Vad exakt är det ert system indikerar på? LTE har ju stöd för QoS vilket skulle kunna användas för att nedprioritera användare med hög dataanvändning, precis som t.ex. Smarty (
Simple, honest mobile) eller Visible (
Visible | The Future Of Phone Service) gör. Då påverkas ju inte "normala" kunder och ingen behöver riskera att bli utslängd, utan det enda som händer är att storförbrukare får lägre hastighet om de råkar befinna sig på ett ställe där nätet är tungt belastat.
Eller är det Tele2 som sköter detta åt er och mailar om någon kund missbrukar nätet?
Sedan undrar jag även kring er policy med hotspots. Som jag har förstått det så kräver EUs lagar om nätneutralitet att ni inte kan begränsa vilken hårdvara eller hur kunden accessar nätet. Jag vet att det har funnits fall i t.ex. UK (innan de lämnade EU) där
Tre blev stämda för att strypa hotspot-funktionaliteten. De förlorade det fallet rättsligt och blev tvugna att tillåta både hotspots och att man stoppar i sitt SIM-kort i t.ex. en router. Några kommentarer på detta kring hur ni resonerar?
Sedan undrar jag hur ni rent tekniskt skulle detektera hotspot-användning? Att titta på t.ex. TTL i IP-trafiken eller att köra DPI och inspektera HTTP-headers vore ju mot GDPR om inte kunden ger er rätt att behandla dennes datatrafik.
Click to expand...