Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. Spexz

    Spexz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony XZ1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony XZ1 compact
    Ninni, bernard och johans6 gillar detta.
  2. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jaha ja... Sitter här med min Xperia XZ som displayen nyligen har släppt i kanterna på och skulle behöva en ny telefon (mitt "snart" är inte lika lång tid som Sonys "snart"). Vet inte hur länge min lur kommer att funka. Rätt som det är så är den väl i två delar?

    Fattar inte vad Sony håller på med, ändrar "kommer snart" till "var man kan köpa" och sedan tillbaka till "kommer snart"! Menar dom verkligen att snart är flera månader? Andra märken säger snart och då pratar vi några veckor!
    Inte undra på att det går dåligt för dom! Finns ju dom som inte är inne på något specifikt märke, går och kollar vad som finns och köper, dock inte Sony för deras nya lur finns ju inte med!

    Skulle vilja veta pris också, kanske ingen idé att försöka vänta om den blir för dyr.

    Får nog köpa ett annat märke men vilket? Måste finnas plats för SD-kort. Har ni några förslag?
     
    bernard gillar detta.
  3. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag är i lite samma sits som du. Min förra telefon gick sönder helt i februari. Sitter nu med ersättare jag hade hemma som går i spillror vilken dag som helst. Jag satt och trodde att den skulle komma i mars, allt annat vore ju bara extremt oproffsigt av Sony. Men nu sitter man här och det är snart juni. Jag måste ha 3,5mm uttag, annars hade jag köpt en annan telefon för längesedan. Samsung har väl minneskortplats? De faller dock bort för mig pga dåliga erfarenheter med batteribuggar och kamerabuggar.

    Jag känner lite att Sony lika gärna kan lägga ner sin mobilavdelning med den här releasen som mest liknar ett skämt. De har inte sagt ett knyst sedan den 24e februari. De kunde väl i alla fall gått ut och ljugit och sagt att den är försenad pga Corona(trots att det inte verkar vara anledningen).
     
    Last edited: 7 maj 2020
    bernard gillar detta.
  4. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jag försökte att gilla Samsung S10 men... Njae, gillar inte Samsung och jag gillar väl ingen annan heller egentligen. Minneskort och "applåda", vill inte ha alla appar framme. Samsung var väl det enda alternativet? Nu kom ju S20 men det har redan rapporterats problem, glaset över kameralinserna har gått sönder (sen vet man ju inte om det bara går sönder eller om dom har varit oaktsamma?) Samsung tänker tydligen inte stå för det.
    Xperia 5 men tycker den blir för liten... Xperia 10 lite för "klen"... Xperia 10 II "kommer snart"... Xperia 1...Kanske får ta den, Elgiganten säljer den för typ 5000 kr nu.
    Xperia 1 II...En knapp för på/av och fingeravtryck... Mer minne... Sägs att den är ljusstarkare.. Tänk om Sony ändå kunde säga någonting! Som kan väl säga preliminärt åtminstone! Blir så trött! Har ingen reservlur heller!

    Nu har Comviq tagit bort Xperia 1 som dom hade med PS4...
     
    Last edited: 7 maj 2020
    johans6, dannejanne och bernard gillar detta.
  5. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Svar från Sonys kundtjänst idag!
    "Eftersom Xperia II serien är uppskjuten på grund av COVID-19 så har vi dessvärre inte ett bestämt datum för dess lansering, tyvärr. Det vi kan förmedla i denna stund är att denna mobil kommer att lanseras i Sverige under denna månaden, ungefär om två veckor skulle vi kunna tänka oss. Detta är medan vi väntar på att produkten anlända till operatörer såväl som återförsäljare som måste förbereda sina egna kampanjer.

    Dessvärre har vi inget pris på dessa produkter utan det planeras mellan PR och butikerna."
     
    Spexz, Johnh3 och johans6 gillar detta.
  6. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    "Xperia II serien är uppskjuten på grund av COVID-19..."

    Kunde inte Sony gått ut med det istället för att vara tyst i 3 månader och låta kundtjänsten svara på det? :D
     
    Johnh3 gillar detta.
  7. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Det konstiga är att andra märken har släppt och släpper telefoner trots covid-19...
    Ja, dom kunde ju ha förmedlat och åtminstone säga preliminärt och om det ändras så är det väl bara att gå ut med det?
    Nej, man måste själv ta kontakt för att få svar på om det händer någonting överhuvudtaget!
    Man kan ju inte gå och vänta på en telefon i flera månader (särskilt när den man har är paj)!
    Hur som helst så verkar det som att affärerna vill sälja bort Xperia 1 och 10 nu så jag tolkar det som att dom gör plats för 1 II och 10 II.
     
    1newbie och johans6 gillar detta.
  8. miicheal

    miicheal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Men vi fick ju svaret att den kommer att lanseras den här månaden iaf \o/ Skulle vara skönt att få den i början av juni då! :D
     
    johans6 gillar detta.
  9. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Stötte på en representant från Sony i en butik idag och fick reda på att Xperia 1 II och Xperia 10 II kommer till butik vecka 24. Alltså inte så tidigt som kundtjänst sa i mejlet.
    Hon trodde att Xperia 1 II kommer att kosta ca 11000 kr.

    Hoppas att min telefon håller tills dess!
     
  10. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Sanslöst. Då vet jag i alla fall att jag helt enkelt får skaffa en annan mobil nu när jag måste byta inom kort.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är ju bara en löjlig ursäkt.
     
    johans6 gillar detta.
  12. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Vad jag har läst mig till så var det lika förra året när Xperia 1 kom och då var det ingen Corona.
    Mycket dåligt av Sony må jag säga!
    Inte så konstigt att dom säljer dåligt. Dom måste ju släppa samtidigt som dom andra (och köra lite reklam för att tala om att dom finns!). Dom andra släppte och nur dom redan prissänkta och då kommer Sony... Lite försent.
    Representanten sa att en del inte ens visste att Sony gjorde telefoner! Verkar som att det bara är "Sonyfans" som orkar vänta och köpa.
    Jag har den här gången kollat på andra märken men hittar faktiskt ingen som jag gillar! Den ena har det men inte detta och vice versa.
    Vill ha minneskortsplats, "applåda" och vattentät, bakåtknapp på vänster sida av displayen, Googleappar och jag vill inte ha fingeravtrycksläsare på baksidan eller i skärmen.
    Ehh... Vad finns att välja på att då?
     
    johans6 gillar detta.
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    I alla fall bakåtknappen brukar gå att konfigurera hos många tillverkare. Samsung och några till brukade ha lagt upp den där nedersta knappraden omvänt jämfört med Sony och några andra, men på t.ex. den Huawei tablet jag har så kan man välja ordningsföljden på knapparna, eller, som i många nyare telefoner, t.ex. Xperia 1, välja att inte visa några knappar alls utan i stället använda gester:
    • svep uppåt på en tom yta på skrivbordet för att få upp applådan,
    • svep uppåt från nederkanten på skärmen för att gå till hemskärmen
    • svep från sidan av skärmen för att backa
    • svep uppåt på en tom yta på skrivbordet och håll kvar för att få upp listan på aktiva appar
    Kanske lite ovant i början men när man lärt sig är det mycket smidigare, och man får lite extra skärmyta.
     
  14. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Tack för förklaringen! Men en del har inte en applåda utan allt ligger på skärmen, eller?
     
  15. miicheal

    miicheal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sånt kan ju oftast lösas med en annan launcher, har kört med Nova Launcher sen Samsung S2, funkar helt perfekt och man har en massa inställningar man kan trixa med så att man får allt som man vill ha det.
     
  16. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jag körde launcher förr men tyckte att det slöade ner för mycket och tog plats, måste avinstallera med jämna mellanrum. Just nu är det så fullt så att jag inte kan uppdatera appar ens...
     
  17. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag kontaktade Sonys kundservice igen och förklarade att jag börjar tröttna på detta. Jag fick till svar att de inte har någon information i dagsläget om när den kommer att finnas tillgänglig på den svenska marknaden.

    Det var droppen för mig. Vill de inte sälja sina telefoner så slipper de.
     
    Last edited: 13 maj 2020
  18. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Men! Två olika svar från Sony och ytterligare ett annat från Sonyrepresentanten! VAD ska man tro?! Känner mig ganska less!
    Kanske får lov att bli ett annat märke? Så får man se om några år när det är dags att byta om Sony har bättrat sig... Om dom ens finns kvar då? Kanske till och med tycker att det märket jag köpte är bättre...?
     
    Spexz och johans6 gillar detta.
  19. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Fick nyhetsmail från Sony nyss "Nu lanserar vi Xperia 1 II", men det är ju samma lansering sen tidigare. Det vill säga det går inte att förbeställa, ännu mindre beställa. Tragiskt.
     
  20. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54

    Men det där är ju rent bisarrt? Som ett dåligt skämt. Herregud!