Kugoo ES2

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Jonar, 23 apr 2020.

  1. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Snart haft den i 4 veckor och det finns några problem. Cruise control gick inte att slå av först innan det kom en uppdatering av appen. El-bromsens känslighet ökar till att bli en on-off knapp i högre hastigheter så den går knappt att använda. Det kunde bli lite stökigt med cruise control som inte gick att slå av. Styrstången började glappa och krävde ständig åtdragning, men efter jag satt en liten gummibit från en innerslang i röret så funkar det galant. En oaktsam uppfällning gjorde att den vek ihop sig i nedförsbacke och full fart. Numera kollar jag noga att den är ordentligt låst i uppfällt läge. Stötdämpningen är alldeles för hårt ställd och känns stum i de flesta fall, med solida däck blir det ganska skakigt. Så pass att jag ser suddigt av vibrationerna på lite ojämn asfalt. Det här är nog också orsaken till att jag börjar få lagerglapp på framhjulet redan.

    Men jag är inte helt missnöjd. Jag kan köra ca 16 km med 17 km/h i snitt i ett backigt område. Den klarar de flesta backar utan att trilskas även om farten sjunker. Bygget känns i övrigt solitt och det mesta funkar ok. Mjukvaran och stötdämpningen är de dåliga sakerna.
     
    discomega och milky81 gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nackdelarna låter ganska likt som för Kugoo Kirin S1 tycker jag.

    Var någonstans köpte du den?
    Pris?

    Kan du se Ride History i appen?
    Dvs hur mycket du kört totalt samt varje körning?

    Ser du de två sakerna på Displayn?
    Är displayn ljusstark eller upplever du den som för mörk?

    Hur är skivbromsen?
    Funkar den mycket bättre än den elektriska bromsen?

    Vilken max hastighet kommer du upp i samt hur långt kommer du på 7,5Ah batteripacket? Berätta också om din vikt.

    Hur är det med IP klassningen?
    Verkar den vara tätad ?

    Är väl de sakerna som jag gärna vill förstå när det gäller Kugoo ES2
     
    Last edited: 26 apr 2020
    discomega gillar detta.
  3. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Denna är intressant. Ser att det finns även en M2 Pro. Varför valde du es2 istället för M2 pro? Uppenbara är priset men du kanske hade annan anledning?

    M2 pro 70eur dyrare här: Scooter - GEEKMAXI.COM
    Edit: hittade en 4% kod till ovan site. 7I7GW4ER

    Jag vet inte om geekmaxi är seriösa. Jag letade runt efter alt till m365 och hamnade ovan :)
     
    Last edited: 26 apr 2020
  4. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej! Jag köpte den på Geekbuying till lite intropris, strax under 3500 skr. Ingen ride history någonstans. Displayen är tydlig även i solljus. Skivbromsen funkar som den ska. Elbromsen är mysko. Kör man i långsammaste läget funkar den som förväntat, men ökar man farten så är de första millimetrarna full bromskraft. Den kommer upp i 31 km/h på slätmark där den är spärrad. Jag väger ca 80 och kommer ca 16 km med en medelhastighet på 17 i ett backigt område.

    Den är inte tätad på något seriöst sätt. Ladduttaget är helt öppet långt ned långt fram. Så jag har tryckt in lite silikon här och där, och täckt över ladduttaget.
     
    Mindir och discomega gillar detta.
  5. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag tog den som låg först på försäljningssidan. Inget moget övervägande alltså. Det finns en irriterande grej som jag inte nämnt tidigare, det är att den har uttag för att ladda mobilen, men har ingen plats för hållare.
     
    discomega gillar detta.
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Då vet jag var du köpte den någonstans.

    Ride history är den samma som för Kirin S1. Dåligt att de inte är på plats i appen när de Kugoo själva pratar om det i sin app och i sin marknadsföring. Är ju en viktig grej som skall finnas med.
    På de gamla Kugoo S1 /S1 Pro ser man det på displayn direkt som sagt.
    Jag har mailat Kugoo om det men inte fått något svar.

    Displayn verkar då vara ljusstarkare än på Kirin S1 vilket låter bra.
    Bra att höra att skivbromsen tar bra. Är ju en det viktigaste sakerna med ES2an. Tar den ryckigt och hårt eller funkar utan att man stör sig på det ?

    Den elektriska bromsen på de Kugoo S1 /S1 Pro är välkända att de tar ryckigt och man fick trycka in en tag innan den tog etc. De väldigt tidiga Kugoo S1 som tex jag hade verkade vara bättre än de lite senare.
    Din elbroms låter ju lite oroväckande. Den på Kirin S1 tar hyfsat bättre än de S1 och S1 Pro tycker jag men kan också vara en kombination av det fasta handtagen att man upplever den bättre än på de gamla Kugoos.

    31km/h på slätmark är ju väldigt bra.
    Trodde ES2 var capad till max 25km/h. Var ju en trevlig överraskning. :-) Är den inte lagig ändå kan de ju lika gärna få komma upp i 31km/h som 25km/h
    Om du lyfter upp motorhjulet och kör max vad visar displayn då ? 31km/h även då eller ?
    16-17km/h i backigt område är ju inte heller fy skam som sagt för dina 80 kilo.

    Tätningen verkar vara liknande som på de tidigare Kugoo i så fall. Kirin S1 bättre än de gamla så hade varit intressant att tittat på ES2an lite mer i detalj också.

    På Kirin S1 sitter också laddporten där fram i decket men jag har åtminstone en liten plast förslutning att trycka dit under körning. Låter ju väldigt konstigt om ES2an inte har något skydd alls för laddporten när den sitter så utsatt. Det kan du nog maila Geekbuying och fråga om det inte skall finnas en siliconplug där så kan de säkert skicka dig en sådan lös så har du något som passar hålet åtminstone.
     
    discomega gillar detta.
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Geekmaxi var det en del som köpte sin Kugoo S1 från så tror de är helt OK.
     
    discomega gillar detta.
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    discomega gillar detta.
  9. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  10. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Blir inte riktigt klok på hur kugo.eu och kugoo-scooter.com förhåller sig till varandra. Båda ser officiella ut men kugo.eu länkar att man kan köpa på geekbuying.com vilket jag kan tycka vara konstigt om nu kugo-scooter.com är den officiella butiken...

    Edit: På kugoo.eu hittade jag nu detta:

    Hongkong Geekbuy International E Commerce Ltd. - Official Distributor of KUGOO In EU

    Hong Kong GeekBuy is the exclusive distributor and official partner of Kugoo for the EU region.

    It will be responsible for selling Kugoo products through all channels including offline and online providing exceptional after sales service to the customers across Europe.

    Edit 2: kugoo-scooter.com är en distributör av kugoo. Kugo.eu och således geekbuying verkar vara den officiella distr i EU.
     
    Last edited: 28 apr 2020
  11. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Köpte en M2 Pro nu från geekbuying. GKB219S ger 216 kr i rabatt. Valde EU local return policy vilket jag kanske inte behövde men det gav ett sammanlagt pris på 4292 SEK.

    Anledning att jag valde M2 pro istf ES2 var

    IPX5 enligt denna officiella(?) videon:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=_3QVwHqr1x8&app=desktop

    Fjädring fram och bak
    30km istf 25km range

    Hittade en hyffsad review med en jämförelse med xiaomi m365 och Ninebot ES2 längst ner på sidan. Kugoo M2 PRO Review – Here to Dethrone the Xiaomi M365
     
    Last edited: 28 apr 2020
    Mindir gillar detta.
  12. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Blir intresaant att höra vad du tycker om den sedan.

    På tidigare Kugoo modeller har de också pratat om IP5 klassning etc men inte funnits mycket av det i praktiken.
    Blir intressant att se om M2 Pro är bättre på den punkten.

    Kirin S1 tycker jag de gjort ett hyfsat jobb redan från start.
    Har inte lagt på någon extra silikon någonstans på den.

    Mest intresserad att förstå hur stötdämpningen fungerar samt däcken som M2 Pro har.
    Är ju första modellen utan solida däck så troligen ganska sköna att köra på.
    + på sikt att förstå om man får lätt punka på något av däcken samt hur lätt/svårt det är att byta.
    Även intresserad av att första hur skivbromsen funkar samt maxhastigheten.

    Tyvärr lär ju appen vara lika bristfällig som för ES2 och Kirin S1 och lär troligen sakna Ride history etc.

    Återkom med intryck när du väl fått den.
    Går M2 Pro ner lite till i pris och däcken håller måtten tycker jag det verkar vara en spännande Kugoo modell.
     
    discomega gillar detta.
  13. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Min ES2 har stått ute under nattens regn och klarade det utan att trilskas. Den är försedd med gummigenomföringar för kablage, men de sitter lite hipp som happ. Den gör 31 med hjulet i luften också.

    Förövrigt så hittade jag en "skolkrok liten " från Jula i en låda här hemma som passade perfekt till befintliga skruvar och hål. Nu kan jag storhandla :-)

    I appen finns det ingen möjlighet att låsa den elektroniskt heller, det är bara att trycka på knappen och köra. Handtagen går iofs lätt att skruva lös vilket kanske minskar stöldrisken, men det är ju inget man ids pyssla med för ett kioskbesök. Jag använder ett billigt slanglås.

    Jag vet inte varför jag valde ES2 framför M2. Jag tror att M2 är bekvämare men annars verkar det ju vara samma drivlina. Jag kanske skulle byta till luftfyllda hjul om det går?
     
    Last edited: 30 apr 2020
    discomega och Mindir gillar detta.
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9


    Trevligt du fått en snabb ES2 :-)
    Höjer ju köpvärdet på en ES2 tycker jag mot de specade 25km/h. Blir mer likt S1 och S1 Pro med sina max 30km/h.
    Trodde ES2 var gjort för EU marknaden och låst till max 25km/h som åtminstone min Kirin S1 är.

    Försök att inte ha den ute över natten i regn. Tror det är att utmana ödet en del som sagt och onödig påfrestning på den. Tycker du att montaget runt displayn verkar vara tätt eller ?
    Är ju lätt vatten och fukt kommer ner mellan ramen och displaymodulen.
    Behöver inte visa sig direkt utan problem kommer sedan med tiden om elektronik, PCB och andra saker tar skada.

    Konstigt att det inte går ens att låsa den via appen.
    För Kirin S1 har jag ett hänglås i appen som man klickar på för att låsa/låsa upp. Funkar väl sisådär men finns där åtminstone.
    Mer rädd om man går iväg och sedan inte kan koppla upp sig via BT mot scootern att den förblir låst etc.
    Har bytt password och namn på min Kirin S1 men tycker det funkar lite skakigt med login till appen, sällan det fungerar första gången etc.
    Upplåsningen fungerar ju via blåtand så borde vara samma för Kirin S1/ES2 och M2 Pro tycker jag.
    Borde komma till ES2 i en kommande uppdatering av appen tycker jag.

    Yep vanligt slanglås funkar fint om man har hål i däcken. Kör också med det.

    Krok också bra att ha.
    Ingick som standard i Kugoo S1 och S1 Pro så tråkigt att de tagit bort den lilla saken.
    Ganska stort mervärde till en liten kostnad som sagt.
    Kirin S1 har inte heller någon krok.

    De här med avtagbara handtag till ES2 vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Känns som risken är större att de går sönder/faller av under körning än om de hade varit fasta.
    Både bra och dåligt beroende på om man planerar att använda sig av det. Pendlar man mycket och vill få ner ES2an i en scooterbag ser jag ett värde med det i övrigt hade jag nog föredragit fasta handtag.

    Förhoppningsvis är ES2an handtag något bättre än S1 och S1 Pros uppfällbara där man får ganska mycket vibrationer in handlederna.
    Upplever Kirin S1 fasta handtag som bättre på den punkten samt stötdämpningen lika bristfällig på båda modellerna med en liten fördel till S1 Pro då de har en bakre stötdämpare som man enkelt kan skruva ut lite som funkar helt OK.

    ES2 är ju runt 1000 kronor billigare än M2 Pro är samt en del är säkert rädda för att få punktering på däcken.
    Dock i övrigt finns det ju inget direkt som talar för en ES2 kontra en M2 Pro.

    Förhoppningsvis är M2 Pro den skönaste Kugoon att köra med om däcken gör sitt och stötdämpningen fungerar.

    Som sagt några 100 lappar ner till på M2 Pro och den sedan gör ett hyfsat jobb kan det bli en riktigt trevlig och prisvärd modell.
    Skall bli intressant att se om också M2 Pro går i 30km/h eller låst till 25km/h.
     
    discomega gillar detta.
  15. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Återkommer när jag fått den. Detta är min första scooter så jag har ingen erfarenhet sen tidigare. De har inte skickat den än. Ser nu att man även får med lite gåvor om man beställer idag. Surt sa räven...

    EDIT: De har fortfarande inte skickat min order så mina förhoppningar om att ha den inför helgen är borta. Få hoppas på nästa vecka.

    EDIT: Skickat idag 30 april.
     

    Bifogade filer:

    • gift.png
      gift.png
      Filstorlek:
      33,2 KB
      Visningar:
      126
    Last edited: 30 apr 2020
    Mindir gillar detta.
  16. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har tidigare satt en bit klar packtape över displayen och ett varv vulktape runt skarven även om det inte såg ut att vara några problem. Det är nog snarare kabelgenomföringarna som skulle kunna vara ett problem.

    Handtagen är nog det mest stabila på hela bygget. I en krock skulle de vara det enda som var kvar oskadat. Nästintill att de skulle kunna klassas som vapen om man har de med sig. Själva tyngden gör nog att de dämpar vibrationerna för det är inget jag märkt av.
     
    Mindir och discomega gillar detta.
  17. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det tog 8 dagar från beställning för mig.
     
    discomega gillar detta.
  18. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    1 maj och Corona hjälper inte... Skeppades från Polen den 30. Är nu i sydvästra(!) Tyskland sen den 4 maj. Sorry för gnäll men vill ha den nuu [emoji12]
     
    Mindir gillar detta.
  19. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Där damp den ner i 'brevlådan' via Shenker :D

    Första intrycket är att den är gedigen i byggkvaliteten. Displayen ljusstark och inga problem att läsa av i direkt solljus. Jag väger 100 pannor så jag upplevde att däcken behövde pumpas när jag körda mina 200 meter test på lunchen. Kan vara att de inte behövs pumpas men skall kolla hur mycket tryck man behöver. Nån som vet? Nu står den på laddning. Upplevde att acceleration var klen men upptäckte när jag fipplade med appen att man kan ställa in det. Skall testa med högsta inställning när den laddat klart. Apropå laddning, ser inte nån indikation på att den laddar. Lampan lyser rött på själva laddaren. Inget på scootern. :neutral:

    Kanske döpa om tråden till Kugoo Smart Scooter ES2/M2 Pro? Båda enligt Kugoo.eu tillhör deras 'Smart Series'. Eftersom jag råkat kapa denna tråden... :D
     
    Mindir gillar detta.
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Skapa en ny tråd om Kugoo M2 Pro så tar vi allt om den modellen i den tråden framöver.
    Blir lätt rörigt annars då det finns så många olika Kugoo modeller.

    På alla tre Kugoo modellerna som jag haft/har i min ägo har en LED på laddaren börjat lysa rött under laddning och sedan växlat till grönt när scootern är uppladdad.
    Så tror det funkar som det är tänkt. :-)

    Har ingen koll på lufttrycket som behövs men borde ju finns på nätet vad folk rekommenderar beroende på vikt.

    Du borde ha en knapp på displayn som du trycker in för att växla olika hastighetslägen. Skall troligen inte behöva gå in i appen för att ända det.

    Kolla också om du har ride history på plats i appen dvs ser varje körning och totalen.

    Skall bli spännande att höra vad du tycker sedan.
     
    Last edited: 7 maj 2020