Alternativ till Wunderlist

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sunbringer, 16 feb 2020.

  1. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Att jag kan se uppgifter i olika projekt/listor separat, vyn tasks enbart den eller kombinera den med att göra-uppgifter från andra listor sorterade i datum- och tidsordning. Gillar också att jag kan ha olika färg/bakgrunder för listorna så att jag med en blick kan se vilken lista/vilket projekt jag är inne i. Gillar också möjligheten att lägga "underuppgifter" till tasks, att det går att lägga till vem som ansvarar för vilken uppgift etc
     
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag skulle vilja slå ett slag för Ticktick som en grymt bra ersättare för Wunderlist:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ticktick.task

    Microsoft To Do använder jag i jobbet (Office 365) så den vill jag inte använda privat och Google Tasks erbjuder väl fortfarande inte delade listor vilket gör att den går bort.
     
    Sunbringer gillar detta.
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 719
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kan man synka den mot GOogle calendar på något sätt?
     
  4. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 719
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vi migrerade till Microsoft To Do för en vecka sedan, men upptäckte väldigt snabbt att en av de mest vitala funktionerna saknas: En lista som visar alla tasks man har. Nu måste jag titta i varje enskild lista för att se vad jag ska göra istället för att bara klicka på "All" och sen skrolla genom listorna. Överst har jag listor med det viktigaste. Det är Inbox, Akut, Aktuellt, Akut familjen, Aktuellt familjen och sen kommer resterande listor nedanför. Då kan jag på en enda skärm snabbt se vad som är på gång och vad som är extra viktigt.
    Wunderlistfolk är upprörda över att en så basal funktion saknas:
    All Todo/Task View - Smart List
    Jag har skrivit där och även mailat Microsoft om bristen på All-lista. Tjänsten är värdelös utan det. Om man kommer från en tjänst där All inte fanns sedan tidigare så förstår man nog inte varför folk är så upprörda.

    En annan sak som är riktigt irriterande är designen av hela tjänsten. Det är för mycket vitt och för otydliga linjer mellan varje task. Lägg Wunderlist och Microsoft To Do bredvid varandra så ser man hur mycket tydligare allt är i Wunderlist.

    De två bristerna sänker effektiviteten och användbarheten oerhört mycket. Vem vill gå till en ny tjänst som gör att vi kan jobba mindre effektivt? Hela idén med todo-listor är att ha koll och effektivisera.
    Vi fick akut söka upp en ny tjänst som fixade det bättre.
    Nu använder vi Zenkit To Do - Zenkit To Do
    Den har oerhört tydligt gränssnitt och delningen mellan tasks är ännu tydligare än i Wunderlist. Det viktigast är att den har en All-lista så att jag kan se flera listor samtidigt.

    Den har ett par buggar som jag rapporterat till dem:
    1. Skrollar man längst ner i All-listan så ballar laddningen av listor ur. Samma sak i mobilappen.
    2. Sorteringen på All-listan stämmer inte helt med ordningen på listorna i vänstermenyn.

    Hanteringen av delade listor och foldrar fungerar inte så smärtfritt som i Wunderlist för man kan inte flytta runt listor precis som man vill mellan foldrar utan det är en person som äger foldern. Fördelen är att man kan dela en folder och alla listor man droppar in i foldern blir delade.
     
    Rocco420, frassedylan, Dashio och 2 andra gillar detta.
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Microsoft To Do har nu lagt till en All-lista så det mest allvarliga problemet är löst.
    Dock uppenbarar sig problemet kring designen än mer. Det är svårt att få en bra överblick när allt bara är vitt och vitt utan tydliga avgränsare.

    Kalenderintegration med Google Calendar saknas också. Inte vitalt för min del då jag inte arbetar på det sättet, men det är bra att få upp alla planerade tasks direkt i kalendern. Frågan är om Microsoft kommer lägga till stöd för Google Calendar eller om det bara blir för Office 365/Outlook.

    Samtidigt har Zenkit To Do löst problemet med att All-listan inte fungerar för listorna längst ner. Sorteringen på All-listan stämmer också överens med sorteringen i vänsterkanten.