Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Många av oss vill se förändringar i dem lagar och regler som finns idag för eldrivna enpersonsfordon. Vi har därför varit i kontakt med Transportstyrelsen och bett om att få visa upp våra tankar och idéer om detta.

    Detta har varit positivt från deras sida och dem vill gärna ta del utav vad vi tycker och tänker.

    Skriv gärna ett svar i denna tråd om vad just du vill ändra på, vad som fungerar bra eller mindre bra idag. Om många av oss skriver vad vi tycker så har vi större chans att visa att vi bryr oss om ämnet och vill föra utvecklingen framåt.

    Vi har några tidsramar att hålla oss till som Transportstyrelsen har för sin utredning.

    1/6 - Rapport presenteras med dagens regelverk
    1/11 - Rapport presenteras med bl.a. olycksstudier
    1/3 2021 - Slutgiltig rapport presenteras med eventuella förslag till regeländringar

    Skriv gärna en rad, även om samma sak har skrivits tidigare i tråden så är det positivt med många förslag.

    Vill man även skicka privata meddelanden till Transportstyrelsen så finns kontaktuppgifter på denna länk till ansvariga utredare.

    Idag gäller följande lagar och regler,
    • Högsta tillåtna hastighet 20 km/h
    • Högsta tillåtna motoreffekt 250 watt
    • Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
    • Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
    • Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

    Tack!
     
    Last edited: 16 apr 2020
    RuffyMan, raptor, Mindir och 3 andra gillar detta.
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Nice!
    Hade skapat en sådan diskussion för ett tag sedan :)

    Hur tycker ni att lagen kring elscootrar ska se ut?

    Men vi kan absolut börja om.

    Här är mina exempel.

    Enkel enhet utan mekaniska bromsar men med elektronisk broms.
    Maxhastighet 15-20 kmh
    Ingen maxeffekt

    Enhet med minst en Mekanisk broms
    Maxhastighet 25 kmh
    Ingen maxeffekt

    Ny klassning som kräver körkort, försäkring och hjälm. Ej cykelbanor
    Maxhastighet 45 kmh
    Ingen maxeffekt

    Att ha registreringsskylt tycker jag är tokigt men köper det på förslag 45 kmh.

    Effektbegränsning är helt ologiskt för mig. Dessutom ger det bara mer jobb för polis och myndigheter att kontrollera effekten när det behövs. Speciellt för polisen om de behöver göra det på plats.

    Du får jätte gärna bjuda in Pernilla till denna tråd! :)
     
    Last edited: 18 apr 2020
    ruf0ns, Max104, Gargo och 3 andra gillar detta.
  3. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Personligen ser jag inte att det skulle behöva göras skillnad på hur fordonet drivs (om motorn är elektrisk eller förbränningsmotor eller ångmaskin). Samma lagar borde kunna tillämpas.
    Grå-zonen blir möjligen el-assisterad cykel (där man inte kan ta sig fram utan att i någon mån trampa). Skulle väl egentligen kunna lyda under samma regler som klass 2-moppe - Tidiga moppar hade väl närmast den typen av assistans, snarare än drift. De får så vitt jag förstår fortfarande köras.
     
    Chrilles gillar detta.
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock

    +1 på dessa förslag. Låter vettigt tycker jag.
     
    Chrilles gillar detta.
  5. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Både elcykel och elsparkar behöver kunna förses med kraftigare motorer än 250W.
    Just nu är det problem att använda dem i vissa backiga städer. Och det blir även väldig stor skillnad i hastighet samt klättringsbenägenhet som beror på förarens vikt.
    Så att ta bort en övre motoreffekt eller åtminstone höja till 2000W är mer rimligt.
    Räcker mycket väl med att begränsa med max hastighet. Detta möjliggör även flerhjulsdrivna fordon i större utsträckning!

    Många stora tunga eldrivna lådcyklar med endast 1st liten 250W motor blir alldeles för klent. Vilket gör att det troligtvis även fuskas med märkeffekten på motorerna redan från tillverkaren i nuläget.

    Se på ex självbalanserande fordon som (segway) som tillåts att ha högre motoreffekter.

    Just my 2 cents!
     
    bernard och Chrilles gillar detta.
  6. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Kom ihåg att motivera era förslag och önskningar så Transportstyrelsen förstår och inser varför!
     
    bernard och Chrilles gillar detta.
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag gissar att man har effektbegränsning på förbränningsmotorer för att begränsa hastigheten.
    I elmaskiner är det betydligt lättare att låsa hastigheten i elektroniken.
    Det är t.o.m så pass att man kan begränsa att man inte överstiger hastighetsbegränsningen på en nedförsbacke för då kickar motorbromsen in. Ju högre effekt, desto effektivare motorbroms.
     
  8. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Högsta tillåtna hastighet till 25km/h(sparkcykeln får gå snabbare), obegränsad effekt och hjälmkrav.
     
    raptor gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu skiljer sig infrastrukturen åt en hel del, men om man kikar på Danmark som sedan 2018 tillåtit så kallade Speed Pedelecs och klassat dem som elcyklar framför mopeder (så att de får färdas på cykelbanor etc, om än med vissa särskilda regler) har utfallet varit mycket bra: Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors

    Enligt rapporten ovan sticker inte speed pedelecs ut i olycksstatistiken. Antalet olyckor har inte ökat så här långt och det går inte att se något i statistiken som talar för att S-pedelecs skulle utgöra en trafikfara. Det som sticker ut i statistiken vad gäller elcyklar och olyckor är äldre förare.

    Sverige skulle bara kunna kopiera den danska modellen, men möjligen skulle man exempelvis behöva sätta upp hastighetsbegränsningar på vissa platser där det är mycket trafik i centrala stadsdelar.

    I både Holland och Danmark där S-pedelecs är tillåtna ökar också antalet som cykelpendlar som mest. Cyklarna är CE-märkta och uppfyller alla EU-krav etc. och tillverkas enligt standard. De har samma specifikationer och klassificering oavsett var de säljs inom EU. De går även att köpa i Sverige med CoC-intyg osv. Enda bekymret är att de med nuvarande lagstiftning faller under under moped klass II, vilket ju medför att man inte får trampa med dem alls på cykelväg.
     
    Last edited: 16 apr 2020
    milky81 gillar detta.
  10. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller också med de flesta här om att man kanske kan begränsa hastighet i vissa områden där det givetvis vistas mkt folk, fasiken vet, sätt upp en skylt, Max 10-15km/h eller whatever

    Sen vanliga ställen 20-25 absolut , men utan Max effekt på motor eller begr till kanske 2000w, låter vettigt.

    Tror en ”legalisering” eller iaf tydliga regler till detta hade blivit till fördel på Väldigt många sätt, tex fler pendlare osv som kanske idag tar bil osv.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hyrsparkarna tycker jag fortsatt borde begränsas till 20 km/h. Dels är slitaget på dem mycket större, men sedan används de också mer oansvarigt och av ovana förare.

    De tillfällen jag blivit besvärad av en sparkcykel har det i samtliga fall handlat om ovana förare på hyrsparkar.
     
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER


    Vill även tillägga att ITF (International Transport forum) ser ljust på elscootrar.
    10 Recommendations for Safe Micromobility


    Hela PDFn kan hittas här:
    Safe Micromobility

    Vår kära infrastrukturminister Tomas Eneroth sitter i forumet.
    Sweden
     
    chrisraliyn och milky81 gillar detta.
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    I Frankrike så tillämpas lagen 25 kmh utan effektbegränsning men hyrsparkcyklar fortsätter att gå 20 kmh.
    Det borde ligga i hyrbolagens intresse att strypa de till 20 kmh så fler inte skadar sig vilket ger hyrbolagen dålig publicitet. Dessutom skadas hyrsparkcyklarna i högre grad med högre hastigheter och oansvarsfulla förare.
     
    Gargo, milky81 och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, självreglering är så klart bäst. I sådana fall löser det sig själv.
     
  15. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag tycker att hastighetsbegränsningen ska höjas till 25 km/h och effektbegränsningen behöver tas bort. Idag finns det ytterst få elsparkcyklae på svenska marknaden som klassas som cyklar. Inte en enda hyrsparkcykel klarar kraven på Max 250W. De är alla på 300-350W då andra länder inte begränsar effekten på 250W.
    Effektbegränsningen gör att tyvärr de allra flesta kör olagligt oavsett om de hyr eller köpt sin elsparkcykel.

    Hastighetshöjningen till 25 km/h motiverar jag med att det är vad flera andra EU-länder tillåter och samma sak som effektbegränsningen så går de flesta elsprarkcyklar som säljs i 25 km/h. Det är endast ett fåtal som begränsats till 20 km/h.
     
    bernard och raptor gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Menar du att de populära företagen för elsparkcyklar, såsom VOI, Lime, Tier osv, alla använder sig av elsparkcyklar som är olagliga att framföra i Sverige? Låter nästan för otroligt för att vara sant, har du källa? Någon myndighet borde ju slagit till med förbud mot fortsatt verksamhet om så varit fallet.
     
    chrisraliyn gillar detta.
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag har kört flera hyrsparkcyklar. Jag har upplevt att alla är starkare än m365 på 250w. Saknar dock vetenskapliga underlag och går på känsla.
     
  18. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Japp. Effekten är högre än 250W. Det står tydligt på etiketterna undertill.
     
    bernard och raptor gillar detta.
  19. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    +1
    Håller med men tycker att det skall vara hjälmtvång oavsett hastighet.
     
    raptor gillar detta.
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Då kan man diskutera varför cyklister inte behöver det som kan cykla 45-50 kmh.