XCloud och Xbox Gamepass [Spelströmning]

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av Swedroid, 18 jan 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Enligt Microsoft skall alla Xbox Insiders nu kunna strömma spel från konsolerna till telefonen även i Sverige (funnits i UK/USA tidigare): Xbox Console Streaming (Preview) is Expanding - Xbox Wire

    Har någon testat om det fungerar i Sverige?

    Här är länken till Xbox Game Streaming i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.xcloud&hl=sv


    Instruktioner:

    How to Participate in Console Streaming (Preview)

    Here’s what you need to know about the Xbox Console Streaming (Preview) to get started:

    • You must be an Xbox Insider, in a supported region, with an Xbox One console enrolled in an Xbox One Update Preview ring to participate in the preview. Additional requirements:
      • A phone or tablet running Android 6.0 or higher, with Bluetooth 4.0 (mobile data charges may apply)
      • A Bluetooth-enabled Xbox One Wireless Controller
      • A Microsoft Account with Xbox profile, and high-speed Internet (ISP fees may apply)
      • While not required, we recommend a controller mount for those gamers testing on a phone
    • The app will guide you through setup on your enrolled Xbox One. This includes a test to ensure your home network, console and controller are ready for Xbox Console Streaming:
      • The network test ensures your console’s network connection and setup meet the minimum requirements:
        • NAT type: Open or Moderate
        • Upstream bandwidth: At least 4.75 Mbps required, 9 Mbps preferred
        • Network latency: 125 ms or less required, 60 ms or less preferred
        • Console settings: Power setting must be Instant-on
     
    Last edited by a moderator: 18 jan 2020
  2. SkogsTrollet

    SkogsTrollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ah, läste lite slarvigt. Tänkte först att xcloud skulle fungera utan att man var tvungen att gå igenom en VPN. Men det gäller alltså att streama från sin egna xbox
     
    bernard gillar detta.
  3. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag hoppade på och har testat spelstreaming lite under kvällen.

    En hållare för telefonen till handkontrollen hade ju underlättat om man haft en men behovet fanns inte riktigt förr än just nu så jag får helt enkelt jaga tag på en.

    När man slår igång det så ser det fortfarande ut som konsolen sover så det är tyst och fint där den står.

    Alldeles för tidigt för att säga bu eller bä men testade Forza Horizon 4 över wifi och det var spelbart, slog av wifi under aktivt spel och det gick att fortsätta spela över 4G men krävs nog att jag sitter längre för att avgöra spelbarheten. Testade pytte lite Minecraft och körde en omgång Tetris och det funkade som förväntat.

    Helt klart smidigt att kunna "ta med sig" konsolen genom att bara packa ner handkontrollen om man vill,
    barnen såg helt klart potential i detta! :)
     
    Johnh3, BrorSnor och bernard gillar detta.
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    bernard gillar detta.
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är det fortfarande bara Android som gäller?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kommer inte att förändras i nära tid så länge Apple inte förändrar sina villkor. Det finns ju inga tekniska hinder, utan det är reglerna för appstore som omöjliggör det.

    Varken Microsoft, Sony eller Google har några möjligheter att i dagsläget erbjuda iOS-stöd för spelströmningstjänsterna.
     
    Bakken gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ah, det är därför. Låter ju otroligt korkat!
     
  8. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag som registrerat mig i UK med vpn och haft xcloud ett tag, kan nu spela direkt utan vpn. Gick in via länken och ändrade till Sverige som land.
     
    Bakken och bernard gillar detta.
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har nu testat Microsofts xCloud streaming tjänst. Testade på mobilen och på Android TV (Nvidia shield) med PS4 kontroll.

    Fördröjningen på styrningen är ganska mycket sämre än Stadia. GeForce now är också bättre än xCloud men Stadia slår även GeForce now.

    Visst man får tillgång till ett gäng spel på en gång för månadskostnaden men det spelar ju mindre roll om det inte är njutbart att spela.

    Sen är ju bildkvaliteten så klart inte i närheten av Stadia på Chromecast ultra på TVn. De kör 1080 som jag förstått det.

    Så enligt min åsikt finns det inget som är i närheten så bra som Stadia. Speciellt för mig som kör nåt spel i taget och inte behöver ett konstant stort flöde av nya spel :)

    Edit: just det kan tillägga också att det för övrigt fungerade bra. Utbudet av spel är schysst för den månadskostnaden.

    Hade lite problem först att jag bara kunde spela i 30 sekunder sen sa appen att jag behövde ansluta kontrollen igen, räckte med att trycka lite på kontrollen så var det OK igen. Visade sig att det var min P30 Pros aggresiva batterisparfunktion som spökade, valde "manuell hantering" av Power på appen i telefonens inställningar så funkade det fint.

    Här kan man läsa lite intryck från Sweclockers
    Project Xcloud – ett första intryck av Microsofts strömmade speltjänst
     
    Last edited: 15 maj 2020
    Cygnus, kirkx10 och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant! Är det tillgängligt för alla ännu? Har ett vagt minne av att jag anmälde mig någonstans, men har ännu inte fått ett mail.
     
    milky81 gillar detta.
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nej det är inte öppet för allmänheten ännu.

    Anmälde mig här
    Registrera dig för Project xCloud | Xbox

    Fick dagen efter ett mail om att jag är med i preview av xCloud. Det var i tisdags.

    Tror det är viktigt att du bockar i "jag har eller kommer köpa Xbox kontroll" :) jag har inte det men tänkte att det borde funka med andra kontroller, och det gjorde det! Provade även med en Mocute bluetooth kontroll men appen ville inte känna av någon input från den.

    Android tv har inte officiellt stöd så sideloadade appen.
     
    kirkx10 och bernard gillar detta.
  12. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har också testat vid ett tillfälle. Fungerade bra, men 720p på en 1440p-skärm är ju inte helt optimalt (även om OnePlus 7T Pro är liten jämfört med en TV).

    Styrningen var helt ok och prestandan var ju som på ett Xbox One S så att säga...
    Det mest spännande med Xcloud, för mig blir i så fall hur länge dem behåller det på den enkla hårdvaran och allra mest vad kostnaden hamnar på!

    Games Pass är attraktivt, men med 99 kronor extra så börjar det ramla iväg för en drös spel man inte är intresserad av. Ett Xbox Series X i molnet kan ju vara spännande om dem löser appar till Android TV och Windows med mera.
     
    bernard och milky81 gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har testat Xbox Game Streaming på Shield TV. Skrev en liten instruktion för hur man gör på Shield TV här, men lägger in dumparna i den här tråden med.

    Kvalitén går inte att jämföra med Stadia på någon punkt för närvarande. Varken respons, upplösning eller kvalitet på videoströmmen är i närheten. Detta är kanske inte så förvånande dock då alla titlar fortfarande körs på Xbox One S-hårdvara.

    Som bilderna nedan hämtade från "A Plague Tale: Innocence" visar, så är komprimeringen rätt extrem, och upplösningen låg (ser nästan ut som 480p stundvis), vilket nästan ger lite PS2-vibbar. Finns inga inställningar för att justera videokvalitet/bithastighet eller dylikt i dagsläget heller, men jag antar att det kommer längre fram.

    Förhoppningsvis blir det betydligt bättre när Xbox Series X används för att rendera spelen i stället, vilket borde ge lite större overhead för bättre videokomprimering också.

    Klienten har förresten stöd för lokal strömning också. Äger ingen Xbox, så kan inte testa, men förmodar att resultatet blir bättre då.

    UI/Gränssnitt:
    Streaming_20200802_021637.png Streaming_20200802_021700.png Streaming_20200802_021802.png Streaming_20200802_021832.png

    Spelströmning
    (ansluten med gigabit ethernet bakom 500/500-uppkoppling och anslutningsindikatorn visade full mottagning):

    Streaming_20200802_021424.png Streaming_20200802_021444.png Streaming_20200802_021454.png Streaming_20200802_021523.png
     
    Last edited: 2 aug 2020
    milky81, mannyb och Bakken gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Idag presenterades lanseringsdatumet för den publika betareleasen av Xcloud, som ingår i Game Pass Ultimate, med 100 titlar tillgängliga från start: Xbox Game Pass Ultimate Delivers 100+ Games Directly to Your Mobile Device Beginning September 15 - Xbox Wire

    Tjänsten går live 15/9 med tillgänglighet i bla. Sverige. Här är de svenska priserna - första månaden kostar 10 kr: Skaffa Xbox Game Pass: Hitta ditt nya favoritspel | Xbox

    upload_2020-8-4_18-15-29.png


    Jag hoppas att det fungerar bättre än ovan vid lanseringstillfället trots att de fortfarande kallar det för en beta. Vore dessutom väldigt lustigt om Microsoft får ut en officiell Android TV-klient före Google/Stadia.
     
    Last edited: 4 aug 2020
    Bakken gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utbudet för PC är ändå inte så dumt. Givetvis begränsat, men för 45 kr/mån är det bra.

    Här är hela listan på GamePass-spelen för PC: Xbox Game Pass-listan | Xbox

    Håller på att spela igenom A Plagues Tale nu och tycker att det är riktigt underhållande. Synd att den inte finns på Stadia då titeln gjort sig utomordentligt fint där.

    Perfekt tidsfördriv i väntan på att Stadia utökar med fler titlar i alla fall :)
     
    Dadde gillar detta.
  16. Nirrwig

    Nirrwig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30
    Har nu testat xcloud och ser ingen mening med att fortsätta med stadia.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På vilken plattform?

    Jag hittar inget bra sätt att spela på TV:n just nu, om man vill ha en bra upplevelse. På telefonen är upplevelsen rätt bra, men själv spelar jag mest på TV:n, och för Android TV får jag det inte att fungera så att det blir spelbart.

    Antar att man kan ansluta telefonen till TV:n via HDMI, men det är inte en särskilt smidig lösning.
     
  18. Nirrwig

    Nirrwig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag spelar på telefonen. Jag betalar redan i dagsläget för ultimate. Så extrakostanden för Stadia är inte värt det för mig. Om jag inte ville ha tillgång för gamepass på pc och xbox skulle Stadia vara ett starkare alternativ för mig. Men för mig funkar ingen av tjänsterna tillräckligt bra för att jag ska ha båda.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, att man får gamepass för PC + Cloud för 135 kr/mån gör det i min mening också mer attraktivt än Stadia för 99 kr/mån. Det förutsätter dock att man har möjlighet att spela på en PC. Släpper Microsoft möjligheten att strömma titlarna till datorn också blir det förstås mer spännande för de som inte har resurser att köra spel lokalt.

    Att enbart strömma med Xcloud kostar ju dessutom bara 45 kr/mån för närvarande.

    För strömning på TV och dator är Stadia för tillfället vettigare. Vad gäller utbudet av strömningsbara titlar är det lite jämnare match. Microsoft har inte så mycket in sin katalog ännu.

    Gamepass för PC har också rätt begränsad katalog, men en del kul finns, och de verkar utöka med nya titlar fortare än Stadia.

    Hoppas bara Microsoft kan få klienten att fungera bra för Android TV också, men det krävs kanske att Android 11 av Android TV kommer först, som är optimerat för spelströmning, innan det fungerar riktigt bra.
     
  20. Nirrwig

    Nirrwig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag tänkte testa ikväll hur det skulle fungera att koppla in mobilen och köra via tv. även om jag håller med om att det inte känns praktiskt.
     
    bernard gillar detta.