Banggood - frågor & svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av ftangstrom, 16 jun 2019.

  1. qaef

    qaef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Dom står still, ena sedan 23/3 och andra 25/3. Har du kontaktat banggood?
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har kontaktat dem men fick enbart standardsvar och ingen information alls.

    Ingen av mina 5 försändelser med PostNL har rört på sig alls, men däremot har jag ett som jag beställde med China Post efter de andra paketen från Banggood som redan kommit fram..
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nu har jag pratat med deras kundtjänst. I en timme.

    Banggood är definitivt, garanterat, 100% SCAM. Lack blir jag. Tomtar är dom.

    Nu får jag kontakta Paypal. Banggood vägrar betala tillbaka mina cash.
     
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Allt står förmodligen helt stilla i Nederländerna, dödstalet är väl ca: 2.5ggr sverige. Så ska man akut ha nått från China är det nog bara att betala moms och importavgifter (CHINA MAIL/DHL) dvs utan helt ny ompackning i NL.

    Mitt paket som kommer hem på måndag från Amazon.de kommer att ligga på 21 dagar från lager i EU.
     
  5. AbbLabb

    AbbLabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Flikar in lite här

    Har också paket från Banggood som fastnat i sortering
    Lyckades få tag på en som jobbar inom PostNL, och mycket från Banggood går via deras partner Spring GDS i Storbritannien

    Om ni kollar Flyt Express-Track & Trace

    så ser var det utgår från. I mitt fall ligger allt i Storbritannien (GBR)

    Ett av mina paket började faktiskt röra på sig igår igen, så det kanske finns hopp

    Flyt express är väl nån slags mellanhand som trollar bort momsen
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Precis som du skriver använder Banggood företaget Flytexpress för att transportera paketen från Kina > Nederländerna, men där ligger inte problemet då paketen rört sig snabbt till Nederländerna.

    Därefter är det totalstopp med status "Departed to country of destination" hos PostNL och det är där som det flaskhalsar - jag är däremot osäker på anledningen till detta då jag fått paket från Nederländerna som kommit fram på en vecka under den tid som dessa paket har varit på väg till destinationen.

    Så jag tror att PostNL helt enkelt inte transporterar dessa paket alls eller de hamnat i något lager.

    Edit: Så här ser spårningen ut:
    [​IMG]
     
    Last edited: 20 apr 2020
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Paketet har uppenbarligen tagit sig till Holland, för det är scannat av PostNL där. Det har fått alla scanningar som det ska ha fått, till sista "The item is on transport to the country of destination". Det är alltid den sista. Däremot har paketet aldrig dykt upp i Sverige, för då skulle Postnord ha scannat det.

    Ser ut såhär på spårning. Det har alltså inte hänt något mellan 20e mars och idag, 20e april.

    Banggood_tracking2.png
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det samma trackingnummer hos Flyt, som hos PostNL? Visste inte att man kunde spåra paketet innan det kommit till PostNL
     
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Njae, man behöver inte trackingnummer från Flyt Express. Det nummer man får från Banggood är ju det från PostNL. Flyt Express reagerar på numret, även om Flyt har ett eget trackingnummer. (Vilket man bara får fram om man söker på NL-numret.)
     
    jnsson gillar detta.
  10. AbbLabb

    AbbLabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu är jag med!


    Det irriterande är att PostNL inte kan säga något om de paket jag frågat om, samtidigt påstår dom sig inte ha stopp på sina transporter till Sverige...
    Jag hade lugnat mig om jag visste hur det låg till även om det en månads backlog, istället för att oroa mig för att paketen glömts bort
    Troligen ligger dessa som "non essentials" och har väldigt låg prio ☹️

    Ja det ska funka
     
  11. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    För att återkomma till det här med scam... Jag blev lite förbannad.

    Betalade extra för den där "försäkringen". Försäkringen är såklart scam, tänkte jag, får ju klaga till Paypal om jag inte får varan och Banggood vägrar betala tillbaka. Men jag palla inte utan hostade upp dom där 4 kr extra.

    Villkoren för "försäkringen" är följande;

    Our customer service will arrange a refund or a reshipment of your order within 1 business day after confirming that your parcel did not arrive at your destination within its estimated delivery time (click here to view more details).


    Så, om paketet tappas bort, eller inte kommer fram inom "its estimated delivery time" så ska man få pengarna tillbaka. Klickar man på "here" och väljer "How does Banggood ship your order and how long does it take to ship ?" och sedan estimated delivery time och väljer Sverige så står det 10-20 arbetsdagar. Det har gått solklart längre än 20 arbetsdagar. Så jag krävde pengarna tillbaka. Kundservice vägrade och började böla om att man ska vänta 60 dagar. Står inte ett skit om 60 dagar på sidan öht. sa jag. Står att "försäkringen" ska lösa ut om paketet inte kommer fram "within its estimated delivery time" och att det klart och tydligt står 10-20 arbetsdagar som estimated delivery time för Sverige. Så dom vägrar betala tillbaka för att det inte gått 60 kalenderdagar när det som gäller är 20 arbetsdagar. Det där om 60 dagar har han dragit ur röven, det skiter jag i, det är inte villkoren. Jag ska ha mina cash sa jag. Så nu får jag anmäla det till Paypal och se vad dom säger.



    Jämför hur sidan med beräknad leveranstid såg ut i fredags, innan jag skällde ut kundservice...

    2020-04-20_22-15-37.png

    Med hur den ser ut idag LOL.

    2020-04-20_22-19-12.png
     
  12. majkeni

    majkeni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Var tvungen att registrera ett konto endast för denna intressanta tråd.

    Har 40-50 paket som också sitter fast hos PostNL. Rekordet är nog ett paket som legat där sedan 9:e Mars.

    PostNL säger "PostNL plays no further role in this case and the shipment is not handled further by us" för samtliga mina försändelser.

    BG säger "vänta en vecka till, kontakta oss om det fortfarande inte hänt något då" och att dom inte kan ge ETA när paket slussas vidare. Vet dock att PostNL informerat om "force majeure" fram till sista April.
    [​IMG]

    Angående BG försäkring och deras shipmentdays garanti så har den alltid vart 60 dagar för Sverige (senaste 2 åren åtminstonde).

    Någon som faktiskt luskat fram ytterligare information?
    Det bästa vore ju att få kontakt med en som jobbar på riktigt inom PostNL och ingen som sitter och kränger på kundtjänsten.. Det är ju lite som att snacka med Postnord kundtjänst.
     
  13. AbbLabb

    AbbLabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Oj! Inte det man ville läsa när man vaknade i morse :/
    Har något paket du beställt via PostNL kommit fram eller är det 100% stopp?

    Pratade med en på Reddit som jobbar med pakethantering
    Den försändelse vi kollade var planerad att avgå med lastbil den 11 april, mer än så fick han inte fram
     
  14. majkeni

    majkeni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Tvärstopp sedan 9:e Mars. Allt som hann iväg till Sverige innan 9e Mars har kommit fram.

    Från 9:e mars fram till dagens datum 21/4 så har inget rört på sig. Paket fylls på och scannas av PostNL men dom går inte vidare därifrån. Så vitt jag vet så är det PostNL eller GDS Spring som transporterar dessa till Postnord central och lämnar över för vidare transport och det har inte rört sig alls.

    Vi är 2st, jag och en bekant som har sammanlagt 130 försändelser fast i Nederländerna. Tyvärr inget konkret svar från någon inblandad part (BG, PostNL).

    Det verkar vara relaterat till just PostNL. Har några DHL, FedEx samt GLS som passerat utan problem i Nederländerna. Bör därför inte vara relaterat till personalbrist i tull eller myndighet.

    DHL/FedEx gick med flyg till Sverige.

    Din Reddit kontakt, har han möjlighet att kolla upp ett random nummer från mig med?
     
  15. AbbLabb

    AbbLabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Ajdå, om det är så omfattande kommer det ju inte lossna på flera månader
    Kanske är lika bra att förbereda sig på att dra in PayPal så småningom, frågan är hur dom kommer förhålla sig till force majeure. Man är ju skyddad i 180 dagar genom dom men är ju så sjukt tråkigt att ha pengarna låsta
    Hoppas det löser sig för Glis!

    Jag ska höra med honom, men det ska nog inte vara några problem
     
  16. majkeni

    majkeni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Brukar inte vara något problem att få tillbaka pengar från BG om det passerat 60 dagar. Enligt force majeure så ska du som konsument bli meddelad om det skriftligen eller muntligt när det påbörjas och när det avslutas och BG har inte gått ut med det. Borde ej vara några bekymmer..

    Tack för att du vill kolla med han :-). Du kan hojta till på PM om det är möjligt att utföra.
     
  17. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag chansade och beställde en Xiaomi 2020 Mi Fan Festival Lucky Bag den 8/4 mest för att jag tror jag vet vad som är i den och jag kan ha användning av ett par till. :D Och den var billig...

    20-04-2020 18:36 The item is on transport to the country of destination SWEDEN
    17-04-2020 20:50 The item is at the PostNL sorting center
    17-04-2020 20:50 The item is received by PostNL
    17-04-2020 20:50 The item is processed at the PostNL sorting center
    15-04-2020 09:36 The item is pre-advised to PostNL

    Såhär ser det ut för mig. Men vi får väl se om och när den kommer, har funkar fint från Banggood tidigare så jag håller hoppet uppe! :)
     
  18. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Men var står det 60 dagar? Jag ser ingenstans där det står 60 dagar. (Förutom det dom skev i måndags då.)

    På sidan för "Shipping insurance" står det ju att dom återbetalar om "your parcel did not arrive at your destination within its estimated delivery time" och en länk att klicka på, följer man länken så får man estimated delivery time, 10-20 arbetsdagar. Loggar man in på kundkontot i orderdetaljer så står det att förväntad leverans är 2020-03-31, alltså 20 dagar efter att det skickats.

    2020-04-21_22-18-32.png
    Shipping insurance
     
  19. majkeni

    majkeni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Du väljer ju att läsa den första texten bara och basera "reglerna" på den. Sen borde dom skriva det bättre, men som du säkert vet så är deras Engelska texter inte alltid dom bästa.. Dom har ju texten "click here for more information" vilket tar dig till nedan text.

    Detta har alltid vart deras regler "All items sold at Banggood are guaranteed to be delivered in 60 days (120 days for Brazil, 90 days for Ecuador, Venezuela,Argentina,
    Bolivia, Peru, South Africa and all orders shipped with European Railway Direct Mail.)And all orders shipped from the US, EU, FR, ES, RU and AU warehouse are guaranteed to be delivered within 30 days (45 days for orders shipped to Brazil and Mexico)."

    Tillägg: Jag har faktiskt fått pengar återbetalda för ordrar som försvunnit eller som blivit returnerade (pga skadad fraktsedel eller skadat emballage via deras försäkring).

    Hade en order som var spårlöst försvunnen när den ankom till Sverige. DHL hade droppat av den i Sverige men Postnord hade inte scannat den på 2v. Fick pengar tillbaka direkt av BG via deras försäkring.
     
    Last edited: 22 apr 2020
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej, jag väljer att läsa hela sidan och basera "reglerna" på den. Du kan läsa resten av sidan också, men den ger dig ingen annan information om det. Det där jag kopierade in är det enda som står av relevans. Men här är resten av sidan, inget på den motsätter det jag kopierade:





    Shipping insurance
    Function:
    Shipping insurance offers premium protection and safety for your valuable item during shipping.We'll reship your package or fully refund you if it's reported lost or damaged.Insurance can be selected during the checkout process. The cost of insurance varies based on the value of the product.


    The estimated shipping times displayed at Banggood refer to the estimated time that the shipment will take after an order has been shipped. Banggood is not responsible for the failures or delays in delivery resulting from any force majeure event, such as natural disaster, bad weather, war, and any other event beyond our direct control, such as public holidays, customs issues.


    Banggood is also not responsible for losses caused by a delay or failure in delivery resulting from any of the situations listed below:


    1. Refusal to pay import taxes or to comply with the Customs regulations of your country;
    2. Any product that is destroyed by local authorities in accordance with local laws relating to the illegal or restricted importation of products;
    3. Any un-insured order that is lost or stolen.

    Note:
    Our customer service will arrange a refund or a reshipment of your order within 1 business day after confirming that your parcel did not arrive at your destination within its estimated delivery time (click here to view more details).

    Refund eligibility:
    You will receive a refund of the shipping insurance within 1 business day if your order is lost or arrives faulty. You will not be eligible for a refund if you broke or damaged the products yourself after using them.


    Insurance Exclusions:

    Shipping insurance does not provide coverage for the following situations:

    1. Any Customs or importation issues, including Customs detention or import restriction;
    2. Any product that is destroyed by local authorities in accordance with local laws relating to the illegal or restricted importation of products.


    Shipping methods


    Det står inget om 60 dagar.

    Det står "click here to view more details" och det tar dig inte till den texten utan till följande sida:
    Shipping methods

    2020-04-22_07-14-40.png