[katshing] Tråden om Katshing

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av R3b0rn, 8 apr 2020.

  1. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Vad exakt är det ert system indikerar på? LTE har ju stöd för QoS vilket skulle kunna användas för att nedprioritera användare med hög dataanvändning, precis som t.ex. Smarty (Simple, honest mobile) eller Visible (Visible | The Future Of Phone Service) gör. Då påverkas ju inte "normala" kunder och ingen behöver riskera att bli utslängd, utan det enda som händer är att storförbrukare får lägre hastighet om de råkar befinna sig på ett ställe där nätet är tungt belastat.

    Eller är det Tele2 som sköter detta åt er och mailar om någon kund missbrukar nätet?

    Sedan undrar jag även kring er policy med hotspots. Som jag har förstått det så kräver EUs lagar om nätneutralitet att ni inte kan begränsa vilken hårdvara eller hur kunden accessar nätet. Jag vet att det har funnits fall i t.ex. UK (innan de lämnade EU) där Tre blev stämda för att strypa hotspot-funktionaliteten. De förlorade det fallet rättsligt och blev tvugna att tillåta både hotspots och att man stoppar i sitt SIM-kort i t.ex. en router. Några kommentarer på detta kring hur ni resonerar?

    Sedan undrar jag hur ni rent tekniskt skulle detektera hotspot-användning? Att titta på t.ex. TTL i IP-trafiken eller att köra DPI och inspektera HTTP-headers vore ju mot GDPR om inte kunden ger er rätt att behandla dennes datatrafik.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  2. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Det stämmer mycket riktigt att systemet reagerar när någon användare sticker ut, men vi kan tyvärr inte redogöra i detalj för hur vårt system detekterar missbruk.

    Vi kommer att tillåta hot-spots då vår Fair usage policy är tillräcklig för att stävja missbruk av tjänsten. Gällande eventuell begränsning av hastighet så är det något vi kommer att avgöra ifrån fall till fall.

    Som det nämnts i tidigare inlägg så håller vi på att göra en del ändringar i våra abonnemangsformer så vi kommer att uppdatera villkoren och annat på webben inom kort [​IMG]

    Tack för dina frågor!

    Mvh
     
  3. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej!

    Vi hanterar våra kunder på egen hand.

    Vi kommer att tillåta hot-spots då vår Fair usage policy är tillräcklig för att stävja missbruk av tjänsten.

    Stort tack för riktigt bra input!

    Mvh
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Hur är uppladdningshastigheten på ert abonnemang med 1 Mbps?
     
  5. fkt67

    fkt67 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Netflix rekommenderar 3 Mbps för SD video. Vore bra om det billigaste alternativet skulle ha lite mer än 1Mbps, tex 3-5Mbps.

    Edit:
    SVT play med begränsad kvalitet kräver lite mer än 1 Mbps enligt deras hemsida (500MB per h => 1.1 Mbps i medel).

    Youtube (Google rekommendation):
    SD 480p 1.1 Mbps
    SD 360p 0.7 Mbps
     
    Last edited: 16 apr 2020
  6. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @teamkatshing@teamkatshing Ni ska inte skriva ut lite större då att fritt är inte fritt? Utan att ni ändå har en "policy". Fritt anser jag åtminstone ska vara fritt.
     
    6150 gillar detta.
  7. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Den är symmetrisk.

    Mvh
     
    Last edited: 16 apr 2020
  8. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Netflix, Youtube och SVT Play fungerar utmärkt med 1Mbps enligt våra tester.

    Mvh
     
  9. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Vår policy är ett verktyg för oss att hantera eventuellt missbruk av vår tjänst.

    Vi kommer i första hand inte att stänga av användare som bryter mot policyn, utan istället strypa hastigheten och skapa dialog. Strypt hastighet ger fortsatt tillgång till vår tjänst, även om den teoretiska maxförbrukningen i GB på en månad givetvis minskar när hastigheten sänks.

    Mvh
     
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Jag läser vad ni skriver, men jag kan inte hålla med. Vad ni säljer in i beställningsrutan är att det gäller "Fri surf i full 4G-hastighet", jag personligen tycker det är lite fulspel.
     
  11. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Det stämmer och för 99,9% av våra användare så är det fri surf i full 4G-hastighet som gäller.

    Men vi behöver helt enkelt ha ett verktyg för att kunna agera mot eventuellt missbruk, som annars riskerar att försämra användarupplevelsen för övriga kunder.

    Vi gör en liten revolution här som helt slopar surfpotter. För 99,9% av våra kunder kommer det att innebära en helt suverän upplevelse.

    Mvh
     
  12. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @teamkatching Jag förstår att ni behöver ett verktyg. Och det är bra att det blir bra för de flesta kunder.

    Men ändå, fritt är fritt och det kan hända att man inte får fri surf i full 4G-hastighet som ni säljer in, så lägg in en liten info-ruta där ni berättar direkt om er policy utan att man ska behöva gräva in sig djupt i villkoren.

    Ni blir mer trovärdiga och får på så sätt fler kunder då :)
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu vill jag inte sätta ord i någons mun. Men "Fri surf i full 4G-hastighet" är inte samma sak som "Fri surf i full 4G-hastighet för 99.9% av våra kunder". Där det förstnämnda kan ses som lite fulspel.

    Antar det är lagligt men det gör inte något moraliskt rätt.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  14. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tele2 körde liknande för något år sedan där de märkte att det missbrukades så de gjorde om sina abonnemang. Tänker att det blir liknande scenario här alltså inget unikt.
     
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Fick mitt kort idag och ska testa lite för o se hur det funkar.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Samma här, fick det precis:

    signal-attachment-2020-04-16-184133.jpeg
    Har inte aktiverat kortet ännu (d.v.s. har inte köpt något abonnemang) men tänkte köpa en månad hyfsat snart så får vi se vad de går för.

    Har dock redan Universals 1 Mbps för 89:- i månaden, så jag drar mig ändå för att byta till detta. På mitt abonnemang ingår även roaming.

    @teamkatshing@teamkatshing: Om jag köper ett abonnemang och avslutar det genast, kan jag då återaktivera SIM-kortet i framtiden om jag är nöjd med tjänsten och vill komma tillbaka?
     
  17. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Vi håller på att uppdatera vår design och även uppdatera våra abonnemang.

    För oss är det väldigt viktigt att vara tydliga - tack för din input.

    Mvh
     
  18. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Tack för din input. Siffran 99,9% var menat som ett exempel. Vi utgår ju givetvis ifrån att alla följer policyn och då är det fri surf som gäller.

    Med det sagt så håller vi på med ny design + nya villkor, allt för att förtydliga och göra det så bra som möjligt.

    Mvh
     
  19. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Väljer du att avsluta så kan du dessvärre inte återanvända samma SIM-kort, utan får då beställa ut ett nytt.

    Av ren nyfikenhet, varför vill du köpa ett abonnemang och avsluta det genast?

    Är du intresserad av att testa tjänsten kostnadsfritt så kan vi hjälpa dig med det.

    Mvh
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vi förstår nog alla att siffran var påhittad men det är inte poängen. Poängen är att det är en skillnad mellan de två olika sakerna.

    Men "Fri surf i full 4G-hastighet" är inte samma sak som "Fri surf i full 4G-hastighet för X% av våra kunder". Fri surf i full 4G-hastighet* .... *: Typ alla men inte alla"


    "Fri surf i full 4G-hastighet" är inte ens samma sak som "Fri surf i full 4G-hastighet för 99.99999999% av våra kunder"
     
    tooobe och DroidJunkie gillar detta.