[Halebop] Tråden om Halebop

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Swedroid, 31 jan 2020.

Taggar:
  1. Rae

    Rae Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    36
    Ahh du menar som ett tillägg, som e-faktura och autogiro? Du fick det att låta som att pappersfaktura skulle skrotas helt.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ja, typ ett tillägg. Har man som privatperson skaffat Kivra, så får man all sin post digitalt från de företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Har man inte Kivra kommer posten på gammaldags sätt. Att skaffa Kivra är alltså upp till var och en.
    Jag vill alltså att Halebop ska ansluta sig till Kivra, så att möjligheten finns för de som har Kivra att få utskick digitalt.

    Sen kan jag tycka att det vore vettigt att skrota pappersfakturor, papperutskick och gammaldags post nästan helt, åtminstone helt onödiga pappersutskick från myndigheter och företag som lika gärna hade kunnat skickas digitalt - men det är en annan diskussion. I Danmark är det obligatoriskt att ha en digital brevlåda - men äldre personer och de utan dator kan få undantag typ. I Norge är det tvång för myndigheter (kanske även för företag) att kunna skicka post digitalt, men den enskilde väljer själv om den vill ta emot post digitalt eller analogt.
    Något slags tvång hade jag gärna sett i Sverige, faktiskt. Utvecklingen mot digital post går alldeles för långsamt här. Vi ligger sist i Norden. Men givetvis ska de äldre och de utan dator kunna få undantag oavsett.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vill inte ha tvång, däremot kan man gärna få erbjuda det. Jag tycker aldrig det är bra o tvinga på något.
     
    Pernilla gillar detta.
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Köpte halebop kontakt kort idag, men jag kan inte ringa ut eller ta emot samtal. När ringer till mig själv säger det att det är stängt för inkommande samtal?
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Har du laddat på kortet med någon laddning? Har för mig det är ett krav för att aktivera kortet. Annars kolla så numret inte har gått ut, brukar stå ett bäst före-datum på startpaketet.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nya nummer brukar väl behöva aktiveras. Står det något om det i brevet du fick?

    Annars, testa att starta om telefonen och se även om sim-kortet sitter i rätt. Du kan också registrera kontantkortet på Mitt Halebop, och se vad som står där.
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Problemet löst. Kontakt kortet gäller bara surf och trodde aktivering gjordes när registrerade kortet via Halebop app. Men tydligen behövdes det aktivera också. Nu funkar surfen iallafall. Får duga tills mitt nya abb. från Fello kommer.
    Tycker dåligt att det inte står nånstans att man ska aktivera sim kortet och hur går tillväga nånstans i brevet.
     
    Last edited: 28 apr 2020
    bernard gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du för att aktivera det då?
    Låter som att du köpt "Halebop mobilt bredband".
     
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Är det kort med förladdad data så är det väl bara att aktivera genom att trycka *101*99# i dialern, alternativt ladda kortet med saldopengar på halebop.se.
     
  10. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Har köpt en Telefon i andra hand, men fick inte kvitto mailat till mig som utlovat. Finns det något sätt för mig att få en kopia på kvittot på telefonen, den är köpt med abonnemang på Halebop. Säljaren är nu okontaktbar och jag misstänker att det aldrig kommer dyka upp något kvitto. Om jag skickar bildbevis på att jag har betalat den ursprungliga ägaren, och visar konversation från sociala medier där affären planerades, finns det en chans att jag kan få kopia till min mail? Kanske någon här som jobbar på Halebop och kan hjälpa mig?

    Jimmmy

    @halebop@halebop
     
    Last edited: 30 apr 2020
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är det det ursprungliga kvittot från Halebop du vill ha, eller är det ett kvitto på att du har betalt till den du köpte av? Du kan bara skapa en kopia av transaktionen från överföringen med transaktionsnummer som du gjorde med Swish, betalkort eller internetbank, detta brukar accepteras som kvitto på betalningen. Det är ju bara för den du vill bevisa att du har betalt att kolla med banken att denna transaktion är äkta.
    Det ursprungliga kvittot som den du köpte den av tillhör ju honom och sådana kvitton skall man aldrig lämna ifrån sig. Garanti och reklamationsrätt gäller ju ändå bara den förste köparen så detta kan aldrig överföras.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hur vet du att du köpt av den ursprunglige ägaren?
    Hoppas det är lugnt i det här fallet, men man får ju lite vibbar av häleri när man hör att personen vägrar skicka kvitto... Även om telefonen borde vara spärrad om den är stöldgods kan tyckas.

    Konstigt resonemang. Varför skulle det vara några konstigheter att lämna ifrån sig ett ursprungligt kvitto till en köpare? Ser inga konstigheter i att lämna ifrån sig ett kvitto. Tvärtom kan man enligt lagen i princip vara skyldig att begära kvitto som köpare, för att inte riskera att göra sig skyldig till häleri. Bara googla "häleri kvitto" så ser du ett antal rättsfall där folk dömts för häleri då de inte begärt kvitto av säljaren. Är det en produkt med längre livslängd skulle jag aldrig gjort ett köp om jag inte fått kvittot samtidigt med produkten.

    Garanti kan I MÅNGA FALL gälla oavsett om man är primär eller sekundär ägare. Många butiker bryr sig inte. Finns väl några butiker som gör undantag från det. Men förstår inte varför du skriver som du gör, min bild är helt annorlunda. Om man visar upp kvittot i butiken är det nog få butiker som överhuvudtaget skulle undersöka om man är primär eller sekundär köpare. Hur skulle de veta? (Om inte köpet är kopplat till något medlemskap eller liknande då).
     
  13. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Ja, det är det ursprungliga kvittot jag behöver, eftersom Samsung, i det här fallet, kräver ursprungskvittot vid garantiärenden. Dessutom är andrahandsvärde bättre om inköpskvitto finns och kan skickas med. Enbart bevis om betalning till ursprungsägaren räcker inte.
     
  14. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    OK, en del garantivillkor jag har läst har alltid gjort klart att garantin enbart gäller den ursprunglige köparen och att garantin inte kan överföras när denne säljer varan vidare. Men jag ser nu att Samsung låter garantin fortsätta att gälla även när telefonen säljs vidare, men att som du säger man måste kunna visa upp det ursprungliga kvittot.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Garantin kan visst överföras, det är helt upp till företaget o bestämma garantiregler.
     
    night77 gillar detta.
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag ser det nu, Samsung och Sony gör det ser jag nu. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var jag såg som inte tillät överföring av garanti.
     
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nej, det är förladdat med 20GB surf, kan endast ta emot samtal och SMS, kan ej ringa. Om vill ringa måste ladda valfritt samtal.

    Fick hjälp av personen som jag köpte kortet från här i forumet. Aldrig haft kontantkort innan, så vet noll om hur det fungerar.
    För aktivera: *101*99#
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Står ju på på utsidan hur man aktiverar surfen. ska man sedan använda det till att ringa måste man självklart fylla på någon laddning för detta (Tex Halebop Go) vilket också påtalats av andra. [​IMG]
     
    dalton, iterva, night77 och 1 annan gillar detta.
  19. whak

    whak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6
    Med tanke på gdpr så har jag svårt att se att du skulle få en kopia på någon annans kvitto.
     
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den ursprunglige köparen kan själv skicka en kopia. Självklart kan inte säljaren göra detta mot den ursprunglige köparens vilja. Det har nog aldrig varit tillåtet inte ens före GDPR eller i länderna utanför EU.