Ny jobb-mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BobbyM, 24 apr 2020.

  1. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Skall byta jobb och därmed få en ny mobil. Bryr mig egentligen inte så mycket om att ha det senaste men jag vill ha något som känns som ett bra köp och som funkar bra med mail, surf osv.

    Funktioner som jag prioriterar är

    - Trådlös laddning
    - Inte allt för stor och tung för jag tar även med den på löprundorna. Dock ej mindre än 6.2 tum.
    - Gärna så lite notch eller hål som möjligt i skärmen. Bäst är om det är helt utan

    När man kollar runt på årets flaggskepp så är känslan att alla verkar ha en del brister
    - S20(exynos/snapdragon problemet)
    - Oneplus 8 (bara trådlös laddning på pro och den är nog för stor och nu verkar det vara strul med skärmen)

    Vilken var det senaste flaggskeppet(eller mid range) mobilen som kändes som ett klockrent köp? Dvs inga problem och konstigheter som lyfts fram någon vecka efter launch. Eller är det så med alla modeller numera och det är inget att bry sig om?

    Har en LG G7 Thinq idag och den har funkat suveränt. Men känns ju lite tråkigt att köpa en likadan och LG har väl mer eller mindre gett upp på den svenska marknaden?
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Huawei P30 PRO verkar vara problemfri.
     
  3. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Om någon kan övertyga mig att dagens snabbladdning kan ersätta trådlösa laddning så kan det möjligtvis vara så att jag kan skippa det.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är det med trådlös laddning som gör att du använder det istället för kabel? För trådlös laddning är långsammare än med kabel
     
  5. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    jag gillar att alltid ha mobilen fullt laddad och det är så enkelt. Har ett par plattor i hemmet och sedan en på kontoret. Som 3 barns-far och elbils-ägare så är det ändå så många ipads, iphones och bilar i övrigt som jag skall gå och trycka in sladdar i så skönt att bara behöva lägga av min egen telefon och så sköter det sig själv.

    Men som sagt, kanske är snabbladdning det bästa som hänt sedan skivat bröd så det är dags att prova en OP 8 och leva utan trådlös laddning.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony Xperia 5 är inte så dum. Det är väl bara trådlös laddning som saknas på den:
    Sony Xperia 5 6,1 tums 21:9 CinemaWide FHD+ HDR OLED-display | Kamera med tre linser

    Har dock snabbladdning med Power Delivery standarden.
    Storleken är bra med den, inte för stor så den blir otymplig. Men inte för liten heller. Sonys bästa mobil på bra länge.
    Gott om tillbehör/fodral etc..

    Ingen kampanj på den för tillfället vid ett rent köp. Har gått få till ett lägre pris då och då. Däremot brukar telefonoperatörer ha lite deals på den.
     
    bernard gillar detta.