kilo på scootern om jag fortfarande kommer upp i 25km/h eller inte.
    Skall även mäta hastigheten med app och se om display och app säger samma.
    Nu ingen möjlighet att ändra hjulinställningen i settings så man får hoppas att den visar hyfsat exakt sedan.

    Så rent spontant tycker jag det är trevligt det som jag sett hittills.
    Skall bli intressant att se om jag tycker att ett lite mindre batteri och en lägre max hastighet vägs upp av ökade köregenskaper i förhållande till Kugoo S1 Pro.
    Helt klart är Kirin S1 mycket mer stabil med den fasta handtagsdesignen och de flesta delarna är gjorda i metall den här gången och inte plast vilket borde medföra en mer hållbar produkt.

    En sak dock som skiljer Kirin S1 mot S1 och S1 Pro är att Kirin S1 bara är gjord för 100kg max och inte 120kg som de tidigare modellerna.
    Även Kirin S2 är specad till 120kg.
    Tittar jag på de två modellerna ser jag ingen större skillnad mellan dem förutom framdäcket med S1 Pros honeycomb klarade ju 120kg så då borde Kirin S1 också göra det.
    Skall försöka få ut något svar från Kugoo varför den skillnaden finns mellan Kirin S1 och Kirin S2.

    Helt klart har ju Kugoo tagit några steg närmare M365 modellerna nu med fast handtagsdesign, app stöd etc.
    Hade man önskat sig något framöver hade det ju varit en S3 modell med en skrivbroms på plats som de redan finns på den ganska nya M4 modellen och även någon tidigare off road modell men ändå hålla sig i en vettig prisklass.

    Skall försöka ta en premiär tur sen.are under dagen. :-)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 27 apr 2020
    svenix, bernard, Pienso och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad fick du ge för den med allt inräknat?
     
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Geekbuying skickade mig den gratis då de tycker jag gjorde en detaljerad analys av Kugoo S1 och Kugoo S1 Pro tidigare.

    Fint väder ute nu så hoppas komma ut på premiärturen nu efter lunch. :-)
     
    svenix och bernard gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu varit ute och testkört lite på min vanliga teststrecka.

    Hastigheten var det inga som helst problem med.
    Gick enkelt upp till 25km/h och höll sig där hela tiden om man befann sig på en raksträcka eller nerförsbacke.
    Var också en del motvind nu också vilket påverkar en hel del.

    Dock som sagt gick den aldrig över 25km/h.
    Men tycker den hastigheten känns helt OK.
    Känns viktigare att batteriet klarar av att hålla 25km/h en längre sträcka än klara 30km/h som sedan minskar hastigheten snabbt.

    Mätte också med en speedometer app i mobilen och den sade också max 25km/h så man kan nog utgå från att hastighetsmätaren i Kirin S1 visar ganska exakt.
    Bättre än vad Kugoo S1 och S1 Pro gör om man inte drar ner hjulinställningen.

    Mätte inte sträcken men skall göra det under nästa körning.
    Är det fint väder imorgon också så tar jag nog en tur till jobbet. (13,3km) så blir ett bra test för batteriet, sträckan samt se hur hastigheten behålls när batteriet laddas ur.

    Under de 7,7km som jag testkörde nu märkte jag inte av någon större försämring av hastigheten vilket får ses som ett bra betyg.
    Både Kugoo S1 och Kugoo S1 Pro tycker jag droppade av ganska snabbt efter några kilometers körning.
    Dock helt nytt batteri nu som gör sitt som sagt.

    När jag körde i uppförsbackar tycker jag också den gjorde ett godkänt jobb.
    Snarlik Kugoo S1 Pro.
    Troligen något högre hastighet upp för samma backe som tidigare.
    Aldrig så låg hastighet att jag tyckte att jag behövde hjälpa till att sparka så helt klart godkänt på den punkten.
    Mina 90 kilo stod ju också på scootern.

    Nu visade appen att jag hade 61% kvar av batteriet efter 7,7km vilket känns helt OK så borde kunna ta mig till jobbet.
    3 av 4 batteripluttar kvar på displayn så verkar ju i sync också.

    Stängde av och sedan satte på den igen och då visade den 69% kvar av batterikapaciteten när det fått vila ett tag. Helt normalt beteende som sagt.
    Sträckan hade då också försvunnit från appen och nollställts.
    Så gör nog så efter varje körning.
    Dock hittade jag ingenstans var jag kan se min totala körda sträcka i appen vilket är lite synd.
    Det vill man ju hålla koll på framöver.
    Kanske en uppdatering av appen som de kan fixa till.

    Verkar finnas något som Kugoo kallar för Ride Statistics så förmodar kommer på plats snart



    Den infon kunde man ju få fram i Kugoo S1 och S1 Pro som är intressant att ha.

    När det gäller cruise controllen så pep den efter några sekunder och då kunde man släppa gasen och den fortsatte att köra.
    Går att stänga av i appen om man inte vill ha cruise controll aktiverad.

    Var soligt och fint ute idag.
    Dock såg man inte speciellt mycket på skärmen.
    Även då jag tog av mig solglasögonen såg jag inte vilken hastighet jag körde i än mindre vilket speedläge som man befinner sig it.
    Så hade varit trevligt om man kunde höja ljusstyrkan på skärmen via appen i en kommande uppdatering.

    Den främre stötdämparen märkte jag inte speciellt mycket av.
    Mer saknade den bakre på S1 Pro som jag tycker man kunde få till en ganska bra fjädring på om skruvade ut den lite.
    Honeycomb däcket kändes samma som för Kuggo S1 Pro
    Tycker det var en snarlik körupplevelse som med S1 Pro.

    Dock det fasta handtagen gjorde att det kändes mycket stabilare under körning vilket inte skall underskattas.
    Tycker inte man fick upp lika mycket stötar in i händerna som man får av Kugoo S1 och Kugoo S1 pro.
    Så en trevlig förbättring men också förväntad.
    Även styrstången bredare för Kirin S1 vilket troligen också bidrar till det hela.
    Troligen är Kirin S1 skönare att stå på under en lite längre sträcka.

    Själva platten upplevde jag också liknande som med S1 Pro.
    Varken bättre eller sämre.
    Möjligt lite smalare platta, nu hade jag fötterna bakom varandra hela tiden men när jag kör lite längre sträcka brukar jag sätta fötterna jämte varandra ibland.
    Skall testa det under nästa körning också.

    Svängradien på Kirin S1 upplevde jag som bättre än Kugoo S1 och S1 Pro.

    Så hur var nu bromsarna då ?
    Tycker att bromsen var något bättre på Kirin S1 kontra Kugoo S1 Pro.
    Var skönare att den elektriska bromsen satt på bakhjulet än framhjulet.
    Lite mindre av det här flyga framåt fenomenet. :-)
    Tog också mer direkt när man tryckte på bromsen.
    Testade bakbromsen också.
    Snarlik som för Kugoo S1 Pro. Inget direkt man skall förlita sig på.

    Så totalt sett en liten uppgradering här också mot Kugoo S1 Pro men inget större kliv framåt som sagt.
    Har man kört S1 och S1 Pro kommer man känna igen sig som sagt.

    Ljudnivån under körning kändes också lite lägre än för Kugoo S1 Pro.
    Skall försöka mäta det framöver så man får något värde på det.

    Så skulle jag nu rekommendera Kugoo Kirin S1 ?
    Helt klart över Kugoo S1.
    Finns ingen fördel med Kugoo S1 förutom om man vill ha hopfällbara handtag om man pendlar mycket + är ute efter lite högre maxhastighet under de första kilometerna. Priset känns ju snarlikt också.

    När det gäller Kugoo S1 Pro vill jag först göra en långkörningstest över 10 kilometer och 30 min i sträck för att se hur Kirin S1 beter sig samt hur det känns därefter i ben och främst armar.

    Dock visar det sig att det här 6,6Ah( ?) batteriet räcker hela vägen till jobbet även när det blåser lite kommer min Kugoo S1 Pro får maka på sig och Kirin S1 flytta in istället.

    Kirin S1 konstruktion känns mer hållbar rent generellt även om jag kan sakna alla de olika inställningarna som man kunde pilla med i settings på displayen i S1/S1 Pro.

    Rent spontant för runt $300 känns det som ett prisvärt första köp och en mer klar från start elscooter än vad S1 och S1 Pro är.

    Igår sprejade jag motorhjulet med lite skyddsprej och tog också lite runt startknappen och även runt skärmkanten samt broms och gas triggers och även runt kanterna runt bottenplattan där batteriluckan sitter.
    Dock troligen inget som behöver göras egentligen men skadar ju inte om man råkar hamna i en regnskur.

    Så inget ditsatt silikon någonstans! :-)

    Satte också på vita och röda reflexer.
    Orange sidoreflexer satt på från start så det enda som jag nu skall sätta dit är en ringklocka då den som jag har på Kugoo S1 Pro var för liten nu när handtagen är lite grövre på Kirin S1.

    Sedan bara ut att köra. :-)

    Återkommer igen när en långkörning gjorts.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 19 mar 2020
    svenix gillar detta.
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu varit och åkt en lite längre sträcka -14,6km

    Körde min vanliga sträcka till jobbet men vände efter 7,8km och körde hemåt igen.
    Lite motvind under första stäckan och lite nerförsbackar men främst plan cykelväg.
    När jag vände visade appen 61% kvav av batteriet och dispayen visade tre batteri pluttar kvar.

    Tillbaka färden gick i lätt medvind och hade bra hastighet näsan hela vägen. Låg runt 23-25km/h efter en ganska lång sträcka körd.

    Dock sedan när appen visade 11% kvar av batteriet sjönk hastigheten väldigt mycket till runt 5-8 km/h och jag slutade köra och gick sista biten hem.

    Hade en ganska kraftig uppförsbacke i slutet som troligen sög en hel del batteri och hjälpsparkade inget alls i backen bara för att se om den klarade sig upp på egenhand efter närmare 14km körda.
    Gick fint och tyckte det gick lättare uppför backen en med S1 Pro. Framför allt efter en så pass lång stäcka körd.

    Så summering får vara att Kirin S1 hade bra snitt hastighet nära de 25km/h hela vägen fram tills runt 15% kvar av batteriet.
    S1/S1 Pro max 30km/ sliter nog ganska hårt på batteriet under de första kilometerna då de sedan droppar av ganska snabbt till runt 24-26km/h.
    Kirin S1 mycket jämnare och uthålligare med sina max 25km/h och sitt 6,6Ah(?) batteripack.
    Sista batteriplutten blinkade också i slutet och betyder nog att det är dax att sluta köra. :-)

    Var soligt ute så såg inte hur batteriindikatorn på displayn försämrades.
    Tycker man saknar voltmätaren i displayn att hålla koll på innan motorn blev allt för slö.

    Lyssnade också lite extra på motorn.
    Sitter ju nu också i bakhjulet men tycker det var mycket tystare i förhållande till S1/S1 Pro.
    Var mer vinden samt ljud från framhjulet som hördes.

    Körde man i 25km/h och körde ner i en nerförsbacke pep scootern och automatiskt motorbromsade ner till 25km/h igen.
    Så lite synd att man inte kan få lite mer fart i nerförsbackar.
    Hade också gärna velat stänga av pipljudet. Blev ganska störigt efter en stund speciellt under en längre nerförsbacke.
    Dock också ganska skönt att man slapp bromsa själv.
    Totalt sett OK.
    S1/S1 Pro kunde ju gå ganska snabbt i en nerförsbacke och sedan bromsa med den elektriska bromsen kändes ju inte alltid helt säkert som sagt...
    Så Kirin S1 automatiska bromsning vid över 25km/h kan ju också ses som en extra säkerhetsåtgärd om tex en ungdom skall använda sig av scootern.
    Dock pipet hade jag gärna varit utan...

    Att stänga av och på cruisecontrol i appen tycker jag inte heller fungerar.
    Verkar vara påslagen hela tiden tycker jag.
    Jag gillar den men skall ju gå att ta bort om man föredrar det.
    Förhoppningsvis på plats när appen uppdateras nästa gång.

    Såg i Google play när det gäller Kugoo appen att displayn också borde visa sträckan som man kör samt den totala körsträckan.
    Kommer förhoppningsvis på plats i en kommande firmware uppdatering av scootern.

    Vibrationer och stötar i benen upplever jag som snarlikt med S1 Pro.
    Dock betydligt mindre stötar upp i handlederna med Kirin S1 vilket var väldigt skönt.

    Att stå jämnfota på Kirn S1 lite svårare än på S1 Pro men funkade en stund om man ville ändra på ställningen något.

    Så är jag nu redo att byta ut Kugoo S1 Pro mot Kirin S1?

    Nästan...vill bara testa att köra hela sträckan till jobbet på 13,3km och se om jag klarar mig hela vägen fram samt vad tiden är. Lite osäker på batteriet då S1s 6Ah var på gränsen för mig.
    Har en del uppförsbackar sista biten.

    Skall försöka göra det testet inom kort. :-)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 mar 2020
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Då jag numera jobbar hemmifrån kommer det dröja innan jag tar en tur till jobbet så fick bli en runda idag istället med min kära fru som hämtar mig vid jobbet sedan. :-)

    Fixade en ringklocka och sedan bar det iväg.
    Ringklockan placerade jag på vänster styre jämte bromsen då jag använder bromsen mindre än vad jag gör med gasen.

    Körde iväg 16.40 från Dalby. Runt 10 grader ute.
    En del motvind på den långa raksträckan vid sidan om väg 108 så blev tveksam ganska direkt om jag verkligen skulle klara hela vägen..

    Körde på maxläget hela tiden.
    Höll bra fart även i motvind.

    Efter runt 8-9 km hade jag fortfarande runt 3 batteripluttar kvar.
    Dock som med Kugoo S1 och S1 Pro kan man verkligen inte lita på det.

    Resten av batteriet gick sedan åt och jag kom 12km innan det tog stopp.
    Lite uppför hela tiden under de sista kilometrarna.
    Bra fart hela tiden så lätt man blir lurad när scooterna börjar sacka och sista batteriplutten blinkar.
    Hade då kört i 33 minuter och Google maps visade att jag hade 1,4km kvar till jobbet.
    Så bara att leda Kirin S1 sista biten. :-(

    Med Kugoo S1 Pro tog det runt 33-39 min beroende på vindstyrka så känns som snitt hastigheten är snarlik mellan S1 Pro och Kirin S1 även om Kirin S1 har en max hastighet på 25km/h medan S1 Pro har 30km/h men som påpekats tidigare droppar S1 Pros maxhastighet lite hela tiden efter några kilometer körda.

    Nu är vi ju bara i slutet av Mars och runt 10 grader ute så troligen en fin juni morgon med runt 15 grader och lite mindre vind hade jag kommit ändå fram.
    Dock för lite marginalen för mig ändå och hemvägen lite mer krävande än ditvägen också.

    Vad jag väger? Runt 93 Kilo - så har stor påverkan på räckvidden också.

    Så får nog bli att behålla Kugoo S1 Pro ändå ett tag till då jag måste veta att jag kan ta mig till jobbet vid behov.

    Dock gillar jag de fasta handtagen på Kirin S1 och mycket mer stabilt under körning samt en trevlig och tyst motor + gillar att maxfarten håller sig mer jämt.
    Stötdämpning och däck likvärdigt.

    Har inga problem att ha Kirin S1 ihopfälld under trappan där hemma och gick fint in i bilen också under hemfärden tillbaka.

    Så Kugoo ES2 med sina 7,5Ah och en "riktig broms" men i övrigt ganska lik Kirin S1 hade varit intressant att testa. :-)

    Så kan jag då rekomendera Kugoo Kirin S1 över Kugoo S1 Pro?

    Tycker nog det får bli slutsatsen ändå.
    Väger man mindre än vad jag gör och håller sig under 10 km enkel väg är det ingen tvekan.
    Dock måste Kugoo fixa till appen så att ride history kommer in.
    Hur långt man klarar att köra lär man sig ju efter några rundor.
    Även prismässigt ligger ju också Kirin S1 några 100 lappar lägre än Kugoo S1 Pro.

    De hopfällbara handtagen och bärväskan trevliga om man tänkt åka kollektivt ofta eller har en mindre baklucka än vad min Toyota Avensis har om man vill ta scooter en sista bit till jobbet ec.
    Dock i övrigt inte mycket annat som talar för att man år 2020 skall investera i en Kugoo S1/S1 Pro när de nyare Kugoo Kirin S1 samt Kugoo ES2 och även M2 Pro finns ute.
     

    Bifogade filer:

  7. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker det verkar vara väldigt lite folk som har M2 och framförallt M4...den sistnämnda verkar ju vara kanon till ett ganska ok pris?!

    undra om det är lika jävligt att byta däck på M2/M4 som Xiaomi
     
    Last edited: 29 mar 2020
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    De kostar ju en hel del mer än de billigare Kugoos så förmodar att man då hellre kör på säkrare kort som M365 Pro etc.

    Hade gärnat testat ES2 och M2 Pro då de ligger på en hyfsad kostnad och passar som pendlings/nöjes Scooter.

    M4 mer offroad och kostar ju ganska många tusen ytterligare.
    Också ännu svårare att köra "lagligt" med den typen av Scooter då de går ganska mycket fortare än de andra som är begränsade till max 25/h.

    Går du in på Kugoo scooters gruppen på facebook ser du en del som har åtminstome M4 och G Booster.

    När det gäller däcken har jag inte direkt läst något om.
    Troligen ganska stökigt att byta även på dem.
     
    TigerDejan gillar detta.
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Bra pris på Kugoo ES2 nu!

    KUGOO ES2 Folding Electric Scooter 350W Motor LED Display Screen Max 25KM/H 8.5 Inch Tire - Black

    Nere på $323 inklusive frakt.
    Tidigare sett runt $350 som lägst.

    Tycker att Kugoo ES2 börjar komma nere till en trevlig prisnivå nu.
    Ligger nu bara runt $20 dollar mer än Kirin S1.

    Att få lite större batteri (7,5Ah vs 6/6,6Ah), något större däck (8,5"vs 8") samt en skivbroms för den summan är ju inte helt fel.
    Plus lite extra nice to have features som USB-port, LED ljus vid sidorna etc.

    I övrigt är beter den sig nog ganska snarlikt som Kirin S1 dock en något äldre modell än de nyare Kirin modellerna så möjligt den är mer lik Kugoo S1 Pro än Kirin S1.

    Jag har också mailat Kugoo och ställt lite frågor till dem baserat på de frågetecken som jag hade efter att kört Kirin S1.
    Främst när gäller appen och när de har tänkt lägga in Ride history i appen/ eller via FW uppdatering av scootern etc., lite om vikten som den kan bära samt det här med batteriet. (6Ah vs 6,6Ah)

    Var fem punkter som jag tog upp med dem och ville ha svar på.
    Inga svar där ännu...
     
  10. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    yep.
    Gått ner mycket sedan den släpptes.
    Tror det var över 10000 SEK när den släpptes.

    Har för mig det var någon svensk här på forumet som beställde en för ganska länge sedan men såg aldrig någon feedback på den. Kan också ha varit en G-booster.
    Hade varit intressant att höra vad någon tycker om M4/G-booster och läsa en detaljerad review.

    Dock verkar folk inte tycka att denna är så bra och istället pekat på den äldre G-Booster om man vill ha någon Kugoo med lite mer kräm i.

    Några har haft svårt att få upp M4 i mer än 25km/h. ( specar 40km/h)

    Dock för $600 börjar det ju bli intressant så länge som man läst på sig ordentligt och vet vad man köper.
    Troligen in Kina battericell så frågan är ju hur mycket den slits och hur lätt det är att byta ut batteripacket sedan etc.
    Fortfarande ganska mycket pengar så man vill ju veta att det går att ersätta viktiga delar vid behov längre fram.
     
  12. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jo men är det många som har LG/Samsung/Panasonic batteri som inte kostar en förmögenhet ?
    Jag tex kommer kanske använda scootern par ggr i veckan till o från jobb osv
    Ska man ha en med sånt batteri får man ge 8-9k+?
     
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Yep. Rejäl prisskillnad mellan olika battericeller. Handlar om flera tusen som sagt.
    Dock bra att veta att man åtminstone ganska enkelt kan byta ut ett Kina batteripack mot ett annat vid behov.

    På Kirin S1 såg det väldigt enkelt att skruva bort packet och byta till ett nytt etc.
    Vet inte hur det ser ut för just M4an.

    Kugoo S1 var det enkelt att komma åt batteripacket och sedan gjordes det lite svårare att komma åt batteripacket i S1 Pro etc

    Bara man är medveten om att det man köper inte håller högsta kvalité och tar en del risker.

    Tycker också det är lite suspekt om man börjar på över $1000 och sedan är man nere på $600 mindre än ett år senare. Känns inte heller bra... speciellt inte om man köper tidigt..
    Troligen är prisnivåerna som man ser nu mer representativa för det som man får än vad startpriserna är när Kugoo släpper nya modeller.
     
    Last edited: 14 apr 2020
  14. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Låg efterfrågan på modellen som gör att priser sjunker troligtvis
    Så är det med allt , tillgång och efterfrågan osv
    Oklart hur gemeneman tänker hehe
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    yep.

    Är du sugen på att beställa tycker jag inte du skall ta Alibaba länken.
    Tror den leder till Geekbuying Polen site i slutändan ändå.

    KUGOO KIRIN M4 Folding Electric Scooter 500W Motor LED Display Max 43KM/H 10 Inch Pneumatic Anti-Skid Tire Dual Shock Mitigation Dual Disk Brake - Black

    Priset verkar ju vara samma.

    Flera som köpt sina Kugoos från Geekbuying och de verkar vara hyfsade när det gäller garanti och support ärenden om man behöver någon del etc.

    Troligen en säkrare kort i slutändan.

    Så ser ingen anledning varför man skall gå via Alibaba i det här fallet.

    Såg också att det fanns två olika versioner av M4an: En med riktigt tändningsnyckel och en remote key version som jag förmodar kan handla om att man kan låsa scootern via BT stödet i deras app.
    Troligen samma låsning som jag har för Kirin S1 via Kirin& Kugoo appen.

    Priset verkar ju vara det samma så physcal Key Version verkar ju vara det givna valet.
     
    Last edited: 14 apr 2020
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Uppdaterat pris på Kugoo Kirin S1 från Geekbuying.

    GKB372S Price:€244.99

    Med koden nu runt $280 dollar från tidigare $309
    Nu samma pris som Kugoo S1 och behöver man inte de hopfällbara handtagen tycker jag Kugoo Kirin S1 är ett bättre köp.

    Dock saknas ride history i appen fortfarande vilket inte är bra.

    S1 Pro runt $320 och då känns ES2an som ett bättre köp för runt $350.
    Även ES2 saknar ride history i appen...
     
  17. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    SEK 2,596.62 49% Off | [Official Store] 11KG light KUGOO KIRIN S2 Folding Adult Electric Scooter LCD Display Max 25KM/H 8 Inch Tire e Scooter M365 PRO
    https://a.aliexpress.com/_dUtpmzP

    är d inte galet bra pris på den?
     
  18. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Inte direkt nu med de uppdaterade priserna på Kirin S1.

    Kugoo Kirin S2 är faktiskt en äldre modell än Kugoo Kirin S1 och läser du specen noggrant så är Kirin S2 en sämre modell än S1.
    250W motor, 10Ah batteriet baseras på ett 21,6V system och inte 36V
    Skrev lite om den modellen också längre upp i den här tråden.

    Kirin S2 har alltid varit några 100 lappar billigare än Kirin S1.
     
  19. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    tycker dom har gjort det åt helvete för meckigt med dessa modellerna , s1 s2 es2 kirin s1 s2 , pro jösses , hur många modeller behöver man egentligen , könns som dom e snarlika bara 350w istället för 250w på någon, kankse 5km/h högre hastighet o räckvidden på papper e typ 30km
    vilken ska man köpa av dom , som typ en slit o släng scooter ?
    hur långt kommer man egentligen IRL , vet det är på tok för individuellt osv men , ISH

    kirin s1
    s1
    s1 pro
    likadana ju xD

    hur kommer det sig fler in köper M4 tex , verkar ju vara otroligt mkt scooter för 6k
     
    Last edited: 28 apr 2020
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Yep håller med dig.
    Kugoo börjar få väldigt många modeller där alla fortfarande säljs och inte alltid enkelt att se fördelar och nackdelar med de olika modellerna.

    Geekbuying har också sagt till mig att två nya Kugoo modeller kommer in inom en månad!

    Jag har bett dem återkomma med specarna på de två nya modellerna samt med lite tur får jag också en av de nya modellerna som recensions exemplar.

    Troligen därför priserna gått ner nu en del på Kirin S1, ES2an etc nu sista tiden.

    Som slit och släng scooter med inte mer än 5km enkelsträcka tycker jag Kirin S1 och ES2an känns prisvärda. ES2 verkar också gå i 30km/h vilket är trevligt.

    S1 Pro kan du också få för runt 280 EURO med koden GKB218S på Geekbuying vilket är helt OK också.
    S1 Pro ju lite större batteri än Kirin S1 samt två stötdämpare + om inte appen för ES2/ Kirin S1 etc fungerar optimalt med ride history etc på plats har man allt man behöver i S1 Pro display och settings meny.
    S1 Pro gör också sina 30km/h medan Kirin S1 håller sig till sina 25km/h
    Så man får fundera på vad man upplever som viktigt för en själv med de förutsättningarna som man skall ha den för.

    Som sagt inte helt enkelt att välja någon mellan S1, S1 Pro, Kirin S1, Kirin S2, ES2 etc :-)

    M2 Pro går att få för €379.99 med koden GKB219S vilket inte är helt fel.
    De extra 100 lapparna över ES2 är troligen värt det.
    Framför allt om man inte kör allt för långt under varje sträcka så man minimerar risken för punktering eller hamna allt för långt från där man startade eller sitt slutmål med punktering på däcket.

    Inom några dagar vet vi nog mer hur M2 Pro beter sig då en person köpt en sådan nyligen och får nog leverans inom några dagar från Geekbuying.