Webhallen nekar min retur på min luftrenare på öppet köp

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 29 apr 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, ångerrätten enligt lagen om distansavtal är ju dessvärre inte längre tillämplig eftersom 14 dagar passerat som @Yoko666@Yoko666 nämner.

    Det är främst det som står högst upp som gäller för 60 dagar, medan det längre ned avser den lagstadgade delen/14 dagar: Webhallen.com

    De kan kanske mena på att du använt produkten under en längre period än vad som varit nödvändigt för att fastställa att den fungerar enligt beskrivningen.

    Längre ned skriver de dock att de gör avdrag för detta vid returer, så något tycker man ju att du borde få tillbaka?

    Låter som de andra säger märkligt att de returnerar produkten utan återkoppling eller förklaring till varför de inte bara dragit av administrativa kostnaden om 250 kr plus kostnaden för nytt filter? Det vore ju mer rimligt och mer i linje med villkoren på sidan ovan.

    Testa att höra av dig och fråga varför de gjort som de gjort.


    Kan rekommendera Netonnet till nästa gång. De krånglar enligt min erfarenhet mycket sällan på detta vis, och lämnar dessutom 90 dagar.
     
    Last edited: 30 apr 2020
    ASR, Oceanic, katho och 3 andra gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ska gå att dammsuga filtren om man vill öka livslängden.
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Det är 2 filter, går att dammsuga men HEPA filtret ska bytas efter 30 månader
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tror det är Slimey som ska ha äran där ;)

    Filtret som ska hålla i 30 månader är alltså så pass dåligt efter 14 dagar att hela maskinen nu är helt osäljbar!

    Man har kanske blivit för bortskämd med NoN och EG:s väldigt generösa öppetköp villkor. Har lämnat tillbaka både laptops, tangentbord, möss och till och med pissdyra inearlurar utan minsta problem alls. Riktigt imponerad då jag själv arbetat med mobiler och alltid krångel med brutna plomberingar och ånger.
     
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    NetOnNet och Elgiganten är fenomenalt bra på öppet köp. Vill även slå ett slag för Inet på den fronten, bytt en hel del komponenter på sistone utan minsta krångel! Verkar vara tur att jag inte handlade från Webhallen som tänkt från början.

    TS jag antar att du inte bor i närheten av en Webhallen-butik? Borde gå att lösa lite smidigare över disk isåfall. Håller med övriga i tråden om att returen borde accepteras men med avdrag för filtret. Annars är ju 60 dagar öppet köp inte mkt att skryta med :)
     
    kajsthlm18 och R3b0rn gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om man är klubbmedlem skall tilläggas annars är det 30 dagar som gäller.
     
    bernard och Avarell_Dalton gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nä bor inte nära nån butik.

    Men ja innan ja skicka borde de sagt att jag skulle ta ut filtret och debiterat mig för ett nytt eventuellt dragit av några hundra och sälja den billigare på hemsidan tror många hade nappat för att köpa den för 2400.

    De borde gjort det innan jag betala 300 kr i frakt och sagt att jag måste ta ur filtret. Jag filtret kan ju inte vara i nyskick efter man använt de så klart räcker ju med att man lagar mat en gång...
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Ja märkligt att de inte kom med något erbjudande där de gjort avdrag. Jag frakten är dyr så kan inte hålla på att skicka frammåt tillbaka men om jag får skicka tillbaka igen är det ju pga att webhallen inte ens skrev till mig innan. Dåligt beteende att de inte kunde ge mig några val alternativ, jag skicka ju tillbaka produkten av en anledning pga att jag ej vill ha produkten.

    Jag skickar tillbaka pga att de står 60 dagar öppet köpt alltså att man ska få prova produkten i 60 dagar, låter ju bra förutom att I det här fallet så är de inget öppet köp. Känns lite som falsk marknadsföring.
     
    Last edited: 30 apr 2020
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad svarar de när du kontaktar dem?
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hoppas jag får svar idag
     
    bernard gillar detta.
  11. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Just därför jag valde köpa min från NoN och ville testa den hemma ifall att.
    Nu är jag riktigt nöjd med min Coway så jag behåller min, jävla skillnad i luften mot innan, grymt nöjd.

    Får man fråga varför du valde skicka tillbaka din? @Oceanic@Oceanic
     
    Kristy gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Främsta skälet var att Xiaomi passade min inredning bättre samt jag gillade att kunna styra med appen samt ha koll när jag inte är hemma. Upplevde också Xiaomin var bättre på att få igång luft cirkulationen i rummet
     
    wenom666 gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja webhallen tänker jag inte beställa ifrån igen såvida de inte tar tillbaka och ber om ursäkt för sitt beteende
     
    wenom666 gillar detta.
  14. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    25:-/mån inte så farligt ;)
     
    wenom666 gillar detta.
  15. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Från Webhallen
    Vi erbjuder 60 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper.

    Du har undersökt din produkt betydligt mer än vad som var nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper, du skrev själv att du kört med den fram tills du skickade tillbaka den.

    Jag är på Webhallens sida.
     
    sektledaren, jnsson och katho gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, men om du tittar ett par stycken längre ned under samma rubrik, så står det också att de gör prisavdrag om man använt produkten mer än vad som krävs för att fastställa att den motsvarar beskrivning och egenskaper:

    @Oceanic@Oceanic är ju helt med på att han kan komma att behöva betala, men han vill ha tillbaka summan efter avdragen för att byta filter och för administration enligt det som står ovan som jag förstår det.

    I det här fallet har Webhallen helt sonika returnerat produkten utan att informera @Oceanic@Oceanic om det eller erbjuda någon kompromiss. Det är ju lite märkligt kan man tycka.

    Produkten exkluderas inte heller explicit enligt listan nedan om den nu inte är att betrakta som en förbrukningsvara eller en hushållsmaskin, men det är väl lite långsökt:

     
    Last edited: 30 apr 2020
    Oceanic och katho gillar detta.
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja Jo det har du rätt i. Webhallen borde hört av sig innan dom skickade tillbaka kan man tycka.
     
    bernard och katho gillar detta.
  18. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Är det nte så att tiden för retur räknas från när man startar ärendet.
    Inte att den måste skickas inom 14 dagar.
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    "Distansköpslagen" (2005:59) säger klart och tydligt 14 dagar efter att man mottagit varan.
    Ångerrätt | Hallå konsument
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Du missförstod honom.
    14-dagarsfristen börjar räknas när man mottagit varan, helt korrekt.
    Men det man måste göra inom 14 dagar för att ångerrätten ska gälla är att lämna säljaren meddelande om att man utnyttjar sin ångerrätt. Har man gjort det inom 14 dagar efter att man tog emot varan, så spelar det ingen roll att säljaren ännu inte fått tillbaka varan eller att den inte ens skickats tillbaka. Köparen har efter det att han/hon meddelat att köpet ångras på sig ytterligare 14 dagar att skicka tillbaka varan. Källor nedan.



    ---

    2 kap. lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

    Konsumentens ångerrätt
    10 § /Träder i kraft I:2020-05-01/ Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
    Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169).

    (Lagändringen som träder i kraft idag, 1 maj, handlar om standardformuläret för ångerrätten - paragrafen hade i allt väsentligt samma innehåll tidigare vad gäller de frågor vi berör här i tråden).

    Ångerfristen
    12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
    Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning. I fråga om regelbunden leverans av varor under en viss tid börjar ångerfristen dock löpa när konsumenten får varorna från den första leveransen i sin besittning.
    I fråga om avtal om leverans av vatten, gas eller el, när försäljningen inte sker i en begränsad volym eller en fastställd kvantitet, och i fråga om avtal om leverans av fjärrvärme, börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Detsamma gäller i fråga om avtal om digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium.
    Ångerfristen enligt första-tredje styckena börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått information om ångerrätten enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Rätten att ångra sig upphör dock senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt.

    Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
    13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.
    [...]
     
    katho gillar detta.