Fråga: Försvunna foton?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anders F., 14 maj 2020.

  1. Anders F.

    Anders F. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Displayen gick sönder på min Samsung S8, fungerar lite här och där, samt gör lite egna saker mellanåt... Lyckades (trodde jag, eftersom telefonen påstod det) säkerhetskopiera bilderna på google drive / foto, men plötsligt efter att jag försökte flytta över dom till min nya Xiaomi så försvann dom alla. Hittar dom inte nånstans, varken i molnen, i S8:an eller i Xiaomi (dit jag inte ens väntade att dom skulle flyttas). Finns det ännu nån chans att hitta / rädda dom? Hade dom sparade i galleriet på S8:an =tomt, men när jag öppnar google foto -appen finns mapparna kvar med en massa tomma rutor men inga bilder....? :cry:
     
  2. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Har du kollat papperskorgen i foto appen?
     
  3. Anders F.

    Anders F. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, finns inget i molnen åtminstone....
     
  4. oliake

    oliake Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Hade du syncat med Google foto?
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hur försökte du flytta över fotona till nya telefonen, med något Xiaomi-verktyg? Var det alltså efter den processen du inte längre kan se fotona nånstans?
    Låter märkligt att överföringsprocessen samtidigt raderar grejer från den gamla enheten, så brukar det inte funka.

    Du nämner Google Foto och Google Drive. Låter som att du är osäker på vart du försökte ladda upp fotona. Drive och Foto är olika tjänster. Har du kollat på båda sajterna nedan?
    photos.google.com
    drive.google.com

    "...finns mapparna kvar med en massa tomma rutor men inga bilder" - det där känns igen. När något har raderats men mapp- och filstrukturen inte är uppdaterad ännu brukar det se ut så. Om du startar om telefonen gissar jag att du inte längre ser de tomma rutorna. Det bästa du kan göra, om inget annat kvarstår, är nog att köra ett program för återställning av borttagna filer. I så fall bör du undvika att ladda ner nya grejer på telefonen, då riskerar fotona att skrivas över. Än så länge finns fortfarande en chans att återställa. Jag vet inte exakt vad som är bästa sättet - att ladda ner ett program till din dator och ansluta telefonen med kabel eller ladda ner en app till telefonen som kan återställa filer, någon annan får gärna fylla i.
     
  6. Anders F.

    Anders F. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Fotona på G.foto och övrigt skräp på Drive.
    Har stängt och startat den, allt finns dom bara kvar......
    Ja, ett sånt program e de jag e ute efter, men vilket????
     
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Låter ju jättekonstigt att du har försökt ladda upp foton till BÅDE Google Photos och Google Drive, men att inga foton har kommit fram till någon av tjänsterna. Då borde du onekligen ha fått något felmeddelande. Jag börjar fundera i termer av fel konto. Du kanske har flera Google-konton inlagda på telefonen? Dubbelkolla vilket konto som används för backup (öppna Google Drive respektive Google Photos på telefonen, och undersök detta). Dubbelkolla sedan i webbläsaren i datorn så att du är inloggad på samma konto där. Det räcker ju att du råkat lägga in frugans konto eller liknande för att backuper ska hamna helt fel, om det vill sig illa. Eller att du av samma anledning har kontrollerat fel konto när du letat efter bilderna.