Tips starta e-handel

Diskussion i 'Off Topic' startad av ambassaden, 3 maj 2020.

  1. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Jag funderar halvseriöst på att starta e-handel (ej teknik-relaterat). Just nu är jag inne på själva säljplattformen. Är det någon här som erfarenhet att starta e-handel?

    Det finns ju ett antal lösningar som är "gratis" t.ex woo commerce och Magento (community) som med relativ kan användas på ett webbhotell... Sen finns det ett antal lösningar där man betalar en månadsavgift till ett företag som tillhandahåller butiken. Vad är att föredra? Och hur skiljer sig kostnaden mellan lösningarna?

    Det måste gå att koppla en seriös betallösning och helst enten koppling till unifaun
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror på hur mycket du själv kan. Vill du bara komma igång och sälja kan något som Shopify funngera bra, men samtidigt är man ju då låst till en viss plattform och kan få det jobbigt att migrera till andra system i framtiden. Open source är ju mycket bättre på det viset, men kräver mer jobb.

    Jag hade börjat med Woo Commerce först för att se hur långt man kan komma på egen hand. Dels blir det billigare så om du klarar av att göra allt själv och sedan har du större flexibilitet för framtiden.

    Dock kräver detta ett visst underhåll och handpåläggning. Allt behöver uppdateras regelbundet och med uppdateringar kan alltid saker gå sönder och buggar uppstå. Vill du slippa den huvudvärken är det så klart lättare med skräddarsytt, då du enbart kan fokusera på sälj.
     
    Last edited: 3 maj 2020
    ambassaden gillar detta.
  3. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Just Shopify är redan ute ur leken för min del, pga anledningar du skriver. Och om jag ändå ska betala för nåt föredrar jag nåt svenskt.

    "Installerade" både Woo och Magneto på mitt webbhotell (simply.com) men det var inte utan problem. Problem med SSL och x andra säkerhetsproblem. Klarar nog det mesta själv, men jag har inte lust att lägga 40 timmar på nåt innan jag bestämmer för en annan lösning. Det är därför jag frågar om nån har erfarenhet här av olika lösningar.

    Om jag fortsätter i egen regi kommer jag åtminstone byta till Oderland. Känns mer stabilt än simply.

    Alternativ som kan vara aktuellt:
    Quickbutik
    Jetshop
     
  4. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    ambassaden gillar detta.