OnePlus 8 Pro eller Samsung S20 plus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Aljonz, 28 apr 2020.

  1. Aljonz

    Aljonz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Ska uppgradera från min S10+ och valet står just nu mellan OnePlus 8 Pro eller S20+ (ej ultra).

    Jag står och väger fördelar mot nackdelar. Verkar vara bättre kameror på S20+ men telefonen har en sämre skärm (färgåtergivning) än OnePlus 8 Pro. OnePlusen kan köra 120hz i 1440p medans S20+ bara (än så länge) stödjer 120hz i 1080p.

    Trådlös laddning är ingenting som jag använder, och ska man nyttja 8 Pro:ns fulla potential iom deras warp-trådlösladdning så måste man ha deras station.

    Hur ser det ut med uppdateringar och livslängd på uppdateringar mellan dessa tillverkare? Vilka är snabbast på att skjuta ut nya versioner av Android te.x? Hugget som stucket?

    Har ni stått inför samma val? Hur valde ni?
     
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Livslängd och uppdateringar skulle jag nog ge till Op8 om dom följer samma spår som tidigare telefoner. Skärmen tror jag du inte blir missnöjd med oavsett vilken du väljer faktiskt.
     
  3. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Om man ignorerar One UI vs Oxygen OS, så tror jag det som kommer till Oneplus 8 pros fördel är att den har ungefär 10% bättre batteritid då den har Snapdragon 865.

    Annars tror jag s20+ har fördelar i kamera och display. Kameran verkar lite bättre, och framförallt i video.
    Gillar även att displayen i s20+ är mindre böjd.

    120hz I WQHD verkar dra väldigt mycket från batteriet så det är nog inte så användbart egentligen.
     
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Snapdragon 865 S20+ om du kan tänka dig det, du kan även köra S20+ i 96Hz och spara på batteri.
     
  5. Aljonz

    Aljonz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja, det här ger jag ett stort plus också då jag tidigare haft te.x S8 edge som påminner om böjdheten på kanterna som på OnePro:n. Även hört av recencenter att OnePro:n har lätt att registrera fingrarna på kanterna vilket gör att menyer etc kan fladdra runt.
    Finns S20+ med olika processorer? Hur står Snapdragon 865 mot Exynos 990?

    Edit: Googlade lite och det verkar som att Samsungs Exynos är hastighetsmässigt väldigt likt Snapdragon, fast batteritiden blir sämre med Exynos. Har jag förstått det rätt då?
     
    Last edited: 28 apr 2020
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I och med att SD865 är mer energisnål, så kan du belasta den längre utan att den klockar ned. Så spelar du något kommer telefonen dels att bli mindre varm, men samtidigt erbjuda bättre prestanda/jämnare FPS.

    Vid enstaka benchmarks är de ungefär lika snabba, men om man belastar dem lite längre tid är det klar fördel till SD865 vs Exynos iom den lägre värmeutvecklingen.

    SD865-modellen ger bättre bilder också, och skillnaden är lite större än man kan tro. Det är sådant som syns även om man inte "pixel peep:ar".

    En annan fördel med SD865 är att man kan installera Googles kameramjukvara "GCam", som ger rätt fina bilder (dock inte alltid bättre än stock-kameran, men där särskilt HDR är viktigt blir resultatet ofta bra).
     
  7. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

  8. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag har både Oneplus 8 Pro och S20+ (Exynos) just nu. Båda är grymt bra telefoner. Likvärdiga skärmar i mina ögon, likvärdiga kameror (fast jag gillar selfie-kameran på S20+ mer om det nu spelar någon roll).

    Jag tycker personligen att man inte ska bry sig om siffror här (om man inte är extremanvändare), utan helt enkelt välja efter om man föredrar Oxygen OS eller One UI.

    En sak som dock kan spela in - Oneplus 8 pro har väldigt rundade kanter. S20+ har mycket plattare display.
     
    spigen gillar detta.
  9. Aljonz

    Aljonz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Valet föll till slut på S20+. Delvis pga av mindre böjd skärm samt kamerorna.

    Än så länge är jag supernöjd :)
     
    RuffyMan gillar detta.
  10. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Kanske lite off topic. Men hur upplever du batteriet mellan oneplus 8 Pro och s20+ exynos?
     
  11. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Min upplevelse är att båda är kanon. Båda har gott om batteri kvar vid dagens slut. Men använt dem på lite olika sätt så har inte någon jättebra bild.
     
    tswfootball gillar detta.