Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser den inte ut att vara brutalt stor? Hur är yttermåtten?

    [​IMG]
     
    pest46, EricG och moffe gillar detta.
  3. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Verkligen! De mått jag hittar är 38,6x38,6x96,5cm

    Xiaomis modelllen i 2- och 3-serien har storlek 24x24x52 medan Pro är 26x26x735. Så visst är den stor, även om bilderna lurade i alla fall mig att tro att den var 1,5m hög!
     
    pest46 och Oceanic gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    den verkar kosta en slant.. kanske finns billigare nånstanns men ja..den är över 5000 ialafall.

    Xiaomi Mi Air Purifier MAX Intelligent Oxygen Bar Clear Formaldehyde Smog Dust with Triple-layer Filter APP Remote Control for Household Indoor Office Bedroom Air Conditioning Appliances from Home Appliances on banggood.com

    ska kolla runt och se om jag hittar den billigare...

    PRO H finns på samma sida för £228. Helt klart med prisvärd. Max har dock ett helt nytt filter system och lägre ljudnivå...
    Ingen aning om vad filtren kostar... De ser inte speciellt billiga ut till utseendet.

    esrwer435.PNG
     
    Last edited: 14 apr 2020
    pest46 gillar detta.
  5. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Någon som haft en Andersson AFP 2.0 ett tag och fortfarande gillar den? Har ett litet sovrum som brukar få dålig luft. Jag har tidigare funderat på en Philips 1000i eller Xiaomi 3H utanför dörren. Dock ligger sovrummet i anslutning till vardagsrummet och man kan vilja ha dörren stängd.
    Har därför funderat på något mindre, man kan ha i rummet istället och såg att denna säljs för runt 800kr vilket känns ganska överkomligt. Men skulle gärna vilja höra från någon som haft den ett tag.
    Finns det andra mindre man bör överväga?
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Funkar säkert, men inte lika bra som t.ex. Xiaomis och andra som man kan stoppa i HEPA-filter i. You get what you pay for.:)
     
    pest46 gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja så är det...så länge de är hepa klassat filter är prestandan lika bra som de dyrare alternativen. De som skiljer är ljudnivå vilket är mkt viktigt. Det det är väldigt svårt att jämföra ljudnivån mellan olika luftrenare. Jag de angivna värdena säger för lite tex ljudnivå vid ett specifikt luftflöde hade varit mer intressant jag skiter fullkomligt i hur tyst den är i silent läge när fläkten knappt snurrar detta är bara PR.

    Sedan är ljudupplevelsen en väldigt subjektiv upplevelse alla har också olika trösklar vad som anses vara acceptabel ljudnivå.

    En annan accept som inte specas är hur bra den får igång luft circukilationen i rummet. Det en smal luftström som skjuts högre upp i luften tycks vara bättre än en bred luft ström. Finns många aspekter att ta hänsyn till. Att ha den på ett borde istället för golvet ska också vara bra har jag läst sedan är kanske inte det alltid ene mest estetiskt tilltalande placeringen.
     
    pest46 gillar detta.
  8. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Tack, så kanske en Xiaomi 3H är ett bättre val ändå.
    Fast i produktbeskrivningen så har den ett trestegsfilter med "ett Hepa 13-klassat filter"?
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja det blir bra det.
     
  10. Prillinator

    Prillinator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2019
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip
    Slog till på en "Xiaomi Mi Air Purifier Pro" från Inet precis. Kommer imorgon enligt deras hemsida. Stod mellan denna och en Electrolux Pure A9. Electroluxen fanns bara i grått, så det blev Xiaomi'n.
     
    pest46 och Oceanic gillar detta.
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  12. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag är också mycket intresserad av att veta vad du tycker!

    Jag har stora problem med pollen och annat skit och misstänker att en luftrenare kunde hjälpa mig, men vill inte lägga mer än max 1k innan jag vet..

    Jag passar på att fråga om det är någon mer som känner att de vissa dagar blir mer allergiska när de kommer hem än tex när de är på jobbet..?
     
    pest46 gillar detta.
  13. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Den ser ju diskret och snygg ut
     
    Prillinator gillar detta.
  14. Prillinator

    Prillinator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2019
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip
    Verkligen. Tyst är den också.
     
  15. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22

    Testkör den nu (Cleverio Air Purifier), i första hand gentemot pollen.

    Enkel att komma igång med, mycket lätt att konfigurera WiFi-appen. Kanske lite plastig, känns billig men nödvändigtvis inte något negativt, rätt minimalistisk - utvändigt och inuti. Positivt att nya filter är billiga.

    Ljudnivå: knappt hörbar på sleep-mode, fungerar att köra på low-mode och att vara i samma rum men man kan tydligt urskilja fläktljudet. På high-mode låter den rätt rejält men fortfarande acceptabelt. Denna inställning kan man förslagsvis köra igenom först, sedan ställa ner intensiteten när rummet luftrenats. Ljuset är lattjo, men går att stänga av helt. Färgindikatorer beroende på luftkvalitet.

    Inte sett något test ö.h.t. på denna produkt så jag kan absolut inte säga om den gör sitt jobb. Kommer köra den över natten i sovrummet och se om man vaknar med nästäppa. Har för övrigt "excellent air quality" enligt appen i samtliga rum, vilket var mer än vad jag visste. Jag kan inte svara på hur tillförlitligt detta är.

    Rekommenderar att man kör denna luftrenare i ett mindre vardagsrum eller sovrum. Jag tror inte den effektivt kan rena större rum eller hela lägenheter.


    Har två Coway AP-1008DH på ingång som jag kommer att testköra också, ska bli intressant att jämföra dessa med Kjell & Companys luftrenare.
     

    Bifogade filer:

    josen och EricG gillar detta.
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Intressant, återkom gärna när du provat den ett tag, tänkte ha min i sovrummet, ca. 15 kvadrameter, det borde den klara tycker jag.
     
    EricG gillar detta.
  17. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Kul att du delar med dig, tack!
    Jag skulle behöva den i första hand för pollen när jag sover. Att dessutom kunna vädra innan man lägger sig är skönt.

    Dela gärna med sig vad du märker för skillnader (eller inte)! :)
     
  18. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22

    Inga problem!

    Sovrummet känns som en optimal plats för denna produkt. Man kommer att vilja köra den på sleep-mode eller lägsta styrkan, low-mode (om man klarar av lite fläktens sus) och där lär knappast 119 m³/h renas. Man kan definitivt vädra innan man lägger sig, sedan sätta luftrenare att köra på högsta effekt en stund innan man kryper till kojs, och sedan kan man ju ställa in auto-mode. Allt detta kan man göra via appen, det går även att ställa in timer.

    Jag har troligen en mild kvalsterallergi förutom pollenallergi, så jag kan inte helt utvärdera produkten just nu. Men kommer att märka snabbt om ögonen kliar eller ifall jag nyser. Rent konkret känner jag att det definitivt är fräschare luft i rummet. Har dock inte märkt av direkt pollenpåverkan tidigare idag, innan jag körde fläkten heller - men igår var det kris. :scared:

    Testade att mäta decibelstyrka med appen "Buller" från ett avstånd på ca 15 cm. Runt 48 dB på högsta styrkan och runt 40 dB på low-mode. Kom ner runt 30 dB på sleep-mode men siffran är troligen lägre om man mäter med ordentlig utrustning.
     
    josen och EricG gillar detta.
  19. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Kan även flika in att man inte får byta/returnera produkten på Kjell & Company, "if you break it (the package) you buy it" så att säga. Förklaringen var att det berodde på att luftfiltret räknades som "förbrukningsvara". Detta gäller alltså även om du handlar online, så man verkar inte följa distansavtalslagen direkt. Enligt kontakt med deras kundtjänst.

    Är man osäker på detta så ska man i stället handla sin luftrenare på exempelvis Netonnet. Jag har varit i kontakt med deras kundtjänst och där fick man starta produkten och snabbt prova den. Detta kan vara nödvändigt för ljudkänsliga personer, att kontrollera ifall fläktens surr är ok.

    Kör vi i samma prisklass är det denna som gäller: Luftrenare i snyggt format idealisk för kontor och sovrum

    Där finns även en joniseringsfunktion, som kanske inte är ett särskilt klokt val om man ska sova i samma rum. Annars rekommenderar jag Coway AP-1008: orna. Men så klart dyra filter och kanske lite överdrivna till enbart ett sovrum.
     
    EricG och msandstedt gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Den rock följa med på balkongen idag. Är bra att den är väldig lätt att bära. Har haft väldigt lite pollen besvär i år tror det är pga luftrenaren. IMG_20200506_171218.jpg