Diskussion: Elgiganten säljer begagnade varor som nya

Diskussion i 'Off Topic' startad av ajo.lill, 5 maj 2020.

  1. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Detta börjar nu irritera mig. Det har hänt tre gånger nu, och vet inte om jag ska gå tillbaka och propsa på att jag vill ha en ny eller inte. Tycker det är fult.

    Förra året köpte jag ett Logitech G915 som inte var märkt som begagnat, men ena tejpen på lådan var uppskuren (så att den gick att öppna genom att "fälla" locket). Upptäckte det först hemma, men tänkte inte mer på det. Nu har höger ctrl-knapp börjat gnissla ibland; undrar varför första ägaren lämnade tillbaka bordet...

    Var in idag och köpte en Logitech G903 och Logitech Powerplay. Alla lådor på Powerplay såg lite smutsiga ut, typ damm, men det kan ju se lite hur som ut på lager, så tänkte inte mer på det då, utan mer att någon slarvat med att torka av grejerna.

    Kommer hem, sätter upp allt och det fungera kalas. Min G903 ansluter och allt fungerar. Går in i Logitech G Hub och ser till min förvåning att det listas en Logitech G502 som Not connected. Med andra ord har någon haft denna Powerplay-matta hemma och provat, sen lämnat tillbaka den utan att fabriksåterställa.

    Det är som sagt inget fel på denna produkten, till skillnad från min G915 som har en gnisslande knapp. Dock tycker jag att det är oerhört dåligt av många anledningar att det inte framgår vad som är återlämnat eller inte.

    Någon mer som varit med om liknande? Finns det rent av någon som jobbar på Elgiganten här, som kan klargöra om det är normalt att begagnade prylar inte märks, eller ska det synas någonstans att det är beggat?
     
    eastbound gillar detta.
  2. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo köpte en Surfplatta som hade bruten förpackning. Sa att jag inte vill ha den då förpackningen var bruten. Säljaren sa att de alltid öppnade alla prylar för att kolla att de fungerar.

    LOL.

    Har berättat om detta tidigare här på forumet har jag för mig. Mins att säljaren blev lite aggressiv i diskussionen när jag ifrågasatte det hela. Detta var en Samungplatta som då alltid hade texten om att inte godta produkten om tejpen var bruten, så han skulle försöka förklara bort den delen, vilket såklart blev svårt.
     
    6150, R3b0rn, RuffyMan och 2 andra gillar detta.
  3. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det är absolut inte OK. Gå och berätta, be om en ny eller kräv att dom sänker priset på varan.
     
    edvinnn gillar detta.
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tråkigt att det hänt. Lite småkul när jag googlade på just ”sälja begagnad vara som ny” och att just Elgiganten kom upp även där...

    [​IMG]
     
    bernard, RuffyMan och edvinnn gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja, har funderat på detta, både Elgiganten och Netonnet har väldigt bra villkor för retuterer. Men Netonnet är mycket mer aktiva på att sälja öppnande produkter, åtminstone när jag jämför mina två lokala butiker.
     
  6. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @Ascended@Ascended Jag tänker snarare att båda är lika "aktiva" som du säger, men att Netonnet är mer öppna med att det är begagnade varor. Jag har svårt att se att det är en dålig deal för butiken att sälja återlämnade varor som begagnade och med lite lägre pris. Jag sitter ofta och tittar i Netonnets fyndvaror, och har köpt massor med prylar där. Skillnaden är att då vet jag att det är begagnat, och att det kan finnas små skavanker.
    I det stora hela tror jag att butiken går plus på det. Jag hade inte köpt den där rakapparaten annars t.ex, men jag gjorde det nu bland fyndvarorna.
     
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tyvärr så slarvas det rejält på Elgiganten när det kommer till returer, i alla fall i butiken i Stockholm som jag jobbade i. Jag upplevde en hel del slarv överlag, råkade själv sälja en tom låda en gång för att en idiot hade tagit ut en hårddisk ur förpackningen och lagt den som ett visningsexemplar och sedan lagt tillbaka en tom låda.

    Varje dag så fick vi in returvaror som vi sedan drog upp från lagret och la in i butiken utan att någon kollade om allting fanns på sin plats och utan att märka det som begagnat om inte själva förpackningen såg öppnad ut.

    Elgiganten har förvisso schyssta villkor för återköp men jag skulle alla dagar i veckan söka mig till NetOnNet om jag ska göra större eller dyrare inköp. Dels för att slippa klängiga säljare som ofta inte har en aning om vad de säljer, samt som hellre ger dig tips på sämre varor som har högre personlig lönsamhet för säljaren i fråga.
     
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Vilken clown du har haft att göra med.
    Aldrig någonsin har Elgiganten haft en policy bland sina anställda att öppna prylar för att kolla om de fungerar.