P40 Pro - Appar & Appgallery kompatibilitetslista

Diskussion i 'P40-serien' startad av RuffyMan, 2 apr 2020.

  1. Appelquist

    Appelquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    39
    Fungerar andra appar med sidoladdad bankid eller stöter man på problem då med dom? Hmm, vetifanken vad som är bäst
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Allt funkar för mig. Handelsbanken, Kivra, Swish till exempel.
     
    Appelquist och RuffyMan gillar detta.
  3. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Ja, om du sideloadar BankID kommer det att fungera som vanligt för alla andra appar!

    Om du känner att det är segt med webbversionen kan du prova att sideloada, antingen från tidigare mobil eller moreapps/aurora store.

    Det kommer komma en liten ruta om play services, tryck bara ok sen fortsätt som vanligt.

    Första gången du sätter upp kommer du behöva hämta en qr-scanner för att scanna koden.
     
    Appelquist och dannejanne gillar detta.
  4. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En länk från XDA

    I länken som finns i första posten, så finns det bra många alternativ till googles tjänster.
    Apparna har en beskrivning samt länk till hemsidan.
    Kan vara värt och ta en titt på om ni letar efter alternativ.
     
  5. Appelquist

    Appelquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    39
    Nu börjar det ordna upp sig, alla appar som jag behöver fungerar klockrent. Kameran e något utöver det vanliga. Ångrar inte ett ögonblick att jag valde den här före S20+ :D
     
    Nicole och RuffyMan gillar detta.
  6. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Så innebär det inte att den BankId som kommer via AppGallery är oanvändbar för appar som anropar den (ex alla bankappar etc), man måste köra via sideload, tills anropande appar är omkodade? Hur fungerar den Swish som finns i AppGallery, är den kodad för AppGallery BankID eller "vanliga" BankID?
    Hur kommer det sig att SEB och Nordea funkar, invokerar de BankID på annat sätt?
     
  7. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Verkar vara olika sätt appar kör på. Handelsbanken verkar gå via exakt paketnamn medan avanza ber en att öppna BankID manuellt.

    Swish från Appgallery fungerar ju förstås med BankID direkt från Appgallery.

    Kan vara så att appar som öppnar BankID automatiskt slutar fungera medan appar som ber en att öppna själv eller ger ett val att öppna själv funkar (?)

    EDIT, garanterat olika system för klarna öppnar BankID automatiskt trots att jag endast har ifrån Huawei. Så olika appar har olika lösningar, hittills är handelsbanken den enda appen vi stött på med problemet.
     
    Last edited: 29 apr 2020
    Zooklubba och bernard gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag kanske var lite väl kaos igår och hade snöat in mig på en och samma sak och glömde en fallback. Men om apparna ser avsaknaden av gamla paketnamnet och tolkar det som "BankID på annan enhet" så lirar det och du som användare blir ombedd att öppna BankID själv. Förhoppningsvis har de flesta den fallbacken och inte ger felmeddelande direkt.
     
    bernard och RuffyMan gillar detta.
  9. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Ok, kan vara så. Men det innebär att när man testar så måste man vara säker på att BankID kom från AppGallery och inte via PhoneClone eller sideload. I början av testpiloternas testning fanns väl inte BankID i AppGallery ännu? Eller har du testat tex SEB igen efter att BankID kom till AppGallery?

    Edit: Du skrev den 2a april att SEB funkade. Men då fanns ju inte Bankid på AppGallery, så vilken Bankid använde du då?
     
    Last edited: 29 apr 2020
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    BankID har funnits i Huaweis appgallery sen i början av mars. Dock inte den uppdaterade versionen. (Installerades på min P10 och skickades även till @bernard@bernard för att experimentera med mate 30 pro).

    Så bör ha varit den versionen?
     
  11. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Men @bernard@bernard skrev ju 2a april att BankID inte ens syntes i P40s AppGallery, eftersom den inte var klar för HMS. Så hur kan det vara den versionen?
    P40 Pro - Appar & Appgallery kompatibilitetslista
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om jag inte minst fel gällde det mate 30 pro och inte P40. Men jag kan ha fel då jag inte följt tråden i sin helhet. Därav frågan om det var versionen innan de uppdaterade den på nytt.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den syntes bara i AppGallery för Huaweis telefoner som har PlayServices som @chraist@chraist nämner inledningsvis.

    De bytte sedan nyligen ut den mot en version utvecklad för HMS.

    Versionen som fanns tillgänglig innan verkar vara ha varit samma APK som finns i Google Play. Vet faktiskt inte varför de alls lade upp den :)
     
    chraist gillar detta.
  14. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Det vore kanske rimligt (om ni har kvar era P40) att testa om alla bankappar och andra som använder BankID med den nya BankID versionen som ligger i AppGallery.
     
    katho gillar detta.
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Precis, vi testade med tidigare BankID som egentligen inte fanns i appgallery (man kunde bara se den om den redan var installerad på mobilen, iallafall för mig)

    När det gäller den nya BankID från appgallery får vi nog avvakta tills appar som enbart kollar efter paketnamn blir uppdaterad till att följa de senaste riktlinjerna.

    För oss som kör P40 eller liknande utan play services har vi ju två val, antingen hämta från annan källa än appgallery eller avvakta lite beroende på om apparna man använder funkar.

    Vill bara påpeka att de flesta appar har fallback som @Zooklubba@Zooklubba skrev, dvs ifall steg 1 ej funkar, gå till steg 2 som tex låter användaren öppna BankID själv så det gäller endast ett fåtal appar som kan ha problem.

    Jag kan gå igenom varje app igen med nya BankID men jag avvaktar lite och ser ifall fler kan rapportera då P40 precis blev lanserad.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Olyckligt. En och annan köpare som inte är insatt lär väl stöta på problemet med Bank-ID. I och med att de kommer i butik borde Huawei ha löst det. Kan bli att märket får en dålig nystart om det blir mycket returer/dåligt rykte.
     
    pmugghc och RuffyMan gillar detta.
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Håller med, riktigt trist hur implementationen av BankID skiljer sig så mycket mellan appar :ehm:

    Det blir bara negativt för Huawei men det är nog redan på G för appar som inte hittar BankID korrekt.
     
  18. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har försökt att installera vanced. Har provat flera ggr, men får den inte att fungera. Nån som har några tips.

    Sen verkar Nordea appen inte acceptera min bankid. Men alla andra appar som behöver den funkar bankid på.
     
  19. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Flyttade över från min gamla och funkade fint. Du behöver installera två saker för att få in den, står på deras hemsida.
     
  20. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hur fick ni över alla appar, jag kan nämligen inte flytta över typ klarna. Sen funkade inte sparbanken plånbok för den hittade inte bankid. Kunde inte flytta över bankid från gamla telefonen heller. Använde mig av phone clone