High-end modellerna minskar

Diskussion i 'Allmänt' startad av tswfootball, 28 apr 2020.

  1. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det kanske redan tagits upp på forumet, men märkte nyligen att antalet "flagship"-modeller inom Android minskat markant jämfört med bara några år sedan.

    HTC, LG, Sony, Motorola har mer eller mindre försvunnit.

    Idag är det bara Samsung, Oneplus och Huawei som kommer ut i västvärlden. Och där den sistnämnda tyvärr håller på raderas bort pga sanktionerna.
    Så då står vi egentligen kanske kvar med bara Samsung och Oneplus(vem hade trott det några år sedan?).

    Det kanske inte är ett problem i sig. För att konkurrera med Apple måste kanske Android ha färre aktörer i toppskiktet.
    Men verkligen en tråkig utveckling. Några år sen var Android marknaden mycket mer dynamisk och intressant att följa. Vilken android lur som var "bäst" var en mycket mer intressant diskussion.

    Frågan är om vi eventuellt når den punkt då Samsung är den enda återstående aktören inom high-end marknaden?
     
    Last edited: 28 apr 2020
    kissidor och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xiaomi har blivit en traditionell flaggskeppstillverkare sedan de övergav prissättningen för Mi 9 och övergick till Samsung-priser med Mi 10-serien. Xiaomis affärsmodell gör dem inte direkt till ett alternativ för företag heller, och frågan är hur många konsumenter som vill betala 10k+ för en telefon där man inte kan få tillverkarsupport heller, utan där garanti/support står och faller med en regional tredjepart.

    De verkar inte göra ett så stort avtryck lokalt heller. Xiaomi finns inte med bland topp 25 på Prisjakt tex: Mobiltelefoner. Man hittar dem på sida 2 med Mi Note 10, som ju inte direkt är ett flaggskepp. Mi 10 Pro ligger först på sida 3.

    På den Skandinaviska marknaden har det olyckligtvis blivit så att i princip Apple och Samsung dominerar. Huawei gjorde ett rejält avtryck fram till och med P30, men nu får de i princip börja om på ruta ett med P40, så jag vet inte om man kan räkna med dem på ett bra tag framöver. Om de lyckas kommer det att ta ett par generationer innan det börjar synas tror jag.

    Det är en rätt trist utveckling, och det blir nog inte bättre när det här året är över, nu när konsumtionen minskar och många kommer övervintra med sina befintliga modeller.

    Mina intryck är ungefär:

    LG - dribblade bort sig själva i Norden genom oerhört dålig kommunikation och genom att prioritera G-serien före den utsökta V-serien, och genom att lansera modellerna i Norden på tok för sent till ett på tok för högt pris. Att modulärt blev en flopp hjälpte inte; fanns ingen återvändo efter G5 då viljan försvann och operatörerna dumpade dem.
    Sony - fick ironiskt nog aldrig riktigt ordning på kameran (särskilt exponeringen har länge varit ett stort problem), och fattade en rad märkliga beslut, ex. marknadsföra Xperia 1 som en "biotelefon" med 21:9-formatet, som om någon köper en telefon primärt för att se film i 21:9. De har därutöver tagit för lång tid på sig från lansering till butikspremiär (Mark II har dröjt mer än ett kvartal). De är inte borträknade, men marknadsandelen är nog obefintlig vid det här laget.
    HTC - .....
    Moto/Lenovo - så fort Lenovo köpte upp Moto breddade de produktportföljen rejält med följden att uppdateringar uteblev eller blev fördröjda, vilket förstörde en del av populariteten med G-serien. De har sedan fortsatt att överskölja marknaden med mängder av nya modeller, dock alltid med en sämre SoC än vad tex Xiaomi erbjuder för motsvarande pris. Återhämtade sig aldrig efter floppen med modulära Z-serien vad gäller flaggskepp, även om de nu försöker igen. Moto Razr blev onekligen en flopp och finns ännu inte i butik i Sverige.
    Google - ....verkar helt ointresserade av att träda in i Norden. Det är svårt att se någon logik eller hitta något mönster bakom deras strategi. Experter på att devalvera värdet och göra early adopters förbannade genom att introducera rabatter på $/€/£200 inom 3-4 veckor från premiären av nya flaggskepp
    Nokia/HMD- Se Moto/Lenovo. Alltid ett steg bakom Xiaomi sett till SoC och har likaså satsat på en bredare portfölj midrange-modeller. Dock bättre på uppdateringar i vissa fall, men sämre i andra. Nokia 8 var aldrig ett flaggskepp och Nokia 9 var mer en koncepttelefon än en riktig produkt; har till dags dato inte presenterat ett flaggskepp i ordets rätta bemärkelse.

    Kontentan blir väl den att konsumenterna förmodligen står och väljer mellan Apple och Samsung när de går in hos en operatör eller besöker Mediamarkt/Elgiganten i dagsläget, medan de andra får slåss om brödsmulorna (...det vill säga oss teknikentusiaster). Man kan med andra ord på sätt och vis säga att vi redan befinner oss i en sådan situation, även om det fortfarande finns några få alternativ kvar i periferin.
     
    Last edited: 28 apr 2020
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja perfekt analys... jag det är helt klart en tråkig utveckling vi ser..är ju inte riktigt illa som det är i tex usa där är det verkligen bara samsung och apple...
    Men det är tråkigt att så många tillverkare har tvingats kasta in handuken...

    Gällande Xiaomi ser jag det som ett stort svek... gällande prisättningen... men xiaomi känns å andra sidan ganska oberäknliga... är mkt möjligt att de kommer släppa mer modeller i flaggskepp klass med bättre pris vi väntar ju fortfarande på mix 4.

    Även oneplus har svikit alla trogna följare med att även dom hoppa över till samsung priser.

    En av anledningarna att man valde android en gång i tiden var ju det att de känndes bra att man kunde få allt mkt billigare än apple... Nu verkar det dessvärre att ju högre prislapp ju högre pristige det är lite som bilar.. utan hög prislapp blir det ju ingen prestige.. Men för mig är det ingen prestige att köpa en telefon på krita... köper du den kontant visst..men jag vet med mig när jag kollar omkring att varenda kotte har köpt den på krita... via operatören..

    Känns nu som ZTE har fritt spelrum i ett allt större pris spektrum nu... vore trevligt att få se dom mer på tapeten igen... de är fortfarande ett skadeskjutet företag pga sanktionerna men de lever i allra högsta grad. Men hoppas vi kan se mer innovation deras seneast flaggskepp hade noll av det.

    Nokia har inte vårdat sitt varumärke... så tror att de flesta gammla lojala nokia användarna har övergivet dom när dom insett att telefonerna i stort sett inte har något av nokias DNA i sig utan är igentligen bara ett varumärke... de hade bra potencial men trots samarbete med google har de aldrig lyckas med mjukvaran och inte heller uppdateringarna... det har laggt krut på mediokera mobiler och alldeles för mkt modeller med förvirrande modellnamn istället för att släppa flaggskepet vi allla väntat på.
     
    Corran_Horn gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hurvida huawei kommer raderas bort återstår att se, så länge de ligger i topp i dxomark och att deras appgallery växer så har de all potencial.

    jag är nog mer orolig för oneplus... att dem är påväg att försvinna... de sista jag läste var att de ska varsla väldigt mkt här i EU... tror även de mesta lojala oneplus användarna kommer överge oneplus pga prisättningen... visst oneplus har bäst mjukvara men mukvaran på andra telefoner är tillräckligt bra idag speciellt med andra konkurrenter med 90hz skärmar (så oneplus är inte ensamma om det längre). Jag tror Oneplus har drabbas av hybris... de måste göra vad xiaomi gjorde med kameran....xiaomi hade otroligt dåliga kameror förut men bara på ett fåtal år är de nu bland top 5....
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ZTE har tyvärr alltid varit en katastrof på uppdateringarna. Det gäller också deras varumärke Nubia, som i och för sig är ett eget bolag idag.

    De kan dock göra väldigt fin hårdvara och dessutom har de resurser att vara tidiga med nya chipp, men vid det här laget är det svårt att se att de någonsin kommer bli duktiga på updates.

    För ett flaggskepp är det rätt viktigt om man vill ha återkommande kunder, även om en stor andel fortfarande inte tycker att uppdateringar är så viktiga.

    Men ZTE har väl i princip lämnat Norden idag? Tror inte de längre lanserar nya modeller här.
     
    Last edited: 28 apr 2020
    eastbound gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror vi glömde bort ASUS. Deras problem är väl kanske främst att telefonerna tillsammans med UI:t ser så tråkiga ut, och att de verkar hoppat över SD865? Var tog Zenfone 7 vägen?

    De har rätt stor uppförsbacke i Norden också, då de saknar resurser/vilja att marknadsföra produkterna ordentligt samtidigt som få känner till märket i mobilsammanhang. En bra produkt leder ju bara si och så långt om ingen känner till den. I regel finns de inledningsvis också hos få återförsäljare, vilket inte förbättrar läget.

    Jag tror att OnePlus befinner sig lite i samma sits med undantag för möjligtvis Finland. De har förmodligen haft svårt att nå den riktigt breda publiken frånsett entusiasterna och saknar resurserna/marknadsföringsbudgetarna som krävs för att nå dem.
     
    Last edited: 28 apr 2020
    Corran_Horn, eastbound och tswfootball gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Trist om Samsung skulle bli den enda high end tillverkaren inom Android.
    Fast så länge de envisas med Exynos i Europa borde det finnas chans för andra. Men det är kanske bara vi i såna här forum som uppmärksammar det?

    Det är väl Huawei som kan utmana Samsung. Men med nuvarande administration i USA så undrar jag om de tillåter dem att ha Google tjänsterna.
    Vi får se hur framtiden blir.
     
    tswfootball gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sedan avsaknaden av oled skärm väger tungt..
     
    bernard gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Själv saknar jag HTC oerhört. Dom inledde 2010-talet med kvalitet och känsla, premium
    Deras UI Sense var sååååååååååå långt före sin tid och så vackert för sin tid
     
    bernard, kissidor och tswfootball gillar detta.
  10. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Håller verkligen med! M7:an är svår att glömma....
    Det var nog då de stod där uppe på toppen och hade de flesta nedanför sig....
     
    bernard, tswfootball och wmb gillar detta.
  11. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Håller med dig i det mesta här.
    LG verkade aldrig komma tillbaka efter "G5-katastrofen" som blev helt tvärtom från vad de själva trodde.
    Sony har aldrig riktigt lyckats, men helt ärligt har deras satsning aldrig känts helhjärtad. Med resurserna de har borde de kunna satsa på mycket högre kvalitét än vad de har nu - framförallt med kameran.

    HTC tyckte jag erbjöd både kvalitét och innovation. Jag har själv en ganska stor förkärlek till de just för att de kändes så unika.
    Men känns som att de "åts upp" när Samsung blev deras huvudkonkurrent och de helt enkelt inte hade ekonomiska resurserna att stå emot.
    One M7 och M8 var tex avsevärt bättre telefoner än galaxy s4 och s5. Men de sålde inte ens i närheten.
    Eventuellt hade de så lite resurser och pengar att deras lurar också blev sämre.

    Där måste man ändå ge Oneplus en eloge. De anammade en helt annan strategi än att försöka stå bredvid Samsung direkt och de har väll lyckats till viss mån genom att satsa på teknikentusiaster.
    Nu kommer det riktiga testet då en Oneplus och Samsung kostar ungefär likadant och man vill nå mainstream
     
    Last edited: 28 apr 2020
    bernard gillar detta.
  12. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ja asså i flera år har ju Samsung varit den enda som tjänat något i toppskiktet.
    Och att de kunnat ha den position så länge är ingen enkel bedrift.
    Det vi börjar se nu är väll att fler tillverkare kastar in handduken efter att ha försökt några år..
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    fick lite av en aha-upplevelse när jag läste detta. jag har ju fortfarande inte lyckats bli riktigt klok på hur i all världen det kommer sig att jag sitter här med en iPhone (menar inte att det vore konstigt generellt, men jag har personligen haft väldigt svårt att förlika mig med iOS i alla år) och inte ens frestats att byta på nu hela 7(!) månader. i ljuset av den här summeringen/analysen föll sista pusselbiten på plats :).
     
    livinl0ud gillar detta.
  14. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kan bara hålla med kört Android sedan 2013 efter något år med Windows Phone. Sitter nu nöjd sedan 5 månader med en iPhone 11 Pro som har allt det jag vill ha i en telefon bra prestanda, smidigt format, grym batteritid och en mycket bra kamera. Det finns ingen Android idag på marknaden som har det jag söker utan att gå upp rejält i storlek på telefon och det är jag inte intresserad av. Bevakar dock fortfarande marknaden med stort intresse och kanske det en dag dyker upp någon telefon som kan vara intressant, en Pixel 4a vore nog trevlig att ha som andra-lur.
     
    livinl0ud gillar detta.
  15. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Tyvärr var det ett lätt beslut att hoppa över till Apple igen för drygt ett år sedan. Fanns ingen Android på marknaden som levde upp till mina krav. Det har det alltid (åtminstone oftast) funnits.