Xiaomi har blivit en traditionell flaggskeppstillverkare sedan de övergav prissättningen för Mi 9 och övergick till Samsung-priser med Mi 10-serien. Xiaomis affärsmodell gör dem inte direkt till ett alternativ för företag heller, och frågan är hur många konsumenter som vill betala 10k+ för en telefon där man inte kan få tillverkarsupport heller, utan där garanti/support står och faller med en regional tredjepart.
De verkar inte göra ett så stort avtryck lokalt heller. Xiaomi finns inte med bland topp 25 på Prisjakt tex:
Mobiltelefoner. Man hittar dem på sida 2 med Mi Note 10, som ju inte direkt är ett flaggskepp. Mi 10 Pro ligger först på sida 3.
På den Skandinaviska marknaden har det olyckligtvis blivit så att i princip Apple och Samsung dominerar. Huawei gjorde ett rejält avtryck fram till och med P30, men nu får de i princip börja om på ruta ett med P40, så jag vet inte om man kan räkna med dem på ett bra tag framöver. Om de lyckas kommer det att ta ett par generationer innan det börjar synas tror jag.
Det är en rätt trist utveckling, och det blir nog inte bättre när det här året är över, nu när konsumtionen minskar och många kommer övervintra med sina befintliga modeller.
Mina intryck är ungefär:
LG - dribblade bort sig själva i Norden genom oerhört dålig kommunikation och genom att prioritera G-serien före den utsökta V-serien, och genom att lansera modellerna i Norden på tok för sent till ett på tok för högt pris. Att modulärt blev en flopp hjälpte inte; fanns ingen återvändo efter G5 då viljan försvann och operatörerna dumpade dem.
Sony - fick ironiskt nog aldrig riktigt ordning på kameran (särskilt exponeringen har länge varit ett stort problem), och fattade en rad märkliga beslut, ex. marknadsföra Xperia 1 som en "biotelefon" med 21:9-formatet, som om någon köper en telefon primärt för att se film i 21:9. De har därutöver tagit för lång tid på sig från lansering till butikspremiär (Mark II har dröjt mer än ett kvartal). De är inte borträknade, men marknadsandelen är nog obefintlig vid det här laget.
HTC - .....
Moto/Lenovo - så fort Lenovo köpte upp Moto breddade de produktportföljen rejält med följden att uppdateringar uteblev eller blev fördröjda, vilket förstörde en del av populariteten med G-serien. De har sedan fortsatt att överskölja marknaden med mängder av nya modeller, dock alltid med en sämre SoC än vad tex Xiaomi erbjuder för motsvarande pris. Återhämtade sig aldrig efter floppen med modulära Z-serien vad gäller flaggskepp, även om de nu försöker igen. Moto Razr blev onekligen en flopp och finns ännu inte i butik i Sverige.
Google - ....verkar helt ointresserade av att träda in i Norden. Det är svårt att se någon logik eller hitta något mönster bakom deras strategi. Experter på att devalvera värdet och göra early adopters förbannade genom att introducera rabatter på $/€/£200 inom 3-4 veckor från premiären av nya flaggskepp
Nokia/HMD- Se Moto/Lenovo. Alltid ett steg bakom Xiaomi sett till SoC och har likaså satsat på en bredare portfölj midrange-modeller. Dock bättre på uppdateringar i vissa fall, men sämre i andra. Nokia 8 var aldrig ett flaggskepp och Nokia 9 var mer en koncepttelefon än en riktig produkt; har till dags dato inte presenterat ett flaggskepp i ordets rätta bemärkelse.
Kontentan blir väl den att konsumenterna förmodligen står och väljer mellan Apple och Samsung när de går in hos en operatör eller besöker Mediamarkt/Elgiganten i dagsläget, medan de andra får slåss om brödsmulorna (...det vill säga oss teknikentusiaster). Man kan med andra ord på sätt och vis säga att vi redan befinner oss i en sådan situation, även om det fortfarande finns några få alternativ kvar i periferin.
Click to expand...