Assistant låser sig vid vissa uppgifter

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av peppo, 17 apr 2020.

  1. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Sen igår har jag ett till synes olösligt problem med Google Assistant på min Pixel 3. Kör Android 10 och har använt svenska som språk alltjämt. Saker såsom att ställa timers, alarm, ringa, sms:a, spela musik etc har fungerat bra. Sen innan det slutade fungera så klagade den över att inget konto var valt som Assistant-konto, så jag ställde tillbaka detta på mitt Google-konto och trodde att allt var lugnt. Sen så slutade jag kunna göra följande saker:

    - ställa timers
    - ställa alarm
    - ringa samtal
    - sms:a

    Dessa möts bara av de tre pulserande punkterna och ingenting mer.
    Saker jag fortfarande kan göra, dock, är:

    - spela musik via Spotify, Google Play Musik
    - fråga om vädret

    Det underliga är dock att om jag ställer in att använda Assistant utan ett konto, eller skapar ett tillfälligt testgooglekonto, så fungerar dessa ovan nämna funktioner!

    Kör Android 10, säkerhetsuppdatering 5:e april.

    Jag har försökt klura med detta i ett dygn nu, och börjar bli rejält irriterad.
    Jag har:
    - rensat cache/data för Google-appen
    - inaktiverat den, uppdaterat
    - provat senaste betan för Google-appen
    - provat flera gamla, från mars, tidigare i April osv när det fortfarande fungerade
    - startat om i Säkert läge
    - kollat Behörigheter för Google/Klocka/Telefonappen/Meddelanden -- allt verkar vara på?
    - granskat mina inställningar för mitt Google-konto, och webb- och appaktivitet, plasthistorik etc är På. Personliga annonspreferenser är också på.

    Det andra underliga är: ibland verkar det som att den faktiskt ställer en timer, men jag får ingen bekräftelse (såsom det ges när jag kör utan konto eller testkonto) och ingen timernotifikation syns i notifikationsfältet. Men timern sätts ibland och piper. Det syns dock inget i Klocka-appen!

    Nu när jag experimenterar med det: jag bad den ställa en timer på fem minuter -- ingen respons och pulserande punkter. Jag öppnade Klocka-appen och inget var ställt i timersektionen. Sen får jag en sån blå avisering där nere som säger "Prova att styra klockan med Google assistent", typ. Klicka där och assistenten dyker upp: och spottar ut felmeddelandet: "det går inte att nå Google just nu"...? Uhm.

    Som ni märker, jag blir inte klok på detta. Nåt jag funderar över -- är det nån sorts kontospärr hos Google? Känns konspiratoriskt.
    Iaf så har jag också nollat telefonen... dock återställt från mitt Google-konto.
     
  2. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Typisk respons:
    [​IMG]

    Detta är vad som syns i Din aktivitet! Den hävdar att den svarat mig, men det gjorde den aldrig!

    [​IMG]
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Hade nåt liknande på min Google Home högtalare och det hjälpte att dra ur strömkabeln från väggen och sen börja om.

    Men om det är samma fel här är svårt att veta.
    På en mobil så kanske man får stänga av den och starta igen.

    I värsta fall en fabriksåterställning och prova igen.
     
  4. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har rebootat i oändlighet :) Och även gjort en fabriksåterställning.
     
  5. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nollad telefonen helt, startade nytt med samma Googlekonto utan att återskapa appar och inställningar: Assistent failar på samma sätt!

    Nollade igen och skapade ett nytt konto: allt fungerar.

    Vad fan är det för fel på mitt Googlekonto helt plötsligt?
     
  6. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    OK, har nått närmare nån sorts förklaring nu. Stängde av alla aktivitets- och sekretessinställningar för Assistant. Då fungerar plötsligt timers, men i detta läge är ju Assistant rätt värdelös -- den kan inte skicka meddelanden, nå kalender, ringa etc.

    Så jag slog på inställningar för inställning, och kom fram till att den som får assistenten att sluta fungera är "Webb- och appaktivitet". Är den på så: tre punkter pulserande, inget händer. Slår jag av den så kan jag iaf göra timers, men sitter med en helt värdelös Assistant.

    Är rätt handfallen inför vad jag kan göra vidare? Skulle verkligen uppskatta några bra idéer.