[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller helt med dig! Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om alla fancy features Vimla drömmer våta drömmar om. Jag har hela tiden hävdat gentemot Vimla att det är basfunktionaliteten som är viktigast. Samtal, meddelanden, surf och betalningar får inte drabbas av ideliga driftstörningar som de gör hos Vimla idag. Innan det är fixat och rullar 100% så är allt annat egentligen ointressant.
     
    pobin, jnsson, stelin och 2 andra gillar detta.
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Vimla verkar ha bättrat på sig, inte haft driftstörning på ett bra tag och supporten är snabb igen. Trots allt som hänt ser jag det som positivt :)
     
    Cupcakes och rickards gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det beror nog på vem du frågar. Jag antar att du pratar om dina egna erfarenheter?

    Om man läser i Vimlas forum så finns det ett antal kunder som haft problem att det inte går att ringa till dem. Det finns också ganska många som inte fått sitt abonnemang återöppnat efter att de betalat missade räkningar. Det finns några som inte surfen fungerar för efter att de återvänt från utlandet. Och det finns ganska många som fortfarande upplever att de inte får svar från Vimla supporten trots att de väntat i veckor.

    Jag säger inte att du har fel. Om du har haft en positiv upplevelse av Vimla så gläds jag för din skull och det är bra att du rapporterar om det. Det behövs både positiva och negativa rapporter. Men att allt skulle vara bra hos Vimla nu det tror jag inte riktigt stämmer.
     
    induktion gillar detta.
  4. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    @svenix@svenix Japp, jag pratar om mina egna erfarenheter. Har 11 tipsningar och större delen är släkt/vänner och där är det inga problem heller just nu när jag frågat.

    Jag läser också Vimla-forumet med jämna mellanrum och Vimla har mycket att jobba med, men det tar tid att ta sig upp från botten till toppen igen. Men jag vill och tror att det kommer, sen hur lång tid det tar innan det rullar på är det ju ingen som vet.
     
    svenix gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Fick du höra av vilken anledning den var stöldspärrad?
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Hmm detta är ju bara förslag från Vimla, jag borde inte kritisera Vimla för att de frågar vad användare gillar. Men tycker nog flera av funktionerna är sånt som en operatör inte borde syssla med, eller saker som känns förlegat. Cred till Vimla för att de försöker få in feedback iaf, bra tecken :)

    Vissa grejer låter som "kul funktioner" utan egentlig nytta ("personalisering").
    "Schemalägg sms" - finns ju massor av sms-appar som gör det, onödig fokus för en operatör.
    "Gruppnummer och SMS-regler" - nu har jag iofs varit en förespråkare av sms i andra trådar, men då har jag menat klassiska sms utan onödigt krångel. Att bygga massa avancerade funktioner runt sms känns ganska förlegat. Redan de funktioner som finns idag, typ grupp-sms, är svårförståeliga till och med för mig som avancerad användare. Bättre att använda IM-appar för sådana ändamål känner jag. Avancerade "växelfunktioner" (gruppnummer) tror jag inte heller är något privatpersoner har så stor nytta av.
    "Easy voicemail" - vet inte om det är bättre att få röstmeddelanden i telefon-appen (den lösning Google har med flera amerikanska operatörer) än som MMS. Dock är röstmeddelanden förlegat anser jag, och jag har aldrig i mitt liv spelat in ett meddelande på någons röstbrevlåda och heller aldrig aktiverat röstbrevlådan till mitt telefonnummer. Inte riktigt nödvändigt idag med en sån funktion tycker jag. Vore bättre att satsa på en "screening"-funktion likt den Google Assistant har i USA, som försöker sortera bort oönskade samtal.

    "Telefonstatus" låter rätt bra till en början, typ i linje med vad deras Filter-app skulle kunna vara med lite utveckling. Men återigen, avancerade "växelfunktioner" (i brist på bättre ord), behöver användarna det? Är det inte bättre och enklare att använda "stör ej"-läget direkt i telefonen? Beror på exakt vilka inställningsmöjligheter "Telefonstatus" skulle ha iofs. Vet inte hur exakt man skulle kunna filtrera bort jobbsamtal under semestern på ett enkelt sätt, om man nu inte har flera telefonnummer/sim-kort vill säga.
    Att styra ett privatabonnemang på det sättet verkar utan poäng. Mer intressant om man kan styra sitt jobbnummer med Vimlas funktion.

    "Softphone" - om det innebär att kunna ta emot och skicka sms från en webbsida så låter det intressant. Att ringa med hjälp av datorn och sitt vanliga telefonnummer skulle kanske vara intressant ibland. Telefonnumret blir mer portabelt om man kan nå samtal och sms i webbläsaren. Kan se poängen med detta.

    "Nätverksstatus" och "statistik och insikter" låter kanske som de mest tråkiga, men är kanske några av de funktioner som kan vara av störst nytta tycker jag spontant.
     
    bernard, svenix och stelin gillar detta.
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    De hade "råkat" spärra den av misstag. Tog fel på IMEI sade de, kändes som en dum förklaring.
     
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Någon som kan bekräfta Vimla om 2.0 har HD voice eller inte ? :) (inte VoLTE jag syftar på)
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beställde precis en nummerflytt från Vimla till Fello. Telenors nät är inte tillräckligt mycket bättre än 3s för att det ens ska vara värt att använda som extra-abonnemang. Fello är nog ett bättre alternativ för mig.

    Idag kom även ett mail från Vimla som hälsade mig välkommen, berättade att mitt simkort kommer om några dagar och att nummerflytten ska genomföras den 15 april... Har redan börjat använda Vimla och har redan fått ett liknande mail direkt vid beställning...
     
    svenix, stelin och N6290 gillar detta.
  10. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Vimla 1.0 har HD Voice, men det fungerar inte med Vimla 2.0. Det blir alltså en försämring av samtalskvaliteten för samtliga som byter från Vimla 1.0 till 2.0. Det som jag tycker är riktigt illa är att Vimla inte tydligt informerar kunderna om att samtalskvaliteten kommer bli sämre när man väljer att byta från 1.0 till 2.0. Tycker det är tråkigt att det mesta verkar bli sämre och sämre hos Vimla hela tiden.
     
    Last edited: 19 apr 2020
    bernard, induktion, stelin och 3 andra gillar detta.
  11. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vimla i ett nötskal, försämringar och brister får kunderna själv upptäcka med tiden. HD-voice utlovades redan för två år, till nya plattformen.
    Ingen mer HD Voice !!
     
    induktion, KTM, stelin och 1 annan gillar detta.
  12. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Någon som hört något när/om 1.0 ska stängas ned? Skulle vilja ha lite förvarning så man kan byta operatör innan det händer...
     
    Henrik_A och Rasseman gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Eftersom det är Vimla det handlar om är det absolut omöjligt att ge en tid. Sommaren 2019 förvandlades till slutet av 2019 förvandlades till...
     
    Stanem, katho, svenix och 4 andra gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det senaste som är sagt från Vimlas sida är "slutet av första halvåret 2020". Sedan har supporten börjat glida lite och pratar om "innan sommaren är slut". Antagligen glider det en bit till i sann Vimla-anda.

    Speciellt med tanke på att verkar vara (minst) en och en halv månads stopp i utskicken av Vimla 2.0 SIM-kort just nu. Inga Vimla 2.0 SIM-kort har skickats sedan början på mars och det skulle komma igång igen "i mitten av april" där vi är nu. Har dock inte hört att det kommit igång ännu. Vimla skyller på att någon trycksak är slut som de ska skicka med SIM-korten.
     
    Stanem, Henrik_A, induktion och 1 annan gillar detta.
  15. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Får man tillbaka rabatten om man byter tillbaka till vimla tro?
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tidigare tipsrabatt? Skulle gissa på ett nej där. Men har aldrig provat eller frågat.
     
  17. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Stämmer. Fråga supporten är väl ingen idé. Sist tog det 3 veckor innan don svarade mig.
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Provat chatten? Brukar komma fram rätt snabbt där.
     
    dalton gillar detta.
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Fick svar att om man gör det inom en månad så gäller det. Annars blir det från början.
     
    gneken gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Gick in i inställningar och "om" på min iPhone och såg att det fanns en uppdatering av operatörsinställningarna. Nu står det "Vimla 41.2" istället för vad det nu var innan. Vet inte vad denna uppdatering innebär, dock.
     
    bernard gillar detta.