Problem: Tre har skickat tomma fakturor till mig i flera års tid

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av tetrahelix, 6 maj 2020.

  1. tetrahelix

    tetrahelix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag var tre-kund för många år sedan och får sedan dess en faktura av dom med beloppet 0 kr en gång i månaden. Ringde flera gånger till deras kundtjänst för att få det fixat, men de lyckades aldrig lösa det.

    Är det någon som haft samma problem eller som har något tips på vad jag kan göra för att slippa få dessa onödiga fakturor.

    Tack på förhand!
     
    bernard gillar detta.
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag hade detta problem med Volvia i Swedbanks app. Jag valde ignorera i appen i ett par gånger, och slutade sedan att få dessa. Jag gjorde alltså inget själv utom att ignorera fakturan. Gissar på att det tyvärr är så att Tre behöver lösa detta från sin sida.
     
    tetrahelix och bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Vad säger specifikationen på fakturan?
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 048
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Är du inte kund hos Tre alls längre så kan du begära att få alla dina uppgifter borttagna enligt GDPR. Då är de enligt lag skyldiga att radera dig ut alla sina system. Ta kontakt med dem och skriv att du vill få samtliga personuppgifter borttagna. Var noga med att nämna GDPR så de vet vad som gäller.

    GDPR-förfrågningar brukar hanteras mycket mer seriöst än "vanliga" förfrågningar eftersom de riskerar stora böter om de inte hanterar personuppgifter korrekt.

    Jag har själv varit i samma situation (med ett annat bolag) där de skickade tomma fakturor. Efter att ha anmält dem till Datainspektionen så såg jag aldrig en faktura igen.
     
    tetrahelix gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    GDPR är mer "rätten att bli glömd" och inte som många tror "rätten att bli raderad".
    Sen väger alla andra lagar högre så om lagring sker pga någon lag så kommer inget att raderas eller anonymiseras.
     
    tetrahelix gillar detta.
  6. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3

    fast är man inte kund hos Tre sedan länge kan det ju inte finnas fog att lagra kvar uppgifter om en i något annat syfte
     
    tetrahelix gillar detta.
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 048
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Kanske det. Min erfarenhet är dock att företag blir rädda så fort man nämner GDPR och då lägger extra energi på att göra det kunden vill. Vilket ju skulle räcka bra för vad trådstartaren vill ha gjort i det här fallet.
     
    tetrahelix gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Finns ju möjligheter att de har krav på sig att lagra uppgifterna pga någon annan lag. Tex bokföringslagen eller annat.

    Andra branscher behåller info betydligt länge. Gjensidige (med lösöre-försäkring) håller dina uppgifter 11 år även efter avslutad kundkontakt.

    Säger inte att tre måste lagra eller att jag vet att de lagrar pga någon lag utan att så kan vara fallet.

    Sen rättelse att det är mer rätten att bli glömd än rätten att bli raderad.
     
    tetrahelix gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Rätten att få uppgifter raderade och rätten att bli glömd är olika namn för samma sak. Citat från Datainspektionen, den svenska översättningen av GDPR:

    Artikel 17
    Rätt till radering ("rätten att bli bortglömd")

    1. Den registrerade ska ha rätt att av den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål få sina personuppgifter raderade och den personuppgiftsansvarige ska vara skyldig att utan onödigt dröjsmål radera personuppgifter om något av följande gäller:

    a) Personuppgifterna är inte längre nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in eller på annat sätt behandlats.

    b) Den registrerade återkallar det samtycke på vilket behandlingen grundar sig enligt artikel 6.1 a eller artikel 9.2 a och det finns inte någon annan rättslig grund för behandlingen.

    c) Den registrerade invänder mot behandlingen i enlighet med artikel 21.1 och det saknas berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre, eller den registrerade invänder mot behandlingen i enlighet med artikel 21.2.

    d) Personuppgifterna har behandlats på olagligt sätt.

    e) Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse i unionsrätten eller i medlemsstaternas nationella rätt som den personuppgiftsansvarige omfattas av.

    f) Personuppgifterna har samlats in i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster, i de fall som avses i artikel 8.1.

    2. Om den personuppgiftsansvarige har offentliggjort personuppgifterna och enligt punkt 1 är skyldig att radera personuppgifterna, ska den personuppgiftsansvarige med beaktande av tillgänglig teknik och kostnaden för genomförandet vidta rimliga åtgärder, inbegripet tekniska åtgärder, för att underrätta personuppgiftsansvariga som behandlar personuppgifterna om att den registrerade har begärt att de ska radera eventuella länkar till, eller kopior eller reproduktioner av dessa personuppgifter.

    3. Punkterna 1 och 2 ska inte gälla i den utsträckning som behandlingen är nödvändig av följande skäl:

    a) För att utöva rätten till yttrande- och informationsfrihet.

    b) För att uppfylla en rättslig förpliktelse som kräver behandling enligt unionsrätten eller enligt en medlemsstats nationella rätt som den personuppgiftsansvarige omfattas av eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som är ett led i myndighetsutövning som utförs av den personuppgiftsansvarige.

    c) För skäl som rör ett viktigt allmänt intresse på folkhälsoområdet enligt artikel 9.2 h och i samt artikel 9.3.

    d) För arkivändamål av allmänt intresse, vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål enligt artikel 89.1, i den utsträckning som den rätt som avses i punkt 1 sannolikt omöjliggör eller avsevärt försvårar uppnåendet av syftet med den behandlingen.

    e) För att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.




    Om man gör en sådan begäran till Tre, så skulle de säkerligen ta begäran på allvar och rensa sina system från en del uppgifter som inte behövs. Men givetvis kommer de inte ta bort allting, du kommer vara kvar i deras kund- och faktureringsdatabas i ett antal år. Men det är ju inte omöjligt att de råkar hitta rätt inställning eller radera rätt sak, så att utskicken upphör.
     
    Mr Ågren, tetrahelix och schrödinger gillar detta.
  10. tetrahelix

    tetrahelix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Stort tack för alla svar! Kommer att höra av mig till Tre och begära att tas bort från alla deras system, med hänvisning till GDPR.