Diskussion: Folk drar ner på sin konsumtion?

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 13 apr 2020.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vad tror ni om våra köpbeteenden nu i dessa ”coronatider”? Tycker mig se att varor finns kvar längre på div säljsiter.

    Minns att jag förra året kollade på mopeder åt sonen och de gick som smör, åtminstone de som var ”inne”. Har själv nu annons ute på en nästan ny (och dyr) moped. Men intresset är svalt. Knappt ens skambud. Denna moped hade sålts inom ett par dagar om det var för ett år sedan, men nu helt annorlunda.

    Självklart är det många som blivit permitterade och det är såklart riktigt trist för de som drabbas. Förhoppningsvis får de tillbaka sin arbeten snart.
     
    Last edited: 13 apr 2020
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Skrev på en annan tråd men har märkt att express frakt från Kina på några sidor skjutit i höjden. 2000kr för frakt! Annars så har jag handlat från diverse inhemska sidor och det har gått snabbt som vanligt.
     
    bernard gillar detta.
  3. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tror definitivt att konsumtionen gått ner. Många är säkert oroliga över vad som kan hända och tänker på att spara undan pengar.
     
  4. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Tycker mig även se det på köp&sälj delen här på forumet.
     
    bernard gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Utöver att bli av/riskera bli av med jobbet (som såklart innebär köpstopp), vad annars tror gemene man ska hända? Att det blir sån brist på råvaror etc att priserna skjuter i höjden?

    Om man inte befinner sig i riskzon för att förlora sin inkomst är det kanske en fördel om man fortsätter konsumera? För att hålla ingång vår ekonomi tex.
     
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 116
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    bernard gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vet inte om man riskerar speciellt mkt om man köper/säljer på plats mellan privatpersoner. Framförallt om båda parter är symptomfria.

    Men visst, lite mer än om man helt avstod.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Restauranger lider väl stort. Men å andra sidan så skjuter väl Foodora i höjden med hemkörning av mat.
    Många matställen är anslutna till dem.
    Så det är både plus och minus.

    De som är mest illa ute är väl verksamheter som Ullared som är beroende av att folk reser och inte har någon onlineförsäljning.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag såg en bild på en lapp som hade skickats med till någon som beställt hem. Det stod ungefär att restaurangen var glad att få leverera men uppskattade om beställningen gjordes direkt på deras hemsida istället nästa gång. Tydligen tog ombudet (minns inte om det var just Foodora) en ganska stor del av kakan så att säga.
     
    N6290 gillar detta.
  10. Leerok90

    Leerok90 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tråkigt att jobba i restaurangbranschen i dessa tider. Sambons arbetsplats är inte lika säker nu som förr, men går bättre för dem än många andra i branschen.:neutral:
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar dock hur det kommer gå för de stora elektronikedjorna. De fick inte riktigt utrymme i artikeln, utan de företag som togs upp där (utöver apoteken då) verkade mest sälja "dussinvaror". Alltså billigare produkter. Även bilbranschen är nog känsliga.

    Just mars verkar ha gått rätt okej för bl.a datorbutikerna, då många behövt köpa utrustning för att arbeta hemifrån, men april och framför allt maj blir nog sämre.

    De flesta av elektronikbutikerna som tex Mediamarkt, Elgiganten, CDON, Komplett, Netonnet m.fl. har en mycket hög omsättning med relativt låg vinst, så jag förmodar att de är känsliga om omsättningen minskar i någon större utsträckning. Den knapra vinsten kommer nog inte väga upp för det, utan då får man ju börja plocka pengar ur kassakistan, skriva ned värdet på lager osv. Marginalen är inte särskilt stor på hemelektronik.

    Här är några exempel bara för att illustrera hur det ser ut (och 2018 rådde ju fortfarande en stark högkonjunktur).
    CDON AB - Företagsinformation
    Webhallen Sverige AB - Företagsinformation
    NetOnNet AB - Företagsinformation
    Inet AB - Företagsinformation
    Elgiganten Aktiebolag - Företagsinformation


    Speciellt illa är det förstås för de som har många fysiska butiker. Det driver upp de fasta kostnaderna rejält.
     
    Last edited: 14 apr 2020
    holyjoe, N6290 och flipp gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Fysiska hemelektronikbutiker har nog varit på utdöende ganska länge. Kanske är det denna krisen som till slut gör slut på några av de sista stora drakarna. Tråkigt för de anställda, men utvecklingen ser ut så. Istället kommer nya hälsosamma företag som skapar värde i ekonomin på andra sätt.

    Någon speciell siffra bland butikernas ekonomiska redovisning du tänkte på, som är intressant?
    Resultat vill man ju som företag hålla så lågt som möjligt för att undvika skatt. Just den posten tänker jag inte säger så jättemycket. Kan bero på olika bokföringsmässiga fintar att man har negativt resultat.


    Jag konsumerar inte speciellt mycket i normala fall, jag köper mestadels sånt jag behöver och inte mycket onödiga grejer. Tycker inte jag har ändrat mitt konsumtionsmönster alls egentligen. Går fortfarande på krogen och restaurang då och då, ungefär lika ofta/sällan som tidigare, några gånger per månad kanske. Hemelektronik innebär väl några köp per år, ofta inga jätteinvesteringar. Någon annan som inte alls ändrat sitt konsumtionsmönster i dessa tider? Känner mig ganska ensam om det, känns det som. Handlar väl om att jag redan från början inte ser någon poäng med onödig konsumtion (jag är dock en stor förespråkare av marknadsekonomin, där konsumtion och tillväxt är grunden.. det är alltså inget politiskt ställningstagande att jag köper få saker, utan handlar snarare om att jag ogillar onödiga saker i mitt hem och att jag inte ser poängen med att köpa saker jag inte behöver).
     
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Men folk som konsumerar mer än du tycker nog inte att dom köper onödiga prylar som dom inte är i behov av. Vi är alla olika helt enkelt med olika behov.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Många som jag känner näthandlar som tokar nu. Det är personer som shoppar en hel del i vanliga fall också så det är kanske ingen större skillnad egentligen annat än att att det är större andel av deras shopping på nätet nu. Men jag har nog en känsla av att det trösthandlas en del.
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 116
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    eastbound gillar detta.