Galaxyn som 3G-Modem

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Mewn, 24 sept 2009.

  1. Mewn

    Mewn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Tänkte försöka få min Galaxy att agera 3G-Modem till min bärbara dator men lyckas inte så bra. Hittade en guide some inte krävde root i wikin: https://swedroid.se/wiki/index.php/USB-Modem_med_AziLink

    Jag kommer så långt att jag ska forwarda tcp porten men då säger den att den startar tjänsten och sedan "Error: Device not found" Jag har USB debugging på och jag har uppdaterat till IH8.

    Någon som kör Galaxyn som 3G modem? Jag skulle helst vilja köra orootat men måste jag roota så får jag göra det. Har ett starkt behov av att dela 3G till min dator :)

    Tack på förhand!
     
  2. Mewn

    Mewn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som kör Galaxyn som 3G-modem som vill dela med sig av sina erfarenheter?
     
  3. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har använt telefonen som modem, genom att helt enkelt ansluta den via usb-kabeln, välja rätt operatör i guiden som dyker upp när man konfigurerar "Mobile Broadband" i ubuntu.
    Det går att göra samma sak i windows. Se bara till att du har "Usb debugging" påslaget i telefonen.

    Fungerar sisådär. Den lyckas inte ansluta varje gång. Verkar som om modemet i telefonen slutar svara ibland. Har fått det att fungera max 30 minuter i stöten. Sen får man tjata en 7-8 gånger så kan det hoppa igång igen.

    Kanske inte den bästa lösningen, men absolut den enklaste. Synd bara att det inte fungerar 100% av tiden :(

    (Jag har för mig att detta har tagits upp tidigare i detta forum....)

    Edit: Här är länken till vad jag hade läst innan. Tethering med Ubuntu
     
    Last edited: 28 sept 2009
  4. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Lyckas inte få någon kontakt när jag ringer upp min galaxy från windows. Får "error 692", den hittar helt enkelt inte modemet. Den installerade glatt drivrutiner när jag stoppade inte sladden dock, och "samsung mobile modem #3" finns i device manager.
     
  5. Mewn

    Mewn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kom igen nu allmighty people of swedroid! Hjälp mig lösa detta nu innan jag ska resa på tisdag.
     
  6. ponul

    ponul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Menar du här att du använt en Galaxy som modem ?
    Isåfall vilken firmware version har du installerad ?
    Kan inte se att min Galaxy har network sharing med i menyn.
     
  7. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Med problemet "Device not found" så kan det vara något liknande problemet jag hade (på Vista 32-bitar då), att det är något som inte står rätt till med drivrutinerna. Jag löste det genom att rensa bort alla drivrutiner till mobilen och installera om drivrutinerna.

    Jag ska försöka testa att få igång det på Windows 7, men kör 64-bitars så finns en risk att det blir lite krångligare med drivrutiner.

    Uppdatering: Kom på att det jag även fick göra var att lägga in drivrutiner för ADB, finns med i SDKn. ADB Devices fungerar nu för mig, har inte kommit till AziLink ännu.
     
    Last edited: 9 okt 2009
  8. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, min har inte heller haft någon "network sharing" i någon meny. Det har bara fungerat ändå. Telefonen utger sig ju för att vara ett 3G-modem när man ansluter den via USB-kabel. Bara att säga åt datorn att använda det. Alla fw-versioner jag provat har mer eller mindre fungerat. Tyvärr, som jag sa redan i första posten, så fungerar det inte speciellt bra, och när det väl fungerar, kopplar det ned efter en stund :(
     
  9. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok nu har jag fått det att funka. Problemet är att usb drivaren i adb är för HTCtelefonerna och inte för galaxyn.
     

    Bifogade filer:

  10. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Talisman: Snyggt!

    Ett annat väldigt elegant sätt att göra detta på är att använda "Wireless Tether for Root Users".
    M.a.o. använda telefonen som en vanlig accesspunkt.
    Kräver dock att man på något sätt skaffar sig en moddad kernel med netfilter påslagen.
    En sådan finns i Pauls firmware. Har precis installerat den utan problem. Allt är kvar förutom APN, som jag fick konfigurera igen. Nu har jag bara använt denna mod i 1 timme, så det kan ju fortfarande dyka upp andra problem, men det fungerade utmärkt att surfa via telefonen, trådlöst! :)

    Har du (Mewn) inga problem med att installera en custom firmware så tycker jag att du ska ta en titt på den ovan, eller vänta på den italienska som nämns i en annan tråd på forumet.
     
  11. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Övervägde att roota för att lösa tether, men jag vill helst undvika att slösa batteri på wifi med både telefonen och datorn.. men, håller med om att det är en snyggare lösning! Skriv gärna en utförligare recension av firmwaren när du kört ett tag..
     
  12. Mewn

    Mewn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanon att någon tagit tag! Jag kan absolut tänka mig att köra in en annan firmware. Helst vill jag veta att det funkar då jag inte har så mycket tid för att mecka.

    Som ovanstående, du kan väl skriva ett par rader när du kört i några dagar :)

    Tack alla!
     
  13. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört denna fw ett tag. Jag kan inte hitta något som utmärker sig från en standard II5 vad gäller buggar eller annat. Stabilt och bra batteritid (ca 2 dygn).

    Provade att köra med swap påslagen, via programmet swapper. Det är inget jag kan rekommendera, dock. Ok, du blir bländad av att det går asfort. Tyvärr gäller det bara en stund. Sen började allt gå precis lika sakta som vanligt + att många program som man kör i bakgrunden helt plötsligt börjar krascha och dumma sig. Orkade inte ta reda på varför. Nöjde mig med att konstatera att det inte fungerade speciellt bra för mig.

    Förutom detta, så är det en bra fw. Nu får man försöka hålla sig till 1.6 eller 2.0, men det lär väl snöa i Sahara innan Samsung får tummen ur och släpper någon av dem :)