Coronavirusets påverkan på framtida släpp av mobiltelefoner

Diskussion i 'Off Topic' startad av hit4all, 11 maj 2020.

  1. hit4all

    hit4all Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ingen har undgått pandemins påverkan på många industrier världen över och det lär ju inte passera obemärkt utveckling och tillverkning av nya mobiltelefoner, men hur tror du/ni att det kommer att just påverka just mobiltelefonens framtid de närmsta åren. Ordet är fritt men jag ser gärna att diskussion/kommentarer på något sätt kopplas till de närmaste åren som t ex:

    * Kommer de flesta operatörer och tillverkare att prisdumpa år 2019-2020-årsmodellerna?
    * Är det rimligt att anta att färre mobiler kommer att släppas år 2020-2021?
    * Finns det något som kommer att ändra utvecklingen de kommande åren, t ex att toppmodeller +10000 SEK kommer att minska och fler mer prispressade varianter kommer att öka till antalet?
    * Mindre utveckling på mjukvarufronten pga nedskärningar?`
    * Etc

    Ordet är fritt :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte man skall hoppas för mycket på prisdumpningar från Samsung, Apple eller Huawei i alla fall. Det skulle urholka varumärket om exempelvis Galaxy S20 plötsligt såldes med låt säga 50% rabatt. Färre kommer i sådana fall köpa S30 (eller vad nästa modell nu kommer kallas) till samma introduktionspris som S20 om det sker stora prissänkningar tätt inpå en lansering.

    De är samtliga nog rätt måna om att behålla "flaggskeppsglansen" för toppmodellerna.

    Däremot kan man nog hitta rätt bra erbjudanden genom operatörerna, då prissänkningar inte blir lika uppenbara genom dem. Det syns tex i Prisjakts index osv.
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Någon påverkan på efterfrågan på dyra mobiler måste det ju bli.

    Sedan vilka det är som åker dit och måste rea ut sitt lager billigt eller så beror ju på kapitaliseringen bakom.

    Apple lär ju ha gått in tidigare vid något tillfälle och köpt upp konkurslager för att undvika att deras fina aj!Fån ska säljas ut billigt, har jag ett minne av.

    Men det är nog inte alla som har råd med sådant.

    iPhone Sales Crash 77% In April

    The KeyBanc analyst notes that consumers are shifting towards cheaper iPhone models over the month. This trend will likely persist as high unemployment, recession, and uncertainty plagues consumers.
     
  4. hit4all

    hit4all Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag tycker mig kunna skönja lite att svenska återförsäljare kommer väldigt tidigt med rabatterade erbjudanden på highend-telefoner med abonnemang (Comviq med Samsung S20 för 400 kr/mån, Elgiganten för några veckor sen tillsammans med Telenor hade erbjudande för Huawei P30 Pro, Halebop hade iPhone 11 också rabatterad i april månad....), så det verkar lite som jag ser det som att detta året pga pandemin så vill nog många försöka få ut eventuella lager då köpkraften har minskat rejält?

    Kanske är det vanligt men det känns som att alla dessa erbjudanden kommer typ 2-3 månader tidigare än vanligt....
     
    bernard gillar detta.