Kalendern töms efter ett år

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Jugge, 7 maj 2020.

  1. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder Google Kalender i min Samsung S8+ . Mitt problem är att kalendernoteringarna töms löpande efter ett år. Har försökt googla på problemet men finner inget svar som kan hjälpa mig på "min nivå". Google hänvisar till synkroniseringsinställningar med diverse råd, men samtidigt kan man läsa "kalendern synkroniseras bara i ett år". Skall det vara omöjligt att spara kalendern längre tid? Hur skulle det se ut om foton försvann efter ett år??
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I mobilens kalender app så tror jag att det är någon sån gräns. Däremot kan du ju alltid gå in via webbläsaren på mobil eller dator för att kolla längre bak
     
  3. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr Jnsson. Har försökt det, men där är likadant. Underligt, det måste ju vara fler än jag som använder Googles kalender. Mobilen innehöll ju fler än en kalender från början t.ex verkar android ha en egen samt nån som hotmailkontot har installerat. Alla dessa verkar synka med varandra, så jag kan i princip göra noteringar var som hellst, men även i dessa andra försvinner posterna efter ett år. Får jag inte ordning på detta får jag skaffa fickalmanacka
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag går in på Google Kalender så kan jag se händelser eller vad man ska säga när jag gick tillbaka till April 2016. Är du säker på att du sparat händelsen till Google konto och inte på t.ex. Microsoft kontot eller lokalt på din förra telefon?
     
  5. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag kan också se gamla händelser i appen
    Hittade tom händelser från 2018 tex
    Kör OnePlus och har gjort det senaste 5 åren
     
  6. gefy

    gefy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung S9+, Sony Xperia 5 ii
    Platta:
    Huawei MediaPad M5
    Samma här, jag kan se flera år gamla möten i både appen och på webben.
    Kanske inte hjälper dig med ditt problem just nu men det verkar ju vara någon form av inställning?
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag har prylar hela vägen tillbaks till 2009 i Google-kalender på webben och till 2014 i telefonen, så det rensas ju inte direkt ut. Kör du med någon 3:e parts kalenderapp som ställer till det? Samsungs egna?
     
  8. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå Keyser. Det fanns en tredjepartskalender som hängt med sedan förra telefonen, "svensk kalender, v2". Nu har jag avregistrerat den, så får vi se. Utöver den finns ytterligare en kalender utöver Googles, som bara heter kalender. Den går inte att avregistrera. Antar att det är androids eller Samsungs.
    F.ö. verkar synkningen fungera, då jag har Googles kalender både i pc:n och en Samsung platta. Där delas allt jag gör med automatik. Problemet är alltså den årliga tömningen som sker löpande. Nu är t.ex. april 2019 tömt.
    Om ovanstående borttag av tredjeparts- hjälper ser jag kanske först i juni???
     
  9. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den andra kanalen visade sig vara Samsungs, som inte går att avregistrera. Tog bort alla behörigheter där, så den är vingklippt. Nu har jag bara googles kvar. Ser med spänning fram mot vad som händer i juni.
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla först så att du verkligen använder Google Calendar och kan se dina bokningar på Google Kalender
    Google Calendar raderar inget. Jag har bokningar från 2003 i min kalender.
    Om du raderar något så hittar du det här: Google Kalender

    Du råkar inte ha lagt in någon app som "Calendar Cleanup"?
     
    bernard gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är du HELT säker på att kalendern töms allt efter som? Har du sett att det försvunnit dag för dag/månad för månad, eller är det bara att nu när du kollar bakåt så finns det inget före juni förra året?
    Tänker annars att du kanske bytte telefon/app/konto/kalender nån gång kring den tiden och inte tänkt på det förrän nu? Kan ju till och med vara så att du valt att visa två olika kalendrar i appen och nu helt enkelt valt bort en av dem?
     
  12. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej ingen calender clean up. Jodå får upp mina noteringar i mobilappen även på datorns google calender. Det är det här med tömning efter 12 mån som är underligt. Misstänker starkt tredjeparts kalendern som jag använt på förra mobilen, som "smart switch" laddade över. Den är borttagen nu. Har också haft en del mindre konstigheter som jag inte nämnt. Vid ett par tillfällen har framtida noteringar som ligger med upprepning månadsvis plötsligt fått avisering tillagd, trots att jag vet att jag inte begärt det och inte aviserats i tidigare månader. Konstigt. Jag kommer att göra inlägg här en bit in i juni när jag ser vad som hänt med maj -19.
     
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Se ovan om du missade det :)
     
  14. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst. Missade den texten. Telefon bytte jag i sept -17. Strax efteråt började jag använda Googles kalender. Min tidigare kalender, svensk kalender v2 samt Samsungs, låg ju då också i telefonen. Gjorde inga inställningar förutom att jag såg till att synkningen till mitt google konto fungerade, vilket jag kunde konstatera på Samsung paddan och PC:n. Minns att jag vid något tillfälle på ren nyfikenhet tittade i de båda andra kalendrarna och såg att allt jag gjort i Googles kalender också kom in i de båda andra. Jag hade alltså tre parallella kalendrar. Vem bryr sig tänkte jag. Av en tillfällighet någon gång i mars skulle jag leta en gammal notering - borta! Såg då att allt som var noterat för ett år sedan och tidigare var borta. Det är först nu jag börjat ta tag i detta. Kan inte se att det försvinner dag för dag, utan nu är det gräns den 30 april -19. Allt fr.o.m maj -19 är kvar. Hade det varit dag för dag skulle väl gränsen gå per 11 maj -19 (idag) . Misstänker starkt att dessa tre parallella kalendrarna stökat till det. Nu är det "städat", så får jag se när vi kommer in i juni.
    Läste någonstans på Google hjälp att Google kalender bara synkar ett år. Men det gäller, förmodar jag, om man går in och ändrar poster som är äldre än ett år?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Till telefonen tror jag det gäller. Du kan dock alltid se det via webbläsaren på en dator alla händelse, även såna från t.ex. 5 år sedan
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    I Google Kalender kan man följa olika kalendrar, och det går också att spara händelser till olika kalendrar. "Huvudkalendern" knuten till ditt konto heter samma sak som ditt konto. Typ "Jugge Juggesson" och [email protected] i ditt fall. Kalendern är döpt efter namn och Gmail-adress alltså.
    Om du kollar i Google Kalender på datorn, och klickar på en kalenderhändelse, så bör det längst ner stå namnet Jugge Juggesson. Och om du håller muspekaren där över så bör även [email protected] dyka upp. Kan du bekräfta att det är så? Ser du ditt namn och Gmail-kontots adress där, eller ser du något annat?

    Min första tanke när jag läser tråden är att du sparar till en annan kalender än huvudkalendern för ditt konto. Till exempel går det ju att lägga till jobbkalendrar och andra slags kalendrar i Google Kalender. Man kan även prenumerera på kalenderfiler, typ en ics-fil. Såna kalenderhändelser är inte sparade i ditt konto, de laddas bara ner löpande från en extern källa.
    Jag minns att när jag prenumererade på schemat för kurser på universitetet, så var det en prenumeration på en ics-fil. Alla kalenderhändelser den hämtade från ics-filen fanns ju inte sparade i min kalender, utan laddades från en server med jämna mellanrum. Efter en viss period (skulle mycket väl kunna vara ett år) upphörde den kalendern att existera, liksom alla kalenderhändelser som fanns i den. När källan tyckte att datan inte behövdes längre. Om du på något liknande sätt lagt till dina händelser i en annan kalender än huvudkalender för Google-kontot så skulle det kunna förklara varför gamla saker löpande rensas.
     
    bernard gillar detta.
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Dubbelkolla även vilka appar och webbplatser som har tillgång till din Google-kalender: Logga in – Google Konton
    Kolla vilka som har tillgång till Google Kalender eller full tillgång till ditt konto. Ta bort de som inte ska ha det. Det är bra att regelbundet kolla igenom den listan så att man inte låter gamla appar och webbplatser har fortsatt tillgång till din data.
     
    Leo83 och bernard gillar detta.
  18. Jugge

    Jugge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har kalendern gått över en bit i juni månad. Jag kan konstatera att maj 2019 ligger kvar. Någon strykning av kalendermånaden som är mer än 12 månader gammal strykes tydligen inte längre. Min rensning i kalenderprogrammen verkar fungera bra . Något har rättat till sig.
    Sedan, vart det som strukits tidigare tagit vägen. Jag antar att de är delitade för gott
     
  19. TantA

    TantA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har råkat ut för samma problem pga "Svensk Kalender V2".
    Förlorat mycket kalenderposter jag ville ha kvar.
    Den appen är inte att rekommendera.
     
  20. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Frågan är ställd utifrån att man inte riktigt känner till hur det här fungerar på Android. Det mesta som skrivits här i tråden är missuppfattningar och antaganden utifrån hur man tycker det borde fungera. Det är välkänt att Android bara synkar några månader bakåt i tiden med innehållet i kalendrarna centralt hos Google. Det har fungerat så på alla Android-enheter även om man inte installerat en enda 3:e-parts app, så det har ingenting med apparna att göra. Numera har Google gett en extra gräddfil för sin egen Kalender-app att visa även äldre händelser, men denna "gräddfil" verkar inte vara öppen för andra kalender-appar. Varken leverantörernas egna kalender-appar (t.ex. Samsungs förinstallerade Kalender) eller andra 3:e partsappar (t.ex. aCalendar, Business Calendar etc.) kan visa historiska händelser långt tillbaka. Det kan man ganska enkelt verifiera, t.ex. på en ny telefon. Man förlorar inga kalender-poster överhuvudtaget, allt ligger kvar om man går in med en webbläsare och kikar på Google Kalender. Så ingenting förstörs, ingenting raderas. Dessutom är ju kalendrar inriktade på att planera och påminna om framtiden, snarare än att vara en dagbok/loggbok över vad som hänt långt tillbaka, så man kan till viss del förstå att Google i sitt Androidsystem vill begränsa det här för apputvecklarna, kanske för att kunna erbjuda bättre prestanda.

    Man skulle förstås önska att Google i sitt Android-system synkade alla äldre händelser till telefonen, men vill man ha en sådan förändring får man försöka trycka på Google support. Tyvärr verkar ju Googles support inte ens känna till sina egna begränsningar. Man får det intrycket när man läser andra inlägg i denna tråd. Det är inte ovanligt att 1-line support på storföretag mest "gissar", tyvärr.
     
    Last edited: 5 jan 2021