Priserna på mobiler når nya absurda nivåer, går vi mot att enbart hyra våra mobiler ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 29 mar 2020.

  1. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Vad skönt att kunna känna så. Jag brukar vilja byta bara för sakens skull efter några månader. Men mina två senaste telefoner har jag haft ca ett år vardera.
     
  2. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Visst att nya flaggskepp är dyra, och priset stiger.
    Köper du idag en iPhone 11 Pro Max för 13000, så får du säkert 5000 om 24 månader. Ett tapp på 8000kr, motsvarande 540kr i månaden.

    Vad gör du inte för 540kr idag? Vad får du ut av en mobiltelefon som du säkert har en skärmtid på 3-6 timmar på samt alltid nåbar, är det inte värt en röding i månaden?

    Sätter man det lite i perspektiv mot vad den faktiskt ger dig kanske det inte är så farligt egentligen?

    Nu i coronakrisen, vartannat företag går på knä och påväg att ramla omkull, men inte hört eller läst om någon smartphone/teknikföretag som faktiskt är påväg utför kanten?

    Samtidigt idag kan du dra ner på teknikinköp som tidigare behövdes, t.ex datorn, digitalkameran, mp3spelaren/ipod, personsökaren & surfplattan kanske, om man ska gå så långt tillbaka i tiden.
    Allt finns i telefonen.


    Detta är iallafall min syn på det hela och vad telefonen betyder och gör för mig i vardagen.
     
    laserturken och kissidor gillar detta.
  3. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Mervärde diskuterar vi nu och det är högst individuellt. Handen på hjärtat så betalar man väldigt mycket mer pengar för ganska så lite om man jämför ett flaggskepp med en vettig lur för långt under halva priset. Marginellt bättre kamera,trådlös laddning, bättre mjukvara, inte alls bättre byggkvalitet (medium lurar av idag är riktigt välbyggda). Det som kostar mest är märket och den för mig helt obefintliga status markören.
     
    spigen, Jörgen Ö, eastbound och 2 andra gillar detta.
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag funderar på vad som är nästa usp som man känner att man verkligen måste ha, i min OP7pro saknar jag:
    120hz
    Trådlös laddning
    Inte popup kamera.

    Typ s20 serien alltså men skulle aldrig lägga 10K för några några få lyxfunktioner. 90 och 120 hz tror jag inte är lika märkbart, trådlös laddning är inte heller så viktigt när man fortfarande använder andra grejer i hushållet som inte har trådlös laddning. Kan ju ändå inte ersätta sladden i bilen eller i nattduksbordet. Vi får väl se priset på op8pro men gissar att det sticker iväg.
     
  5. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Det är väl inte bara mobilerna som sticker iväg. Ta bara dessa moppebilar. 100-160 000kr.
    Dessa ungdomar vill då säkert ha senaste mobilerna också, poff, snart uppe i 200k.
    Det köpte jag min nuvarande 3 år gamla bmw för. Och då hade jag egentligen kollat på en vw polo, 5år gammal först för 10k.
    Men då jag kör så långt varje dag kändes det mer rätt. Däremot har jag en xiaomi Mi 9T, den duger att ringa och surfa med.

    Visst, när Nokia 3200 eller vad alla hade för nummer så låg de på 5k. Redan då kontantköpte jag mobilerna utan abb. Då tyckte jag att det var i översta lagret mot vad man fick. Snake och ett annat spel. Annars var allt samma.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  6. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Vad är problemet egentligen? Har en Motorola med 4gB ram, gav knappt 1300kr för den. Funkar perfekt. ;)
     
    Marjan, katho, Jörgen Ö och 2 andra gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Precis, vad är problemet? Det finns mobiler från typ 99kr till 30000kr. Bara att köpa det man vill ha och är villig att betala.
     
  8. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Större kvalitets skärmar borde väll också leda till prishöjningarna förutom då bättre kameror, snabbare lagring och 5G. Säg en vettig Android mobil på runt 4 tum för under 5 000 kr med minst Android 9 så köper jag den bums.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på vad du jämför med. Om du jämför med iPhone SE:s 4" finns ju en och annan lur att välja på, då ytan utnyttjas så fruktansvärt dåligt av Apple. Exempelvis Samsungs S10e skiljer sig inte mycket åt sett till ytan, då skärmen upptar ~85% av ytan framför mer antika ~65%. Den kostar runt 5500 kr.

    upload_2020-4-30_21-37-31.png

    Men menar du att du vill ha en enhet med en skärm som mäter 4" utan att 35%-40% av framsidan försvinner till annat som i fallet med iPhone SE? Skall den vara 21:9 eller 18:9?
     
    Last edited: 30 apr 2020
    ruva gillar detta.
  10. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Det här är intressant, frågan är också hur en vanlig Svensson förhåller sig till dessa saker så som 120hz.
    Överlag har jag svårt att tro att majoriteten har nån koll på vad vissa saker innebär utan bara vet att "detta är senaste, alltså är det bäst".

    Men å andra sidan idag så kör man på samma spår och förlänger sitt abonnemang och får en ny mobil och är glad.

    Personlig försöker jag hålla låg budget (~5k) och köper bättre begagnat, tycker priserna är vansinne att en mobil kostar som en månadslön.
     
    Mobik gillar detta.
  11. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    Enda kraven jag har egentligen när jag köper lur är

    *Täta uppdateringar
    *Hyfsat batteri
    *Bra kamera
    *Ok skärm

    Så jag behöver ingen high end mobil egentligen. Finns ju ett antal billigare lurar att välja på.
    Men hade tillverkarna vart duktigare med uppdateringarna så hade utbudet varit större.
     
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    börjar bli mer och mer intresserad av ett mer minimalistiskt tänk.
    Hur dålig kamera klarar man sig på?
    Hur låg ppi räcker egentligen?
    Är 8-16 gb ram verkligen ett krav?
    En så tråkig och billig telefon som möjligt och jag skulle vara rikare, mer fokuserad och inte lägga ofantligt mycket tid på att kolla upp den senaste ryktet om nästa iphone P40S20+SEULTRAMAXXX PRO edition.

    Eller så är en apple watch och airpods lösningen och inget mer...
     
    nDre, galaxy81, P.F och 2 andra gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Svårt att ta några bilder öht med en Apple Watch eler Airpods.
    Comviqs erbjudande i mars med Mi Note 10 för 50kr/månad i 24 månader är oslagbart för vad man får. Får se vad som kommer imorgon?
     
    Yoko666 och Ollie79 gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Med snapseed kommer man ganska långt. Även med en dålig kamera. Jobbigt att behöva editera alla bilder dock men är också en vanesak när jag hade min Mate 7 fick man göra det hela tiden.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Som konsumenter har vi också ett visst ansvar. Köper vi det dyraste hela tiden så testar tillverkare gränsen hur högt de kan gå.:)

    Även ”fanboys” som försvarar div, olika märken vad de än gör:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=r8NXRUvujNs
     
    katho och ruva gillar detta.
  16. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Tycker faktiskt att 19:9 på min för stora OP6 är på gränsen för långsmal men klarar det. iPhone går bort. Har en original SE och perfekt storlek om man vill ta med sig mobilen i kortbyxorna på sommaren men tycker IOS är för omständlig och vissa inställningar tar för lång tid att navigera i. Samsung e är för stor och Samsung är bra på att inplantera nya (kommande funktioner i Android) men på det hela blir det ganska halvdant med funktionaliteten och uppdateringar förstör mer än lagar men de kanske har blivit bättre på det senaste åren.

    Importera från Kina är knepigt då Asien kör mobil istället för PC och marknaden där är ju större desto bättre.
     
  17. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Här skulle det underlätta om man kunde byta batteri själv när de börjar bli dags.


    Nu har jag bara iPhone att utgå ifrån men 5s kamera skulle man nog klara sig på, men kommer vi till kväll/natt foto jämfört med vad dagens mobilkamera klarar av har de inte mycket att säga till om.
    När det kommer till ppi beror det ju mycket på hur stor skärm vi har att jobba med, ta tex iPhone 5 storlek helt klart behändig att ha med sig och svara sms/ nån snabb sökning på Google.
    iPhone 6 är ju ingen monsterskärm men ppi bör väl duga där, lagom stor att skriva tex forum inlägg på.

    Finns säkert kanske bättre alternativ på Android fronten men det var de jag kom på.
     
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag gav ju bort min digitalkamera när jag skaffade en iPhone 4. Jag tycker inom iPhone att efter ois infördes med 6 plus och sen i lilla 7:an, sen dess har jag inte reflekterat över bildkvalitet över huvudtaget. Sen är det väl kul med vidvinkel och sånt men inget livsviktigt. Jag tror absolut om man ska ha något dugligt och tråkigt så lär 5S kamera funka perfekt. Jag fotar hela tiden med olika mobiler och synkar med iCloud och google foto, om jag inte tänker på det ser jag ju knappt skillnad på bilder som jag har fotat med iPhone 4 eller XS max. och ändå ska man lägga 10K per år för att få bättre kamera :)

    Kör ofta med en iPhone SE 2016 på 32 gb om man är ute. Begränsat lagringsutrymme för undvika för mycket bråte och appar och skit med sig :) Apple Pay, funkar även med klocka om man vill det, kanske är den mest optimala telefonen i en värld med koncentrationssvårigheter.
     
    laserturken gillar detta.
  19. dick.carlsson

    dick.carlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2016
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6
    Nja, inte Samsung i alla fall. Idag lördag kommer uppgifter att försäljningen av deras flaggskeppmodeller rasat. Corona tänker en del, visst, men senaste modellerna lanserades innan utbrottet, så man kan gissa att de skyhöga priserna nu sätter spår i försäljningen.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sen har Samsung behållit S10 serien parallellt med de nya modellerna. Gissar det har påverkat också.