Huawei P40 Pro - allmänt

Diskussion i 'P40-serien' startad av henk95aero, 9 mar 2020.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Chattade med Elgiganten idag och fick besked att den skulle släppas sista april.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag håller inte med..känns som det är på god väg... kolla kompatibilitets tråden för p40... den stora flertalet av appar fungerar... Den bästa lösningen just nu är att app developers gör sig av med Google ramverket för deras appar detta är något som inte är helt nödvändigt...

    Vad man måste förstå är att man skapar inte ett nytt ekosystem på en dag... vad som krävs är dock att utvecklarna är med på tåget..och framförallt ditchar google ramverket..

    Som de är nu kommer huawei telefoner framförallt vara för en "elit grupp" av anvädnare som har bättre kamera än alla andra men där man får trixa lite för att få vissa saker att funka... man ska nog inte underskatta behovet av att folk vill ha den bästa kameran... tror folk är beredda att gå omvägar för detta..samt ta hjälp av polare och annat...

    Så nej jag håller ej med om hans dommedags profitier..utan det är snarare så att han är den typen av media som bidrar till huawies "utfryning och mobbing" och inte vill se konkurrens på marknanden.

    Så länge Huawei leverar överlägsna kameror och att deras kirin cpuer är top notch så tror jag inget kan stoppa dom...

    App utvecklare är EJ dumma i huvudet... det är ofta snabba på att haka på nya trender... nu när det just nu bästa mobilen på marknaden inte kan använda alla android appar pga att det har googles ramverk påtvingat, tror jag de kommer inse snart att de förlorar mågna användare på detta.

    App Gallery har en lång väg att gå, men App gallery i kombination med Aurora store ger en ett väldigt bra utbud av appar som fungerar... mer officiella App gallery appar som täcker hålen med de apapr som ej funkar via aurora är något som behöver komma inom tid.

    Man ska heller ej underskatta Huawies ekonomiska resurser samt deras absoluta vägran att ge upp trots att de blir attackarade politiskt från alla hörn, de är helt klart på väg... att uppnå sitt mål, men det gäller nu att huawei fortfarande håller sig i framkant och inte tappar ledningen.. då kommer de snabbt bli irrelevanta... för finns gott om tillverkare som är villiga att ta deras plats...

    Många hade förväntat sig att de kanske hade tvingats till att sänka priserna nu när telefonerna är utan google, men jag tror de gjorde rätt med att fortsätta med premium priser, detta för att skydda sitt varumärke... skulle de sänka priset skulle det signalera att de är "sämre" än rivalerna..

    Många som köper P40 kommer förmodligen få en surprise när de ej ser google play store.. vi kommer nog se rekord i telefoner som skickas tillbaka på öppet köp.. men samtidigt tro jag att de också ger möjligt för många att prova på app gallery.. för de allra flesta kanske det räcker... den stora massan har inte speciellt mågna appar installerade utan de allra största är viktigast... snapchat..instagram..messenger..whatsapp..

    Google maps är som det verkar nu bäst att ersätta med Google maps go..går också via webblläsaren..
    Youtube är den appen folk kommer sakna mest... här finns Vanced... men för att lyckas leta reda på denna app och installera den själv med (micro g) och allt känns osanolikt.. att använda i webbläsaren funkar men suger..tror detta kan bli dealbreakern för många... men återstår att se...

    Känns som google skulle kunnat underlätta för huawei. Att bryta samabetet med huawei var ju inte googles beslut... så vitt jag vet så ska google stå på huaweis sida.. dock visar det dåligt.. de verkar snarare motarbeta än förenkla... tex om det gick att installera via aurora...

    Om i stort sett allt skulle funka via aurora store tror jag det skulle vara löst tror även den mer enkla användaren skulle kunna få hjälp av någon "bekant" att installera aurora store sedan känns allt som vanligt igen då den till och med är väldigt lik google play även till utseendet.

    För oss mer avancerade användare..tror jag de kommer vara få hinder i vägen för att vi i framtiden skulle välja Huawei... de allra flesta av hos här vill tex ha den bästa mobil kameran...
    Få personer på detta forum tror jag inte skulle vara beredd att gå vissa omvägar och göra vissa kompromisser för att ha det allra bästa.

    Sedan vet vi inte vad som händer i framtiden.. handekskriget kommer sannolikt inte vara förevigt..saker och ting kan hända snabbt... sedan får vi se hur AOSP kommer förändras... om nu google är på huaweis sida bör de se till att AOSP versionen finns tillgänglig snabbare.. så att de inte tvingas köra en ett år gammal android version hela tiden... dock bör sägas att huawei har i många fall legat före google själva i vissa funktioner med EMUI som sedan har kommit till android..så även om de kör en gammal AOSP version har de fortfarande möjlighet att modifera så de får samma funktioner som den aktuella android versionen, och de kommer ju fortfarande få säkerhets patchar.

    Så ja jag tror fortfarande på en ljus framtid för huawei så länga de lyckas hålla sig i framkant..tappar de positionen kommer de som sagt väldigt snabbt bli irrelevanta..så det gäller att de inte tappar momentum nu... en vettig strategi de bär ha är färmodligen att sänka vinstmarginalerna på telefonerna och inte kompromissa på något vad det gäller hårdvaran...
     
    R3b0rn och Nicole gillar detta.
  4. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag är förvånad att tex Elgiganten inte nämner frånvaron av Googles Play Store och appar under info/specifikationer. Jag håller med dig att de riskerar att få många returer, tex kunder som har haft Huawei förut och tror P40 är bättre på allt.

    Huawei P40 Pro 5G smartphone 8/256GB (svart) - Mobiltelefoner
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är samma på ComHem. De nämner att den har Huaweis app butik om man går in på specifikationerna och läser vidare.

    Telia känns mest tydliga i det här sammanhanget om frånvaron av Google Play:
    Huawei P40 Pro - Mobiltelefon - Telia.se
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det står detta
    upload_2020-4-13_8-38-55.png
     
  7. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Ja nu hittade jag det längst ner. Men när jag klickade på "mer info" hamnade jag på en sida för App Gallery.
    Ser inget på Com Hem.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja fast man fick skrolla längst ner innan det kom.
    Men det står i alla fall.

    Mediamarkt nämner inget om Google Play:
    HUAWEI P40 Pro 256GB (5G / 8GB RAM) 6.58" Smartphone - Svart

    Så det blir ett intressant prov hur många som returnerar dessa eller trots allt behåller dem?:)

    Edit:
    Framgår på tekniska specifikationer på Mediamarkt att den saknar Google Play.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det återstår att se, men vanliga Svenssons vill inte krångla. Phone Clone är en nödlösning och för varje app som kompisarna har så man krångla för att få in. Det var bristen på appar som dödade Windows Phone, inte dålig hårdvara. Som utvecklare är det klart krångligare att ha två versioner appar till Android än en. Sett till marknadsandel som Huawei har så är det inte värt besväret. Vem vet hur mycket Huawei har betalat utvecklarna för att få apparna portade till Appgallery. Det bästa för alla är om de får tillgång till Google Services igen.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Står stort och tydligt. [​IMG]
     
    R3b0rn, bernard och CaptainC gillar detta.
  11. Appelquist

    Appelquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    39
    Tror inte det kommer vara någon fara för Huawei på svenska marknaden, då både Apkpure och Amazon's appstore finns som komplement innan appgallery kommer igång ordentligt. 99% av apparna jag använder finns där.
     
    bernard gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo vi som hänger här på forumet vet nog om det och kanske har kunnandet.
    Men vanliga Svenssons kanske reagerar på ett annat sätt.

    Det återstår att se förstås. Nu har de väl BankID och Swish vad jag förstår? De kanske två viktigaste apparna.
     
  13. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Det finns ett liv utan Google också ;)

    Underskatta inte folket säger jag bara, har sett flera ungdomar köra jailbreakad iPhones eller hackad version utav Snapchat osv.

    Med phoneclone kommer de flesta apparna in till luren och thats it. Sociala medier + BankID och swish är grunden.

    Chromecast är nitpick egentligen, de flesta har smarttv hemma med alla tjänster direkt på tv.

    P40 pro har även hårdvara för att styra tv-apparater så det går att lösa.

    Jag tycker det gynnar oss alla med fler aktörer i marknaden, det pressar Apple och Google också till att bli bättre.

    Just p40 pro kommer inte vara för alla, men för ingen? Det tror jag absolut inte :-*
     
    maww, R3b0rn, Nicole och 1 annan gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror du underskattar Chromecasten. Och jag tror absolut inte att de flesta har smarttv. för övrigt angående smarttv så verkar folk inte vara så imponerad av det, särskilt inte hur långsamt det verkar vara
     
    pobin och P.F gillar detta.
  15. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag har 3 LG smart TVs. Vissa appar finns, tex SVT Play, Netflix, Viaplay. Men TV4 Play och C More finns inte, där måste man köra med Chromecast.
     
  16. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Tror det är lugnt, även comhem kör en android box med de flesta appar även om man inte har appar på sin tv.

    Skulle nästan kunna gissa på att fler har någon form av tillgång till appar till sin tv än chromecast.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De som inte betalar till någon tv-operatör? Då passar Chromecast bra.
     
  18. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Viasat har inga appar.
     
  19. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Men kära vän, som jag skrev tidigare är inte luren till för alla men att bankid, swish och de flesta appar funkar är en bra grund ;)

    Är chromecast den stora frågan folk ställer på media markt när luren ska köpas?

    Kanske men mer rimligt är nog playstore, bankid och swish.
     
    R3b0rn och Leo83 gillar detta.
  20. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Undra varför lanseringen skjutits upp till 30/4. Kanske är inte BankID-appen redo? För de norska och danska kedjorna verkar ha den inne.
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.