Hur väljer man bäst telefon till äldre människor?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av alicej, 6 apr 2020.

  1. alicej

    alicej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill köpa en ny telefon till min farfar (85 år) till hans födelsedag. Några förslag på vad jag borde leta efter? Samt vad som är bäst enligt er erfarenhet.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vad har han för telefon nu?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Desto större skärm, desto bättre. Det är enklare att se med en större skärm och dessutom enklare att trycka rätt, men sedan får den förstås inte vara så stor eller så tung att den blir besvärlig av den anledningen.

    Vet inte vad som skulle vara optimalt i just din farfars fall, men kanske något i stil med Galaxy A80? Samsung Galaxy A80 SM-A805F/DS 128GB (Mobiltelefoner). Den har stor och tydlig skärm.

    Många upplever annars att det är enklare att trycka med hjälp av en penna, och då kanske Note 10 Lite vore att föredra: Samsung Galaxy Note 10 Lite SM-N770F/DS (6GB RAM) 128GB (Mobiltelefoner)


    Vad har ni för budget? Vad är han van att använda sedan tidigare, eller är han nybörjare? Ni kanske hade tänkt er något betydligt enklare, och då finns det så klart vettiga alternativ där också.
     
    alicej gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Finns erfarenhet och/eller intresse av smartphone? Om inte, välj en knapptelefon.

    Bra/dålig syn? Större skärm men med lägre upplösning kan vara ett tips om dålig syn.
     
  5. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Köpte Nokia 4.2 till min snart 80-åriga mor. Bra pris på Telia just nu: Nokia 4.2 - Mobiltelefoner & smartphones - Köp din nya mobil här - Mobiltelefoni och tjänster - Privat - Telia.se
    Fick hjälp/tips här på forumet att lägga in en annan launcher där det gick att förenkla och ta bort vissa funktioner. Gick även att låsa ikoner och liknande för att minimera risken att det blir fel.
    Hon ville först ha en Doro men motsvarande kostade ca 4000kr vid tillfället.
    Hennes manliga bekant som även han är runt 80-år har en Doro 8040 som han är nöjd med. Just nu har Elgiganten sänkt priset på denna Doro 8040 smartphone (grå) - Mobiltelefoner.
     
    alicej gillar detta.
  6. alicej

    alicej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Han ser inte så bra längre, så jag tror att knapptelefonen skulle vara bättre.
    Jag forskade och hittade några rekommendationer på den här webbplatsen - https://www.produktexperter.se/mobtelefon-for-aldre/.
    Har någon haft modell - Doro 1362?
     
  7. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Mitt första råd är att ge han något han känner igen. Finns inget värre för gamla än att lära sig massa nymodigheter. Bara att byta från en Samsung till en ny samsung kan vara jobbigt för min mor. Nu har hon smartphone vilket inte tycks vara fallet i ditt fall men ändå.

    Tänk även på den som brukar vara den som ser över tekniken för dem i vardagen. Hör med dem vad de tycker. Jag personligen fixar alltid med mina föräldrars teknik och är inte så imponerad om någon annan tar in något de behöver mycket tid av mig med. Hade någon exempelvis köpt en Iphone till min mor hade jag strypt vederbörande.
     
    Heleg, N6290, alicej och 1 annan gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Precis, därför kan det ju vara bra att veta vad personen har idag..
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad skall telefonen användas till? Endast samtal?

    Ett alternativ kan ju alltid vara att skaffa en Google Home Hub eller Home Hub Max också. Då räcker det att man säger "OK Google, ring namn" eller "OK Google, svara". Går också att trycka på skärmen.
     
  10. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    alicej gillar detta.
  11. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Köp det billigaste du kan hitta. Tex https://www.amazon.es/dp/B085PKRLDB/?tag=oid0f3-21

    Jag köpte en liknande till farsan då han fick sin första smartphone i livet (75 år). Han hade aldrig ens hållit i en telefon utan fysiska knappar tidigare. Jag tänkte att jag köper något billigt för han lär inte göra annat än att ringa ändå. Tog inte många månader innan jag helt plötsligt får både sms, mejl och videosamtal utan någon större upplärning. Verkar vara mycket lättare för gamlingarna att skriva och förstå när de ser ett helt tangentbord än gamla T9 :)

    Det enda jag gjorde med telefonen innan jag gav den till honom var att radera och gömma undan alla onödiga appar och bara lägga upp foto, kamera, webbläsare, mejl sms osv. Annars hade det nog blivit övermäktigt om det såg ut att vara för mycket.
     
    N6290 och alicej gillar detta.
  12. alicej

    alicej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefonen skulle användas så att vi kan komma i kontakt med honom eller så kan han ringa oss medan han går utanför. Så i det här fallet fungerar inte Google Home. Men tack för idén!
     
  13. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    En billig Android, och välja inställningen enkelt läge eller vad det heter på svenska.. Sen ta bort så mycket genvägar och notifikationer som möjligt.

    Konfigurera Playstore att uppdatera automatiskt, men som sagt, dölj notifikationer.
     
    alicej gillar detta.
  14. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Köpte också Doro minns inte vilken men den höll inte länge, typ 6 månader och SIBA vägrade ta det som garanti ärende utan menade att han förstört den själv och uppgav ett fast belopp för att kolla igenom den tror det var 1500 kr. Det ville han inte. Sedan gick han till Elgiganten och köpte en Galaxy S6 istället helt på egen hand. Den har han än idag. Doro hade någon nödknapp bakom telefon som jag kopplade till alla mina syskon och mitt nummer. Hände ganska ofta att den ringde när han bara var och promenerade och hade telefon i fickan. Man fick dessutom gps meddelande för att se exakt vart han var när larmet gick. Vet inte om Doro har kvar detta. Både bra och dåligt.
     
    Last edited: 11 apr 2020
  15. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Lite dyrare Doro då såklart.
     
  16. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Det var deras toppmodell då när den inhandlades. Kommer ihåg att brorsan ville att vi skulle köpa Galaxy S5 istället, den var något dyrare men inte mycket. Fast jag tyckte knappar blandat med skärm vore bättre. Fungerade bra så länge den höll. Lite synd bara att han inte sa till innan han åkte för att reklamera. Äldre personer ganska lätta att lura. Jag hade åberopat handlarens ansvar när det gäller garanti åtaganden samt det är två år fabriks garanti. Fast farsan gick det på eget bevåg och sade inget.
     
  17. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Suger om man sätter i system att lura äldre :( "köpt en till morsan. Tycker som du knappar blandat med skärm e grymt bra
     
  18. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Siba och Media Markt ska man tydligen akta sig för om man är osäker. Går varken att byta eller reklamera såvida man nästan inte är jurist. Ingår väl i deras utbildning att inte återköpa något eller laga dvs bryta mot konsument köplagen.

    Har den Doro du köpte alarm knapp också på baksidan. Kan vara praktiskt om man behöver snabb hjälp. Extra bra att den skickar exakt position också? Lättare att svara och ringa med fysiska knappar. Börjar själv bli lite fumlig i händerna (52 år) så då kan jag tänka hur det är för någon som är över 80 år.
     
  19. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Mm. Därför min mamma fick sån. Enkelt använda tryckknapparna med snabbnummer
     
  20. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kanske en kinaklocka som man ger till barn. Enkla och tydliga. Inget som stör. Går även enkelt att positionera.