Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Spontant gilla jag den bättre förut..
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Man behöver scrolla oändligt mkt i nya appen den gammla var snabbare att navigera sig fram...

    Och vart är dark mode
     
    bernard gillar detta.
  3. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Ja, stör mig extremt mycket på att man inte längre får se om det kommit enstaka uppdateringar på paketen i översikten.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har du stängt av notifikationer i appen, eller duger det inte att du får en notifikation i appen vid ny händelse?

    (Går ju att stänga av jobbiga notifikationer, såsom feedback, tips och tricks och vad mer som finns i PostNord-appen, men behålla alla paketaviseringar).
     
  5. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Har inget med notifikationer att göra utan jag gillade när det dök upp en liten prick bredvid paketet vid varje ny scanning. Nu ändras inte överblicken förrän paketet finns att hämta.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Idag mitt på dagen knackade det på dörren, när jag hann dit 15 sekunder senare var det ingen utanför. Trodde jag hade hört fel och tänkte inte mer på det. En halvtimme senare fick jag ett sms:

    "Hej! Nu är ditt paket från apotea.se levererat vid din dörr. Hälsningar PostNord"

    Och mycket riktigt, paketet stod i trapphuset bredvid min lägenhetsdörr, osynligt från dörrögat. När började PostNord med detta?

    Jag vet att Citymail har haft "påse på dörr" under några år, dock ett frivilligt tillval där kunden vid beställning av vara själv får bestämma om paketet ska hängas i en påse. Påse på dörr används bara om kunden inte är hemma när brevbäraren knackar på. Om kunden inte är hemma, och tillvalet inte gjorts, går paketet till ombud.

    PostNord eller Apotea har inte frågat om lov ifall jag godkänner att de ställer paketet bredvid lägenhetsdörren. Så det känns lite problematiskt. Många vill kanske inte det, pga stöldrisk eller att man inte vill visa omvärlden vad man beställt.

    Ännu märkligare är att PostNord-appen redan för två dagar sedan, den 15 april, underrättade mig:
    "Delivery was not possible. The recipient will get a notification with information on where the shipment item will be available for collection".
    De har alltså varit utanför min dörr då och inte lyckats klämma ner paketet i brevlådan, antar jag (fick endast notifikation i appen, inget sms). Den 17 april, idag, stod paketet trots allt utanför dörren tillsammans med ett sms (appen har inte sagt något denna gång, inget i historiken, bara sms). Har de svårt att bestämma sig för leveransmetod? Och varför används sms och appnotifikation vid olika tillfällen?

    I normala fall hade ju paketet gått till ombudet om det inte får plats i brevlådan och ingen är hemma. Jag hade antagligen valt ombudet, om jag fått frågan. Försöker PostNord komma undan kostnader för att leverera till ombud tro?
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det var säkerligen bara brevbäraren som fick för sig att bara lämna paketet där...

    Skulle tro att de inte har det som policy.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Smset som uttryckligen talar om "vid din dörr" får mig att tro att de kan ha ändrat policy. Notera att det inte står "i din brevlåda", vilket hade varit en mer logisk formulering. Smset kom också bara en halvtimme efter att paketet levererades, kändes som något brevbäraren kryssade för i sin app när han var färdig med området. (Jag har noterat när paket scannas på natten i deras brevterminaler så brukar notifikationen från appen om en ny händelse komma just ungefär en halvtimme efter den angivna tiden då paketet scannats, så en halvtimmes fördröjning ligger annars väl i linje med det).
    Jag har aldrig fått ett sms om leveransen på det sättet tidigare när PostNord lyckas leverera ett paket i brevlådan. Bara sms om att paket finns hos ombud. Så tycker detta stack ut lite.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    My bad, läste inte ordentligt...
     
  10. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det där har jag sett i vissa affärers kassor där man väljer frakt. Att man kan välja att Postnord dumpar paketen utanför dörren. Tror det är nytt, har bara sett det senaste veckorna, även om infon verkar vara från förra året.


    Den 2 maj utvecklas tjänsten med följande:

    • Tilläggstjänst ”Leverans vid dörr” som erbjuder just leverans vid dörr när försändelsen är för stor för postlådan.
    • Mottagaren får avisering via sms och mail när varan levererats.
    • Tilläggstjänsten och den utökade servicen är kostnadsfri.
    • Omfattar alla typer av hushåll med undantag för lantbrevbärarlinjer.

    Leverans vid dörren med nya Varubrev
     
    bernard gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Apotea gratisfrakt kan levereras vid dörr om det inte ryms i brevlådan. Gäller både Early bird och PostNord. Det är inget man behöver/kan tacka ja eller nej till vad jag kan se.
     
    bernard gillar detta.
  12. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Lyckades replikera...

    Jämför översta inringade "varubrev -> ombud - om det inte får plats i lådan" med den längre ner "varubrev -> dörren - om det inte får plats i lådan". Det är varubrev men med tillägg att saken kan lämnas vid dörren ifall man vill, istället för att få det till ombud.


    Screenshot_20200417-225535_Brave3.jpg
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Är bilden från Apotea? Har du klippt i bilden eller finns alla de valen samtidigt?

    Där har vi förklaringen då. Tycker dock att det var något svårt att överblicka de olika valen. Varför är inte alla PostNord-val bredvid varandra? Och varför ta betalt 9 kr för att leverera till ombud, när det finns ett motsvarande "gratis-alternativ" en bit ovan, där man får paketet till ombud om det inte får plats i brevlådan (vilket man ofta kan förutsätta att det inte gör)?
    Jag kan ha läst för dåligt, och valt "Leverans vid dörr". Ska läsa extra noggrant nästa gång jag beställer från Apotea.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Detta kommer från Apotea. I båda gratisalternativ annars står dörr med.
    (Jag tog bara med gratis alternativen och klippte bort de övriga från min bild)
    Screenshot_20200417-225142_1.jpg
     
  15. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Bilden är från Apohem, inte Apotea. Men det är en gateway för val av olika fraktalternativ. Dock är designen gjord annorlunda i olika butiker. Men tror det är samma backend.

    Jag har inte klippt något i bilden, den ser ut så. 9 kr för frakt till ombud med Postnord är ju ett "riktigt" postpaket där man får visa leg, dom andra två är varubrev.

    Hos Apotea lyckades jag inte få "lämna vid dörr" som alternativ för Postnords varubrev. Det är bara ett val där, "Levereras i brevlåda/dörr eller, om PostNord beslutar, till ICA". Kan tänka mig att dom sneakat in "brevlåda/dörr" och det stod bara "brevlåda" förut? Kanske? o_O Lite undermåligt om man inte får välja själv... (Beställer aldrig med varubrev från Apotea för Schenker är bättre.)

    2020-04-17_23-34-52.jpg
     
    N6290 gillar detta.
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tycker det börjar finnas bra med alternativ på leveranser, typ lämna vid dörren. Dom danska boxarna vore ju dröm!

    Trots dessa förbättringar så kommer de flesta leveranser, som jag inte kan styra över själv, till en matbutik en bit bort med världens sämsta parkeringsmöjligheter och någon form av ständig underbemanning, så i dagens moderna samhälle tänkte jag att det är enkelt att ändra så jag som standard får mina paket till postkontoret runt hörnet i stället, som aldrig har kö och bra parkering. Jag får alltid mina paket från amazon dit och vid black friday ändrade man att det blev standard utlämningsställe för mitt postnummer.
    Men posten berättade att sånt går inte ändra, man får helt enkelt finna sig i det.

    Men jag ska ju inte klaga morsan har 3 mil till närmaste utlämningsstället... visst hon jobbar i staden men "hennes" utlämningsbutik ligger verkligen helt off för kollektivtrafiken. Så får hon oftast åka bil in på helgen för att hämta paketet som hon då har betalat ca 50 kr frakt för. Fan va bitter jag skulle va :)
     
    N6290 och bernard gillar detta.
  17. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Beställde från CDON tidigare och fick detta igår[​IMG]
     
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har nyligen fått ett paket via lantbrevbäraren med SMS avisering precis vid leverans, strax efter lunch tiden när posten brukar dyka upp.

    Det skickades med varianten "spårbart till brevlådan" och kom till min olåsta brevlåda nere vid vägen.

    Så bäst att ha koll på hur paket skickas nuförtiden, beroende på hur pass mycket värde det finns i det.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    E-handeln exploderar – på Black Friday-nivåer - Aftonbladet live: Supernytt

    Är det semesterkassan som används till annat, eller har bara fler börjat handla online till följd av restriktionerna? Förvånande dock att det hamnat på Black Friday-nivå i början på sommaren. Tror att det normalt sett brukar sjunka något över sommarmånaderna.

    Normalt flöde verkar vara 550k paket, medan de häromdagen registrerade 760k paket, så en ökning med nästan 40%.
     
    svenix gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    När jag sommarjobbade på Postnord för några år sedan i en av deras stora terminaler så var bemanningen alltid MYCKET lägre på sommaren, rent av till den grad att man kunde låta nattpersonalen köra även B-posten innan de gick hem. På sommaren behövdes därför ingen dagstyrka i terminalen som sorterade B-post, vilket annars var ordningen (A-post sorteras på natten). Volymerna sjunker alltid massor under sommaren.

    Nu var det några år sedan, men ändå förvånande att volymerna blivit så stora. Undrar om Postnord varit förberedda på en sådan speciell sommar som denna, eller om de nu måste akutrekrytera personal för sommaren?
     
    bernard gillar detta.