Problem: Upptäcka träning automatiskt fungerar ej längre!

Diskussion i 'Galaxy S10E' startad av stingfoot, 7 apr 2020.

  1. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    tycker att funktionen för att telefonen ska upptäcka träning automatiskt är väldigt bra då jag ofta glömmer att sätta på ett träningsprogram vid promenad.

    Saknar dock att det inte visas på någon karta men bättre än inget liksom.

    Men efter den senaste stora uppdateringen som kom häromdagen så verkar telefonen inte längre registrera träning automatiskt. Funktionerna är fortfarande påslagen men inget händer.

    Telefonen är bara någon vecka gammal så jag blir lite frustrerad om jag nu måste ominstallera eller göra en factory reset i stort sett det första jag gör.

    Något annat som man kan testa?

    Nollställa appen kanske? Om man är inloggad på Samsung konto som måste väl tidigare träning finnas kvar?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 357
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Det kan vara någon aggressiv batterisparfunktion som orsakar det. Jag antar att du använder Samsung Health eller vad den kallas, testa att gå in i telefonens inställningar --> Appar --> Samsung Health och se om det finns något val för batterioptimering som går att stänga av där under.

    En annan sak är att det finns en behörighet för appar som heter typ "fysisk aktivitet". Den måste vara påslagen för appen om appen ska känna av rörelse (hur du rör dig, t.ex. en promenad), likaså "Plats" bör vara påslaget så att telefonen ser att du förflyttar dig nånstans. I menyn jag nämner ovan, kolla under Behörigheter om dessa saker är påslagna för Samsung Health.

    Du kan experimentera med Google Fit, Googles motsvarande app och se om den lyckas spela in i bakgrunden eller om samma problem finns där. Det är känt att vissa telefonmärken är lite väl aggressiva med att "döda" appar i bakgrunden.
     
  3. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hejsan. Allt verkar vara inställt som det ska. Har inte heller ändrat något direkt om inte senaste stora uppdateringen ändrade något. Det enda jag noterade är att Samsung health positionering bara vara inställd på att vara verksam när appen är igång - och inte alltid. Men det kanske är standard och ska fungera ändå?

    kollade detta med batteriet Och då stor Samsung health iklickad som optimerad vad det nu innebär. Har dock inte ändrat något själv.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 357
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    En systemuppdatering skulle ju kunna ändra såna saker.

    "Optimerad" innebär att Samsung Health inte kan köra helt obehindrat i bakgrunden. Det skulle kunna orsaka ditt problem. Att Samsung Health endast får tillgång till GPS när appen är "aktiv", dvs används, är heller inte bra. Om du inte har appen öppen, kommer den inte veta att du förflyttar dig. Jag föreslår att du ändrar båda dessa inställningar, och ser om det gör skillnad.
     
  5. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har ni gjort detta och återkommer om det gjort någon skillnad. Tack för nu.
     
  6. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Jag har märkt i Android 10 så frågar den om endel appar ska få veta din GPS position hela tiden eller endast när appen används eller aldrig. Det är nog denna bit som har blivit tokigt, appen är troligen inställt för endast få använda din position/GPS när man använder appen. Pröva välja så den får alltid använda detta även om appen inte används, då borde den veta när du rör på dig så träningspassen aktiveras.

    Som du kan se på bilden nedan:
    Screenshot_20200409-102041_Permission controller.jpg
     
  7. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har nu provat alla möjliga inställningar både vad de kommer till GPS och batteriet samt även inställningarna i appen.

    Något verkar ha gått sönder sedan senaste stora uppdateringen för några dagar sedan. Promenader upptäcks nästan aldrig eller inte alls. Något som fungerade väl innan uppdateringen.
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har du provat rensa data i appen via inställningar- appar?
    Då blir appen som nyinstallerad.
     
  9. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Japp. Jag har även helt av och ominstallerat.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 357
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Testa Google Fit, Googles motsvarande app, och se om funktionen funkar i den?
    Eftersom du med stor sannolikhet redan har ett Google-konto så är det inget större jobb att ladda ner appen och se om funktionen funkar. Då kanske vi kan bestämma om det är Samsung Health eller telefonen som krånglar.
     
    stingfoot gillar detta.
  11. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Bra där! Ska testa! Himla konstigt bara...