Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, den blev en hel del dyrare i Sverige dessutom. Jag brukar handla i Tyskland själv då de i regel skickar till Sverige, men det är klart att service och support inte blir lika bra/smidigt då.

    SDURO-cykeln ser bra ut på pappret och bör uppfylla kraven. Den har ju också Yamahas nya motor med bra specifikationer.
     
    Last edited: 17 apr 2020
  2. _The_Dude_

    _The_Dude_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Har nu beställt en Haibike SDURO Trekking 2.0. Att det blev just 2.0 framgår ganska bra av denna jämförelse, lite förenklat kan man säga att skillnaden i pris är motor, batteri och display. Jag ville ha senaste motor version av antingen Yamaha (PW-ST) eller Bosch (Performance CX). Det vanliga batteriet har ett handtag som gör det lättare att ta med sig jämfört med det inbyggda (InTube/PowerTube) och den mer avancerade displayen finns bara på de dyraste modellerna med inbyggt batteri.

    Yamaha senaste motor system, Yamaha PW-ST (250 W, 70 Nm) har något dom kallar för Automatic Support Mode som ger dig en riktig hästspark vid start (systemet vill ta dig till 25km/h så snabbt som möjligt). Har man tänkt att använda en dong (läs trimma) så är VOLspeed det självklara valet då den har:
    • Justerbar assisterad hastighetsgräns via styrkontrollen.
    • Dynamic mode som ger snällare stopp av den assisterade hjälpen från motorn
    • Korrekt visning av hastighet och trip i displayen

    Kommer troligen att ställa in min på max 35 km/h
    Screenshot 2020-04-18 at 08.33.39.png
    [​IMG]
     
    Last edited: 18 apr 2020
    bernard gillar detta.
  3. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hittade en liten, för mig okänd, detalj på min KAYOBA häromdagen. Råkade komma in i en liten inställningsmeny där jag kunde ställa upp assistansspärren från 25km/h upp till 40km/h

    Testade idag och jodå, nog lyckades jag komma upp i 40km/h. Nu är jag stor och tung så jag fick trampa på rätt bra, men hjälp fick jag. I hastigheter runt 25km/h är det nu så lättrampat att jag tror jag kommer ställa ner den igen. Men lite kul ändå att det var så lätt att kringå :D
     
    bernard gillar detta.
  4. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Det var ju intressant, det är en anledning till varför jag tror många väljer bort elcykel, 25 km/h är inte särskilt fort, man blir ju faktiskt omkörd av vanlig cyklar lite då och då.

    Skulle det fungera på alla KAYOBA tror du? detta skulle nog få mig att köpa en av det märket isåfall, jag behöver inte komma upp i 50 km/h eller över...men gärna 35-40 känns som en rimlig pendlingshastighet, då kan man faktiskt också ta sig runt i trafiken på gatorna utan att behöva ligga i rännstenen så man inte känner sig som ett hinder.

    Finns det någon som kan svara på om det finns andra märken eller specifika cyklar där man kan "trimma" utan att köpa tredjepartsprodukter (det sabbar garantin och är onödig kostnad och kräver "meck")

    Tittade på denna från Jula t.ex. Elcykel | Fullutrustad | KAYOBA E-legance | Jula
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har sommarpysslat med cykeln. Ordnat följande:
    • 11-46T kassett -> 11-28T
    • Framdrev 38T->46T (allt över 30 km/h är nästan hopplöst utan 46T+)
    • Sadelstolpe med dämpning (Kinekt 2.1)
    • Kortat bredden på styret, 720 mm -> ~620 mm
    • Bytt från Deore RT54 skivbromsar -> Deore RT66 (för att använda bromsbelägg av metall, då resin gick åt fort)
    • Installerat Volspeed v2 för lite högre hastighet
    • Bytt till WTB Exposure 700x36 mm som en kompromiss mellan hastighet/komfort
    • Bytte till lättviktspedaler i plast (HT PA12 Nano) - metall är inte riktigt lika snällt när man stöter emot, vilket sker ofta när man cyklar i stan.

    Den väger in på strax under 20 kg med ändringarna och är väldigt bekväm att cykla med även på rätt usel asfalt eller exempelvis kullersten, samtidigt som den är rapp och pigg trots att motorn inte är så stark (50 Nm), med en mycket god räckvidd. I turbo-läget med trim aktivt och en snitthastighet på strax över 30 km/h ger den ungefär ~6 mil vid mild vind och en temp på 10C+, men i eco är mer än det dubbla inte ens nästan ett problem.

    Bredden på styret, kassett och framdrev är nästan aldrig optimerat för pendling från start på de flesta elcyklar, utan det är i regel anpassat för att åka i ruffare terräng, så det är alltid värt att titta på. Gör en stor skillnad när man hittat en kombination som passar bra, och det sliter också mindre på komponenterna om man kan undvika att ligga på yttersta kuggen för jämnan.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 18 apr 2020
    KTM, tojjetok, freppa87 och 1 annan gillar detta.
  6. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kan inte svara på om det går på fler, men om det är liknande "dator" på den så antrar jag det. I min stod det i instruktionsboken faktiskt, så det kan ju vara något att kolla efter. Det går att ladda ner på Julas produktsida. Cykeln du länkade verkar ha en lite enklare kontrollpanel utan större inställningsmöjligheter men det kanske finns nåt sätt. Stod dock inget i manualen om det.

    Jag har alltså en e-Breaker:
    Elcykel | Mountainbike-modell | KAYOBA e-Breaker | Jula
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det samma system kan man eventuellt bara beställa en identisk kontroll för att komma åt inställningarna.

    Tex: King meter display for Ebike KM529 LED 36V NEW!!! | eBay
     
    Last edited: 18 apr 2020
  8. _The_Dude_

    _The_Dude_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    38 taggar är original på min, har tänkt att dreva till 42T men du rekommenderar alltså 46T+? Max som går att köpa hos elcykeltrim är 44T.
    Hur vet man att man har VOlspeed v2 eller v3 (förutom att v2 är tjockare, har inte beställt ännu) o varför ger v2 högre hastighet? Av den andra tråden trodde jag att du redan installerat v2-

    Grattis till din fantastiska lya, jag antar att Möllan är din/er.
     
    Last edited: 19 apr 2020
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör på 44T om det får plats/är enklast få tag i, men jag skulle valt 46T om cykelramen ger plats för det, särskilt om du har ambitionen att hålla mer än 35km/h och inte vill köra en kadens på 100+ RPM. Jag är rätt säker på att 42T inte kommer räcka till xom du skall köra fortare än ~30 km/h med en bekväm kadens, det är bara en skillnad på knappt 10%. Jag köpte min här.

    Jag vet inte när Yamaha-motorn är som mest effektiv, men Bosch-motorerna (gen 3+gen 4) är mest effektiva vid 90 RPM, så för att maximera räckvidden bör man sikta på att ligga där. Med min konfiguration kan jag ligga närmare 45 km/h och fortfarande hålla ~90 RPM.

    Volspeed v3 är mindre än v2, så den är enklare att få plats med. Har installerat v2 sedan tidigare som du såg i tråden jag länkade. Gjorde bara en sammanställning över modifikationerna.

    Möllan är ett café : )
     
    Last edited: 19 apr 2020
    _The_Dude_ gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vanmoofs nya cykel ser rätt intressant ut med tanke på priset, och de skeppar/säljer till Sverige. Den tidigare modellen kostade €3300 medan den nya, som är bättre på pappret, kostar €1990:
    VanMoof S3 | VanMoof (28"-hjul)
    VanMoof X3 | VanMoof (24"-hjul)

    Nackdelen är att den är framdriven, men den har en del roliga funktioner:
    • Elektroniska växlar, 4 st
    • Kedjan är innesluten/behöver minimalt med underhåll
    • Inbyggd GSM/GPS för att spåra cykeln/varna om den flyttas (tamper detection, remote lockdown)
    • Inbyggt alarm
    • 500 Wh batterikapacitet (går ej att avlägsna enkelt).
    • 19 kg
     
    Last edited: 21 apr 2020
    Oceanic, milky81 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en recension på Vanmoof S3-cykeln från the Verge, de ger den toppbetyg: VanMoof S3 e-bike review: better than the best

    Här är en videorecension:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=HYXXMTZ__28&feature=youtu.be

    Det skall gå att ändra region mellan EU (25 km/h) och US (32km/h) via appen från vad jag kan utröna enligt Verge-recensionen, man får bara en varning om man befinner sig i EU.

    Försöker övertyga en bekant som letar elcykel att slå till, så att man får en möjlighet att prova den :)
     
    Last edited: 21 apr 2020
    Oceanic och milky81 gillar detta.
  12. Peron

    Peron Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har erfarenhet av Specialized elcyklar närmare bestämt vado 3.0 2020 årsmodell riktigt trevlig stabil cykel med en Brose motor tunad av Specialized. Brose är ett tyskt elmotor märke som tillverkar åt diverse märken. Lätta, starka o låg ljudnivå är kännemärken för dom. Skulle lätt säga att specialized är dom som tillverkar elcyklar som mest "känns" som en vanlig Cykel! Kraften från motorn kommer mer ju hårdare man trampar. Sen är Specialized väldigt stora i USA och ett riktigt premiummärke. Men med väldigt bra kvalité tycker jag. Testkört lite andra cyklar typ Merida men fastnade för vado.
    Vado:
    Mittmonterad motor
    Ca 22.5kg
    460 w batteri
    Kolla recension på Youtube finns upp till vado 6.0
    4.0 lite vassare komponenter 5.0 ytterligare lite vassare komponenter o 6.0 är speedpedelec dvs. gör 45km/h
    Funderar dock på PearTune MSO trim till den då 25 kan kännas lite långsamt de gånger man cyklar landsväg.
     
    Last edited: 21 apr 2020
    bernard gillar detta.
  13. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    snyggaste elcykeln, verkar ju väldigt bra och överkomligt pris också, attans bara att batteriet sitter fast ! det går bara inte för mig jag bor i en lägenhet utan hiss och det hade blivit gammalt fort.
     
    bernard gillar detta.
  14. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    En prylnörd (som inte cyklar tillräckligt för en elcykel) som jag blir riktigt sugen!
    För en oinvigd: Vad är nackdelen med framhjulsdrift?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det brukar ge en åktur som inte riktigt känns lila naturlig som med en mittmotor. Det kan kännas som att något drar cykeln framåt.

    Det har blivit bättre de senaste åren, men tiden mellan dess att du börjar trampa till dess att motorn börjar dra är i regel högre för en navmotor än en mittmotor, vilket kan ge en lite ryckig känsla. Detsamma gäller för när du slutar trampa, att motorn inte omedelbart slutar dra. Det beror på att man använder magneter som sitter med ett visst avstånd för att avgöra om du trampar eller ej och hur snabbt du trampar.

    En mittmotor kan vara mer effektiv om du har växlar på cykeln, då motorn kan jobba med mer optimalt RPM vs en navmotor/drar nytta av växlingen. För en navmotor har växeln ingen betydelse då den inte förändrar något.

    Nu har det blivit bättre de senaste åren, så det vore kul att testa något nytt som har en navmotor.

    Sedan är det också en smaksak. Det finns de som gillar känslan med en navmotor framför en mittmotor bättre, främst för att man i regel inte riktigt behöver anstränga sig lika mycket för att driva cykeln framåt.

    Underhåll och service är också enklare på en cykel med navmotor. Motorn är i regel mindre komplex och enklare/billigare att byta, medan övriga komponenter inte skiljer sig nämnvärt åt från en vanlig cykel.
     
    Last edited: 22 apr 2020
    Oceanic och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  16. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Tack för utförligt svar! Jag får hoppas på att jag hittar ett arbete lite närmare min bostad, så jag får anledning att köpa en elcykel och slippa bilpendla.
     
  17. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Tittat i manuelen och mycket riktigt står det att man kan ta bort spärren i manualen, det finns inte med i de andra kayoba jag har sett, det gör just den cykeln ganska attraktiv för mig även om jag inte var ute efter en mountainbike-modell.

    Hur har du upplevt den? man får ju säga att det är en budgetcykel, men 24 växlar, dämpning, mittmonterat batteri m.m. ser bra ut på pappret, stänkskärm saknas men det kan man installera själv, pakethållare också.
    Känns det som den hjälper till mycket över 25 ? alltid undrat vad en elcykel egentligen klarar av utan spärren

    recensionerna var ju sådär online i övrigt, växelkassetten eller vad man kallar det partiet där kedjan hoppar upp och ned verkar vara av låg kvalite.

    Om någon vet en annan där man kan enkelt programmera bort spärren så blir jag glad att höra det.
    Köpa speedbike verkar som ett förlorat projekt, finns för få alternativ de flesta är dyra också.
     
  18. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det är som du säger en budgetcykel, men överlag är jag nöjd. Den knakar lite här och var och är ganska tungcyklad utan el. Den verkar lite benägen till punktering på bakdäck.

    Jag märker en tydlig skillnad upp till 30km/h efter att spärren är lyft, men jag fick som sagt trampa på rätt bra för att komma upp i 40km/h. Man skulle nog egentligen behöva dreva om den för att lättare komma upp i högre hastighet, svårt att faktiskt hjälpa till själv när det är såpass lättcyklat.

    Som jag påpekat tidigare dock så väger jag betydligt mer än specen tillåter, och jag är två m lång. Så det är både tyngd på cykeln och luftmotstånd som en normalviktig cyklare inte skulle uppleva, så förmodligen skulle den upplevas ganska annorlunda då.
     
  19. Pixelmannen

    Pixelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2020
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    9
    S3'an var riktigt snygg. Tyvärr nte mycket info om vad det är för motor, går den att trimma tro?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ändra detta i appen. Man kan byta från EU->US-läget, och då blir det 350W i stället samt ~30km/h.

    Mer än så kan man inte göra, men jag skulle säga att 30 km/h är rätt hyggligt sett till vindmotstånd/räckvidd också.
     
    Oceanic och Pixelmannen gillar detta.