Behöver hjälp med den fördömda aviseringspricken

Diskussion i 'Allmänt' startad av RickyRickSwe, 17 apr 2020.

  1. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Ny lur. Android 9 pie. Time and weather pricken kommer i statusfältet i tid o otid. Har läst en massa på google om det och många verkar ha problem med detta. Har inaktiverat allt som är relevant...ändå kommer den helvetiska pricken tillbaka vad man än gör....
    Nån som vet?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Printscreen på vilken prick du menar?
    Låter som att du menar "time to leave for work" och liknande notifikationer i notifikationsfältet. Bör vara appen Google alternativt appen Google Maps som visar såna.

    Menar du att notifikationen i sig är störande, vill du stänga av den helt? Eller vill du behålla notifikationen men enbart få bort symbolen som visas i notifikationsfältet? Om det senare, så ska du i notifikationsinställningarna för den kategorin välja "Silent" istället för "Alerting".
     
  3. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag menar pricken vid klockan som dyker upp, hela tiden, vad man än gör i luren....
    Har inaktiverat all som är relevant. Ändå dyker den sabla pricken upp hela tiden.
     

    Bifogade filer:

  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Låter som något påhitt din telefontillverkare har lagt till. Vad har du för telefon/modell?

    Men såvitt jag kan se är det en vanlig notifikation, och såna är enkla att inaktivera. Kan skilja sig lite beroende på Android-version, men i stort:
    Dra ner notifikationsfältet, så att du ser hela notifikationen (jag förutsätter att du vet hur man gör det, men stöter ibland på Iphone-användare som aldrig förstått att man kan dra ner notifikationsfältet i Android). Håll in notifikationen en stund tills olika alternativ dyker upp, välj sen alternativet för inställningar. Du skickas till en meny under notifikationsinställningar då. Notifikationen du kom dit genom ska vara markerad med någon färg som blinkar lite, så att man ser vilken notifikationskategori det var som störde dig. Där ska det finnas en "bock" som du kan kryssa ur. Då borde notifikationen inte komma alls i fortsättningen.
     
  5. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER


    Motorola E6 plus. Har testat att inaktivera allt på alla ställen jag hittar i luren. Ändå är fanskapet tillbaka under ett par sekunder vad man än klickar på i luren. Otroligt irriterande. Har läst på nätet att många har samma problem. Hittar dock ingen lösning....får kanske vänta på android 10 uppdateringen för att det skall funka verkar det som?....
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Lägg upp printscreen på de ställen där du har försökt inaktivera notifikationen. Så vi ser om du har varit inne på t.ex. stället jag beskrev ovan.
    Ta också en printscreen på hela notifikationen så att vi ser vad den gör, du har ju bara visat en bild på pricken.
     
  7. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag är övertygad om att jag är på rätt ställe. Appar/visa alla appar/systemet/tid och väder
    Aviseringar av/tillåt aviseringsprick av
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    "Aviseringsprick" är något helt annat, bör tilläggas för formens skull. "Aviseringar" är rätt inställning.

    Jag antar att det är en sån du får upp (bild från ett forum nedan):
    [​IMG]


    Kan du kryssa ur de två rutorna, så som i bilden nedan (två ställen, vid texten "Show notifications" respektive strax nedanför "TimeWeather"), eller är någon ruta gråmarkerad så att den inte kan kryssas ur?


    [​IMG]



    Ett annat alternativ är att leta upp notifikationen som kallas "Apps running" (osäker på svenska översättningen), bör finnas någonstans bland systemappars notifikationer i listan. Eventuellt är det den som måste stängas av.

    På ett forum skrivs att den senaste säkerhetsuppdateringen löser problemet, så testa också att uppdatera telefonen.
     
    Gorgeous, RickyRickSwe, katho och 1 annan gillar detta.
  9. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER



    Nu har jag gjort allt ovanstående och luren blev bättre. Mycket bättre faktiskt :)
    Vid ett par tillfällen har pricken uppe vid klockan slumpmässigt dykt upp. Men det kan jag leva med. Innan var det ju precis hela tiden som det blinkade till uppe vid klockan - fruktansvärt irriterande var det...
    Stort tack @N6290@N6290 för att du tog dig tid till utförlig hjälp.
     
    N6290 gillar detta.