Instruktion flasha cyanogenmod 6 på nordisk Magic 32A

Diskussion i 'Magic' startad av iceman444, 22 sept 2010.

  1. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag är alla de av HTC av de bortglömda ägarna som ville hoppa på Android tåget och köpte en HTC Magic. Jag håller på att läsa in mig på hur man lägger in Cyanogenmod 6 i min Magic.

    Jag har läst runt en hel del men det är lite svårt för en nybörjare att reda ut olika vägar så jag har som ambition att skriva ner en instruktion för hur detta ska gå till och förhoppningsvis kunna förenkla för alla andra Magicägare som vill lyfta sin telefon.

    Finns det några kunniga på detta forum som kan tänka sig att assistera lite under vägen kanske genom att tipsa om sidor eller genom att granska det jag skriver så att det stämmer.

    Jag kommer inte ha jättemycket tid för detta så det kan bli ett lite utdraget projekt.

    Vore kul om jag kunde ge lite tillbaks till detta mycket trevliga forum...
     
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Instruktioner finns dels i swedroids wiki (hur man flashar sin 32A) samt på flertalet andra ställen i forumet.

    Dessutom på cyanogenmod's egen wiki finns en bra guide http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Full_Update_Guide_-_HTC_Magic_(32A) den länkar sedan vidare till flashning av cm5/6.

    Behövs knappast fler eller det är iaf vad jag tycker då de täcker det man behöver veta.
     
  3. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Detta är ju riktigt, om bra information finns det redan så är det ju inte värt att göra en till.

    Jag har läst dessa som du refererar till och tycker, antagligen för att jag inte är så insatt, att det varierar väldigt mycket och att det är väldigt många olika metoder där man gör på olika sätt för olika versioner av cyanogenmod.

    Jag försöker nog att kolla lite till. Men med fokus att framför allt peka ut dessa bra ställen man kan läsa om saker och ting samt främst ge en övergripande bild med kommentarer.

    Min ambition är att få ner en bra fungerande översikt för just för vår nordiska Magic och cyanogenmod 6. Där man inte behöver ta hänsyn till vad andra andra varianter av Magic kräver.
     
    Last edited: 23 sept 2010
  4. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det finns bara 1 sätt att installera CM på spelar ingen roll vilken version det är.

    * Tanka hem filerna som krävs från Cyanogenmod forumet (två filer om 32B, 3 filer om 32A dvs nordisk magic). Cyanogenmod update, gapps samt kernel patch om man har en 32A.

    * Flytta över dem till SD kortet

    * Stäng av telefonen

    * Om du har flashat en recover håll inne home och tryck på power, annars håll inne back och tryck på power.

    * Om recovery flashad kör en wipe och sedan flasha in filerna i turordningen update, gapps och sist kernel patch (ordningen på gapps och kernel spelar mindre roll). Välj sedan reboot.

    * Om fastboot läget, dvs med de tre skejtande androiderna. Koppla luren till datorn och kör "fastboot boot recovery.img". När du kommer in i recovery läget välj precis som ovan att köra wipe. Flasha sedan precis som i tidigare text.

    Dessa steg finns i både vår wiki och på cyanogenmod forumet samt i detta forum flertalet gånger. Enklare än så kan det inte bli.

    Skulle dock steget ovan när man försöker boota recovery gå åt pipsvängen och få något i stil med att man inte får köra det så kolla här: http://rootyourmagic32a.blogspot.com/

    edit: recovery saknades
     
    Last edited: 23 sept 2010
  5. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok toppen jag ska kolla vidare på detta när jag kommer hem ikväll.

    Tack för all info så här långt, I'll be back.
     
  6. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Prat.

    Har man root så är ju ROM Manager enklast. Så visst finns det fler sätt :)
     
  7. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När jag har kollat runt lite till så finns ju frågan om man behöver uppdatera Radio men jag har fattat att det inte ska behövas för 3 magic.

    SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17
    May 8 2009,21:02:32

    Har jag fattat rätt att om man flashar via Datorn och USB kablen så ska man alltså i teorin inte behöva någon recovery ROM utan man kan flasha tillbaka ursprunglig nandroid backup och därmed inte lämna några synliga spår, stämmer detta eller var har jag missat.
     
    Last edited: 23 sept 2010
  8. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Din radio är okej för CM så det är lugnt.

    Du måste ha en recovery i vilket fall som helst då du bootar en recovery fast den ligger på datorn. Sedan så använder man recoveryn för att köra återställningen.

    @skipunk visst finns det hjälpmedel men den gör ju precis likadant som när man kör manuellt, dvs laddar ner filerna och flashar dem. Visst gör det det utan att du behöver själv pilla men det är fortfarande på mer eller mindre samma sätt som manuellt.
     
  9. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack Ehnvis,
    du får verkligen puzzelbitarna att falla på plats. I fastboot så kör du ju recoveryn men den laddas från datorn det var detta som jag inte hade fått på plats.

    Flashar ni någon recovery ROM och i så fall vilken? På cyanogenmods sida "rekommenderar" de väll mest Amon-RA.
     
  10. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder amon ra och har den flashad. Då behöver du inte ha tillgång till datorn för att komma in i recovery. Vill du använda rom manager ska du skaffa clockworkmods recovery. Den går att flasha in med hjälp av rom manager.
     
  11. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jag använder med Amon-RA's recovery och har den flashad men i början så körde jag med den via datorn istället. Först när jag skulle installera CM6 så flashade jag den.
     
  12. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag vill installera CM6 men jag kan inte nergradera min radio till 3.22 (har 6.35 just nu)
    när jag skriver "fastboot flash radio_htc_pvt_32a_3.22.20.17.img" så säger den "unknown partition" är det något fel på min fastboot då?
    just nu har jag Hero recoveryn
    SAPPHIRE PVT 32A ENG S-OFF H
    HBOOT-1.76.2007
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29

    Alla filer jag tankat som kanske behövs (är det rätt filer?)
    Radio_HTC_PVT_32A_3.22.20.17
    recovery-RA-sapphire-v1.7.0H
    update-cm-6.0.0-DS-RC3-signed

    mycket tacksam för svar då min mobil är EXTREEEEEEMTseg med denna ROM jag har nu..
     
  13. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Du anger ju inte vilken partition du vill flasha enbart vilken fil. Läs igenom instruktionerna igen och gör om.
     
  14. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej nu har jag testat typ alla SPL o alla Radio o sånt inget vill fungera.. den kommer till HTC MAGIC loggan sen händer det inte mkt..
    jag kan komma in i fastboot och i recovery eller vad det kallas.. tror inte den har installerat ROM filen ordentligt.. kan någon länka kanske till den rätta och säga fall det är någon mer fil jag behöver för att installera.
    När jag kör en CM6 RC1 så börjar den installera sen blir det galet mkt error kan typ läsa något met bootloader error..
    jag läste någon stannas att man ska installera någon kernel vad e det och måste jag göra de?

    Radio 3.22
    SPL 1762007
    recovery RA sapphire v 162 H

    PS
    Blir typ något liknande detta
    assert failed:getprop("ro.bootloader") == "0.76.2000" II
    getprop("ro.bootloader") == "0.79.0000"
    E:Error in /sdcard/update-cm-6.0.0-Supersonic-signed.zip (Status 7) Installation Aborted.
    när jag försöker installera CM.
     
    Last edited: 4 okt 2010
  15. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
  16. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo jag vet kopierade bara den för att den ser ut samma när jag installerar rommen, jag har testat alla cm som jag kunnat hitta och alla verkar funka att installera. Det går dock inte att starta upp den.. Kommer bara till htc magic loggan sen händer inget..
    Han som skrivit det inlägget säger att man ska ha 3 filer men jag har bara 1 i alla som jag tankat. Ingen som kan länka typ den riktiga som jag behöver??
     
  17. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack Ehnvis för din hjälp,

    Det var ju bara att göra det som du skrev ovan. Att mina Mac kunskaper gällande att köra program i terminalen var lite för dåliga är en annan sak. Jag fick felmeddelande om att det inte var ett giltigt kommando så jag kom inte igång. Men efter lite letande på nätet så hittade jag att det fungerarade om jag skrev ./fastboot.... det ringde en klocka när jag såg lösningen. Som du förstår fick jag inte till PATH inställningarna.

    Om det är du som har skrivit WIKIn om flashning på Mac så kanske detta kunde vara en not att lägga in på slutet eller så.

    Som sagt nu fungerar min cyanogen 6.0 utmärkt och min telefon är "som ny" och jag förstår hur detta med recovery rom fungerar.

    Hur gör man på detta forum kan jag ge dig någon form av officiell cred eller så?

    Ett stort tack i varje fall...
     
  18. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är jag som har skrivit inlägg 4 i denna tråd och om du följer min andra tråd från inlägg 15 så ser du längst ner 3 länkar, update, gapps och kernel patchen. Alla dessa 3 behövs för din mobil. Packa inte upp någon fil utan spara dem som de är, kör dessutom md5sum för att verifiera att filerna är korrekt (använder du internet explorer för att tanka hem filerna se till att den inte packar upp/packar om dem).

    Observera att första uppstarten efter wipe och flashning kan ta upp emot 10-20 minuter (ofta går det fortare).

    @iceman444, kul att det löste sig och jag vet att terminalen kan bråka om man inte är så hemma på sådana saker. Jag ligger bakom mac guiden men det är Bernard som la upp den (jag skrev instruktionerna i en tråd). Kan iofs gå in och ordna till guiden lite enligt vad du skrev.
     
  19. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej hittade dom nu och ska testa.. det finns dock ett par gapps och välja mellan.. spelar det någon roll vilken man tar ? :D
    Jag valde den högst upp ska testa se om det fungerar
     
    Last edited: 4 okt 2010
  20. Sledgeman

    Sledgeman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag hade tänkt prova CM6 för att se om det är så bra som många tycker men jag har stött på lite problem. Jag har bytt radio till 3.22.20.17 och lagt in recovery-RA-sapphire-v1.7.0H. Fastboot och recovery går att köra men när jag ska flasha update-cm-6.0.0-DS-signed.zip så blir det fel efter ett tag och en väldig massa rader flippar förbi med olika nummer på bootloaders, typ getprop("ro.bootloader") == "1.33.2013". Jag har HBOOT-1.76.2007 och gissar att det är det som kan ställa till det? Ska spl spela någon roll? Jag har ju en engineering spl, trodde det var det enda kravet!?

    Någon idé någon?

    *Edit*

    Det löste sig. Behövde tydligen byta spl också. Lade in 1.33.2010 och då gick det bra. Ska provköra ett par dagar så får vi se om jag fortsätter med denna eller om jag går tillbaka till RCMagic som bygger på Rogers 2.1.
     
    Last edited: 4 okt 2010