Ja, det får ju OnePlus att framstå som prisvärda i jämförelse.
Jag hade inte lagt 12k på en telefon jag inte kan få servad annat än av en specifik aktör bunden till ett specifikt land som i sin tur kräver att man köper av vissa återförsäljare. Köper man av "fel" återförsäljare är service/out of warranty repair kört.
Denna modell fungerar hur fint som helst om det handlar om midrangepriser/mot att man får mer telefon för pengarna, men när telefonerna nu kostar som Samsung m.fl. måste service- och garantivillkor självklart vara likvärdigt.
För Mi 9 gav jag på premiärdagen €386 på
Amazon ES, och då gör det liksom inget om jag måste byta tex display själv. Det är en kompromiss man är villig att köpa givet det låga priset, men nu blir det förstås en helt annan fråga.
Xiaomi borde göra som OnePlus och erbjuda service/ta ansvar för produkterna som säljs inom EU oavsett inköpsställe, och inte bara fly undan ansvaret genom att skyffla över det på lokala aktörer. Ur ett konsumentperspektiv är nuvarande upplägg rätt uselt.
Click to expand...