Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Kladda lite läppstift på henne och sätt fast en peruk.
     
  2. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Då ska vi se här...

    Ni som var nyfikna på billigare modeller. Har kört Cleverions luftrenare från Kjell & Co hela kvällen. Den gör absolut jobbet på högre fläktläget i ett vardagsrum på 20 kvm, och lär fungera helt ok i ett sovrum på runt 10 kvm även i low-mode. Däremot tror jag att sensorn detekterar luftföroreningar lite slappt på auto-mode. Jag provade att skaka av en gardin ovanför och då började den jobba hårdare, blev röd för att inom 10-20 sek bli blå och indikera god luft. Ställde även ut den på balkongen, den detekterade inte dålig luft där, och i mitt tycke borde maskinen reagerat på pollen i auto-läget. Jag bor dessutom bredvid en rätt trafikerad väg. Jag bor i en äldre lägenhet med dålig ventilation rent allmänt, det är självdrag som gäller och jag har satt igen utsuget i köket! :D Men tydligen ansåg Cleverion att jag hade mycket god luftkvalitet!? Ja, alltså direkt när jag startade upp na...

    Anyways, låter man den å andra sidan gå i ett sovrum på låga nivån (ej auto) så kommer den säkerligen att fungera prima, också om man vill ha fönstret lite på glänt för en svalare känsla nu när det börjar bli varmare ute. Vettig att tänka på placering av luftrenaren då. Ljudnivån är acceptabel på low-mode, men inget för ljudkänsliga att sova med. På sleep-mode är den knappt hörbar, men frågan är hur mycket luft den byter ut där. Det är även extremt enkelt att flytta runt luftrenaren, den väger inte mycket och kopplas upp direkt till WiFi-appen efter att man bytt runt den via sina eluttag i hemmet. Det är alltså inget problem alls att flytta vidare den till vardagsrummet efter att man klivit upp, intressant för hemmajobbare nu i dessa tider.

    Appen fungerar utmärkt och är superenkel att koordinera sig i.

    Är man väldigt känslig för allergener, och har ekonomin till det, så bör man enligt mig sikta på en mer gedigen luftrenare - särskilt om man vill nyttja sensorer på auto-läge, detta då sensorn för Cleverion inte lirar optimalt. Jag personligen ser dock inget problem i att låta apparaten gå kontinuerligt på low-mode, i exempelvis ett mindre rum, men kom då ihåg att ljudnivån (som är förhållandevis ok i low-mode) kan vara irritabel för den mer ljudkänslige.

    Att tillägga: Snackade med säljaren på Kjell & Co gällande filter och hur länge dessa tänktes säljas. Denne menade på att produkten var mycket populär och att man troligen skulle sälja filter i flera år framöver, så man lär inte behöva bunkra upp i ren panik i tron om att luftrenaren utgår i sortimentet. Värt att tänka på är också att Kjell & Co inte erbjuder öppet köp på denna produkt, enligt egen utsago.

    Kör en sista uppdatering imorgon och låter den köra i sovrummet inatt med fönstret lite på gavel. Hoppas att min lilla recension gjorde någon klokare!
     
    EricG, josen, msandstedt och 3 andra gillar detta.
  3. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Uppdatering!

    När jag lade mig så sänkte jag ändå ner läget till sleep-mode istället för low. Hade även fönstret lite på glänt under natten. Detta resulterade i att jag kände av pollenallergi på morgonen när jag vaknade. Stängde då fönstret och satte på fullt blås på luftrenaren (låg sedan och drog mig en stund i sängen). Luftrenaren renade snabbt av rummet och luften blev bättre.

    Ute i köket kände jag sedan av pollenallergi, och i resten av lägenheten. Har nu kört luftrenaren och har mycket milda symptom. Idag verkar det vara rätt mycket björkpollen ute och far så jag skulle definitivt säga att luftrenaren gör sitt jobb i mindre rum.

    Kör den i vardagsrummet nu på högsta effekten och man störs inte särskilt mycket av suset.

    Kommer testa Coway ap-1008DH och återkommer med en mini-recension där också inom ett par dagar.
     
    bernard, DonElhombre, EricG och 1 annan gillar detta.
  4. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Har nu kört Coway ap-1008DH som jag köpte från NetOnNet. Jag valde hemleverans med fraktbolaget Best, vilket jag inte rekommenderar. Beställde två luftrenare och fick bara en i första leveransen, utan att ens ha blivit meddelad om detta. Fick jaga kundtjänst o.s.v. Kollit fanns på terminalen och hade inte tagits med av någon märklig anledning. Nästa dag skulle mitt andra kolli komma enligt notifiering, inget händer. Men...dag tre dyker min andra luftrenare tillslut upp.

    Första tanken är att luftrenaren Cleverion från Kjell & Co känns som en plastig leksam i jämförelse, även om den gjorde jobbet i ett mindre rum. Luftflödet är mycket kraftigare i Coways luftrenare och verkar omsätta luften rätt okej även på lägsta inställningen. Något jag saknar är dock fjärrkontroll eller möjlighet att styra maskinen via en mobilapp, vilket gick att göra med Cleverion.

    Sensorn, som går att ställa in i tre lägen, reagerar bra mycket snabbare och mer precist i Coways luftrenare, jämfört med Cleverions. Det kan räcka med att vandra in i rummet luftrenaren står och dra med sig dålig luft så reagerar den. Ställer man in läget "auto" så kommer man höra att maskinen går upp och jobbar lite till och från, vilket vittnar om att sensorn snappar upp att kontaminerat luft kommer in. I mitt fall via självdrag under fönstret. På detta läge är luftrenaren knappt hörbar, och på lägst hastigheten är ljudet inte högt alls, även på näst lägsta hade man kunnat sova i samma rum med. På läget turbo renar den av ett mindre rum mycket snabbt.

    Det är mycket enkelt att öppna upp maskinen framifrån och komma åt det första filtret, vilket ska rengöras med jämna mellanrum. Maskinen är relativt tung men har ett bra handtag på baksidan om man vill flytta runt den.

    Kan verkligen rekommendera luftrenaren till den som är mer känslig för allergener, eller har ekonomin. Annars fungerar Cleverions luftrenare helt ok i ett mindre rum, och det är i ärlighetens namn riktigt skönt att kunna styra den med mobilen. Men Coways luftrenare spelar i en annan liga...

    Coways ap-1008DH finns för övrigt som "fyndvara" nu på NetOnNet för nästan en tusing billigare om någon vill slå till. Svårt att veta hur hårt filtrena körts om produkten är begagnad dock.
     
    EricG gillar detta.
  5. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Jag är fortfarande nöjd, men kanske inte har lika höga krav som vissa andra :)
    Det enda som bekymrat mig är att jag upplever att nedräknaren för filtret har gått lite väl fort. Enligt Kjell ska det räcka i "ungefär 2000 timmar" (83,3 dygn). Jag har använt den i 42 dygn, men appen säger att filtret bara har 33% kvar.
     
    EricG gillar detta.
  6. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Noterade att min gick ner 3% under ca 1½ dygn. Jag tror att filtret kan räcka mycket längre beroende på hur kontaminerad luften har varit som man renat. Nedräkningen verkar inte bygga på någon form av sensor utifrån det jag läst, utan man "resettar" detta i samband med att man byter filtret - så det är troligen tidsbaserat. Ett tips är att dammsuga filtret lite då och då så kanske det räcker längre.

    Annars är det bara att känna sig fram när luften börjar bli sämre, man reagerar på pollen exempelvis, eller att sensorn börjar lysa rött. Tur nog så är nya filter billigt! :)
     
  7. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Aha. Ska testa att dammsuga filtret imorgon då!
    Är ju som sagt ingen katastrof med tanke på filtrets pris, men lite trist om det har 20% kortare livslängd än utlovat :)
    Vissa maskiner går väl inte att använda förrän man bytt filtret?
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Låter is extremt kort tid. Vad kostar filtret?
     
  9. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    299kr, så det är ju lite billigare än Xiaomi t.ex. men känns ändå kort!
     
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    EricG gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det där med hur tysta domr får man ta med en nypa salt finns inte direkt mkt vetenskapliga tester. Men som jag nämde tidigare on du vill ha något Humm om ljudnivån borde du ta decibel spannet och ta de som är i mitten när du jämför. De lägsta angivna nivåerna flyttar ingen luft.. Är mer I marknadsföringsyfte för alla vill ha en ljudlös luftrenare men de finns inte...

    Önskar de fanns en standardiserad metod för att mäta ljudnivån.. Så de gick att jämföra bättre..
     
    Kingson gillar detta.
  12. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Var kommer denna uppgift från? Är inte det där en modell som mäktar med 74 kvadratmeter? Hur definieras det var den klarar av i praktiken jämfört med det som specifikationerna anger?
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    På full effekt möjligtvis men man vill kunna vara i samma rum också.. För ju ett jävla väsen.
     
    RURAL gillar detta.
  14. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 128
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Någon som provat denna? Xiaomi Mi Air Purifier 2H (Luftrenare)? Verkar prisvärd, skall ha i sovrummet och står mellan denna och Kjell&Co:s Cleverio. Tänker att Xiaomi bör flytta lite mer luft även på låga varvtal.
     
  15. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Ah, förstår.
    Jag tänker dock att om den står och brummar i köket så gör det inte så mycket. Där spenderar man ju ändå bara tid när man lagar mat och då är fläkten till spisen värre i ljudstyrka än luftrenaren.
    Jag är så jäkla osäker på det där dock, om den kan stå i ett rum och ändå ge god effekt för luften i ett annat rum. Det är öppna dörrar här hemma. Man vill ju gärna ha den i sovrummet men om den inte mäktar med att rena vardagsrummet därifrån känns det rätt meningslöst med en maskin för 3000 spänn när man kan köpa en för 24 kvadratmeter för en tredjedel av priset.
     
  16. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nå ja, jag får hit en 1008CH i morgon,
    andrahandsköp via Facebook. Säljaren verkar vara seriös och jag litar fullt ut på att hon endast använde renaren i cirka en vecka innan hon fick anledning att stoppa undan den.
    Just denna modell verkar vara "den" modellen som folk vill ha och den är slutsåld överallt så skulle det vara så att den inte är något för mig har jag mer eller mindre OK läge att sälja den vidare innan butikerna fyller på sitt lagersaldo i slutet av månaden. Jag är lite pepp men avvaktande positiv. Ska bli skönt att kunna arbeta i lugn och ro i morgon utan att behöva googla sönder dagen på olika luftflöden etc.

    Vet inte om jag missat detta i tråden men jag förstår att du @Oceanic@Oceanic valde att ditcha din 1008CH? Av vilken anledning?
     
    EricG gillar detta.
  17. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Behöver en luftrenare till sovrummet på ca 10 kvadratmeter. Den bör ju således vara tyst och inte alltför stor. Är det någon som har en luftrenare i ett litet sovrum, och vad använder ni i såna fall?
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du vill ha en tyst vill man nog ha en så stor luftrenare som möjligt,då flyttar den ju mer luft vid lägre rpm.
     
    Curryman och EricG gillar detta.
  19. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Instämmer med Oceanic, det han skriver är helt sant. Även hos större/dyrare luftrenare så kommer man inte flytta mycket filtrerad luft när fläktläget körs på lägre RPM - vid olika silence-modes. Men en större fläkt kommer dock att flytta mer luft vid läge RPM jämfört med en mindre fläkt. Det går heller inte att ställa en luftrenare i exempelvis ett sovrum och förvänta sig att luften kommer renas i hela ens bostad, även om det anges låt säga 120 kvm reningskapacitet. Luftens passage måste alltså ha hyfsat fritt flöde.

    Man kan såklart flytta runt luftrenaren mellan rummen man befinner sig i, eller köpa flera stycken och ha i olika rum.

    Beroende på vad man har för ventilationssystem så kan man effektivisera luftreningen. Jag har exempelvis självdrag med tilluft som kommer under sovrumsfönstret samt vardagsrumsfönstret. Optimalt är då att ha en luftrenare i sovrummet samt en i vardagsrummet, eller helt enkelt flytta luftrenaren mellan rummen utefter behov.

    Har nu kört Coways luftrenare en tid och är mycket nöjd. Har ställt in högsta känslighet på sensorn och den känner snabbt av kontaminerad luft och börja jobba. Snygg är den också. Nya filter är dock dyra. Jag har inte så stor kännedom om andra, dyra apparater. Det finns säkert bättre luftrenare i den prisklassen. För övrigt saknar jag definitivt fjärrkontroll eller möjlighet att kunna styra via mobilen.

    Budgetval då? Jag tror fortfarande att man kan uppnå goda resultat med Kjell & Co's luftrenare för ett mindre rum. Eller att man köper två och har i sovrum + vardagsrum (eller där man vistas). Ponera då att man bör köra högsta läget för bästa effekt. Under natten kan man köra lägre fläkthastigheten, men inte auto, sensorn är för slapp för att göra ett bra jobb. Man ska dock ha klart för sig att Kjelles renare känns som en plastig leksak jämfört med rejälare grejer.

    PS: Under natten har jag märkt av att pollenspridningen verkar stagnera lite, så jag kör min Coway-luftrenare på läge 1 eller max 2. Lysdioderna är irriterande, har klippt ut en bit kartong jag lägger över, så har man löst det. Vissa dagar får jag dra på maximal effekt, och andra räcker det att "underhållsköra" på lägre fläkt-RPM.

    Sist men inte minst bör jag tillägga att mina tankar enbart grundar sig i luftrening av just pollen och inget annat.
     
    EricG gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det enda man kan göra om man inte vill flytta på luftrenare tär väl att kombinera den med en fläkt som gör att luften sprids ner..

    Funderar på denna

    Xiaomi launches the MIJIA DC Inverter Tower Fan - Gizmochina
     
    Curryman gillar detta.