Val av elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dekbom, 21 mar 2020.

  1. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Beslutsångest. Är ute efter ett elfordon som komplement till min cyclocross, MC och bil. Pendlar till jobbet (1,1 mil enkel väg), treskift, och cyklar så mycket det går året runt. Men ibland cyklar jag in i väggen mentalt efter t.ex ett pass 15-00, till jobbet inga problem men hem desto värre. MC tar jag bara när det är minst 10+ dygnet runt, bil på nattpass. Försöker undvika SL in i det sista. Tanken är att elscooter kommer varvas med cykel så mycket det bara går.

    Testat elcykel men kommit fram till att en elscooter som komplement skulle vara bästa lösningen.

    Snöade snabbt in på Zero 9 men ip-klassningen och relativt högt pris hejdar mig. M365 Pro känns som det vettigaste valet men jag känner att jag kommer sakna fjädring och kraft (samt hastighet). Kommer ju primärt åka när det är folktomt dvs innan 06, mitt på dagen samt runt midnatt så det är få övriga trafikanter ute.

    Har via Alibaba korn på en Unicool T9 (blandning av Zero 8 & 9 var jag förstår) för ca 600 USD inkl frakt och då ska de stå för alla övriga avgifter säger de. Nackdelen här är ju också avsaknad av Ip-klassning.

    Vad tror ni, kommer jag vara nöjd med en "hackad" M365 PRO eller ska jag sikta på dämpad med minst 500W-motor för att vara nöjd? Har en del backar, primärt på hemvägen, så frågan är hur mycket en 365 orkar och om jag kommer tycka att den är slö.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns reservdelar och någon community du kan vända dig till för felsökning osv. vad gäller alibaba-alterantivet? Garantiifrågor blir ju spontant ett rätt stort problem att hantera rent logistiskt, om det inte går att lösa inom EU. Lär kosta mer att skeppa den till Kina för att de skall titta på den än vad det kostar att beställa en ny?

    Ett problem som gäller just nu är ju också hur det blir med leveransen. Man får nog ha tålamod på den punkten i sådana fall.

    M365 Pro med tiotumhjul är rätt bekväm, men det beror på hur långt du åker och kanske mest hur underlaget ser ut (kullersten är ju rätt drygt, exempelvis). Nej, med CFW är man ändå begränsad till runt 30 km/h.

    Vad blir släpvikten? Är det under 100 kg känns ändå M365 Pro med trimmad firmware rätt okej även i uppförsbackar.
     
    Last edited: 21 mar 2020
  3. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Unicool är ju vad jag kan läsa mig till tillverkaren som Zero, Grace, Turbowheel, Horizon köper ifrån för att sedan göra "sin" version av. Det borde ju borga för att reservdelar borde gå att få tag på även i Europa.

    En Zero 9 kostar ju nästan 10k och Unicool T9 som verkar dela mycket med Zero 8 & 9 för drygt 6k lockar ju. Men garantin är ju som du säger ett stort problem.

    Färdvägen är 100% gata och välskött cykelväg hela vägen så egentligen är kanske dämpning inte ett måste. Pendlingen blir totalt 2,2 mil om dagen. Släpvikten är ca 80kg med packning så en M365 PRO med upplåst FW kanske räcker ändå? Har ju Västerbron och backen från Liljeholmen upp mot kransen att tampas med utöver en del andra backar.

    Frågan är hur 365 är i backar på vägen hem utan att den laddas på jobbet? Tar den ändå backar i hyfsat tempo?
     
    bernard gillar detta.
  4. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Hade valt T9 alla dagar i veckan. Jag ska demontera en T9 och fotografera så kan någon med en Zero 9 göra samma sak så kan ni se att det är samma delar. Lär inte hitta någon skillnad på controller eller batteri och motor.

    Däcken, laddare, bromsar och gasregulator är iallafall identiskt.
     
    bernard och dekbom gillar detta.
  5. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Har du en T9?
     
    bernard gillar detta.
  6. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Ja, köper in en hel del. Tio ggr bättre än en Xiaomi och Ninebot är min personliga åsikt. Har vänner som har Xiaomi och de ångrar att de köpte en sådan.

    Dämpningen, räckvidden, motor och bromsar är bättre.
     
    bernard och dekbom gillar detta.
  7. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Du har inget på G som man kan köpa av dig?
     
    bernard gillar detta.
  8. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Jodå, PM skickat.
     
    bernard gillar detta.
  9. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37

    Jag tar gärna ett pm också. Hittar inte så mycket information om den dock.
     
  10. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Efter att ha haft M365 samt 3 andra varianter av elscooter så nära man kan i olika varukorgar så slog jag istället till på en elcykel. Ska enligt tillverkaren enkelt kunna låsas upp till "US-version" som gör 32km/h. Det i kombination med en enväxlad LÄTT elcykel på 15kg (med batteri) som bör vara helt OK att cykla utan motor samt remdrift gör att valet känns helt rätt. Sen att den ser sjukt bra ut gör inte saken sämre.

    Min cyclocross som jag pendlar med nu tar extremt mycket stryk i växlar och kedja vid regelbunden cykling.

    AMX Electric Bike: The e-bike for cities

    Sen vet man ju aldrig hur det blir med crowdfunding...
     
    bernard gillar detta.
  11. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Om du har kollat närmare på det nu, är scoteern densamma som Zero 9 fast utan märkning?

    Funderar nämligen på att komplettera min elcykel med en bättre elscooter (har en M365) för att kunna pendla till jobbet de dagar jag inte känner för att trampa. Bara i tankestadiet just nu men finns det möjlighet att få motsvarande en Zero 9 för en billigare peng lockar det såklart. Tråkigt att gå miste om eventuell garanti men är det i grunden samma produkt kan jag nog leva med det. Om du orkar får du gärna dra ett PM om du har något inne utifall att jag skulle vilja göra verklighet av min tanke.
     
  12. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    De jag har beställt är iallafall controllers från Kyesang lvbelan och LG batterier.
     
  13. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Förutom tillgången på reservdelar så skulle jag nog slänga en blick på hur garantin är på batteriet. Dvs dels hur lång garantin är och när man kan förvänta sig att få batteriet utbytt på garantin? Dvs hur mycket av den ursprungliga batterikapaciteten ska man förvänta sig finns kvar vid garantins utgång?

    Och naturligtvis blir följdfrågan - vad kostar ett utbytesbatteri inkl demontering och montering?
     
  14. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Eftersom ingen av de jag har sålt till har fått några problem med batteriet så kan jag tyvärr inte svara på dina frågor förutom att leverantören skickar nya reservdelar om man kan visa tillverkningsfel.

    Hur mycket batterikapacitet det är kvar beror på hur många gånger du har laddat den och hur laddningarna har gått till. Finns de som kör 1000km respektive 5000km på ett år. Det är inget som garantin täcks av att du har för låg batterikapacitet. Det är i mina ögon slitage.

    Om du inte kan demontera och montera ett batteri så bör du köpa en vanlig cykel.
     
  15. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag åsyftade naturligtvis en elcykel fast jag egentligen hade bil i åtanken. Det har gått hundratals med diskussioner på olika forum just vad beträffar elbilar. Man köper en elbil för 300K - 400K kronor. Garantin är 3 - 5 år på batteriet (beroende på bilmärke). Efter kanske 6 år tappar batteriet i effekt. Utbytesbatteri kostar 125K kronor inkl demontering och montering. Vad göra? Sätta i nytt batteri och skrota bilen?

    Spekulerat av mig som fortfarande kör gamla 10+ år gamla bensinbilar och trampar MTB.
     
  16. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Ingen som blivit haffad av polisen som kör en "olaglig" modell?
    Med olaglig menar jag snabbare än 20kmh eller större motor än 250w...
     
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte kommer hända om man inte kör förbi trafipax i >35kmh.
    Jag tror att många hyrsparkcyklar (typ de flesta) är starkare än 250w vilket betyder att de borde vara olagliga. Därför tycker jag att det är dumt att begränsa effekten eftersom det är svårt för polisen att utreda effekt. Sedan misstänker jag att det finns ett kryphål i lagen som gör elsparkcyklar hamnar i en gråzon.
     
  18. cl0jd

    cl0jd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    S6 lite
    @Ragdoll1@Ragdoll1 Hej,tar gärna ett PM också angående T9
     
  19. sewzter

    sewzter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
  20. Legendeen1

    Legendeen1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0