Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Vilken kod ska man använda då man köper genom Curve. Den man har på Curve kortet eller det underliggande kortet? Är sent på kvällen och kan inte tänka riktigt klart. Har bara använt 2 kort som underliggande till Curve och de har jag samma kod på som Curve kortet. Om jag skaffar ett annat kort med en annan kod blir det den jag ska knappa in när jag använder Curve kortet och det nya kortet som underliggande?
     
  2. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Curve har en egen kod, som du iofs kan byta i vissa bankomater.
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Du ska använda cvc koden på Curve kortet för online köp.

    Och pin-koden för Curve-kortet i affären.
     
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Så har det underliggande kortet koden 9999 på kortet och Curve har 1111. Så trycker jag in koden 1111 när jag betalar med Curve kortet i butiken. Så jag slipper med andra ord att hålla reda på massa koder om jag har många olika kort med olika koder.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Precis, det är hela tanken med Curve.
     
  6. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Och med Google Pay räcker det med fingeravtryck om du betalar med mobilen... Helt underbart!
     
    svenix gillar detta.
  7. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    394
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Men det går väl fortfarande inte att lägga in Curve i Google Pay va?
    Jag lyckas nämligen inte :(
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Endast för UK användare.
    Men gick även för svenskar under en kortperiod. Jag har tex Curve i Google Pay
     
    Buzz gillar detta.
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Är det något man saknar att använda Google Pay med Curve då? Går det snabbare än att använda det fysiska kortet?

    Fungerar det med tjockare plånboksfodral?

    En nackdel är ju att man inte får flasha med sitt stiliga Curve kort:D
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Personligen är det nice att inte behöva bära runt på plånboken. Curve + SJ/Movingo = [emoji1305]
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då man varken behöver sätta in kortet eller ange pin-kod så bör det gå fortare ja. Bara låsa upp telefonen och sedan lägga telefonen mot terminalen
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tillhör de lyckliga som lyckades lägga in mitt Curve i Google Pay när det gick att göra. Då gjorde jag det mest som en kul grej. Men med tiden har jag kommit att gilla Google Pay mer och mer. I början tyckte jag att jag kan lika gärna använda kortet, det är ungefär lika smidigt.

    Men sedan jag upptäckte att jag inte behöver slå kod på inköp över 200:- när jag använder Google Pay så har det blivit min favorit. Jag skulle sakna det oerhört mycket om jag inte längre kunde betala med Google Pay. Nu är ju nästan alla inköp över 200:-. Upp med mobilen bara, låser upp med fingeravtrycksläsaren i samma rörelse och bara blippa vid terminalen. Perfekt! :)

    Och så slipper man trycka kod på samma tangenter som alla andra så här i Corona-tider...

    Jag har ett typ soft TPU skal på mobilen och det funkar alldeles utmärkt att blippa med det på. Det räcker att komma typ 1-2 cm ifrån terminalen.
     
    KTM gillar detta.
  13. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Någon som signat upp sig för Black / Metal? Är själv i valet och kvalet: via Curve Cash (1%) kan man få tillbaka ett par hundringar / år (tänker då närmast typ Amazon osv, handlar inte på Lidl så mycket) och pga man inte nu reser så mycket så räcker 500£ avgiftsfri valutaväxling / månad ganska långt - men är lite sugen på att ha tillgång till Loungkey via Metal samt tänker ett bra sätt att stöda ett företag är faktiskt att köpa deras produkt.

    Har för ögonblicket Revolut Premium, men efter att man inte längre får bonus på topup via Rebilla/Komplett blir det ingen förlängning på det - fast det är ca halva priset för Loungekey access (ca 650kr / år med 30% Black Friday rabatt).
     
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre

    Hej,

    Jag har sedan början av 2019 haft Curve Black, använder det mest för GBIT funktionen samt uttag av kontanter utomlands.

    Förstår jag det rätt att ett besök hos en Loungekey lounge kostar 20£ per person? Jag tycker inte metallkortet är värt 15£ i månaden. Jag hade hellre kollat in Amex Guld som ger dit 4 prioritypass lounge besök per år gratis, efter det blir det 20£ per besök, samt tillgång till Lounge On the go (läs mer här, Lounge on-the-go | Flygplatsförmåner | Kundservice | Amex SE).

    Med guldkortet samlar du ävem MR-poäng som aldrig går ut och detta kan exempelvis växlas mot poäng hos hotellkedjor, flygbolag eller avräkning mot faktura. Helt klart en bättre deal än Curve Metal.
     
  15. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Ja det stämmer - inga gratis besök. Metall-kortet blir 12.5€/månad (ca 125kr/månad) om man betalar ett år, dvs skillnaden mot Black blir bara 2.5€/månad. Med Curve får man cashback på underliggande kort: har för ögonblicket Rebilla och Komplett bakom (samt LF, måste ha aktivt kort för att få guldnivå) och kan där då få ut 3000kr / år cashback (1000kr Rebilla, 2000kr Komplett).

    Kan faktiskt enligt Curve's forum trixa bort valutapåslag på helgerna samt undvika gränsen per månad genom att ta kostnaderna på Komplett, ställa in "rätt valuta" till Rebilla-kortet samt sedan köra GBIT på transaktionen - detta redan med det blå kortet.

    Om jag förstått rätt börjar Amex Guld-kortet kosta 200kr/månad i årskiftet, och det funkar fortfarande inte på alla platser samt har valutapåslag på 2%? Dvs om man kör ett spend utomlands på 5000kr så blir det 100kr i valutapåslag fast man då får 3x poäng vilket är värt något?
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Som komplement till ditt amex kan du ju faktiskt använda Curve Blue + Komplett + Rebilla.
    Nu vet jag inte riktigt hur mycket du reser, men du lyfte fram loungekey och om du utgår från Stockholm så har du ju tillgång till Pontus in the air exempelvis. Poängen du kan tjäna ihop med ett guldkort är nog mer värt än de cashbacken du kan få med rebilla + komplett.

    Nu vet jag inte hur mycket du värderar resor, men om du kollar i amextråden så gjrode jag en snabb uträkning på hur mycket man kan tjäna i poäng.

    Tråden för American Express

    Med 300000kr spend får du ca 700000MR vilket motsvarar ca 58300 SAS EB poäng. En business class resa över atlanten eller till asien med exempelvis sas, har ett värde av ca 20000-30000kr. Detta kostar 100000 SAS EB-poäng.

    Så spenderar du 300000kr kan man säga att du fått ca 12000-18000kr i cashback (60% av en business class resa). Då har jag inte räknat med eventuella loungebesök, eller 2x eller 3x poäng du kan få med amex guld.
     
  17. Chriz

    Chriz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Info:
    Niagara Launcher
    Verkar som de har börjat rulla ut Google Pay även till oss nu!
    Fungerade direkt att aktivera kontaktlös betalning i Google Pay på mitt Curve kort nu. :)

    Även Samsung Pay fungerade utmärkt att aktivera här. (Vet inte om det fungerat tidigare?)
     
    Last edited: 16 apr 2020
    mbs, milky81, svenix och 4 andra gillar detta.
  18. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag har använt Curve i Google Pay sen slutet på februari.
     
    Chriz gillar detta.
  19. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    394
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Nu funkar Google Pay med Curve i Sverige :):D:cool:
     
    Chriz gillar detta.
  20. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    På Curve community verkar det vara endast de som fick kortet tidigit (börjar på 5375 9000) som det fungerar för. När fick du ditt kort / vilka är de första siffrorna?