Första intrycken & omdömen - Huawei P40 / P40 Pro

Diskussion i 'P40-serien' startad av Swedroid, 25 mar 2020.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Testpiloterna utvärderar: Huawei P40 Pro - Swedroid
     
    RuffyMan, henk95aero och atreyuswe gillar detta.
  2. henk95aero

    henk95aero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2016
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 12
    Platta:
    Samsung Tab S7+ 5G
    Jo jag tänkte på va andra tycker nu när telefonen är släppt. Jag har läst testpiloterernas omdömen och tycker ni har gjort ett grymt jobb, samt att dela med er all info om era intryck.
     
    Oshotta2, dannejanne, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! [emoji846]
     
    henk95aero och pmugghc gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag gör det med Nova, håller lite hårdare bara i botten så kommer alla appar upp... [emoji848]
     
    RuffyMan gillar detta.
  5. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    funkar det att swipa höger och vänster direkt utan att swipa upp? :eek:
     
    Nicole gillar detta.
  6. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Funkade inte, tyvärr...
     
    RuffyMan gillar detta.
  7. Medzii

    Medzii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Huawei P40 Pro (Soon)
    Hej!

    Jag har nu haft min telefon i några dagar och tänkte lämna någon form av omdöme/recension jag med då flera kanske går i tankarna om att köpa telefonen.

    När jag packade upp telefonen möttes jag av en simpel men ändå elegant förpackning telefonen låg väl skyddad och stabilt placerad.

    I boxen fanns telefon med tillhörande skärmskydd, något jag dock bytte ut rätt snabbt mest för att själv veta vad för typ av skydd som sitter på.
    Vidare i lådan fanns ett genomskinligt silikonskal som jag personligen tycker sitter bra på telefonen och används i skrivande stund.
    Med fanns även USB-C kontakten, Power-adapter och ett par trådade hörlurar.

    Vid första anblick fick jag en premiumkänsla, var lite rädd för tyngden då detta var första telefonen med så pass stor kamera i jämförelse med exempelvis min OnePlus 6 som jag hade tidigare.
    Konstruktionen känns mycket bra och passar min hand väldigt fint.

    Den utstickande kameran valde jag att skydda genom att köpa plastfilm via Phonelife. 3 pack för 99kr.
    Detta har vad jag visuellt kan se med egna ögon inte påverkat mina bilder. Nu är jag inte heller någon fotograf utöver vardagsbilder och 3 000 000 bilder på min dotter :)

    Uppstart:
    Uppstarten av telefonen gick väldigt smidigt, hade redan Huawei ID då jag använder deras klocka privat samt en telefon i jobbet.
    Jag gjorde en överföring via Phone Clone från min OP6. Det tog sin tid men 2 år av användande så samlar man ju på sig en del data. Många av apparna som följde med fungerade, men självklart kräver vissa Google Services, @RuffyMan@RuffyMan har knåpat ihop en bra lista med vanliga appar som testats om man vill kolla in den hittas den här.
    De appar jag saknar som inte fungerar i dagsläget har jag försökt kontakta utvecklare för att se om framtiden bringar dem mot ett "Google fritt samhälle". Många har varit positiva till detta andra har ännu inte svarat så man får se hur detta fortsätter utvecklas.

    Responsen i skärmen är ett stort lyft från nuvarande OP6 vilket kanske inte är konstigt då det skiljer två år mellan modellerna. Även bild och upplösning är ju väldig skillnad, jag har själv sänkt ner från 90hz till 60hz då jag inte känner behovet av det i vardagen men absolut en funktion jag kommer använda mig utav i framtiden. Färgerna är skarpa och bilden är klar, tycker inte det finns super mycket att säga där faktiskt.

    Bild och video?
    Ja, som sagt ingen mästerfotograf på något sätt men tycker det blir en bra känsla i bilderna och skapar bilder med kvalité. Även om jag vill längre fram se lite uppdateringar på kamerans mjukvara så kan jag vänta på detta i dagsläget, har reflekterat i att den inte alltid fångar "den rätta färgen" i ett objekt.
    När det kommer till video inspelning har jag ännu inte gjort något advancerat, stabiliseringen kan vara lite sådär om du rör dig för mycket, men sen känner jag samtidigt att det är en mobiltelefon så personligen påverkar det inte mig allt för mycket.

    Appar:
    Som nämnt tycker jag inte att Google Services avsaknaden påverkat mig extremt ännu, de appar som inte fungerat klarar jag mig utan i dagsläget.

    Mina "vanligaste/Go-to appar"
    Jag använder mig av Swedbank, deras att fungerar smidigt tycker jag. Ingen större skillnad där.

    Swish, var inga som helst problem. Dock av någon konstig anledning så skickar appen mer pengar än vad den tar emot.. Kanske är någon bugg?

    BankID, fungerar väldigt bra. Hade något strul med att få igång det men det var nog delvis mitt eget knölande som satte stop men var igång snabbt ändå.

    Avanza, Det fungerar bra och inga större konstigheter dock har jag lite problem med inlog då jag använder BankID. Den vill inte öppna BankID automatiskt men det går att lösa ändå, Via hemsidan fungerar allt som vanligt även när man kör via luren.

    Sociala Medier så som Facebook, Instagram och Snapchat är inget jag direkt använder dagligen men apparna finns och fungerar som vanligt, inga större konstigheter. Dessa följde med via Phone Clone och var bara att logga in.

    Nackdel:
    Ja, det skulle ju vara just att vara utan Google Services.
    Varför? Jo för att många appar och utvecklare har ännu inte öppnat upp till att gå ifrån detta, men de kontakter jag haft verkar många jobba på det och hoppas på att släppa appar eller kunna erbjuda APK utan Google Service kravet.

    Jag är till och från en flitig användare av YouTube, då jag oftast tittar via TV eller dator kände jag inte det stora behovet av appen men vill ändå ha en för smidigheten. Jag använder mig av YouTube Vanced och MicroG vilket fungerar utmärkt för mig! Nästan bättre än Googles egna app!
    Men ja det är en nackdel att man får gå steget extra för att fixa en del appar, men för en något kunnig användare ser jag inte detta som ett problem och tror att framtiden kommer lösa mycket åt oss.

    Jag har säkert glömt mycket och kommer nog stöta på mer under tiden med telefonen men detta blev en bra vägg av text i tråden, kanske hade passat bättre som egen tråd nu vid eftertanke. Men det kan jag isåfall flytta på begäran!
     
    bernard, kajsthlm18, Oshotta2 och 7 andra gillar detta.
  8. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tänkte dra en liten kort recension gällande p40 pro vs Samsung s20 ultra.

    Innan jag köpte p40n så stog jag och vägde mellan den och s20 ultra. Så köpte en ultra för att jämföra dessa telefoner och bestämma vilken av dom jag ska ha.

    Nu har jag haft p40 sen 29e april, och köpte ultran i måndags. Så efter 5 dagar av jämförelse så kom jag till den här slutsatsen.

    Kör en för och nackdel gällande dom båda.

    Fördelar p40 vs ultra

    *Batteritiden är bättre på p40
    *Storleken är betydligt bättre på p40, tycker att ultran är lite för stor. Måste nästan alltid använda 2 händer vid användning.
    *tycker att p40 har en mycket snyggare design
    *kameran slår ju s20 med hästlängder tycker jag, inte för att jag använder kameran så mycket. Men dom få bilder jag tar så är det verkligen skillnad. Autofokusen suger verkligen med s20n. Och foton med lite mindre ljus så tycker jag att Samsungs foton blir väldigt gryniga jämfört med p40.
    *sen gällande laddning så laddar p40 mycket snabbare. (jämför nu endast original laddare som följer med)

    Sen där jag tycker att s20n är bättre.

    *stöd för Google apps, men har klarat mig väldigt bra utan Google. Nästan lite skönt att slippa många apps, hade ju närmare 70 appar som bara låg o skräpade.
    *uppdaterings frekvensen på skärmen är ju nått som slår p40, men inte med mycket. Märker det om man ska scrolla väldigt snabbt så flyter det lite lite bättre med 120hz ist för 90 på p40
    Så gällande krävande fps spel så tar ultran p40. Men batteriet slukas snabbare, så det blir en liten nackdel

    Men generellt så skulle jag rekommendera p40 gällande alla punkter förutom skärmen, fast p40 har en väldigt bra skärm. Man ser knappt någon skillnad.

    Enda gången jag skulle välja ultra före p40 är om jag är en spel fantast som spelar mycket fps spel.

    Så det blir att sälja Ultran nu :cool:
     
    Puttesson, bernard, atreyuswe och 5 andra gillar detta.
  9. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Av er som blev testpiloter hur många av er köpte en P40 Pro sen?
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Nej, P40 Pro har flera bra egenskaper men jag kan absolut inte acceptera prislappen med tanke på de brister som den har.

    Jag skickade tillbaka telefonen med många i mitt tycke allvarliga buggar, framförallt i kameran. Förhoppningsvis blir det löst i framtida uppdateringar.
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Nej.

    Jag har tjatat så mycket om google-services och licenser och köpta appar, och tyvärr klarar jag mig inte utan det... [emoji2955]
     
    bernard, RuffyMan och Droid96 gillar detta.
  12. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vilka buggar har du upptäckt i kameran? Och vilka brister? Jag är tok nöjd med min som kom samma dag som den släpptes. För jag själv har inte upptäckt några brister och kameran funkar fint, dock är jag mest en click and shoot fotograf :P
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Läs min recension så får du alla detaljer :)

    jajo testar P40 Pro [Testpilot]
     
    bernard gillar detta.
  14. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jo den läste jag för drygt en månad sen :)
    Jag finner dock inga brister, har funkat perfekt i dessa 11 dagar för mig. Kameran har fått ett uppsving, men inväntar nästa uppdatering som ska fixa nattläget.
     
    bernard gillar detta.
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag slog till en mate 30 pro, ungefär samma specs p40 pro :teeth:

    För grym hårdvara med batteritid som slår det mesta just nu, kameran är wow och prestandan är topp!

    När det gäller mjukvara funkar liksom de flesta appar jag använder, synk och backup kör jag direkt med huaweis egna samt tredjepart för kontakter/kalender med icloud-konto.

    Lite minus är väl att huawei har en bit kvar med appgallery och mjukvaran, provade samsung one ui och det är min favorit inom android.

    Men jag märker att fler och fler appar dyker upp i appgallery så det ser ljust ut :innocent:
     
    Nicole och bernard gillar detta.
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har inte heller köpt någon. För min del hänger det mest på mjukvaran. Vill hemskt gärna åt kameran (så tillvida den utvecklas med uppdateringar) men jag tycker deras gränssnitt ligger efter. Har fått rejäl nykärlek för MIUI igen då jag testat 12 betan i veckan. Mycket mer levande OS med sinne för detaljer.

    Jag skulle nog kunna tänka mig att göra en @RuffyMan@RuffyMan och köpa en Mate 30 Pro om priset blir rätt. Tycker den verkar ha varmare och härligare bilder än P40 Pro. Huawei har i princip bemästrat HDR fotograferingen och dynamiken i bilder i mitt tycke och på de modeller som är finjusterade så tycker jag de är överlägsna för min typ av fotografering och hur jag vill ha mina foton.
     
    Nicole, bernard och RuffyMan gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Tyvärr förlorar du zoomen då.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja det är ju det man får ju nöja sig med upp till typ 5x zoom då.
     
  19. adde34

    adde34 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Någon av er som har försökt eller provat med google tjänster på den?
     
  20. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ja, via APK, det slutade med att alla appar slutade fungera...