Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

  1. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Måste man byta både fram och bakhjulet till punkteringsfritt eller räcker det med att endast byta bakdäcket, dvs det som är skadat?

    Vart hittar man tjockare slang?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du behöver inte byta bägge. Det går utmärkt att kombinera.

    Dessa verkar reko: 8,5 "Thick Rubber Solid Däck Hjul Inre Tube För Xiaomi Mijia M365 Elektrisk Scooter elektriska skotrar from bilar och motorcyklar on banggood.com

    Strössla på lite krita innan du sätter in dem. Det minskar ev. friktion.
     
  3. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hade kikat på Amazon i sådana fall. En kvick slagning gav dessa, de är "fulfilled by amazon" vilket betyder att de skickas från Amazons EU-lager: https://www.amazon.co.uk/dp/B07PWVFN88/?tag=oid0d-21

    Men man bör också välja ett tjockare däck med dessa, för bara slangen hjälper nog inte enbart. Tjockare slang är mest för att den inte skall vara lika känslig för skav.
     
  5. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Japp, det låter klokt.. Alternativt om man köper honeycomb punkteringsfria.. hmm
     
  6. Marcus Attefors

    Marcus Attefors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena!

    Köpte en M365 till frugan i höstas och kunde inte hålla mig så slog till på en M365 Pro från Mi-store idag. Jag tänkte bara kolla hur era scootrar mår nu, speciellt ni som köpte när den lanserades. Är batteriet fortfarande okej? Håller den bra rent allmänt?
     
  7. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej mina vänner,

    En uppdatering för dom av oss som köpt scooter från mistore.se och fått en scooter med firmware 5.5.1 eller på andra vägar åkt på denna version av firmware. Efter omfattande efterforskning landade jag igår i att plocka ut controllern/esc (där firmware sitter) för att flasha den manuellt med ST-link varpå jag fick bekräftat en av mina misstankar. Controllern som sitter i min scooter är av den typ som betraktas som "kopia" på flera forum och som inte går att flasha custom firmware på.

    När man tittar på layouten av kortet så ser det inte alls ut som orginalkorten. Jag bifogar bilden på min controller, en länk till en exakt likadan "controllerkopia" som säljs på aliexpress och en länk till en orginalcontroller som borde suttit i scootern. Vill förtydliga att controllern fungerar som det skall och att scootern i princip fungerar som den skall. Enda skillnaden är att den inte visar vissa statusar i appar (som t. ex. batteri) och att det dessutom förstås inte går att downgrada den som man kan trycka i custom firmware.

    Därför kan jag tycka att detta rent konsumentmässigt kan vara ett gråområde (då man i huvusak bara inte kan hacka scootern). Det olyckliga här för mig är att man borde kunna förvänta sig från en officiell kanal mistore.se att få officiella delar i sina scootrar, nu har jag dessvärre mixtrat lite mycket med min scooter (så min garanti gäller ej längre) och har inte energin att ta upp detta med mistore.se men jag vet att det är fler här inne som köpt scootrar med firmware 5.5.1. Min enda potentiella lösning nu om man alltså vill kunna se detaljer i diverse appar och dessutom kunna flasha custom firmware är att beställa och byta ut controller, men detta är inte 100% då jag inte hunnit göra det själv.

    Länk till controller som säljs på aliexpress av samma typ som sitter i min scooter::https://www.aliexpress.com/item/4000118156152.html

    Länk till controller som säljs på aliexpress som är av officiell orginaltyp som många andra har och borde funnits i min scooter också: https://www.aliexpress.com/item/33064399940.html
     

    Bifogade filer:

    Kjälke gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Snyggt grävt @TheIrishMan@TheIrishMan. Det var dock mycket tråkigt att de väljer att saluföra en spark som inte är "officiell", för jag förmodar att Xiaomi själva inte använder denna controller?

    Men samtidigt är allt annat original? Rätt märkligt egentligen. Undrar varför just enbart controller skiljer isg åt.
     
    Last edited: 28 apr 2020
  9. Marcus Attefors

    Marcus Attefors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Intressant fynd! Finns det något enkelt sätt att kontrollera detta på utan att öppna upp scootern? Har en M365 Pro som är beställd och skickas hem till mig idag.
     
    bernard gillar detta.
  10. Mpd

    Mpd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej
    Någon som vet var man kan köpa en extraladdare till scootern? Helst från någon svensk affär och gärna lite billigare än originalet som ligger på runt 600kr
    :)
     
  11. Mpd

    Mpd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej
    Jag har kört rätt mycket under förra säsongen och den fungerade utmärkt nu i år efter att ha stått i förrådet i 6 månader. Tycker att batteriet laddar ut sig lite snabbare än i höstas och efter 2,5 mil så går det långsamt om det blir lite uppför. På rakorna märker jag ingen skillnad. Dock ska jag köpa en extraladdare att ha på jobbet så den orkar lite mer i backarna på väg hem :)
    För övrigt så har jag inte haft ett enda fel på scootern. Kört ca 150 mil :)
     
  12. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Curiousjoe? Kostar väl knappt över 300:- har jag för mig..
     
  13. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag tycker också det är lite märkligt. När jag/andra kallar min typ av controller för kopia så tror jag det är slarvigt yttryckt. Min misstanke är att just denna typ av controller är från Xiaomi men framtagen för andra syften är direkt till konsument, t. ex. scooteruthyrning. Den fungerar ju trots allt som den skall ifall man inte vill använda CFW eller ha detljerad information i app. Kan bara spekulera, men det jag definitivt vet är att vi som har 5.5.1 som firmware är en begränsad grupp som enligt vad jag vet endast köpt sin scooter från mistore.se alternativt beställt en "controllerkopia" från kinesisk vendor. Det är heller inte snack om någon "senaste version" då jag vet att det säljs nyare scootrar med annan firmware.
     
    bernard gillar detta.
  14. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Det där låter ju helt sjukt, undrar hur min controller ser ut på min pro, iofs köpt hos Elgiganten men det kan ju vara samma visa där. Kan man se vilken typ av kontroller det är via mjukvara ?
     
  15. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Ja, har du 5.5.1 som firmware version så är sannolikheten stor. Det borde bara vara att ansluta till Mi home appen och kontrollera. Är det 5.5.1 och du som mig har ambitioner om att byta till custom firmware så hade jag definitivt återlämnat den och köpt från annan butik. I annat fall så tror jag inte det är någon större skillnad.
     
    bernard gillar detta.
  16. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har ”trimmat” min scooter med hjälp av Gonka och jag tycker att batteriet har blivit riktigt dåligt i jämför med från början.. Efter ca 4 km försvinner en plupp från batteriet på displayen och då känner jag genast skillnad på styrkan.. går det att göra så att man får maxeffekt till och med batteriet är ca 20-30% istället för nuvarande 80%?
     
  17. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Håller helt med!

    Skulle säga att känslan är som följer:
    100-80% = ~800 watt
    80-50% = ~600 watt
    50-20% = ~400 watt
    20-0% = skit!

    Jag hade gärna sett att elscootern kunde hålla runt 600-800 watt rätt igenom och gå in i så kallat "turtle mode" dom sista procenten bara.

    Någon som vet hur eller är det bara ett önsketänk?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Även om det till viss del beror på BMS, så beror det också att ett litiumjonbatteri inte lämnar en konstant effekt, utan den diffar beroende på kapacitet, så i takt med att kapaciteten minskar sjunker också volten, vilket minskar effekten, så det är ju inte jättemycket att göra åt.

    Du märker det inte på tex en elcykel eftersom man inte utnyttjar batteriets peakeffekt på samma vis som för en spark, utan där finns ju mycket större marginaler/batteriet pressas inte lika hårt. Utgår man från maximala effekten blir tappet mycket tydligare i takt som kapaciteten sjunker.
     
    ENDOSKELLETONT800 och Gargo gillar detta.
  19. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Man får väl köra i konstant ECO så lär man inte märka av problemet ;P
     
  20. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Yeah Right.. 10km/h så fort det kommer en liten vindpust..
     
    martin gillar detta.