Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Jag köpte min från Elscooter.org och hör o häpna, versionen/regionen var den globala/amerikanska, så behövde inte ens ändra region för att toppa 30km/h :cool:

    Det jag mest börjat fundera på för att köra så försiktigt som möjligt är om punka skulle uppkomma av någon anledning och däcket behövs bytas... :/ Verkar inte finnas några extern sålda reserv/nya däck vart jag kan hitta.
    Hittade en kommentar på reddit där en användare påståd att Segway hade själva uttalat att dom skulle börja sälja reserv-delar nu frammåt April/Maj.
    Någon som har annan info?
     
  2. mattias andersson

    mattias andersson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max
    Fasen va trevligt. Var rädd att det var en scamsida så jag vågade inte beställa, något jag ångrar nu :D
    Har själv funderat på det, har sett att dem säljer påstådda original framdäck från aliexpress (tror jag det hette) men bakdäck har jag ännu inte funnit. Ser till att kontinuerligt kolla däcktrycket och vara noga med var jag kör, men skulle ju vara guld om man vet att reservdelar finns om olyckan är framme.
     
    jabbeboy gillar detta.
  3. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Ingen scam absolut inte.
    En kille som har det som enskild firma, och helt genuin.
    Gratis frakt dessutom.

    Ja precis. Hur kollar man däcktrycket bäst? Och vilket tryck ska den ligga på?
    Går det känna med fingrarna genom att trycka på däcken för att ungefär känna om de är bra eller dåligt tryck?
     
  4. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Åk till närmsta bensinstation och använd deras pump som även visar tryck. På en del mackar kan man även ställa in vilket tryck den ska pumpa till så slutar den automatiskt. Har för mig däcken är ratade till 55 PSI men runt 37 PSI rekommenderas.
     
    Last edited: 19 apr 2020
    bernard och jabbeboy gillar detta.
  5. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker dom e otroligt oprofessionella och amatörsmässiga när man frågar dom vissa saker, och får otroligt otrevligt bemötande
    Elscooter.org alltså
     
  6. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Hm okaj lustigt.
    När jag pratade med honom på telefon så tyckte jag han var trevlig. Men visst så kan folk bemöta folk olika
     
  7. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Jag gillar att återförsäljare i sverige säljer G30D med texten att den är laglig, vilket dne inte bör vara då motorn är för stark för Sveriges idiotiska effektbegräningsregler.

    NINEBOT BY SEGWAY MAX G30D på stadium.se
     
  8. fiskmasen

    fiskmasen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Arrow OS
    Telefon 2:
    Essential PH-1
    Telefon 3:
    Nokia n900
    Platta:
    Microsoft Surface Pro
    Effektbegränsingen gäller bara om det finns trampor.

    Cykel - Transportstyrelsen
    "
    elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter
    "
     
    jabbeboy gillar detta.
  9. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Med el-skoter menar dom permobil (elfordon avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning). Den typen vi åker runt på klassas som punkt 2A. Eftersom den inte är självbalanserande så är det max 250 watt som gäller.

    • elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
    • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
    • elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  10. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Funderar starkt på denna. Har en max men e inte helt nöjd med dom 30 km man kommer. Frågan e bara om 15 cm längre än max e för mycket. Få plats i bil å så

    INMOTION L9: Cruise in Style
     
  11. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Såvida den inte har typ 52v 36aH batteri så kan du ju FETING glömma den räckvidden
    Och för det priset tror jag inte den har något sådant batteri som det sitter k exempelvis i Emove Cruiser
     
  12. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Max kostade samma på indiegogo.com när jag köpte min där. Batteriet e 20 % större än max å utvecklingen går väl framåt antar jag. Emove cruiser klarar backar bra mycket sämre. 10 grader kontra 30
     
  13. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har denna nya starkare motorn som börjar på 9 istället för 6 ???
     
  14. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
  15. sewzter

    sewzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Lurer jeg også på.

    Find your motor's serial number printed on the side of the motor.

    • If the motor SN starts with a 6, then it's the older version, which will slow down below 70% battery.
    • If the motor SN starts with a 9, then it's the newer version, which will retain it's 30 km/h vmax until the battery level drops below 10%
    • If the motor SN starts with a 5, then it's a rental version. Most of them behave like the oldergeneration.
    Noen som har fått Max med SN9? Og er det en G30 eller G30D?
     
  16. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Finns inga FAKTISKA bevis för att detta ÄR sant , någonstans
    Har frågat i en stor tråd på FB , och INGEN kunde bevisa detta svart på vitt , så tror det är ganska mkt BS och placebo
    Tror mer det har med ny vs gammal batch osv o göra kanske eller who knows
     
    Metalboy666 gillar detta.
  17. sewzter

    sewzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
  18. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som sagt , det finns inga uppgifter överhuvudtaget från varken Ninebot eller fabrik eller återförsäljare eller någonting som stödjer detta svart på vitt
    Men tror man på det tillräckligt hårt så kanske det funkar hehe

    Tycker om det ändå är en såpass ”stor” uppdatering/uppgradering , så borde infon finnas.
     
  19. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Yes folk snackar skit om 6 motorn då de själva säljer den med 9.... hörde jag. För min del vill jag ha bättre ax än att hålla jämt i 30 km /h hela tiden. Har bara 7 km till jobbet. Min G30D kom igår ifrån stadium med 6 motorn. Funkar fint, men ska byta region sen idag till USA och då få 30 km/h på S mode :-)
     
    Mindir gillar detta.
  20. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Vad jag har hört så är det mestadels G30P (US versionen) som fått 9-motorn änsålänge med tanke på att G30D och vanliga G30 inte kommer upp i en hastighet som påverkas av hastighetsförlusten lika mycket.

    Bor dock i Helsingborg själv där vi har massor med backar. Är nöjd med min 6-motor eftersom den verkar klara backar mycket bättre. Kör i 25km/h i vissa mindre backar och 15km/h i den brantaste backen vi har. Min ES4 gick bara i typ 8km/h i den backen.

    Min G30 med 6-motor gick bara i 27km/h i början (med US region) men kändes ganska seg. Och ganska snabbt gick den ner i 23km/h. Efter några battericyclar börjar den istället på 28km/h och känns mycket rappare samt håller ungefär 25-26km/h när batteriet börjar närma sig 50-60% istället för 23 som innan.

    Läste för övrigt om någon annan vars G30 med US region också bara gick i 27-28km/h. Han ändrade S/N från datorn istället och ändrade alla siffror utom dom 4 sista och då gick den i 30km/h. Har dock inte orkat försöka själv. Appen verkar bara ändra det fjärde tecknet från C till S (N4GC -> N4GS).

    Edit:

    Från inlägget jag hittade om detta.
     
    Last edited: 13 maj 2020
    Metalboy666 och sewzter gillar detta.