Sugen på ny laptop,Värt?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mrhoyt, 11 apr 2020.

  1. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har börjat att sitta mer vid min laptop på det senaste, den hade hamnat lite på hyllan något år.
    Har idag en Asus Zenbook Pro med en i7-6700HQ, GTX960m, 512 SSD samt 16gb RAM. Den är i väldigt fint skick.

    Har kikat lite på något nytt då den är några år nu, det är egentligen inget fel alls på det så det är väll mest nyhetens behag...

    Har kikat på den här:
    ASUS ZenBook Duo 14 UX481 -14" | i7 | 16GB | 512GB | MX250

    Är skillnaden på prestanda stor nog för att motivera pengarna, vad hade ni andra gjort ?

    Och ja, jag gör väll inget speciellt på datorn, Surf, Football Manager och filhantering till Google Drive är väll det jag gör.
    Inget avancerat alls men gillar bra byggkvalite (ej massa plast) och att det finns kraft att ta av ändå om det skulle behövas.
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hade jag vart du så hade jag inväntat att fler får AMD ryzen chippen...
     
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har funderat på det med...
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att den datorn är ett bra exempel på när tillverkare innoverar utan att sätta funktion främst. Det ser fräsigt ut på bild och gör att produkten sticker ut i mängden, men mervärdet är närmast obefintligt för användaren, snarare medför det bara nackdelar/kompromisser.

    Har du inte bråttom ser Ryzen 4000 helt spektakulär ut. Kika på den här: ASUS Zephyrus G14 14" FHD 120Hz - Bärbar

    Den kommer utan överdrift att springa cirklar runt datorn du länkar in ovan på så gott som alla punkter. Något mindre portabel dock, men prestanda i förhållande till portabilitet ligger fortfarande mycket bra till med en vikt på 1,6kg.

    120Hz är dessutom oerhört trevligt även vid kontorsarbete/surf. Bara en sådan sak som att muspekaren närmast flyter fram är mycket behagligt i jämförelse med 60Hz.
     
    Last edited: 11 apr 2020
    R3b0rn gillar detta.
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Kanske lite så men den va fräck tyckte jag :o
    Ja det går ju ingen nöd på mig, min zenbook pro är i nära nyskick och har inga direkta problem, väntar nog på Ryzen då :)
     
    tooobe, R3b0rn och bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Till en person som dig skulle en Chromebook passa utmärkt. Det övergår mitt förstånd hur en "vanlig användare" kan köpa en kass Windows-laptop idag, som kommer vara slö och segstartad från dag 1, när 99 % av alla vanliga användare skulle ha så mycket större nytta och glädje av en Chromebook.
    Chrome OS är alltså Googles operativsystem, Androids syster-OS kan man säga. De flesta Chromebooks kör Android-appar, men i övrigt kör de inga vanliga program. Du kan alltså inte starta några Windows-program på den, såsom Microsoft Office. Istället får du köra Android-versionen av Office, eller webbversionen av Office (eller helt enkelt använda Google Drives webbversion, som jag anser fungera bäst). Webbversioner finns ju av de allra flesta program idag. Jag har använt Chromebook uteslutande sedan 2013 och har aldrig stött på en uppgift jag inte kunnat lösa med min Chromebook (ok sanning med modifikation: en gång ville jag återställa filer jag råkat radera från en digitalkamera, då fick jag låna en Windows-dator för att kunna köra ett program för att återskapa filerna, det är enda gången jag behövt använda en Windows-dator sedan jag gjorde övergången till Chrome OS).

    Om du är en gamer, eller om du kör vissa inriktade program (tungare fotoredigering, videoredigering etc) så är en Chromebook inte för dig. Det är jag den första personen att erkänna. Men för det stora flertalet av användare är en Chromebook en enkel, smidig, simpel (simpel i positiv bemärkelse) upplevelse, som överträffar Windows i snabbhet och användarvänlighet. Du slipper alla problem såsom "ominstallationer", virus, "antivirusprogram", "Windowsuppgraderingar" och liknande. Lätt den säkraste dator som går att äga idag. Att surfa på webben, vilket är vad de flesta gör idag, dvs öppna webbläsaren, går på några sekunder från det att du tryckt på startknappen - den är väldigt snabbstartad och webbläsaren är den centrala delen i denna dator.
     
    cinejan gillar detta.
  9. dapoi22

    dapoi22 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag var i samma sits ungefär, mitt val föll på en begagnad IPad Pro 12.9 3:e gen. iPad os tillåter nu fullvisning av webbsidor, filhantering, användande av mus (som är riktigt bra) som gör att den nu kan vara som en klassisk dator om du vill. Med ett stativ till skärmen har jag en desktop som jag när som kan lyfta av och ha en surfplatta. Den väger ett halvt kilo, har den bästa skärmen, grymt batteri, har processorkraft som spöar det mesta inom laptops, har grafikprestanda som är väldigt bra, du får ju också en galet bra pekskärm :)

    Den är ruskigt snabb, framtidssäker som få. Jag velade men denna maskin är som en dröm att använda. Det är väldigt bra pris på dessa nya nu.
     
  10. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Skillnaden är inte tillräckligt stor för att motivera pengarna. Du beskriver hur du har en dator som är nästan i nyskick och att du inte använder dig av program som kräver mer prestanda.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Chromebook och iPad kan nog vara ett alternativ. Till Microsofts försvar så går dock Windows 10 uppdatera mycket snabbare än jämfört med Windows 7 och tidigare versioner.

    Ett separat antivirusprogram är inte nödvändigt numera heller. Det inbyggda duger bra:
    Otippad vinnare när AV-Test utser bästa antiviruset

    Sen kan man ladda hem fullödiga kontorsprogram gratis:
    Home | LibreOffice - Free Office Suite - Fun Project - Fantastic People

    Kopplar man in en skrivare/scanner etc.. så vill man kanske ha alla drivrutiner för en optimal funktion också.

    Men behöver man inte det utan bara surfar så duger nog en Chromebook eller en iPad gott och väl.
     
    N6290 gillar detta.
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Tack för svaren, sitter kvar med min asus.
    Chromebook faller på att jsg inte kan spela det riktiga fotball manager , apples nerdummade os har jag egentligen aldrig gillat....
     
  13. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är byggkvalité viktigt så slår jag ett slag för Surface Book. Otroligt skön känsla i tangentbordet. Materialval känns premium och trovärdigt. Hur batteriet är vet jag inte riktigt men när jag suttit på långa konferenser och mina kollegors datorer dött så fortsätter min Surface Book dubbelt så länge.

    Funktionen att koppla lös skärmen när man ska ligga i soffan och läsa rapporter (PDF:er typ) är helt suverän och inget jag hade trott jag skulle använda.

    Någon nämnde att den skulle bli slöare från dag ett och så var det säkert förr. Men jag upplever att min dator är lika snabb nu som när jag köpte den för två år sedan. Den starta blixtsnabbt och "Face-ID" funkar riktigt bra! Hur säkert det är kan jag inte stå för.
     
    bernard gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Football Mananger verkar kunna köras på Chrome OS i någon form, men "tablet-versionen" ska inte fungera står det. Se tråd nedan. Jag hänger inte riktigt med på allt de snackar om, en version av spelet funkar och en funkar inte verkar vara kontentan.
    Chromebook

    Huruvida det är en bra upplevelse att spela på en Chromebook i form av Android-varianten av spelet, vet jag såklart inget om. Ser också att du vill ha den "riktiga" versionen av spelet, om jag tolkar rätt. Kan förstå om detta spel är en sådan punkt som gör att Chromebook inte är något för dig då, synd.
     
  15. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag kör idag en Surface laptop 3, hade en Surface Pro 7 en kort period. Fördelen med Surface Laptop är trackpaden och skärmformatet.

    - Trackpaden är det närmaste du kan komma till Macbook som har hyllats för just det (inklusive mig). Tycker trackpaden på Surface laptop är den bästa du kan hitta på en Windows maskin, funkar riktigt bra.
    - Många laptops anpassar sig till video vilket gör att de blir mer widescreen, Surface Laptop har något mer höjd på skärmen vilket passar även för andra ändamål.

    Utifrån ditt användarmönster så tror jag utan tvekan att Surface laptop skulle vara ett alternativ.

    Med det sagt så känns det som att du vill ha något nytt, för din nuvarande maskin klarar sig nog ett tag till :) Den du länkar till har just det, du kommer inte få någon WOW på någon annan ordinarie laptop förutom trackpaden på Surface laptop 3 om det nu är så att du använder trackpaden mycket.

    Som du svarat så är det nog bra att avvakta lite till :)
     
    Last edited: 12 apr 2020
    bernard, Mrhoyt och livinl0ud gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda problemet med Surface Laptop är väl att de blir ruggigt dyra om man vill ha 16GB RAM?

    Jag hoppas på en modell med Ryzen 4xxx någon gång i år, men vill verkligen inte lägga 30-40% mer bara för att få 16GB RAM. Problemet med många modeller idag är ju att RAM:en är fastlödd (så gott som alltid för LPDDR4x), så det blir omöjligt att uppgradera.

    För i år skulle jag inte köpt något med mindre än 16GB. Det tycker jag gott man borde kräva år 2020; minst 16GB RAM och minst 512GB SSD.
     
    Last edited: 12 apr 2020
    livinl0ud gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Iallafall inte en dator där man inte kan uppgradera i efterhand. Jag köpte en "ny" dator i höstas med 8GB, men jag kan uppgradera denna dator till 32GB RAM
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så länge man kan uppgradera är det ju ingen större fara, men när ens telefon har mer arbetsminne än ens laptop, så börjar det kännas lite tveksamt :)
     
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jo det är väl den största nackdelen med just Surface Laptop, öppna upp själv och uppgradera komponenter är nästan omöjligt, speciellt RAM. Vart 8gb för för min del, när jag köpte datorn var den först ut att ha 10:e gen processorn med Intel Iris plus grafik, utifrån mitt användarmönster så funkar det... kör virtual desktop i molnet för lite mer RAM krävande uppgifter men för vardagssysslor så funkar det än så länge (spelar knappt på datorn förutom Stadia som jag börjat testa nyligen).
     
    bernard gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Surface laptop är väldigt fina om det är byggkvalitet man är ute efter.
    Fast konkurrenterna har likvärdiga alternativ. Acer Swift 5 exempelvis med senaste Intel (Generation 10) processorn:
    Swift 5

    Problemet kommer lite var man ska köpa den som är på deras hemsida? Elgiganten säljer en mycket äldre version av Acer Swift.

    Så om man inte djupdyker i det finstilta i specifikationerna så kan man ofta få en utgående version. Så är det även med Asus och HP.